Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

. Er en potensiell fare slike personer for de kan plutselig panikkbremse.

 

ALLE biler foran deg kan panikkbremse når det oppstår en faresituasjon...det gjelder også erfarne sjåfører.

 

Ingen fare hvis du holder god nok avstand.

 

Hvis du irriterer deg over at bilen foran kjører ujevnt så holder du sannsynligvis for liten avstand. Legg inn noen ekstra meters avstand så kan du enkelt småjustere med gassen når bilen foran bremser.

 

Husk også at det er opp til enhver sjåfør å gjøre opp en vurdering av forsvarlig fart i forhold til føre/sikt/trafikkmengde osv. Kanskje du er uenig i vurderingen til bilen foran...men da holder du god avstand og benytter sjansen når en forbikjøringsmulighet oppstår.

 

 

.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg hadde god avstand og skjønte pent lite av bremsinga til vedkommende. Aner ikke om det var mannlig eller kvinnelig fører siden jeg ikke tok meg bryet med å se inn i bilen under forbikjøring. Uansett å bremse hardt bare det kommer en bil i møtet eller en sving er jo helt bak mål. Selv så hadde jeg såpass avstand at jeg ikke hadde behov for å bremse. Holder alltid god avstand til biler forran og ser mye rar kjøring og folk som også ikke greier å bruke gir når de kjører ned lande nedoverbakker, men ligger på bremsene hele veien ned. Dette vil føre til varme bremser og i verste tilfellet kokende bremseveske. Veien kjenner jeg inn og ut og vet også hvor det er forsvarlig å ta forbikjøringer.

 

Men det er mange som bruker bremser ekstremt mye og ofte unødvendig når man heller kan slippe opp gassen og la den trille på gir ned en bakke.

 

Som den kvinnelige "idioten" som lå konstant i venstre kjørefelt på en motorvei med en bil på høyreside og null tanke på å faktisk legge seg inn i høyre slik man skal gjøre når ferdig med forbikjøring. Lys fungerte ikke på kvinnfolket engang. Først når man tok i bruk hornet fant hun ut at hun kunne kjøre forbi bilen som hun hadde ved siden av seg og legge seg inn.

Endret av Rolf_X
Lenke til kommentar

Ligger bak en bil som hiver inn bremsene i hver eneste lille sving og bare det kom en bil i møtet.

 

Slike ligg eg bak _kvar einaste morgon_ på mine stakkarslige 20 km til jobben.

 

Eg lurar på, om eg melder meg som "irritert sjåfør" og blir fråteken førarkortet, kan eg då få dekka offentleg skyss til jobben fordi eg var so grei og sa i frå?

Lenke til kommentar

http://www.dagbladet...lykke/23723999/

 

Såg på biletet, tenkte "BMW-sjåfør ja...", las artikkelen måtte bite i meg fordommane mine.

 

Vi veit ikke hva som har skjedd enda. Kan jo hende BMW-sjåføren har irritert seg på han andre fyren. Hvis han har vært psykisk syk eller noe så kan dette skje. Eller at fyren har krasjet før og BMW fyren har gjort noe som kan trigge systemet kan dette skje.

Lenke til kommentar

Det er lov å kun kjøre med tåkelys i stedet for kjørelys i dagslys i alle fall.

Lov med KUN tåkelys? Vet det er lov med tåke+parklys frem til det blir mørkt, men ikke med bare tåke vel..? :huh:

 

Det er mange bilar der avslått køyreljos = parkljos.

Kan ta bilen min som døme, som har desse ljos-innstillingane: (når tåkeljos fram er slått på ved trykk-knapp på dashbordet)

 

1. Køyreljos på, tåkeljos på, ljoshorn tilgjengeleg

2. Køyreljos av, erstatta av parkljos, tåkeljos på, ljoshorn tilgjengeleg

3. Køyreljos på, tåkeljos automatisk av, fjern(lang)ljos tilgjengeleg, erstattar ljoshorn.

Lenke til kommentar

Lov med KUN tåkelys? Vet det er lov med tåke+parklys frem til det blir mørkt, men ikke med bare tåke vel..? :huh:

 

Tåkelys er godkjent som kjørelys ja. Parkeringslys skal brukes når man står parkert.

 

Vet det er godkjent som kjørelys (på dagtid) men har liksom alltid hørt at man da må ha parklys i tillegg.

Leser i veitrafikkloven nå (§ 15. Bruk av lys) men der står det strengt tatt veldig lite om tåkelys. Hvor står det egentlig når det er tillatt?

Lenke til kommentar

Det som er interessant dog, er at disse tre egentlig er motstridende?

 

1. Lys som er påbudt for kjøretøy, skal være tent under kjøring når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gi føreren tilstrekkelig synsfelt eller for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant.

Under kjøring med motorvogn skal påbudt fjernlys, nærlys eller godkjent kjørelys alltid være tent.

 

3. Nærlys skal nyttes når fjernlys ikke er påkrevd eller ikke er tillatt brukt.

 

11. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kjørelys. Som kjørelys kan benyttes: Nærlys, nærlys med redusert spenning, særskilt godkjente lykter eller lykter for kurve-/tåkelys.

Lenke til kommentar

Forsåvidt. Men sier ikke dette sitatet ang kurve/tåkelys fra kjøretlysforkriften at tåkelys uten parklys ikke er lov/ikke skal være mulig? :huh:

 

1.5 Lyktene skal være koplet over egen bryter og slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent.

Lenke til kommentar

Det som er interessant dog, er at disse tre egentlig er motstridende?

 

1. Lys som er påbudt for kjøretøy, skal være tent under kjøring når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gi føreren tilstrekkelig synsfelt eller for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant.

Under kjøring med motorvogn skal påbudt fjernlys, nærlys eller godkjent kjørelys alltid være tent.

 

3. Nærlys skal nyttes når fjernlys ikke er påkrevd eller ikke er tillatt brukt.

 

11. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kjørelys. Som kjørelys kan benyttes: Nærlys, nærlys med redusert spenning, særskilt godkjente lykter eller lykter for kurve-/tåkelys.

 

Hvordan er disse motstridende?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...