Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var en liten ulykke (påkjørsel bakfra) rett borti gata her i dag, og det medførte naturligvis at det ble noe kø da det ene kjørefeltet ble sperret. Mens politiet dirigerte trafikken ble jeg stående stille og vente på biler som kom i motsatt retning, så for å få tiden til å gå kikket jeg på de som kjørte forbi.

 

En av bilene Noe som kom forbi var en gravemaskin med tilhenger, lignende denne, og føreren pratet i mobilen! Det er snakk om kanskje 20 tonn som beveger seg langs en trafikkert vei. Enkelte folk...

Endret av Henrik C
Lenke til kommentar

Var en liten ulykke (påkjørsel bakfra) rett borti gata her i dag, og det medførte naturligvis at det ble noe kø da det ene kjørefeltet ble sperret. Mens politiet dirigerte trafikken ble jeg stående stille og vente på biler som kom i motsatt retning, så for å få tiden til å gå kikket jeg på de som kjørte forbi.

 

En av bilene som kom forbi var en gravemaskin med tilhenger, lignende denne, og føreren pratet i mobilen! Det er snakk om kanskje 20 tonn som beveger seg langs en trafikkert vei. Enkelte folk...

Du meiner altså at det er nok å ha førarkort klasse B (+ E grunna hengaren) for å kunna køyre gravemaskin på offentleg veg?

Lenke til kommentar

--SNIP--

Du meiner altså at det er nok å ha førarkort klasse B (+ E grunna hengaren) for å kunna køyre gravemaskin på offentleg veg?

 

Tror han mente at gravemaskinsjåføren var en uforsvarlig idiot som snakket i telefonen mens han manøvrerte ~20tonn gravemaskin med henger gjennom et sted med mye trafikk, og atpåtil en ulykke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

--SNIP--

Du meiner altså at det er nok å ha førarkort klasse B (+ E grunna hengaren) for å kunna køyre gravemaskin på offentleg veg?

 

Tror han mente at gravemaskinsjåføren var en uforsvarlig idiot som snakket i telefonen mens han manøvrerte ~20tonn gravemaskin med henger gjennom et sted med mye trafikk, og atpåtil en ulykke.

Ein gravemaskin er framleis ikkje ein bil. Det er knapt nok eit køyrety. Sjølvgåande masseforflytningsmaskin.

Lenke til kommentar

Til alle som i disse dager skifter til vinterdekk: Det er fint at dere gjør det selv, men husk å stramme mutterne skikkelig, og stram til etter noen dager. I går så jeg en Polo på Minde med forhjulet på snei ventende på berging, og i dag sto trafikken på motorveien fordi en eller annen lurifaks hadde mistet hjulet i Eidsvågtunnellen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

hva er det med folk og rundkjøringer? sku til høyre i ei rundkjøring på østlandet her sist uke og ligger i høyre fil. se til venstre der kommer det sakte en bil som ligger innerst. jo altså for å svinge til venstre. så da kjører jeg seff til høyre. 1 sekund etterpå tuter han og gir meg fingern ser jeg i speilet for han sku tydeligvis rett fram.

 

er jeg storforlangende at folk legger seg riktig eller blinker om de tenker bytte fil i ei rundkjøring?

Lenke til kommentar
hva er det med folk og rundkjøringer? sku til høyre i ei rundkjøring på østlandet her sist uke og ligger i høyre fil. se til venstre der kommer det sakte en bil som ligger innerst. jo altså for å svinge til venstre. så da kjører jeg seff til høyre. 1 sekund etterpå tuter han og gir meg fingern ser jeg i speilet for han sku tydeligvis rett fram.

 

er jeg storforlangende at folk legger seg riktig eller blinker om de tenker bytte fil i ei rundkjøring?

Jeg vet ikke om jeg oppfattet situasjonen riktig, men hvis dette er en firearmet rundkjøring og den andre bilen kom fra den armen som er rett frem i forhold til deg så skal han ligge i indre felt når han skal ut i den armen som ligger til høyre for der du kom inn. Altså til venstre for der han kom fra. Siden det er en tofelts rundkjøring så har han vikeplikt for deg. Det er vanlig vikeplikt ved feltskifte, når dere begge er i rundkjøringen, og dere skal ut i en arm med ett felt.

 

Hvis det var sånn at han kom inn i rundkjøringen til venstre for der du kom inn, og altså skulle rett frem så finnes det to muligheter: 1. Hvis armen dere skal ut fra har ett felt så må han legge seg i ytre felt og da må du vike for han dersom han var i rundkjøringen før deg. 2. Hvis det er to felter ut fra rundkjøringen så kan han velge enten ytre eller indre felt avhengig av om han vil kjøre ut av rundkjøringen i høyre eller venstre felt. Det er hans valg og bør gjøres med tanke på videre feltvalg. 2a. Velger han indre bane så kan dere kjøre ut samtidig ved siden av hverandre. Etter rundkjøringen ligger dere i hvert deres felt og kan velge om dere vil bytte felt (blinke og vikeplikt). 2b. Velger han ytre felt i rundkjøringen så velger altså høyre felt ut av rundkjøringen. Da har du vikeplikt for han, dersom han kom inn i rundkjøringen før deg.

 

Det er i hvert fall sånn jeg oppfatter reglene. Hvis dere mener dette er feil, fyr løs.

Lenke til kommentar

Jeg forstod det slik at han kom inn i rundkjøringen til venstre for der han kom inn ..

I bunn og grunn har han vikeplikt for all trafikk i rundkjøringen, uansett i hvilken fil de ligger i.

Rundkjøringer er bygd for samhandling, slik at han skulle kunne ha kjørt slik han gjorde, dersom han andre hadde kjørt slik han hadde plassert seg.

Av erfaring er jeg ytterst påpasselig på de i indre fil. Feil og manglede bruk av blinklys, og ikke avpasset hastighet, gjør de til tider vanskelig å lese.

Lenke til kommentar

.. og man har vikeplikt for dem selv om de ligger feil. På den annen side, kjører man for fort inn i rundkjøringen, uten å følge med, slik at man kræsjer i noen som kommer fra høyre og bryter vikeplikten, har man selv forbrutt seg mot veitrafikkloven. Det er vel derfor det blir så mye skylddeling i rundkjøringssaker.

Lenke til kommentar
.. og man har vikeplikt for dem selv om de ligger feil.

Sikker? Jeg mener vikeplikten i rundkjøringer ikke bare avgjøres av hvem som kom først inn i rundkjøringen, men også av feltvalg. I rundkjøringer med to felt er det normal vikeplikt ved feltskifte fra eksempelvis indre til ytre felt.

 

I denne rundkjøringen syndes det ofte med det. De som kommer fra øst (til høyre på kartet) skal ofte sørover og velger da det indre feltet. Når de skal ut av rundkjøringen er det to felt og da presser de seg ofte over i høyre felt før de har kommet ut av rundkjøringen og skaper dermed farlige situasjoner for de som kommer nordfra og skal sørover, i høyre felt. De som kommer østfra burde kjørt ut av rundkjøringen i venstre felt sørover og utsatt feltskiftet til etter rundkjøringen. Vikeplikt ved feltskifte har de uansett om de er i eller etter rundkjøringen, men etter rundkjøringen er det mer oversiktlig for alle parter så man unngår å skape raske/uventede/farlige situasjoner.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg traff på en virkelig idiot som jeg egentlig ikke kan skjønne att han fikk i det hele tatt lappen.

Jeg kom langs en smal vei som det kun er plass til en bil så kommer det en i en VW Transporter mot meg i en høy fart så jeg står på bremsen å får rygget fort tilbake til en plass der jeg kan svinge inn får å kunne slippe han forbi og akkuratt i det jeg får svingt inn så hadde han passert med cm klaring fra bilene. Snakk om flaks. Prøvde å kjøre etter han får å spør hva i helvette han holder på med men jeg mistet han.

Lenke til kommentar

Det er ikke egne regler for rundkjøringer, så man må klare seg med veitrafikkloven og sunn fornuft. Synet på hvordan en rundkjøring skal tas, varierer, gjerne etter når man har lært seg å kjøre. I en flerfelts rundkjøring hvor en holder det innerste feltet, men har tenkt seg rett frem, har han jo vanlig vikeplikt ved feltskifte. Men han som venter på å komme inn har vikeplikt for den kryssende uansett, det er det vikepliktskiltet betyr. Et sammenstøt her ville nok gitt skylddeling siden begge dummer seg ut. Jeg tenkte mer på vanlige, små, rundkjøringer som ikke har flere oppmerkede felt. Det er ikke alltid det er lett å si om noen ligger til høyre eller til venstre, så å ta slike ting for klarsignal er dristig. Man bør vente til man er sikker, før man kjører.

Lenke til kommentar

Vegvesenet har egne vidoer hvordan du skal ligge i rundkjøringer. Du har vikeplikt når du er inne i rundkjøringen og skal skifte felt. Dette viser der også i den siste videoen hvis det er flere felt. Da har man faktisk lov å kjøre inn uansett om det er bil innerst i feltet ettersom de har vikeplikt for deg.

 

Hadde trafikkskolene følgt med bedre og vist disse filmene også så hadde det gått mye bedre. Se de filmene hvis du er usikker Isbilen :). Vinner lett en sak da hvis du viser hvordan du lå også videre.

 

Edit: Så at du mente små rundkjøringer men man skal uansett ligge riktig i de også.

Endret av Andzel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...