Gå til innhold

Trafikalsk klagemur

Opus

Anbefalte innlegg

Men da kommer de jo egentlig aldri over hvis de ikke tar å går den av ettersom de har vikeplikt for bilene da ^^

Sånn ca 9 av 10 biler stopper hvis jeg står og venter ved en fotgjengerovergang på sykkelen.

Hvis bilen har stoppet bryter man ikke vikeplikt ved å sykle over. (Bilen må ikke endre fart eller retning for å unngå sykkelen)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Derimot, sykler du over trenger ikke vi bilister å stoppe for deg. Så det gjør du på egen risiko.

Når bilene ikke er samarbeidsvillige går jeg naturligvis av, men å gå over veien i cleats tar litt tid så da må de vente ca 4 ganger så lenge.

Alternativt kan hele problemstillingen unngås ved å sykle i veien fremfor gang- og sykkelveien.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg pleier å stoppe for syklister, selv om jeg vet at de har vikeplikt. Det er ikke alltid de er beviste, og det er bedre at de sykler over fotgjengerfeltet enn at de skal ta seg tida til å gå av sykkelen - for så å trakke over. Da tar det bare lenger tid.

Men da er du en sånn person som skaper farlig situasjoner! Neste gang så tror dem det er bare å sykle ut mens bilen stopper ikke. Jeg synes de skal gå av sykkelen for å så gå over da har jeg respekt for dem.

Jeg hater syklister som sykler på veien for å så hoppe oppå fortauet for å fise over gangfeltet også ned på veien igjen senere. -.- det er HAT

Selv om de har vikeplikt, så har ikke jeg påkjøringsrett. Jeg skaper absolutt ikke farlige situasjoner ved å avvente og se hva syklister gjør, istedenfor å dure på - for så å satse på at syklisten faktisk vet at han skal gå over fotgjengerfeltet.

Lenke til kommentar

Heisann

Jeg har et litt offtopic spørsmål. Kjørte i en 70 sone som ble nedsatt til 50 grunnet veiarbeid. Veiarbeidet var et hull i veien eller /et skar på tvers og ingen tegn til arbeid. Kjørte i rundt 50 over denne og gasset opp til rundt 70 rett etter hullet.

Rett før farten igjen ble satt opp til 70 var det en fotoboks, ikke mange meter fra hullet. Jeg var klarover fotoboksen, men ikke den nye fartsgrensen før jeg så det gule 50 skiltet i speilet rett etter boksen. Har ikke fått bot enda (4 dager siden) og så ingen blink(blink er kanskje fjernet nå?).

Mitt spørsmål var egentlig om måleren i photoboksen blir satt ned til 50? Kanskje vankelig å svare på :/

Lenke til kommentar

Dessverre er det slutt på det nå Runar. Fartsgrensa på alle veiene som hadde miljøfartsgrense i Oslo har nå fått 70-fartsgrense på sommeren. Til vinteren er det snakk om å sette ned til 60 igjen, men nå har politiet fått nye instrukser med tanke på miljøfartsgrenser. De har nå lov til å bøtelegge brudd på miljøfartsgrensa, og da er det snakk om at dette også skal gjelde fotoboksene. Hurra for treigere trafikkavvikling og mer forurensing.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...