Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Blir oppgitt over folks lysbruk. 14 av de 119 kjøretøyene jeg møtte på en 30min lang kjøretur nå nettopp, brukte ikke lysene riktig. De aller fleste av de 14 tilfellene var tåkelys. I tillegg var det også noen som kjørte med bare et nærlys. Hva får folk til å tro at det å kjøre med halvt nærlys er lovlig godt ut på kvelden?

Hater folk som bruker grøftlys på kvelden, selv bror min gjor det og jeg hater han også.

Det med at noe kjører med et parklys kan skyldes at de kjører nyere golf eller nyutgaven av bobla, de er det vist ikke meninga fra designers side å bytte lyspårer på.

Noe annet er også at folk er late.

Når jeg overtok en større firmabil i fjor så var den ene nærlyspære gådd, noe han jeg overtok bilen av sa jeg kunne få byttet ved neste service som skulle utføres et par uke senere.

Vri av lokk, bytte pære vri på lokk=tydeligvis for vanskelig for enkelte.

4926481[/snapback]

 

Så enig så enig.

Irriterer meg kraftig over når jeg møter personbiler og for den saks skyld busser og lastebiler med grøftelys og nærlys på samtidig.

Håper seriøst ikke at de virkelig tror at, ved f.eks mørke og våt vei at grøftelysene hjelper, eneste de gjør er å blende møtende biler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Blir oppgitt over folks lysbruk. 14 av de 119 kjøretøyene jeg møtte på en 30min lang kjøretur nå nettopp, brukte ikke lysene riktig. De aller fleste av de 14 tilfellene var tåkelys. I tillegg var det også noen som kjørte med bare et nærlys. Hva får folk til å tro at det å kjøre med halvt nærlys er lovlig godt ut på kvelden?

Hater folk som bruker grøftlys på kvelden, selv bror min gjor det og jeg hater han også.

Det med at noe kjører med et parklys kan skyldes at de kjører nyere golf eller nyutgaven av bobla, de er det vist ikke meninga fra designers side å bytte lyspårer på.

Noe annet er også at folk er late.

Når jeg overtok en større firmabil i fjor så var den ene nærlyspære gådd, noe han jeg overtok bilen av sa jeg kunne få byttet ved neste service som skulle utføres et par uke senere.

Vri av lokk, bytte pære vri på lokk=tydeligvis for vanskelig for enkelte.

4926481[/snapback]

 

Så enig så enig.

Irriterer meg kraftig over når jeg møter personbiler og for den saks skyld busser og lastebiler med grøftelys og nærlys på samtidig.

Håper seriøst ikke at de virkelig tror at, ved f.eks mørke og våt vei at grøftelysene hjelper, eneste de gjør er å blende møtende biler.

5004349[/snapback]

 

Etter det jeg vet så er ikke lov å ha tåkelys og nærlys på samtidig. Har du derimot parklys og grøftelys på er det en annen ting...

Lenke til kommentar
Blir oppgitt over folks lysbruk. 14 av de 119 kjøretøyene jeg møtte på en 30min lang kjøretur nå nettopp, brukte ikke lysene riktig. De aller fleste av de 14 tilfellene var tåkelys. I tillegg var det også noen som kjørte med bare et nærlys. Hva får folk til å tro at det å kjøre med halvt nærlys er lovlig godt ut på kvelden?

Hater folk som bruker grøftlys på kvelden, selv bror min gjor det og jeg hater han også.

Det med at noe kjører med et parklys kan skyldes at de kjører nyere golf eller nyutgaven av bobla, de er det vist ikke meninga fra designers side å bytte lyspårer på.

Noe annet er også at folk er late.

Når jeg overtok en større firmabil i fjor så var den ene nærlyspære gådd, noe han jeg overtok bilen av sa jeg kunne få byttet ved neste service som skulle utføres et par uke senere.

Vri av lokk, bytte pære vri på lokk=tydeligvis for vanskelig for enkelte.

4926481[/snapback]

 

Så enig så enig.

Irriterer meg kraftig over når jeg møter personbiler og for den saks skyld busser og lastebiler med grøftelys og nærlys på samtidig.

Håper seriøst ikke at de virkelig tror at, ved f.eks mørke og våt vei at grøftelysene hjelper, eneste de gjør er å blende møtende biler.

5004349[/snapback]

 

Etter det jeg vet så er ikke lov å ha tåkelys og nærlys på samtidig. Har du derimot parklys og grøftelys på er det en annen ting...

5004828[/snapback]

 

Det er helt korrekt.

Men det er nestne en ingen sak når det er mørkt, da tåkelysene lyser alt for lite opp til bruk når det er mørkt. Og da slår gjerne folk på nærlysene også, og dermed har dem gådd i den fellen at de blender andre.

 

Det er forøvrig også irriterende å ha sånne bak seg, da lyset blender en i slandrespeielt og i speilene på utsiden.

 

Forøvirg irriterer det meg også de som kjører med tåkelys bak på om det bare er ørlite tåke.

Lenke til kommentar
Det er ikke lov å kjøre med tåkelys+parklys i mørket, kun i dagslys. Med mindre det er tåke, snøstorn, svingete vei i lav farts osv..

Snøstorm ja... og tett snedrev, da har de samme personene glemt hva tåkelysene var godt for og da serlig de bak. :wallbash:

Det er faktisk greit å kunne skimte baklysene på bilen forran og helst før du kjører på den på grunn av at den har bremset opp eller stoppet av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar

Jeg var på vei til jobb tidlig i dag morges. Jeg jobber i distribusjonsavdelingen til lokalavisa så arbeidsdagen starter kl 04.00. Jeg kjører på E18 og holder fartsgrensa på 80 sånn nogenlunde da en bil tar meg igjen ganske fort bakfra. Jeg tenker at det sikkert er en som benytter den nærmest tomme veien til å gasse litt på. Det at vedkommende bak legger seg tett oppi meg stresser meg litt og jeg blir uoppmerksom og får ikke helt med meg at fartsgrensa går ned fra 80 til 50 da jeg kjører inn i et vegarbeidsområde. Etterhvert går det opp for meg at jeg kanskje kjører i forteste laget og tenker å senke farten og kjøre inn på veiskulderen for å slippe den hissige bilisten bak forbi. Men idet jeg skal til å gjøre dette viser det seg at bilen bak er en UP-bil og blålysene kommer på.

 

Jeg stopper, senker sidevinduet og får beskjed om at jeg kjører litt fort, og at jeg ble målt til 90 i 50-sonen. Jeg legger meg selvsagt flat og sier at jeg dessverre ikke fikk med meg at fartsgrensen var så lav som 50. (Det var ikke nødvendig å spille lei seg når det gikk opp for meg hva konsekvensene av dette kom til å bli) Politimannen spør om det er min bil, hvor jeg skal osv. og sjekker førerkort og vognkort. Jeg får så beskjed om at jeg kan kjøre videre (*puh*), men at jeg må kjøre i mitt eget tempo selv om det kommer en bil fort bak, og at jeg må ta det litt roligere fra nå av. Helt greit selvfølgelig. Jeg har ikke for vane å dundre gjennom 50-soner i 90 km/t til vanlig. Dermed gikk det bra denne gangen, men jeg kommer nok til å være mer oppmerksom på eventuelle vegarbeidsområder og nedsatte fartsgrenser fra nå av. Kunne jo tråkket skikkelig i baret der.

Lenke til kommentar
Motsatt her... ligger de for nære kan et kraftig tramp på bremspedalen skremme folk til å holde avstand :)

 

Moralen er: ikke kjør for nær bilen min, da kan du ende opp med et tilhengerfeste i frontfanger'n

5032337[/snapback]

Enig.

Setter man opp farta inviterer man bare til kappkjøring.

Lenke til kommentar
Veldig unødvendig av UP å provosere frem høy fart på denne måten. Hvis jeg har en innpåsliten bil bak meg studerer jeg den alltid i speilet for å utelukke at det kan være sivil UP før jeg prøver å kjøre fra den.

5032183[/snapback]

 

Hadde ikke noe ønske om å kjøre fra den, ville egentlig bare han han forbi så jeg kunne fortsette i den farten jeg ønsket. Det var umulig å se hva slags bil jeg hadde bak meg fordi det var mørkt samtidig som at jeg ble blendet av lysene. Jeg hadde i bakhodet at dette kunne være up, men regnet oddsen som relativt liten.

Lenke til kommentar

Jeg mente ikke "kjøre i fra" som i å gi full gass, men å oppretteholde en fart som er over fartsgrensen. Sistnevnte kan jeg godt gjøre dersom jeg har forsikret meg om at det ikke er UP og det fører til at bilen bak holder litt avstand. Jeg setter dog spørsmålstegn ved politiets hensikt med en slik aggresiv kjørestil. Hvis de har det travelt i tjenesteøyemed kan de vel bruke blålys i stedet for å luske bak på den måten.

 

Har selv opplevd å ha en agressiv uniformert bil bak i flere titalls km. Den lå tidvis kun få meter bak meg og vi begge kjørte 10-20 over grensen i følge mitt speedometer. Har de det travelt får de bruke blålys, hvis ikke kan de vise aktsomhet som alle andre.

Lenke til kommentar
Motsatt her... ligger de for nære kan et kraftig tramp på bremspedalen skremme folk til å holde avstand :)

 

Moralen er: ikke kjør for nær bilen min, da kan du ende opp med et tilhengerfeste i frontfanger'n

5032337[/snapback]

 

 

Sånn pleier jeg også å gjøre noen ganger. Da legger de seg litt lenger bak...

 

Andre ganger når en bil ligger litt oppi baken på meg ser jeg på farten jeg holder. kjører jeg litt for lite setter jeg opp farta men hvis han blir hengende der så er det foten på bremsen...

 

Folk som ikke ser seg for når de skal ut på veien er jævka irriterende. En kammerat kom kjøre på forskjørs vei. Litt lenger borte var det en bil som skulle til venstre og en bil til høyre. Dama i den bilen som skulle til høyre så seg ikke for så han kammeraten måtte jo stå på bremsen... :no:

Lenke til kommentar

HAAAAATER bilister som absolutt skal forbi fordi jeg ligger i 49 i oppover bakken i 50 sona... ååååå jeg hater dem... så sent som for 10 min siden når jeg skulle på rimi og kjøpe pizza, akkurat kjørt ut på veien fra huset, og det kommer en nissa 200sx med turbo og skal brife... kjører forbi meg så han har 2 cm klaring til møtende bil, så det nesten blir kollisjon.. så jeg tuter på han, ja da bremser vi ned ja.. så viser vi fingeren til han i nissan og kjører videre til rimi :cool:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hadde en morsom episode her for litt siden. Kjørte på en forkjørsvei, holdt ca fartsgrensa.

 

Ut fra høyre kommer det en ny sølvgrå bmw 5-serie med en godt voksen mann bak rattet. Han bykser ut i veien da det blir klar bane i det andre feltet, helt uten å bry seg om meg. Bremsa det jeg var god for, blinka med lysa og var mektig forbanna.. Han snirkler bilen sin opp på sida av min og ruller ned ruta. Ruller ned ruta selv, for å høre hva han har å si til godt..

 

"steiki ta.. Veit du itj at du har vikeplikt?"

-Nei, d... (jeg rakk ikke si noe mer før han avbrøt meg)

"Vel, da lært du nå nytt i dag å.. (han begynner å kjøre mens han sier) Forbanna ungdomma som trur dokker e verdensmestera te å kjør bil..."

 

Veien han kom ut fra var skiltet med vikepliktskilt, og veien jeg kjørte på var skiltet med forkjørsrettskilt.

 

Til mannens forsvar skal det sies at veien jeg kjørte "kun" har vært forkjørsvei i snart 2 år... Ikke lett å få med seg "nye" skilter ;)

Lenke til kommentar

Fikk litt støkk i meg nå isted..

 

Hadde vaska bilen, og tok en tur gjennom sentrum på vei hjem. Kjørte gjennom et boligfelt på en vei jeg aldri husker om er 30 eller 50 sone. Aner ikke hva jeg kjørte i, men la merke til en bil ca 100 meter bak meg. Det var mørkt, så jeg så bare noen lys. Plutselig var den oppe i rompa mi, og jeg så det stod noe på panseret. Sjekka en gang til, og jammen stod det ikke POLITI på panseret til Vaneoen bak meg. Ble først skeptisk på om jeg kanskje kjørte litt fort, så bremsa litt ned, og kom på at jeg kanskje hadde glemt blinklys i forrige kryss. Som om det ikke skulle være nok, kom jeg på at jeg ikke hadde bytta ut vognkortet til det nye der senkesett og dekk er godkjent, aner ikke om dem reagerer på det.

 

Uansett, fikk litt panikk, og så, etter noen sekunder, så kom selvsagt blålysa på. Bremsa ned og kjørte inn til siden, men så måkte den bare forbi meg og fortsatte nedover.

 

Ble litt letta da.. :)

Lenke til kommentar
Fikk litt støkk i meg nå isted..

 

Det var mørkt, så jeg så bare noen lys. Plutselig var den oppe i rompa mi, og jeg så det stod noe på panseret.

5077893[/snapback]

 

Så standard politi som du får det... neste gang skal jeg bremse "litt" for mye, hvis de ligger klin oppi rumpa, slik de vanligvis gjør...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...