Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå kjørte jeg akkurat gjennom en 50-sone. Lå i 60 på speedometeret, som viser 5-6 for mye. Hadde en tulling helt oppi rævva på meg en stund, men han benytta heldigvis første sjanse til å kjøre forbi. Omsider blir det 60 og deretter 80 og da blir jeg holdt igjen av at han ligger i 70. Hva i helvete? Dummeste jeg har opplevd på lenge.

Endret av Kjøleskap
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er likefullt det man skal gjøre. Å konstant ligge til høyre er farlig og feil. Frustrasjon over dette kan bare skyldes manglende trafikal kompetanse, og det får en nesten slite med selv. Uansett er det ingen som sier at man ikke skal slippe forbi, men man skal altså som regel ligge til venstre.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, diskusjonen har gått flere ganger på tråden

Men la meg is det sånn, hvis jeg var sinke i trafikken i form av mopedist eller syklist så kunne jeg aldri tenkt meg å lagt meg ut mot midtstripen. Det signalet du sender til køen bak er at her skal du stå på rettighetene dine og gjøre det så vanskelig som mulig for køen bak å passere deg.

Jeg ville heller plassert meg til høyre i kjørefelt (ikke veiskulder) og så får det heller være at noen bilister passerer deg noe nærmere enn minsteavstand halvannen meter.

Lenke til kommentar

De har ikke krav på å slippe forbi umiddelbart. Det beste er om de klarer å komme forbi uten din hjelp, men hvis det går en stund bør du skaffe deg et overblikk, og legge deg inn hvis det er trygt. Husk at du da får mye mindre å gå på hvis noe skulle skje. Det beste hvis du har mange biler bak deg er å kjøre inn på en bussholdeplass og stå der til køen har passert.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Det enkleste er vel å kjøre etter forholdene. Vis det er trygt å kjøre forbi, kan man sikkert legge seg på midten av kjørefeltet. Er det litt uoversiktelige eller verre, kan man like så gjerne legge seg til venstre, så de som tar igjen mopedisten ikke automatisk forsøker å ta sitt eget liv.

Endret av del_diablo
Lenke til kommentar

jeg pleier å legge meg over til høyre når jeg ser noen kommer bak og skal kjøre forbi, men jeg trodde det var det beste? har ikke vært ute på veien et halvt år enda, så er jo ikke like erfaren som andre

 

Du bør se an situasjonen. Er det farlig å kjøre forbi der du er må du ligge langt nok inn slik at de som kommer bakfra ikke prøver å presse seg forbi. Er det farlig å kjøre forbi i stor fart, men ok hvi hastigheten er mer moderat kan du ligge mot venstre helt til bakenforkjørende har moderert hastigheten, så flytte deg til høyre. Er det greit å komme forbi er det bare å ligge mot høyre, men alldri lengre enn at du har muligheten til å manøvrere lengre ut. D.v.s. ha ca 1-1.5 m asfalt til høyre.

Finn annledninger til å slippe forbi (Busslommer kryss o.l.), ikke stopp i veien, det kan være farlig (Og er forbudt mange steder).

Lenke til kommentar

Ok, diskusjonen har gått flere ganger på tråden

Men la meg is det sånn, hvis jeg var sinke i trafikken i form av mopedist eller syklist så kunne jeg aldri tenkt meg å lagt meg ut mot midtstripen.

 

Og siden du øyensynlig ikke er i trafikken på moped eller sykkel har du neppe særlig mye å lære bort til de som faktisk er det.

At du i hele tatt kan kontemplere å konkludere med at det er bedre å legge til rette for farlige situasjoner enn å hindre de til en meget moderat kostnad av at noen må slakke av på gassen litt synes jeg er ganske drøyt.

 

Minner om veitrafikkloven:

§ 3. Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

Min uthev.

 

At noen blir hindret ved kjøring slik at fare unngås må dermed både kunne regnes som nødvendig og påkrevd.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

At noen blir hindret ved kjøring slik at fare unngås må dermed både kunne regnes som nødvendig og påkrevd.

"Jammen, jeg blir irritert, og da blir jeg en dårlig bilist! Det er farlig! Ikke mitt ansvar."

 

Ikke sant...

 

Intressant nok sier veitrafikkloven også:

§ 21. Alminnelige plikter.

Ingen må føre eller forsøke å føre kjøretøy når han er i en slik tilstand at han ikke kan anses skikket til å kjøre på trygg måte, hva enten dette har sin årsak i at han er påvirket av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel, eller i at han er syk, svekket, sliten eller trett, eller skyldes andre omstendigheter

 

Så om man blir så irritert at det påvirker kjøringen slik at den kan bli utrygg, ja da har man faktisk ikke lov til å engang prøve å kjøre. Så det finnes lovhjemmel forbyr bilkjøring for irriterte billister (Hvis det kan medføre farlig kjøring). Dette er naturligvis helt umulig å håndheve, men man kan jo ta lovens ånd innover seg å minne seg selv på å ta noen dype åndedrag og roe seg ned når man lar seg irritere seg over noe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Blir en smule oppgitt og irritert over folk som viser null erfaring bak rattet når kjører bak de. Var på vei mot Hønefoss her en kveld. Ligger bak en bil som hiver inn bremsene i hver eneste lille sving og bare det kom en bil i møtet. Greit nok at det regnet, men føret var ikke dårlig og jeg selv kjørte stasjonsvogn uten elektroniske systemer og ikke hadde problemer med ført. Endte opp med å måtte ta forbikjøring da jeg endelig fikk ett rettstrekke. Er en potensiell fare slike personer for de kan plutselig panikkbremse. Lå i tillegg 10km/t under fartsgrensa så er jo så fantastisk å ligge bak slike

Lenke til kommentar

Kjørte hjem fra Ytterøy i går kveld. Skvatt skikkelig når fotoboksene blinket, ikke bare en gang, men to ganger. Lurer litt på om folk leser skilt...

Og lurer veldig på hva politiet tenker når de ser samme bil på 2 etterfølgende fotobokser.

Trengte ikke fotoboksvarslerfunksjonen i gps-en når bilen framfor fyrer de av for meg. :tease:

 

Det eneste spørsmålet som gjenstår nå er om min bil er synlig på bildet (/bildene), eller fokuserer fotoboksene kun på bilen ved stripene? :ph34r:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...