Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Enig i det. Få kontroller er dessverre en medvirkende årsak til at mange velger å kjøre i ulovlige hastigheter. Flere kontroller og fartshumper er gode idéer til å få ned ulykkestall.

 

Jeg tror også økte fartsgrenser utenom arbeidstiden til vegarbeiderne kunne bidratt til økt respekt for fartsgrensene. Når folk opplever den nedsatte hastigheten som urimelig så minker respekten og forståelsen for fartsgrensene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er sånn ved det nye sykehuset nord for Sarpsborg også. Er satt ned fra 100 til 70 pga veiarbeid men fåtallet bryr seg.

 

Kjører den strekningen daglig og jeg holder konsekvent 70-80 der. Jeg vet om svært mange som har mistet førerkortet der, politiet er ganske nazi (unsere Arbeit macht frei, dvs deg fri fra førerkortet ditt) langs den strekningen.

Kjører der daglig jeg også, og holder alltid 70, maks oppunder 80.

 

Det er mange som har blitt tatt der ja, tar ingen sjanser. Dog har jeg aldri sett noen jobbe ved veikanten der, så ser ikke helt poenget med den 70-sonen...og på kvelden burde de ha satt opp (i helgene, for på hverdager er strekningen stengt på kvelden).

Lenke til kommentar

Jeg tror også økte fartsgrenser utenom arbeidstiden til vegarbeiderne kunne bidratt til økt respekt for fartsgrensene. Når folk opplever den nedsatte hastigheten som urimelig så minker respekten og forståelsen for fartsgrensene.

 

Er helt enig der. Verste er i helgene når ingen jobber der og enda står 50 sone. Hvem får respekt for de da? Folk har mer respekt for andre hastigheter så noe må jo være feil.

Lenke til kommentar

Ja vi skulle alle ønske de kunne satt opp fartsgrensene når de tar seg en lunsjpause eller går på dritern. Skiltet står der. Det er der for en grunn. Følg det. I trafikken respekterer man skilter, lover og andre trafikanter fordi de er der. Man respekterer ikke disse fordi Mesta er flinke til å skilte om hver bidige gang de ikke skulle finne på å stå i veikanten.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke overdrive det ut av proporsjoner. Poenget blir ikke bedre av den grunn. Men det er jo en fordel om de kan endre den midlertidige skiltingen når de går hjem for dagen eller tar helg. Hvis forholdene ligger til rette for det selvsagt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Elektriske? Det er snakk om midlertidige skilt på tilhenger eller på flyttbar "parasollfot". De kan bare flippe over fra den ene til den andre fartsgrensen. Koster én person, få minutter å gå bort og endre det på starten og slutten av arbeidsdagen, men det vil spare hundrevis, om ikke tusenvis av bilister for unødvendig tidsbruk.

Lenke til kommentar

Elektriske? Det er snakk om midlertidige skilt på tilhenger eller på flyttbar "parasollfot". De kan bare flippe over fra den ene til den andre fartsgrensen. Koster én person, få minutter å gå bort og endre det på starten og slutten av arbeidsdagen, men det vil spare hundrevis, om ikke tusenvis av bilister for unødvendig tidsbruk.

 

Akk, grusomme sjebne. Har du forresten studert baksiden av en skilt som er montert på et feste?

Lenke til kommentar

Folk må begynne å forstå at det er satt av et begrenset mengde penger til vedlikehold av vei hvert eneste år. Dersom en skal kjøpe inn 100.000 LED-skilt, opplæring av personale, serviceavtaler og alt annet, så blir det rett og slett mindre penger til selve veiene, altså færre strekninger som blir vedlikeholdt. For min del mener jeg det allerede er for dårlig vedlikehold på norske veier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Burde jo være mulig med underskilt og en god(!) sprittusj. F.eks. 08-17 (10-15) og så vasker en bare av skiltene med rødsprit om en må endre tidspunktet. Tviler på at det er mer utsatt for sabotasje enn ellers.

Og da er skiltproblemet løst uten store kostnader.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror ikke det er snakk om et ressursspørsmål....heller manglende vilje og maktarroganse.

 

Ja, Statens vegvesen mottar årlig en såkalt "ubegrenset overføring" fra Stortinget. Desverre går mesteparten av pengene bort til byråkrati og papirmøller.

 

En skulle likevel tro at med et ubegrenset budsjett så kan en bruke ubegrenset med penger på byråkrati og fortsatt ha ubegrenset med midler igjen til veivedlikehold, men den gang ei. Usannsynlighetsregning er noe dritt.

Endret av karantene
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvilke påstander trenger du kilder på? Når det gjelder påstanden om at ansatte i vegvesenet (du vet, de som betaler for vedlikeholdet) IKKE er udugelige, evneløse mennesker som egentlig ikke har vilje til å snu et trafikkskilt, så henviser jeg til etatens egne stillingsannonser i Teknisk ukeblad. Når det gjelder påstanden om at etaten IKKE har et ubegrenset budsett så kan du lese i det årlige statsbudsjettet, samt nasjonal transportplan som legger føringer på bruk av de overførte midlene fremover. Til slutt, når det gjelder usannsynlighetsregning så henviser jeg bare til Hitchikers guide to the galaxy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg ikke forstår med kollektivtransporten i Bodø er hvorfor det er så komplisert. Byen* har 6 ruter, men det er umulig å finne en rutetabell som er forståelig. Tabellen på holdeplassen forstår jeg ikke i det heletatt, og mest sannsynlig noe de innfødte** forstår bedre.

En annen ting jeg ikke forstår helt er hvorfor det ikke er ordtellig skiltet og satt opp for sykkel. Må mest sannsynlig bruke 2-3 turer til for i det heletatt ha grei nok oversikt over den lokale veigeografien for å komme med fra Sentrum til Mørkved vis jeg skulle sykle den horribelt lange strekkningen.

Så det jeg sier er egentlig: Er det noen Bodøværinger som faktisk kan forklare meg hva saken er?

 

 

*Særnorsk ord for tettsted

**Uttalt med all humor

Lenke til kommentar

Jeg kjørte på en ganske trang vei med lastebilen denne uka. Det er møteplasser og det kom en liten bil med kvinnelig sjåfør mot meg. Møteplassen var på min side, men hun kom til den først og kjørte faktisk inn i den for å slippe meg forbi, slik at vi begge to slapp å stoppe og jeg slapp å manøvrere min lastebil inn på en trang møteplass.

 

Etter at eg las denne posten for nokon veker sida so har eg byrja å gjere det same sjølv, svinge ut til venstre i møteplassen so lastebilen kan peise forbi. God kjensle. No berre håpar eg at lastebilane kjenner meg igjen når eg dukkar opp bak dei på dei same vegane...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...