Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Jeg må klage litt i kveld. Er så lei av alle som kjører med feilinnstilte kjørelys og blender meg! Og alle som kjører med tåkelys og nærlys samtidig i mørket kan dra et visst sted. Det er ikke kult, det tragisk og det blender.

5078363[/snapback]

 

 

Kan ikke se at jeg helt ser problemet med at folk bruker kurve/tåkelys sammen med nærlys. Det er vel slik er er ment brukt antar jeg ettersom min bil er typegodkjent for dette. Det er mulig det ikke var mylig å bruke disse lysene samtidig på biler før men min 2005 mod. er helt klart godkjent for dette. Kurve/tåkelys er jo ment for å brukes der hvor det er enten tåke eller kurvete vei og når sant skal sies, hvor er det ikke kurvete vei her til lands? Hvor mange kurver pr. km skal det være før det kan tolkes som kurvete? Slik som regelverket for disse lysene er lagt opp er det litt opp til hver enkelt å vurdere behovet for slkt lysbruk og selv om jeg ikke har til vane å kjøre med kurve/tåkelys tent veldig ofte skal ingen komme og fortelle meg når jeg kan bruke dem eller ikke bruke dem.

Forøvrig tennes disse lysene automatisk i svinger hvis jeg kjører under 40 km/t

høyre lys tennes når jeg svinger mot høyre og venstre ved sving mot venstre. I sekundene imellom kan det være at begge er tent fordi de slukker ikke øyeblikkelig etter en sving, men det tar noen sekunder etter avsluttet sving.

Alt dette er typegodkjent og jeg bruker det når jeg selv finner det nødvendig.

 

Må her legge til at lysene på bilen min er riktig innstilt.

Endret av oisp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan ikke se at jeg helt ser problemet med at folk bruker kurve/tåkelys sammen med nærlys.

5136801[/snapback]

Problemet er at når det kommer en vegg med lys mot meg så blir jeg blendet og jeg fester blikket på lysene når det kryr av de over hele bilen. Så lenge du kjører på en normal vei ser jeg ingen behov for tåkelys i svinger. Kjører du derimot på en øde grusvei full av hull må du bruke så mange lys du vil for min del.

Endret av oro2
Lenke til kommentar

Oioioi!

 

Jeg bare elsker å hate ting! Denne tråden skal jammen brukes flittig!

 

Har nå lest ca. hele tråden, og det er en ting jeg lurer på: Er det ingen her som legger merke til den uskrevne loven om størst bil = forkjørsrett?

 

Kjører en Toyota Corolla til daglig, og det er rett som det er at jeg må ty til ABS-trim for å unngå bilspor over panseret fra store SUVer som kommer fra venstre der jeg ikke har vikeplikt. Dette skjer aldri når jeg kjører Mercedesen til svigers? Skjønner ikke dette, jeg. Er det sånn at min Corolla er så billig å skrote at de ikke gidder å stoppe, eller ser de den rett og slett ikke på grunn av at de sitter så høyt?

 

Ellers; over til ting som hates her i gården:

 

Nisser i store, dyre biler som vrenger seg forbi deg der du ligger i 95 km/t i 90-sonen, bare for å bremse ned 5-600 meter lenger opp i vegen og svinge av. Hva er poenget?

 

Tyske turister i bobiler som tror at E6 er en landeveg...

 

Var på tur sørover langs E6 i fjor sommer. Lå vel i ca. 80 km/t gjennom en ganske krapp sving. Langs innersiden av svingen er det en bergnabb, så jeg ser ikke bobilen som står parkert ca. midt i vegen før jeg er nesten gjennom svingen. Bedre blir det heller ikke i det jeg oppdager tre eldre tyskere som står i mitt kjørefelt og peker ut på noe ute i fjorden.

 

Har ikke en sjans i havet til å klemme meg mellom, så jeg satser på å klare å stoppe. Reiser meg nesten i bilen for å presse bremsen hardest mulig inn, det lukter svidd gummi og ABS-en jobber overtid... Snakket spontantysk så det sang etter en stund der.

 

Klarte å stoppe ca. tre meter før bobilen...

 

-KJ

Lenke til kommentar
I usa kan du sikkert saksøke vegvesenet og kreve erstatning for tapt arbeidsfortjeneste for det det ikke står på lyskryssa at rødt lys kan føre til at man kommer for sent på jobb.  :nei:

5139493[/snapback]

 

Ja, i praksis kan man saksøke folk for nesten alt, også her i Norge, men en slik idiotisk sak ville man selvsagt ikke vunnet uansett hvor i verden man måtte befinne seg.

 

bfisk: Det stemmer, en smart regel som gjør at trafikken flyter bedre. Man har selvsagt vikeplikt når man svinger til høyre på rødt, og enkelte steder som f.eks i New York City er denne manøveren ikke tillatt, men da er det skiltet.

USA er faktisk det eneste landet i verden jeg har kjørt i hvor bilistene oppfører seg sivilisert, spesielt på vestkysten kjører amerikanerne veldig hensynsfullt. Ønsker du å bytte fil kan du nesten være sikker på at andre bilister lager en luke for deg.

Lenke til kommentar
irriterer meg over folk som kjører rett inn på en parkeringsplass istede for å rygge inn. Holdt på å bli påkjørt av ei som rygget ut av parkeringen på butikken.

Mye lurere å kjøre frem mot plasse for så å snu (om mulig) og så rygge seg inn.

5140113[/snapback]

 

Det er lettere å rygge ut, enn å kjøre ut, hvis det er smalt mellom radene. :)

Lenke til kommentar

Jeg foretrekker å rygge inn.

 

1) Man blir ferdig med det

2) Oftere is og dritt i bakruta/speil når man setter seg i bilen igjen etter en dag på jobben, enn når man kommer, og har kjørt en stund.

3) Lettere å få overblikk over potensielle farer (unger etc) på én parkeringsplass, enn på hele området.

4) Hvis man har lengre overheng foran enn bak, lettere å bulke når man rygger ut enn inn.

Lenke til kommentar

Kan man bruke speilene er det langt lettere å rygge inn enn ut.

Når man rygger ut har man ett langt større område å måtte passe på, da spesielt når det kommer til små barn som springer i hytt å gevær.

Når man rygger inn derimot, kan man få en viss oversikt over tingenes tilstand der du skal rygge. Man har ikke vikeplikt for andre biler når man rygger inn, noe man har når man rygger ut. Har opplevd flere ganger at folk ikke har sjekket skikkelig bak seg når de rygger ut.

nei, takke meg til å rygge inn:)

Lenke til kommentar
Kan man bruke speilene er det langt lettere å rygge inn enn ut.

Når man rygger ut har man ett langt større område å måtte passe på, da spesielt når det kommer til små barn som springer i hytt å gevær.

Når man rygger inn derimot, kan man få en viss oversikt over tingenes tilstand der du skal rygge. Man har ikke vikeplikt for andre biler når man rygger inn, noe man har når man rygger ut. Har opplevd flere ganger at folk ikke har sjekket skikkelig bak seg når de rygger ut.

nei, takke meg til å rygge inn:)

5145016[/snapback]

 

Det er vel like "lett" å rygge ut som inn? Man rygger jo uansett og de samme forhåndsreglene må tas.

Personlig praktiserer jeg begge løsninger litt avhengig av hvilken type parkering det er snakk om. Er det parkering ved vei på tvers av kjøreretningen parkerer jeg vanligvis med hekken ut mot kjørebanen og ser ingen problemer med å rygge ut. Det er bare å være litt forsiktig og skaffe seg oversikt får man rygger. Det går kjempefint. Er det vinter og det er is/snø på bakruten som en var inne på i et tidligere innlegg skal jo alle vinduene skrapes før man kjører uansett så jeg ser ikke problemet. Den lettvintløsningen med å skrape litt midt foran førerplass på frontruten og kjøre slik er ikke helt i tråd med forskriftene. Selvsagt kan snø på vinduene medføre litt mere forberedelser før man setter seg inn og kjører men som sagt, så langt, etter 20 år i trafikken har jeg ikke hatt noen problemer med det.

Lenke til kommentar

nei, det er ikke like lett å rygge ut som inn.

Om du leste hva jeg skrev så hadde du forstått det.

Når du rygger ut har du ett enormt område du ska følge med på.

Når du rygger inn, så har du en smal lomme å følge med på, samtidig som man i 99% av tillfellene har eliminert problemet med at biler kommer brått på bak deg.

Lenke til kommentar
nei, det er ikke like lett å rygge ut som inn.

Om du leste hva jeg skrev så hadde du forstått det.

Når du rygger ut har du ett enormt område du ska følge med på.

Når du rygger inn, så har du en smal lomme å følge med på, samtidig som man i 99% av tillfellene har eliminert problemet med at biler kommer brått på bak deg.

5148804[/snapback]

 

 

Problemet som kan oppstå hvis man rygger seg inn på en parkeringplass som ligger (90 grader i forholde til kjøreretning)ved en helt vanlig vei i en av våre byer er at fronten på bilen din lett kan komme over i motgående kjørefelt. Dette fordi at når du rygger vil forhjulene og dermed fronten ligge langt utenfor den radien bakhjulene dine har. Det samme "problemet" vil du selvsagt har hvis du rygger ut fra en parkering bortsett fra at du ikke vil komme i konflikt med annen trafikk enn den bak deg.

Lurer også på hvilket enormt omeråde du føler du skal ha oversikt over når du rygger deg ut fra en parkering? Har du oversikt i den retningen du har tenkt deg og litt til sidene igjennom sidevinduene bak, holder da det lenge.

Har ingen problemer med å rygge jeg. "Øvelse gjør mester" så det er bare å begynne å trene.

Lenke til kommentar
Folk som ikke kan rygge og luke pakere, ender opp med å stoppe trafikken i den ene retningen.

 

Så en dame skulle luke pakere, begynte å rygg inn og la over men så rettet hun for sent så hun så faen så skrått... ut igjen å prøve på nytt... flere ganger...

5160820[/snapback]

 

 

hehe,

Også har du de som forsøker å lukeparkere med fronten først i reneste Benny Hill stil

Lenke til kommentar
nei, det er ikke like lett å rygge ut som inn.

Om du leste hva jeg skrev så hadde du forstått det.

Når du rygger ut har du ett enormt område du ska følge med på.

Når du rygger inn, så har du en smal lomme å følge med på, samtidig som man i 99% av tillfellene har eliminert problemet med at biler kommer brått på bak deg.

5148804[/snapback]

 

 

Problemet som kan oppstå hvis man rygger seg inn på en parkeringplass som ligger (90 grader i forholde til kjøreretning)ved en helt vanlig vei i en av våre byer er at fronten på bilen din lett kan komme over i motgående kjørefelt. Dette fordi at når du rygger vil forhjulene og dermed fronten ligge langt utenfor den radien bakhjulene dine har. Det samme "problemet" vil du selvsagt har hvis du rygger ut fra en parkering bortsett fra at du ikke vil komme i konflikt med annen trafikk enn den bak deg.

Lurer også på hvilket enormt omeråde du føler du skal ha oversikt over når du rygger deg ut fra en parkering? Har du oversikt i den retningen du har tenkt deg og litt til sidene igjennom sidevinduene bak, holder da det lenge.

Har ingen problemer med å rygge jeg. "Øvelse gjør mester" så det er bare å begynne å trene.

5160840[/snapback]

 

 

Nei, jeg har heller ingen problem med å rygge.

Du har ett større område å ta hensyn til når du rygger ut kontra inn.. Noe annet kan du umuig være uenig i.

Men ja, jeg er enig i at det ikke bestandig er best å rygge inn, men i de fleste tilfellene er det faktisk det.

Lenke til kommentar
nei, det er ikke like lett å rygge ut som inn.

Om du leste hva jeg skrev så hadde du forstått det.

Når du rygger ut har du ett enormt område du ska følge med på.

Når du rygger inn, så har du en smal lomme å følge med på, samtidig som man i 99% av tillfellene har eliminert problemet med at biler kommer brått på bak deg.

5148804[/snapback]

 

 

Problemet som kan oppstå hvis man rygger seg inn på en parkeringplass som ligger (90 grader i forholde til kjøreretning)ved en helt vanlig vei i en av våre byer er at fronten på bilen din lett kan komme over i motgående kjørefelt. Dette fordi at når du rygger vil forhjulene og dermed fronten ligge langt utenfor den radien bakhjulene dine har. Det samme "problemet" vil du selvsagt har hvis du rygger ut fra en parkering bortsett fra at du ikke vil komme i konflikt med annen trafikk enn den bak deg.

Lurer også på hvilket enormt omeråde du føler du skal ha oversikt over når du rygger deg ut fra en parkering? Har du oversikt i den retningen du har tenkt deg og litt til sidene igjennom sidevinduene bak, holder da det lenge.

Har ingen problemer med å rygge jeg. "Øvelse gjør mester" så det er bare å begynne å trene.

5160840[/snapback]

 

 

Nei, jeg har heller ingen problem med å rygge.

Du har ett større område å ta hensyn til når du rygger ut kontra inn.. Noe annet kan du umuig være uenig i.

Men ja, jeg er enig i at det ikke bestandig er best å rygge inn, men i de fleste tilfellene er det faktisk det.

5162435[/snapback]

 

 

Da kan vi bare konstatere at vi er noe uenig der. For meg er det raskere og bedre å parkere med fronten først i de aller fleste og tilfellen, mens jeg rygger inn heller sjelden. For deg er det motsatt.

Kan ikke se at noen av de to alternativene skaper noen nevneverdige problemer for andre så det er vel helt opp til den enkelte å finne løsningen som passer best for en selv.

Det er en ting man må være oppmerksom på når man velge å rygge inn. Man passerer den plassen man skal rygge inn på og bilen som kommer kjørende bak deg stopper ikke før han eller hun er helt oppe i støtfangeren din fordi de ikke forstår at du har tenkt å rygge inn for å parkere. Fort gjort å starte ryggingen litt tidlig år man tror at det er klar bane. En annen "fare" er at den bilen som kommer bak deg svinger seg inn og parkerer bak deg mens du gjør deg klar til å rygge. Da blir vi blid...... :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...