Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil du at folk skal gi faen i en fartsgrense? Mal skiltet gult. Det er helt utrolig hvordan ellers oppegående og lovlydige mennesker stort sett alltid durer gjennom et slikt område - det er jo bare en midlertidig nedsatt fartsgrense, hvordan våger de å begrense meg, liksom? Og nåde deg om du er en av dem som respekterer disse skiltene - da ender du opp med en sinna cowboy på bakhjulet.

Hør, folkens, om noe er det viktigere å respektere de midlertidige fartsgrensene enn de ordinære. De er der fordi ulykkesrisikoen av en eller annen grunn er høyere enn vanlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Er sånn ved det nye sykehuset nord for Sarpsborg også. Er satt ned fra 100 til 70 pga veiarbeid men fåtallet bryr seg.

 

Kjører den strekningen daglig og jeg holder konsekvent 70-80 der. Jeg vet om svært mange som har mistet førerkortet der, politiet er ganske nazi (unsere Arbeit macht frei, dvs deg fri fra førerkortet ditt) langs den strekningen.

Lenke til kommentar

Kanskje fordi de midlertidige fartsgrensene kan stå i opptil flere år fordi det norske papirmølletinget A/S faen ikke kan prioritere penger nok med en gang.

 

På E10 har de bygd gang og sykkelsti i hvertfall ett år. Er vel 5km maks. I Sverige bygger de fint 5km vei på en måned.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Å si at Politiet er nazi pga de tar lappen fra billister som ikke burde hatt lappen, det er ikke lite teit da.

De som mister lappen, de fortjener det. De er en fare for seg selv og andre uskyldige.

 

Haha.

 

Jeg synes også overfortolkningen din av det andre sier ikke er så rent lite teit. Tror du at jeg mente det bokstavelig?

 

En liten sjekk: hvis jeg sier til deg at "hvis hjemmelaget mitt ikke vinner serien, går verden under" så vil du altså gå ut ifra at jeg mener verden bokstavelig talt kommer til å gå under?

Lenke til kommentar

På E18 ved Grimstad er det satt ned fra 80 til 50. Tror det hadde hjulpet veldig om skiltene var elektroniske, slik at det var 80 når ingen jobber. Det samme på samme vei i Stokke. Ingen er i veibanen, og filene er like brede som alltid.

 

Farten skal som hovedregel settes opp til normal hastighet utenfor arbeidstid, men det finnes selvfølgelig unntak. Et eksempel dersom det står anleggsmaskiner rett ved siden av veien. Disse utgjør da en stor sikkerhetsrisiko ved ulykke (ikke koselig å trykke fronten på bilen inn i en 10-tonns graver), og farten holdes derfor redusert. Manglende autovern kan være en annen grunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kanskje fordi de midlertidige fartsgrensene kan stå i opptil flere år fordi det norske papirmølletinget A/S faen ikke kan prioritere penger nok med en gang.

 

Den eller de som jobber langs veien har lite med papirmølletinget A/S faen å gjøre. Før du retter all din aggresjon mot disse veiarbeiderne er det greit å minne om at også de som jobber langs veien har familie som gjerne ser at de kommer seg trygt hjem etter jobb. Tåpelig å drepe en småbarnspappa bare fordi du er sint på en papirmølle.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg respekterer nedsatte hastigheter, men de har en tendens til å være svært lite gjennomtenkt. Ofte varer de altfor lenge etter at du har kommet forbi arbeidsstedet, og jeg ser overhodet ingen grunn til å holde 50 en kilometer til når jeg vet at det ikke er noe mer arbeid på strekningen. Det er heller ingen grunn til å beholde den nedsatte hastigheten over natta hvis veistandarden er som før og det ikke arbeides.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Å hjelpe meg at folk ikke klarer å kjøre fornuftig der folk jobber i veien ja...

 

Hadde jo vært en annen sak når hele den strekka er bare arbeid pluss rundkjøringer osv. KJører ikke der selv men veit om flere steder. Eksempel er jo Ring 3 i Oslo, hvem kjører lovlig i den 50(?) sonen der??

 

Jeg hadde hatt mer resåpekt for disse når de hadde blitt satt opp når de ikke jobber der. Har sett flere ganger sånne strekker stå tomme for arbeidsbiler og mennesker i noen dager før de kommer tilbake. Er ikke rart at folk ikke bryr seg.

 

Eller har du de idiotene som jobber der som bare hiver seg ut foran bilen din uansett om du kjører under fartsgrensen. Skjedd meg en gang, og han fikk høre det for å si det sånn.

Endret av Andzel
Lenke til kommentar
Kanskje fordi de midlertidige fartsgrensene kan stå i opptil flere år fordi det norske papirmølletinget A/S faen ikke kan prioritere penger nok med en gang.

 

Den eller de som jobber langs veien har lite med papirmølletinget A/S faen å gjøre. Før du retter all din aggresjon mot disse veiarbeiderne er det greit å minne om at også de som jobber langs veien har familie som gjerne ser at de kommer seg trygt hjem etter jobb. Tåpelig å drepe en småbarnspappa bare fordi du er sint på en papirmølle.

Problemet er jo at ingen jobber nesten. Tror ikke jeg har sett dem før 8 eller etter 2, så kort arbeidsdag har de.

 

Og hvordan skal jeg drepe småbarnspappaen som sitter på gang og sykkelstien 3 meter unna? Om jeg mister kontroll da, så mister jeg like lett kontroll når gang og sykkelstien er ferdig.

Lenke til kommentar

Farten skal som hovedregel settes opp til normal hastighet utenfor arbeidstid

Har du en kilde på dette? Jeg ser for meg at det ikke er så mange som har myndighet til å sette opp og ta ned veiskilt i tide og utide, og at de derfor gjerne blir stående til arbeidet er helt ferdig.

Lenke til kommentar

Jeg ordla meg litt feil. Statens vegvesens håndbok 051, punkt 3.2.3.7 sier: "I perioder hvor trafikken kan gå som normalt og det anses som forsvarlig, skal den midlertidige fartsgrensen økes eller fjernes."

 

Med andre ord, på kvelds- og nattestid hvor det ikke foregår arbeid og det ikke er andre forhold langs veien som tilsier at hastigheten bør være redusert, så skal hastigheten settes til det den vanligvis er på strekningen.

Endret av Llandari
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Økes eller fjernes. Det kan fortsatt være nedsatt, bare ikke fult så mye som ellers, hvis det er forsvarlig.

 

F.eks normal 90, dagtid nedsatt til 30, kveld, natt og helg nedsatt til 70, der hver grense er tilpasset forholdene.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg ordla meg litt feil. Statens vegvesens håndbok 051, punkt 3.2.3.7 sier: "I perioder hvor trafikken kan gå som normalt og det anses som forsvarlig, skal den midlertidige fartsgrensen økes eller fjernes."

 

Med andre ord, på kvelds- og nattestid hvor det ikke foregår arbeid og det ikke er andre forhold langs veien som tilsier at hastigheten bør være redusert, så skal hastigheten settes til det den vanligvis er på strekningen.

Det kommer an på hva som menes med "perioder". Timer, dager, uker? Det er heller ikke sånn at et arbeidsområde slutter å være det om natten - det skjer ikke før arbeidet er helt ferdig. Bare det at omgivelsene rundt en vei endres, kan være grunn god nok til å sette ned fartsgrensen, selv om veien forblir den samme gjennom hele perioden. Bare det at det ikke er noen på jobb akkurat på det gjeldende tidspunktet trenger ikke bety at det ville vært forsvarlig å holde den opprinnelige farten.

Lenke til kommentar
Bare det at omgivelsene rundt en vei endres, kan være grunn god nok til å sette ned fartsgrensen, selv om veien forblir den samme gjennom hele perioden. Bare det at det ikke er noen på jobb akkurat på det gjeldende tidspunktet trenger ikke bety at det ville vært forsvarlig å holde den opprinnelige farten.

 

Men det er alltid sikkerheten til arbeiderne som blir poengtert når det klages over at bilistene ikke respekterer nedsatte fartsgrenser.

Lenke til kommentar

Husk at denne diskusjonen begynte med at veiarbeidere stadig vekk blir kjørt i senk på dagtid. Hver eneste j**** gang folk har denne diskusjonen vris det alltid til at "de må sette opp fartsgrensen på kveldstid!!!!oneone". Noe som er et godt og gyldig poeng i seg selv, men det endrer ikke noe på problemet, nemlig at veiarbeidere blir kjørt i senk på dagtid, når man skulle hatt all grunn i verden til å tro at fartsgrensen faktisk er der for en grunn.

 

Jeg tror ikke at det å sette opp fartsgrensen på kveldstid på magisk vis vil gjøre at alle innenfor Norges riksgrenser plutselig følger alle fartsgrenser til punkt og prikke, selv om det selvsagt er et gyldig og godt tiltak i seg selv, og et tiltak jeg støtter.

 

Problemet sitter i holdningene til sjåførene, som rett og slett ikke viser forståelse eller respekt for veiarbeiderne som faktisk gjør en god og viktig jobb for å holde i stand veiene våre. Det er antagelig en liten minoritet av sjåførene som gjør dette, men når det først skjer stikker det seg veldig ut og kan potensielt få store konsekvenser. Jeg tror dessverre det eneste som virkelig hjelper er å gi folk en grunn til å følge fartsgrensen. Nemlig ved å få UP på banen og holde fartskontroll med saftige bøter til de som overskrider fartsgrensen. (Fartshumper som Vegvesenet foreslår er også en god ide.)

Endret av A-Jay
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...