Gå til innhold

Trafikalsk klagemur

Opus

Anbefalte innlegg

Hva er det som foregår oppi hodene til folk når de legger seg rett ut i venstrefeltet når jeg ligger på siden av dem I VENSTREFELTET?

Denne gangen holdt det på å gå virkelig galt... Var en svart ML med tilhenger som fant ut at han skulle bytte felt når jeg lå side om side med hengeren hans. Det var snakk om centimeter mellom meg, tilhengeren og autovernet. Reagerte han når jeg tutet som en gal mens jeg måtte trå inn bremsene for alt det er verdt? Neida, han gav bare faen og kjørte videre i sin egen verden.

Det å sjekke om det er klart er tydeligvis et tiltak for enkelte.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er for tiden på ei hytte på fjellet, midt mellom Rjukan og Tuddal. Her er shitloads med turister fra Tyskland, Nederland, Danmark og Sverige, og særlig de to første synes å være svært glad i å feriere med bobil eller campingvogn, uten egentlig å vite hvordan man kjører med sånne på fjellet. Har aldri kjent lukten av svidde bremser hyppigere enn i de siste tre dagene. Glad det ikke har skjedd noen ulykker ennå...

Forresten er Vegvesenet flinke til å skilte hvor bratt det er, samt påminnelsen "Low gear" til utlendingene. Dumt at de ikke følger det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle kjøre inn på E18 tidligere i dag, og det ligger en Mercedes foran meg i akslerasjonsfeltet. Problemet er bare at han akslererer ikke. Han kjører sakte bortover og bestemmer seg for å stoppe helt på slutten av feltet, så jeg også blir tvunget til å stoppe bak han. Plutselig skyter han av gårde inn på E18 i sin spreke Mercedes, mens jeg står der som en tulling i en dau VW Caddy. Kunne ikke kjøre innpå før det var heeelt klart pga rushtiden, og jeg kunne ikke rygge heller da det kom biler bak meg hele tiden, som tutet og blinket med lysene.

En annen episode, skulle kjøre forbi ei gammel dame som lå 20km/t under fartsgrensa Jeg drar på og legger meg forbi henne, men i det jeg er rett ved siden av bilen hennes drar hun også på og tvinger meg til å øke hastigheten enda mere. Men jeg skjønner til slutt at jeg må sakke farten og legge meg bak henne igjen da det kom en bil mot meg. Det verste var at hun så meg ikke engang. Så ikke til siden, eller ut av speilet i det hele tatt.

Avslutter med en episode der en fyr kjører feil vei i en enveisskjørt gate, mens han tuter og viser fingeren til de som kjører riktig vei.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Til mange av dere der ute dette gjelder: Hva er det dere ikke skjønner av ordet VIKEPLIKT?

Det er sammensatt av disse to ordene: VIKE og PLIKT. Hvis man omformulerer det litt kan man si at man har PLIKT TIL Å VIKE!

Det betyr at hvis dere står og venter for å komme ut på en forkjørsvei og ser meg komme så SKAL dere vente til jeg er forbi eller evt. gasse på slik at jeg ikke trenger gjøre så mye som å løfte foten fra gassen. Særlig utenom rushen når jeg er alene på veien. Dessuten må dere bestemme dere fort, ikke vente i fire-fem sekunder for så å bråbestemme dere når jeg er 20m fra dere i 70-sona. For jeg står da ikke stille på veien og venter på dere!

Endret av CFM
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enkelte sjåfører kommer jeg aldri noen gang til å forstå meg på. Et eksempel fra noen dager siden på E6: Det er oppoverbakke med forbikjøringsfelt, jeg har kjørt forbi x antall saktegående kjøretøy og lagt meg pent og pyntelig inn i høyre felt igjen. Det er snart slutt på 2 felt i «vår» retning, og jeg aner fred og ingen fare når jeg tar en titt i speilet. Joda, der var det visst en annen bil som har passert de x antall saktegående kjøretøyene, og tydeligvis er visst jeg også saktegående siden han fortsatt ligger i venstre felt og jevn og trutt tar meg igjen. Det var bare det at det snart ikke er så veldig mye plass igjen å kjøre forbi på … Husker ikke helt eksakt hvor mye det var igjen av feltet, men iallfall etter at det begynte å snever seg inn konkluderte jeg med at det var best å bare slenge seg en god meter til venstre for å gi et tydelig signal på at dette er fullstendig idiotisk. Han lå fortsatt iallfall 15-20 meter bak og eneste muligheten for at han kommer forbi er enten hvis jeg nærmest kjører ut i grøfta eller at han moser bilen inni midtskillet. Forsåvidt, med den heller lave hastighetsforskjellen så er det godt mulig han kunne reddet seg unna det ved å bruke motgående kjørefelt etter at midtskillet tok slutt. Uansett, han skvatt nok litt til og måtte bremse :green:

Det er forsåvidt ikke uforståelig oppførsel, det skjer med jevne mellomrom at noen tar sjansen og forsøker å komme seg forbi selv om det snart blir et felt mindre, og vanligvis nøyer jeg meg med litt lyd og lys så lenge jeg føler det er plass nok til idiotiet. Det som er langt mer forunderlig er hva som skjer 5 minutter seinere når det blir 4-felt og 100km/h. Jeg forventet at det kom en småsur sjåfør forbi meg, men skjer det? Nope. I stedet for å kjøre forbi meg eller i det minste holde følge med meg når jeg øker fra 80 til 100km/h, så virker det nesten som han bare fortsetter med 80, han forsvinner iallfall bakover og blir passert av andre :huh: Da lurer jeg veldig på hva han egentlig holdt på med 5 minutter tidligere, for jeg holdt da fartsgrensen og vel så det.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Har vært på vår årlige campingtur på sør- og østlandet. Noe som naturlig nok fører med seg mange mil på norske veier når vi selv bor på vestlandet :)

I år gikk det overraskende bra. Folk flest kjørte noelunde eksemplarisk og viste respekt og tålmodighet for hverandre(inkludert meg :) ).

Men det var en idiot eg bet meg merke i. En tysk sjåfør i en nyere sølvgrå Mercedes. Vi var på vei nedover fra Haukeli på E134 og hadde passert Røldal med noen kilometer(ca på Seljestad) da eg tar igjen soppen. Eg legger merke til bilmerke og skilter, og forventet egentlig ikke å ligge bak så veldig lenge, da de erfaringsvis ligger over fartsgrensa(som her var 80). Men der tok eg feil denne gang. Og uheldigvis, for meg, må han ha prøvd å spare drivstoff, da han konsekvent lå i 50-60km/t. Fortsatt i 80 sonen. Og slik bar det hele veien ned mot Rullestad og Åkrafjorden. Så begynte en heller merkelig oppførsel. Bilen begynte å kjøre mer og mer på midten av veien. Eg viste på ett tidspunkt antydning til å ville kjøre forbi, men gav opp pga plasseringen hans i veibanen. Denne holdt vedkommende på med hele veien, både over sperrelinjer og i svinger. Og det var ikke få plasser hvor motkommende biler måtte svinge ut på veiskulderen for å unngå kollisjon. Det merkelige var at det ikke virket som hverken søvning kjøring eller ruspåvirket, men mer en aktiv og bevisst handling. For så snart det var klart i motgående kjørefelt(eller plass nok) så la han seg på midtstripa.

Eg ringte derfor til politiet, men av en eller annen merkelig grunn klarte de ikke å posisjonere meg, så eg fikk ett politikammer på østlandet. Det tok tid å forklare hva eg ville, og når eg omsider ble satt over til korrekt politikammer så presterer neket å kjøre forbi to syklister, over ett sperrefelt og deretter svinger de av til høyre mot Odda. Det var så vidt han ikke meiet syklistene ned når han svingte til høyre. Syklistene måtte faktisk både bremse og svinge ut i veibanen for å unngå sammenstøt. Heldigvis holdt eg god avstand ellers kunne eg fort ha måttet bråbremse for syklistene som nå befant seg i godt ut i veibanen. Sopphue.

Og politidamen på telefonen, som fikk forklart hele hendelsesforløpet mens det skjedde inkludert beskrivelse av bilen, stedsangivelse, retning på tosken samt deler av skiltnummer, virket heller lite interessert i tipset. Eg har forståelse for at de ikke kan rykke ut med blålys eller stoppe enhver bilist som kjører farlig, men eg forventer at de setter litt mer pris på tips om slike sjåfører. Eg kommer til å fortsette med å ringe, men eg har samtidig stor forståelse for folk som anser det som bortkastet.

Lenke til kommentar

Jeg kan sitte å spise pølse, drikke brus og alt mulig uten å miste kontroll. Men med engang jeg filmer så skriker dere hjelpe meg. Holdt bra avstand til den bussen jeg, pluss busser pleier å ligge riktig på den rundkjøringen vil da si 95% bortsett ifra han tullingen her jeg ser stått og stadig gjør mye farlig i veien.

Jeg har automat så jeg har "egentlig" en hånd fri, når jeg filmer følger jeg med på veien og ikke det jeg filmer med pluss er lagt til snarvei osv som starter å filme med engang uten problemer.

Men ferdig med den buss greiene...

Det har vært mye mer farlige ulykker og diverse på veiene denne sommeren enn det har vært på flere år, ifølge sykehusene og diverse. Men da hjelper det lite når politiet gjør ingenting.

Jeg kjørte et fin stykke over fartsgrensen og det var kl 24-01 tiden husker ikke helt klokke slettet, dermed står poilitiet på veien og har "kontroll. De ser på meg, ifra bilen sin og da trodde jeg selvsagt skulle bli tatt. Så bremset ikke ned heller noe, ettersom skal stå for det jeg gjør. Men nei da, ingen poltilys eller noe. Så er jo greit å kjøre fint over fartsgrensen sier jeg. Var jo helt alene på veien å ^^. Rart.

Ellers det vanlige, folk som ligger i venstre når de ikke skal. Ligge i 40 KM i 80 sone og diverse :). Ellers mange idioter av motorsykkeliste som kjører forbi når det kommer biler imot, idioter kaller jeg dem.

Endret av Andzel
Lenke til kommentar

"Miste kontroll" er jo ett litt ullent begrep. Man kjører ihvertfall dårligere når man filmer, spiser pølse eller gud vet hva.

AtW

Men som kjent er jo de aller fleste bilister godt over gjennomsnittlig flinke så det går helt sikkert fint...

Lenke til kommentar

"Miste kontroll" er jo ett litt ullent begrep. Man kjører ihvertfall dårligere når man filmer, spiser pølse eller gud vet hva.

AtW

Men som kjent er jo de aller fleste bilister godt over gjennomsnittlig flinke så det går helt sikkert fint...

Hadde alle vist hvordan man brukte blinklys og kjørte i rundkjøringen så. Der er vel fleste parten under gjennomsnitte

Lenke til kommentar

AtW

Hadde alle vist hvordan man brukte blinklys og kjørte i rundkjøringen så. Der er vel fleste parten under gjennomsnitte

Tror ikke det er noen flere som er under snittet der enn i noen annen type handling i trafikken gitt :)

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...