Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Til bussjåføren som lukka døra bare fem små sekunder før jeg var framme da jeg kom løpende, og bare titta dumt på meg da jeg sto igjen som et spørsmålstegn da du dro: takk, nå rekker jeg ikke toget mitt. Det hadde kosta deg fem små sekunder å vente på meg, men at du dro kosta meg 3 timer og 40 minutter. Makan til drittsekkeri trodde jeg ikke var å finne selv hos Ruters til tider overstressa sjåfører.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I går prøvde jeg å kjøre forbi en uniformert politibil på firefelts motorvei. Jeg kjørte forsiktig og pyntelig i 105-106 kanskje forbi, og den kjørte naturligvis i nøyaktig 100. Den likte det litt dårlig, så den akselererte opp og la seg foran meg som en advarsel. Jeg føyde meg naturligvis, men det jeg lurer på er følgende:

Jeg kjørte naturligvis ikke fort nok til å få noen bot, men jeg brøt jo teknisk sett loven. Var dette et provoserende "selvmordsforsøk" fra min side, eller er dette noe man i høy grad kan slippe unna med? Noen som har lignende erfaringer?

Lenke til kommentar

Kjører bak en buss langs Storelungeren, i buss-på-trang-vei-tempo. Har det ikke travelt, gidder ikke kjøre forbi og holder god avstand. Så blir jeg forbikjørt på høyresiden av en liten blond tøs på scooter. Hun legger seg klin oppi ræva på bussen, en knapp halvmeter fra veikanten på høyre side, slik at hvis bussen hadde nødbremset ville hun endt enten i grøfta eller i reklamevinylen på bussrompa. Hun skjønner heldigvis noe av det upraktiske i den plasseringen når bussen stopper og hun må buksere homsekrakken et stykke bakover før hun kan tenke på å kjøre forbi (noe hun trolig ikke rakk, for hun måtte vente på meg :devil:). Hva lærer de egentlig før de får mopedlappen?

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Noen som har lignende erfaringer?

 

Jeg kjørte forbi en uniformert politibil en gang, og brukte GPS for å være sikker på farten. Jeg var ikke mer enn 4-5 km/t over grensen, men de brydde seg ikke. Det var mest for å se om de reagerte, for jeg kunne ikke akkurat gi på når jeg hadde kommet meg forbi så jeg sparte ikke mye tid.

Lenke til kommentar

Jeg har også kjørt forbi uniformerte politibiler på flerfelts vei flere ganger, og aldri har det skjedd noe.

 

Dog, de fleste gangene har politiet ligget litt under fartsgrensa, og jeg har passet på å ikke ligge særlig over når jeg passerte.

Forøvrig veldig morsomt å se hvordan det danner seg kø bak slike, som om det er ulovlig å kjøre forbi uniformerte politibiler som kjører under fartsgrensa..

(For all del, er blålysa på bør man vel følge litt med og vurdere hva som foregår, men lell..)

Lenke til kommentar

Til bussjåføren som lukka døra bare fem små sekunder før jeg var framme da jeg kom løpende, og bare titta dumt på meg da jeg sto igjen som et spørsmålstegn da du dro: takk, nå rekker jeg ikke toget mitt. Det hadde kosta deg fem små sekunder å vente på meg, men at du dro kosta meg 3 timer og 40 minutter. Makan til drittsekkeri trodde jeg ikke var å finne selv hos Ruters til tider overstressa sjåfører.

Selvfølgelig er det kjempekjipt for deg, men det er også ganske kjedelig å sitte på bussen og oppleve av dørene lukkes, en kommer løpende, de åpnes, og rett før bussen skal til å kjøre kommer det enda en løpende. Har opplevd å stå slik opptil flere ganger, og de som kommer på har ikke busskort og skal selvfølgelig betale billetten sin med kronestykker.

 

Hvis det hadde vært så viktig å rekke akkurat det toget hadde du planlagt og gitt deg selv litt tid å gå på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er livsfarlig å løpe etter bussen, og det bør ikke belønnes.

Bussen må gå en gang, og det er like greit at det skjer på rutetiden. Hvis normen blir at man skal vente på enhver stakkar som er litt for sein, går hele systemet åt skogen. Kanskje han allerede hadde ventet noen sekunder på en annen treiging? Gi folk lillefingeren osv. Plutselig er hele bussparken bare en hel haug med kjipe, avgiftsbelagte benker som bråker og forurenser. Men det er klart han burde ventet på akkurat deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

I går prøvde jeg å kjøre forbi en uniformert politibil på firefelts motorvei. Jeg kjørte forsiktig og pyntelig i 105-106 kanskje forbi, og den kjørte naturligvis i nøyaktig 100. Den likte det litt dårlig, så den akselererte opp og la seg foran meg som en advarsel. Jeg føyde meg naturligvis, men det jeg lurer på er følgende:

Jeg kjørte naturligvis ikke fort nok til å få noen bot, men jeg brøt jo teknisk sett loven. Var dette et provoserende "selvmordsforsøk" fra min side, eller er dette noe man i høy grad kan slippe unna med? Noen som har lignende erfaringer?

 

Dette skjedde for mange, mange år siden på firefeltsveien. Hadde kunde i bilen. Så jeg en uniformert Toyota Hiace med stor motorbåt på slep som lå i 110 på firefelts motorvei. Dette irriterte meg litt for han holdt da ca 30 km/t over tillat fartsgrense. Jeg pratet litt med kunden om det og han synes også dette var drøyt. Så jeg la meg i 115 på speedometeret og kjørte forbi ham for å se hva slags reaksjoner jeg ville få. Var klar over at dette ville provosere politibetjenten men jeg klarte ikke å dy meg.

 

Og sant nok, etter 5 minutter kom blålyset og jeg måtte pent stoppe. Det var en ikke en pent lite irritert politibetjent type sinnatagg som startet med noe jeg går ut ifra er standardspørsmål:

 

"Er du klar over hvilken fart du holdt og hva som er fartsgrensen her?"

 

Så jeg repliserte

 

"Er DU klar over hvilken fart DU holdt og hva som er fartsgrensen her?"

 

Dette sendte betjenten inn i et raserianfall av de sjeldne.

 

"Du er en drosjesjåfør. Du skal liksom gå foran som et godt eksempel i trafikken, tonen din og holdningen din er uakseptabel, tror du ikke dette får konsekvenser!!!!11???"

 

-"Godt mulig. Men du er en politibetjent, du har et større ansvar enn meg når det gjelder å gå foran som et godt eksempel i trafikken. Trafikkreglene paragraf 13 hoppet dere over på politihøgskolen eller?"

 

Da kunne jeg skimte fråden i munnen på ham og han forlangte å se sertifikatet.

 

-"Lommeboken har jeg glemt hjemme og der ligger førerkortet, så nei det er ikke mulig for deg å se førerkortet akkurat nå"

 

"DETTE ENDER MED EN ANMELDELSE, JEG SKAL SØRGE FOR AT DU BLIR FOTGJENGER I EN GOD TID FREMOVER, DU VENTER HER"

 

-"ok, kan jeg få tjenestenummeret ditt?"

 

"NEI!"

 

Så gikk han tilbake til politibilen hvor kollegaen hans satt. Jeg smålo litt av situasjonen, pratet med kunden som synes oppstyret var veldig underholdende.

 

Så kom betjenten tilbake

 

"Du må ikke tro det kommer til å hjelpe deg noe at du sitter der og prater med kunden din"

 

-"neiok"

 

"Jeg vil at du innrømmer overfor meg at det du gjorde var galt"

 

-"nei" sa jeg og knep igjen munnen.

 

"Hva mener du? Var du ikke klar over hvilken fart du holdt?"

 

-"Jeg er klar over hvilken fart du holdt og jeg er klar over hva som er fartsgrensen på kjøretøyet ditt, som er 80 km/t. Og siden jeg vet at politiet aldri bryter loven avpasset jeg farten min til kjøretøyet ditt"

 

Politimannen hadde et intenst blikk og stirret lenge på meg. Det var som en tidsinnstilt bombe man ikke hadde uret på, men som man visste kom til å eksplodere hvert øyeblikk. Så tittet han ned på notatblokken sin og begynte å notere.

 

"Løyvenummer X-000"

 

Han gikk bak bilen og noterte registreringsnummeret. Så kom han tilbake. "Jeg vil ha personalia"

 

-"For det første, ringer du min arbeidsgiver nå tlf 99999999 så kan han opplyse deg hvem jeg er, for det andre vet kollegaen din i passasjersetet ditt veldig godt hvem jeg er, da jeg nylig leverte en politianmeldelse på datteren hans da hun stakk av fra regningen. Anmeldelsen er henlagt, men du finner sikkert fortsatt personalia mitt i arkivet"

 

For første gang gjennom vår samtale merket jeg at politibetjenten slet med å finne ord. Han hentet seg relativt kjapt inn igjen med den vanlige tiraden om at jeg kom til å miste jobben, førerkortet, få grå stær, fotsopp, hungersnød og tredje verdenskrig. Men til dags dato har jeg ikke hørt noe :p

Lenke til kommentar

I går prøvde jeg å kjøre forbi en uniformert politibil på firefelts motorvei. *snip resten*

Kjørte for et par uker siden forbi en uniformert politibil rett før Sarpsborg, på mot Oslo fra Sverige. Politibilen kjørte noen km under fartsgrensa, og jeg kjørte forbi i bare noen få over. Verken forventet eller fikk noen reaksjon (annet enn et smil og "god dag"-grimase fra førerbetjenten :) ). Men det hele var igrunn en fornøyelig opplevelse med humring i både for- og baksetet for vår del, siden vi formelig cruiset forbi (som den råkjøreren) alle de bilene som lå både foran og bak politibilen. Ingen turte å legge seg ut for å kjøre forbi verken sortemarja eller andre medtrafikanter.

Lenke til kommentar

Det er livsfarlig å løpe etter bussen, og det bør ikke belønnes.

Bussen må gå en gang, og det er like greit at det skjer på rutetiden. Hvis normen blir at man skal vente på enhver stakkar som er litt for sein, går hele systemet åt skogen. Kanskje han allerede hadde ventet noen sekunder på en annen treiging? Gi folk lillefingeren osv. Plutselig er hele bussparken bare en hel haug med kjipe, avgiftsbelagte benker som bråker og forurenser. Men det er klart han burde ventet på akkurat deg.

 

Siden når ble det å løpe på fortauet "livsfarlig"? Dessuten, at bussen skulle bli forsinket av å vente fem sekunder er nok sterkt overdrevet.

 

Sjåføryrket er et serviceyrke. Sjåføren som ble beskrevet lenger opp her yter ikke akkurat god service.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er livsfarlig å løpe etter bussen, og det bør ikke belønnes.

Bussen må gå en gang, og det er like greit at det skjer på rutetiden. Hvis normen blir at man skal vente på enhver stakkar som er litt for sein, går hele systemet åt skogen. Kanskje han allerede hadde ventet noen sekunder på en annen treiging? Gi folk lillefingeren osv. Plutselig er hele bussparken bare en hel haug med kjipe, avgiftsbelagte benker som bråker og forurenser. Men det er klart han burde ventet på akkurat deg.

 

Siden når ble det å løpe på fortauet "livsfarlig"? Dessuten, at bussen skulle bli forsinket av å vente fem sekunder er nok sterkt overdrevet.

 

Sjåføryrket er et serviceyrke. Sjåføren som ble beskrevet lenger opp her yter ikke akkurat god service.

Det hender rett som det er at folk som løper langsetter bussen, snubler og havner under den, med død eller kritisk skade til følge. Derfor bør ikke folk læres opp til at det lønner seg å løpe på bussholdeplassen.

Bussen hadde ikke kommet for sent hvis den hadde ventet i fem sekunder, men det er feil måte å tenke på i slike tilfeller. Hvis det er riktig å vente de fem sekundene, er det riktig å vente fem sekunder på alle andre forsentkommere også. Da blir det plutselig galt å kjøre på rutetiden, og du skjønner at det ikke går. Hva med servicen til de andre om bord, som klarte å møte opp til riktig tid, samt alle som står på de neste holdeplassene? Er det så vanskelig å innfinne seg med at siste sjanse til å komme med bussen er gått når døren er lukket? Et sted må jo grensen gå, så hvorfor ikke på det suverent mest innlysende stedet?

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I går prøvde jeg å kjøre forbi en uniformert politibil på firefelts motorvei. Jeg kjørte forsiktig og pyntelig i 105-106 kanskje forbi, og den kjørte naturligvis i nøyaktig 100. Den likte det litt dårlig, så den akselererte opp og la seg foran meg som en advarsel. Jeg føyde meg naturligvis, men det jeg lurer på er følgende:

Jeg kjørte naturligvis ikke fort nok til å få noen bot, men jeg brøt jo teknisk sett loven. Var dette et provoserende "selvmordsforsøk" fra min side, eller er dette noe man i høy grad kan slippe unna med? Noen som har lignende erfaringer?

 

 

Kjørt forbi dem flere ganger uten problemer. Er gøy å se at hele høyrefeltet er fult men jeg fiser litt over fartsgrensen på venstre feltet og ingenting skjer :). Gjort det flere ganger, aldri hatt noe problemer.

 

Uansett så må de jo måle deg, og de fjerner jo KM på måleaperatet så hvis du ligger 5-10 KM over så går det vel greit uansett.

Lenke til kommentar

Sjåføryrket er et serviceyrke. Sjåføren som ble beskrevet lenger opp her yter ikke akkurat god service.

Hvis det er personlig service man er ute etter, så er nok taxi tingen.

De venter gjerne på folk som er trege med å komme seg inn i bilen.

 

Busspassasjerer synes som regel at det er dårlig service overfor dem at bussen ikke kjører.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...