Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Kom på noe av det som har irritert seg mest de siste ukene. Folk som kutter svinger når det er flere felt i samme kjøreretning og de kjører ved siden av andre biler. Typisk på f.eks. svingen etter Danmarksplass retning sør.

 

Det ligger en bil ved siden av deg. I mitt tilfelle lastebil som bruker nesten hele feltet i alle fall i svingen. Du kutter. HVA?!!??!! En dag hvor jeg er irritert nok kommer jeg til å la dem kjøre inn i sida på meg. Kommunen som betaler, så det har jo lite å si for meg utover ekstra overtidstimer i forbindelse i jobb.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og glem ikke regelen at er du så og så langt forbi den forbikjørte, så SKAL den slippe deg inn om noe oppstår, da det er farligere og tar lengre tid for deg å bremse ned for så å legge deg inn bak igjen.

Det er en idiot som ikke skulle hatt lappen, mot livet til minst 1 person, opp til 15 stk om det skulle være tre fulle biler i kjedekollisjon, worst case. Vanskelig valg

Jeg vil bare is at jeg støtter ikke folk som ikke slipper inn andre, men jeg har selv opplevd hodeløse forbikjøringer hvor til og med det har vært lastebiler som kommer i mot. I veldig mange tilfeller etter det jeg har opplevd burde de som kjører forbi være så enormt glade for at folk i det hele tatt slipper dem inn igjen. Folk tar de mest utrolige sjansene noen ganger. Selv om man er pliktig til å hjelpe en fører frem gjelder fortsatt sunn fornuft i trafikken.

Ofte kan man begynne å kjøre forbi, se en bil komme imot, og fortsatt ha god tid til å legge seg inn langt nok framfor til at det er trygt. Som oftest heller. Jeg kjører mange ganger forbi når jeg etterhvert får en bil imot, men på god nok avstand til at det er trygt.

 

Men om bilen jeg kjører forbi begynner å gasse på når bilen imot er synlig, da altså! Om det skjer meg, så bøller jeg jæveln av veien heller enn å dø i front-mot-front pluss kjedekollisjon med mange på samvittigheten for slekta mi. Nei faen ass. Da er det bedre at jeg dytter bilen som faen ikke kan ha vett i hue av veien, for av veien, det er der han hører hjemme.

 

Tror jeg hadde gjort det jeg også, opplevde enn sånn tulling før. Du blir jo så sinna at du kunne drept noen der og da ettersom du blir jo redd i samme sleng også. =S. Men måtte jeg velge, så hadde jeg faen meg dyttet bilen ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var akkurat ute og kjørte og det var like før det gikk galt. Et lite stykke uten gatelys så det er bek mørkt. Heldigvis hadde jeg på fjernlys, men hadde jeg ikke hatt det på så er det ikke sikkert jeg hadde rukket å svinge unna de tre fulle ungdommene som gikk tre i bredden og sjanglet langs veikanten uten refleks. Huff.

Lenke til kommentar

Og glem ikke regelen at er du så og så langt forbi den forbikjørte, så SKAL den slippe deg inn om noe oppstår, da det er farligere og tar lengre tid for deg å bremse ned for så å legge deg inn bak igjen.

Jeg vil bare is at jeg støtter ikke folk som ikke slipper inn andre, men jeg har selv opplevd hodeløse forbikjøringer hvor til og med det har vært lastebiler som kommer i mot. I veldig mange tilfeller etter det jeg har opplevd burde de som kjører forbi være så enormt glade for at folk i det hele tatt slipper dem inn igjen. Folk tar de mest utrolige sjansene noen ganger. Selv om man er pliktig til å hjelpe en fører frem gjelder fortsatt sunn fornuft i trafikken.

Ofte kan man begynne å kjøre forbi, se en bil komme imot, og fortsatt ha god tid til å legge seg inn langt nok framfor til at det er trygt. Som oftest heller. Jeg kjører mange ganger forbi når jeg etterhvert får en bil imot, men på god nok avstand til at det er trygt.

 

Men om bilen jeg kjører forbi begynner å gasse på når bilen imot er synlig, da altså! Om det skjer meg, så bøller jeg jæveln av veien heller enn å dø i front-mot-front pluss kjedekollisjon med mange på samvittigheten for slekta mi. Nei faen ass. Da er det bedre at jeg dytter bilen som faen ikke kan ha vett i hue av veien, for av veien, det er der han hører hjemme.

 

Tror jeg hadde gjort det jeg også, opplevde enn sånn tulling før. Du blir jo så sinna at du kunne drept noen der og da ettersom du blir jo redd i samme sleng også. =S. Men måtte jeg velge, så hadde jeg faen meg dyttet bilen ut.

Det er en idiot som ikke skulle hatt lappen, mot livet til minst 1 person, opp til 15 stk om det skulle være tre fulle biler i kjedekollisjon, worst case. Vanskelig valg

 

EDIT: Hva FAEN skjedde der? :p

Lenke til kommentar

Men om bilen jeg kjører forbi begynner å gasse på når bilen imot er synlig, da altså! Om det skjer meg, så bøller jeg jæveln av veien heller enn å dø i front-mot-front pluss kjedekollisjon med mange på samvittigheten for slekta mi. Nei faen ass. Da er det bedre at jeg dytter bilen som faen ikke kan ha vett i hue av veien, for av veien, det er der han hører hjemme.

 

Feil reaksjon, og en reaksjon som kan ende med å koste deg livet. Dette handler ikke om regler lengre, Dette er nå ren fysikk. Om du er i ferd med å kjøre forbi noen og så velger å kjøre inn i vedkomne som du kjører forbi, da er det meget sannsynlig at din bil vil komme ut av kontroll. Den naturlige reaksjonen til den du kjører forbi vil være å bremse. Om du p.g.a. dette eller fordi du har kommet langt nok forbi gjør at den du kjører forbi treffer din bil bak tyngdepunktet er det svært sannsynlig at det er din bil som vil spinne ut av kontroll, noe som godt kan medføre at bilen ruller rundt (=Stor fare for personskade eller død).

 

Reaksjonen på at noe ikke går etter planen ved forbikjøring må være å bremse ned og avbryte, uansett grunnen til at det ikke gikk.

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men om bilen jeg kjører forbi begynner å gasse på når bilen imot er synlig, da altså! Om det skjer meg, så bøller jeg jæveln av veien heller enn å dø i front-mot-front pluss kjedekollisjon med mange på samvittigheten for slekta mi. Nei faen ass. Da er det bedre at jeg dytter bilen som faen ikke kan ha vett i hue av veien, for av veien, det er der han hører hjemme.

Feil reaksjon, og en reaksjon som kan ende med å koste deg livet. Dette handler ikke om regler lengre, Dette er nå ren fysikk. Om du er i ferd med å kjøre forbi noen og så velger å kjøre inn i vedkomne som du kjører forbi, da er det meget sannsynlig at din bil vil komme ut av kontroll. Den naturlige reaksjonen til den du kjører forbi vil være å bremse. Om du p.g.a. dette eller fordi du har kommet langt nok forbi gjør at den du kjører forbi treffer din bil bak tyngdepunktet er det svært sannsynlig at det er din bil som vil spinne ut av kontroll, noe som godt kan medføre at bilen ruller rundt (=Stor fare for personskade eller død).

 

Reaksjonen på at noe ikke går etter planen ved forbikjøring må være å bremse ned og avbryte, uansett grunnen til at det ikke gikk.

Og feil. Om du er mer enn halvveis forbi bilen skal ikke du bremse og legge deg inn, siden du har såpass mye mer fart enn den du kjører forbi går det raskere for deg å legge deg inn framfor enn at du skal bremse ned. Og oftest så vil den du kjører forbi ha vett nok i hodet til å bremse. Bremser du også så er løpet kjørt.

 

Er du kommet bare halve billengden fram, så legger du deg bak.

 

Og på det andre punktet så skal det gå fint såfremst du ikke har reaksjonene til bestemor. Du vil jo gjerne se om bilen du prøver å få av veien bremser, så det å ikke svinge så hardt inn i ham skulle gå meget greit.

Lenke til kommentar

Men om bilen jeg kjører forbi begynner å gasse på når bilen imot er synlig, da altså! Om det skjer meg, så bøller jeg jæveln av veien heller enn å dø i front-mot-front pluss kjedekollisjon med mange på samvittigheten for slekta mi. Nei faen ass. Da er det bedre at jeg dytter bilen som faen ikke kan ha vett i hue av veien, for av veien, det er der han hører hjemme.

Feil reaksjon, og en reaksjon som kan ende med å koste deg livet. Dette handler ikke om regler lengre, Dette er nå ren fysikk. Om du er i ferd med å kjøre forbi noen og så velger å kjøre inn i vedkomne som du kjører forbi, da er det meget sannsynlig at din bil vil komme ut av kontroll. Den naturlige reaksjonen til den du kjører forbi vil være å bremse. Om du p.g.a. dette eller fordi du har kommet langt nok forbi gjør at den du kjører forbi treffer din bil bak tyngdepunktet er det svært sannsynlig at det er din bil som vil spinne ut av kontroll, noe som godt kan medføre at bilen ruller rundt (=Stor fare for personskade eller død).

 

Reaksjonen på at noe ikke går etter planen ved forbikjøring må være å bremse ned og avbryte, uansett grunnen til at det ikke gikk.

Og feil. Om du er mer enn halvveis forbi bilen skal ikke du bremse og legge deg inn, siden du har såpass mye mer fart enn den du kjører forbi går det raskere for deg å legge deg inn framfor enn at du skal

 

Du snakket om å kjøre inn i bilen, ikke å fullføre forbikjøringen. Du diskuterer et annet scenarie her enn det du beskrev ovenfor og jeg svarte på.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Men om bilen jeg kjører forbi begynner å gasse på når bilen imot er synlig, da altså! Om det skjer meg, så bøller jeg jæveln av veien heller enn å dø i front-mot-front pluss kjedekollisjon med mange på samvittigheten for slekta mi. Nei faen ass. Da er det bedre at jeg dytter bilen som faen ikke kan ha vett i hue av veien, for av veien, det er der han hører hjemme.

Feil reaksjon, og en reaksjon som kan ende med å koste deg livet. Dette handler ikke om regler lengre, Dette er nå ren fysikk. Om du er i ferd med å kjøre forbi noen og så velger å kjøre inn i vedkomne som du kjører forbi, da er det meget sannsynlig at din bil vil komme ut av kontroll. Den naturlige reaksjonen til den du kjører forbi vil være å bremse. Om du p.g.a. dette eller fordi du har kommet langt nok forbi gjør at den du kjører forbi treffer din bil bak tyngdepunktet er det svært sannsynlig at det er din bil som vil spinne ut av kontroll, noe som godt kan medføre at bilen ruller rundt (=Stor fare for personskade eller død).

 

Reaksjonen på at noe ikke går etter planen ved forbikjøring må være å bremse ned og avbryte, uansett grunnen til at det ikke gikk.

Og feil. Om du er mer enn halvveis forbi bilen skal ikke du bremse og legge deg inn, siden du har såpass mye mer fart enn den du kjører forbi går det raskere for deg å legge deg inn framfor enn at du skal

 

Du snakket om å kjøre inn i bilen, ikke å fullføre forbikjøringen. Du diskuterer et annet scenarie her enn det du beskrev ovenfor og jeg svarte på.

Om det kommer en bil imot, og du er så og så langt foran bilen du kjører forbi, skal du foran. Er du så og så langt bak, skal du bremse og inn bak ham.

 

Om han skulle fortsette å gasse på mens du er så langt fram at det ikke er hensiktsmessig å legge seg inn bak ham, og du ikke har mulighet til å legge deg inn foran, så er det å prøve å få ham av veien et bedre alternativ enn noe annet. Om du treffer sånn at du snurrer rundt, så er du aaalt for langt fram til å gjøre noe sånt stunt, men når du er der, og ser det som eneste mulighet, så er det bedre enn det andre valget.

Lenke til kommentar

Bor i Japan nå, og må si at trafikken her er svært sivilisert på alle felt bortsett fra fartsgrensene. De ligger i 50, uansett om det er 20-, 30- eller 40-sone.

 

På landevei med et felt i hver retning ligger de i 90.

 

Nå skal det sies at grensene her er latterlig lave. På steder hvor 50-sone hadde vært en selvfølge i Norge, må de ligge i 30 her, og flere steder har jeg sett opplagte 80-soner med 50- og 60-grense...

Lenke til kommentar

Bor i Japan nå, og må si at trafikken her er svært sivilisert på alle felt bortsett fra fartsgrensene. De ligger i 50, uansett om det er 20-, 30- eller 40-sone.

 

På landevei med et felt i hver retning ligger de i 90.

 

Nå skal det sies at grensene her er latterlig lave. På steder hvor 50-sone hadde vært en selvfølge i Norge, må de ligge i 30 her, og flere steder har jeg sett opplagte 80-soner med 50- og 60-grense...

De har vel en annen filosofi på risiko og skadeomfang sett i forhold til hastighet der borte.

 

Stemmer det at biler i Japan er begrenset til 180 km/t?

Lenke til kommentar

Bor i Japan nå, og må si at trafikken her er svært sivilisert på alle felt bortsett fra fartsgrensene. De ligger i 50, uansett om det er 20-, 30- eller 40-sone.

 

På landevei med et felt i hver retning ligger de i 90.

 

Nå skal det sies at grensene her er latterlig lave. På steder hvor 50-sone hadde vært en selvfølge i Norge, må de ligge i 30 her, og flere steder har jeg sett opplagte 80-soner med 50- og 60-grense...

De har vel en annen filosofi på risiko og skadeomfang sett i forhold til hastighet der borte.

 

Stemmer det at biler i Japan er begrenset til 180 km/t?

 

Det vet jeg ikke. Høyeste tillatte hastighet her er 100 km/t, akkurat som i Norge.

Lenke til kommentar

Det er jo allmennkunnskap at JDM-biler er sperra på 180km/t. Iallefall så og si. RX7 FC har det i instrumenthuset (ta ut en skru), FD har det i ECU, samme med de fleste andre nye biler.

 

Speedometeret på de fleste JDM-biler stopper også på 180km/t

Som du kan se her så er det en bil med turbo (måler i høyre hjørne), den klarer garantert mer enn 180 i alle tilfeller.57f140dcc5d0fc3a2fd73030f2b80a10.jpg?id=20104

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sitter her på kontoret og undres over en lastebilsjåfør som prøver å få igjen bakluka - med sneipen i kjeften og mobilen klemt mellom skuldra og hodet.

Hadde det ikke vært en idé med å anskaffe seg en dings som du fester på øret? Da kan du bruke begge armene til å få igjen luka?

Ikke overraskende kjørte han avgårde med mobilen godt klistra til knollen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ser stadig rar kjøreadferd og lite overrasker meg lenger. Som kvinnen som sperra trafikken i en rundkjøring når hu presssa seg fra indre felt og ut bare fordi hu lå i feil felt når hu skulle kjøre ut. Da er det bedre å ta en runde ekstra og bytte felt når man tar den ekstra runden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...