Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor lages fartsdempere såpass høye at man må langt under fartsgrensa for og kjøre over de, hvis man er det minste glad i bilen sin ?

 

Det er jo en relativt generell påstand om noe som har veldig stor spennvidde i hvordan de er bygd, det er jo kjempestor forskjell på fartsdumper.

 

AtW

Lenke til kommentar

Selv i storbyer (sett med norske øyne) som Bergen, Trondheim og Kristiansand, er kollektivnettet forferdelig i deler av byen. Det er vel bare tettstedet Oslo som har et kollektivnett man kan stole på. Da ekskluderer jeg NSBs tog, de kan man ikke stole på uansett hvor man er.

Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg stort sett gode opplevelser med kollektivsystemet. Det er også en storsatsning i gang som gjør at kollektivnettet blir bedre år for år. (Flere av forbedringene som skal komme nå i høst er ting som jeg savnet da jeg bodde i Trondheim. For eksempel oftere buss fra Kolstad/Husebybadet og oftere buss på kveldstid til Steinan studentby.)

 

Og Bergen begynner også å få fine ting på gang med bybanen sin. :)

 

I alle de store byene er det store planer på gang som vil gi store forbedringer i kollektivsystemet de neste tiårene.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Selv i storbyer (sett med norske øyne) som Bergen, Trondheim og Kristiansand, er kollektivnettet forferdelig i deler av byen. Det er vel bare tettstedet Oslo som har et kollektivnett man kan stole på. Da ekskluderer jeg NSBs tog, de kan man ikke stole på uansett hvor man er.

Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg stort sett gode opplevelser med kollektivsystemet. Det er også en storsatsning i gang som gjør at kollektivnettet blir bedre år for år. (Flere av forbedringene som skal komme nå i høst er ting som jeg savnet da jeg bodde i Trondheim. For eksempel oftere buss fra Kolstad/Husebybadet og oftere buss på kveldstid til Steinan studentby.)

 

Og Bergen begynner også å få fine ting på gang med bybanen sin. :)

 

I alle de store byene er det store planer på gang som vil gi store forbedringer i kollektivsystemet de neste tiårene.

 

Jo, men du må huske at kommunene er langt større enn bare byen. Prøv å komme deg kollektivt fra Skjærbommen i Kristiansand til sentrum. Umulig.

 

Man er avhengig av bil, og når det innføres tiltak skilles det ikke mellom de som bor ruralt og de som bor i sentrum.

Lenke til kommentar

Jo, men du må huske at kommunene er langt større enn bare byen. Prøv å komme deg kollektivt fra Skjærbommen i Kristiansand til sentrum. Umulig.

 

Man er avhengig av bil, og når det innføres tiltak skilles det ikke mellom de som bor ruralt og de som bor i sentrum.

Det er derfor man har park&ride og den slags tiltak. (Jeg vet ikke om det er noe særlig utbygd i Kristiansand, men det er iallefall et tiltak jeg mener har et stort potensiale.)

 

Og som tidligere sagt, de som bor usentralt bor også typisk billig.

Lenke til kommentar

Jo, men du må huske at kommunene er langt større enn bare byen. Prøv å komme deg kollektivt fra Skjærbommen i Kristiansand til sentrum. Umulig.

 

Man er avhengig av bil, og når det innføres tiltak skilles det ikke mellom de som bor ruralt og de som bor i sentrum.

Det er derfor man har park&ride og den slags tiltak. (Jeg vet ikke om det er noe særlig utbygd i Kristiansand, men det er iallefall et tiltak jeg mener har et stort potensiale.)

 

Og som tidligere sagt, de som bor usentralt bor også typisk billig.

 

Det vil jeg ikke si. Det er ikke noe billigere å kjøpe bolig på Ulvøya enn på Frogner.

Lenke til kommentar

Hvorfor lages fartsdempere såpass høye at man må langt under fartsgrensa for og kjøre over de, hvis man er det minste glad i bilen sin ?

 

Ja enig. På steder det er totalt unødvendig er de høye som hus, men steder de er kanskje nødvendig er de flat som en pannekake så man ikke trenger å slakke ned noe særlig. Ødelegger sportsbilen så jævlig.

 

 

Veinettet i Bergen er fucka som bare det. Alt er så komplisert. Og med bybanen er det ikke noe bedre.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Og som tidligere sagt, de som bor usentralt bor også typisk billig.

 

Det vil jeg ikke si. Det er ikke noe billigere å kjøpe bolig på Ulvøya enn på Frogner.

Jeg skrev typisk. Man kan alltids lete etter unntak, men det motbeviser egentlig ikke det jeg skriver.

 

Og de som bor på Ulvøya er vel ikke de som lider mest på å måtte betale ekstra for parkering. :p Pluss at det går da vitterlig buss ut dit, så Ulvøya går egentlig ikke under de utkantene du brukte som argument (nemlig de som mangler helt kollektivtilbud).

 

EDIT: Rettet veldig uheldig skrivefeil...

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Hvorfor lages fartsdempere såpass høye at man må langt under fartsgrensa for og kjøre over de, hvis man er det minste glad i bilen sin ?
Ja enig. På steder det er totalt unødvendig er de høye som hus, men steder de er kanskje nødvendig er de flat som en pannekake så man ikke trenger å slakke ned noe særlig. Ødelegger sportsbilen så jævlig. Veinettet i Bergen er fucka som bare det. Alt er så komplisert. Og med bybanen er det ikke noe bedre.

 

Høye fartsdempere er en ting. Mye verre er det når de legge inn brostein i fartsdumpen som gjør at det smeller i støtdemperne når man kjører over...uansett hastighet.

Bra for verkstedene...ikke så bra for bilistene.

Lenke til kommentar

Jo, men du må huske at kommunene er langt større enn bare byen. Prøv å komme deg kollektivt fra Skjærbommen i Kristiansand til sentrum. Umulig.

 

Man er avhengig av bil, og når det innføres tiltak skilles det ikke mellom de som bor ruralt og de som bor i sentrum.

Det er derfor man har park&ride og den slags tiltak. (Jeg vet ikke om det er noe særlig utbygd i Kristiansand, men det er iallefall et tiltak jeg mener har et stort potensiale.)

 

Og som tidligere sagt, de som bor usentralt bor også typisk billig.

 

Det vil jeg ikke si. Det er ikke noe billigere å kjøpe bolig på Ulvøya enn på Frogner.

Ulvøya usentralt? Vittig. Dette kan kalles usentralt, ikke Ulvøya.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Høye fartsdempere er en ting. Mye verre er det når de legge inn brostein i fartsdumpen som gjør at det smeller i støtdemperne når man kjører over...uansett hastighet.

Bra for verkstedene...ikke så bra for bilistene.

 

Fartsdumper er et resultat av at billister ikke egner å forstå at når det man kjører i et fortettet boligområde så kjører man ikke gris. Hadde alle bare tatt det rolig kunne man sluppet å irritere seg over disse greiene.

 

Men ja, enig i at en del av disse dumpene/humpene er overdimensjonerte ift. skiltet fart.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har jo en Ford Mondeo her jeg bor så må jeg ned i 10-20 KM for å komme over uten å være nedi. :(. Bilen bak ligger helt oppi ræva som vanlig.. Idiotisk synes jeg, pluss det er barnehager og barneskoler her så jeg liker å ta det med ro ettersom har sett barn bare løpe ut.

 

Så da må bilen bak bare erge seg ettersom det er 30 men aldri med min bil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...