Gå til innhold

Trafikalsk klagemur

Opus

Anbefalte innlegg

Jeg er uenig - trafikal ferdsel er mye mer enn logikk. Det er basert på observasjoner, antagelser og usikkerhetsmomenter. Logikk er bare læren om de lovene og reglene som gjør at vi gyldig kan tenke, resonnere og argumentere, og ikke så veldig mye er enn det.

'

Vi snakker om rundkjøring og ikke alt annet. Snakket vi om alt annet så er jo det selvsagt, men logikk hvordan man kjører en rundkjøring skulle ha vært der ifra dag en nesten.

Logikk sier seg selv må ikke være en lov, er nesten ingen lover i rundkjøring men de fleste kjører bra og tenker logikk enn idioter som kjører idiotisk og ikke følger med i det ehele tatt,.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gammle folk er farlige i trafikken noen ganger. Hadde ei gammel dame foran meg ligger i 20 i 50 sone yay! En bil svinger ut på veien foran henne god plass og da gasser hun opp til 40, dermed skal denne bilen svinge inn i en sidegate. Blinket mye før og startet å bremse ned, dama så ikke engang blink lyset eller bremselysene. Bråbrems, og nesten i andre feltet der det kom en lastebil i mot. Hjelpe meg sier jeg.

Etter den svinte av så var det ikke blinklys i noen rundkjøring pluss feil plasseringer, dermed 40 i 70 sone og diverse. Hjelpe meg! Var nesten tre ulykker med hun her..

Lenke til kommentar

Jeg nærmet meg en rundkjøring, bilen som lå et stykke foran meg med henger skulle til venstre, i motsatt retning kom det en bil med bred last på også selve lastebilen et stykke unna. Når lastebilen kommer til rundkjøringen så er jo bilen med hengeren foran lastebilen nesten og ender med at lastebilen tuter på han. Bilen kjørte bare videre.

Jeg tenker selv om du har stor lastebil så eier du ikke veien. Idiot kjøring sier jeg! Lastebilen har jo vikeplikt i rundkjøringen og bilen foran kunne ha stoppet i rundkjøringen så lastebilen kom etter den enn å bare å kjøre en god stykke foran.

Lenke til kommentar

En bred last-transport har jo større utfordringer enn normalt i trafikkbildet, så en fornuftig medtrafikant burde jo stoppet enten før rundkjøringen, eller i den, for å la lastebilen slippe å stoppe. Bare fordi man har retten på sin side, betyr ikke at man har plikt til å utøve den.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Nei. Jeg har sett i Harstad hva det fører til. En vei gjennom byen, der alle kjører. Folk slipper fram busser, lastebiler og taxier som har rødtlys og kommer fra sideveiene, og dermed blir det alltid stappa, og masse irritasjon blant andre bilister.

Det hjelper ikke.

Lenke til kommentar

Det er da ingen skam å være oppmerksom på den bredtransporten eller den fullasta semien, og de ekstra utfordringene slike har i trafikken.

Trafikkregler er jo en ting, men der er da noe i veitrafikkloven også om hensynsfull kjøring. En plikt, for den som kjenner til slikt.

Red

Og det mener jeg også skulle innebære at jeg unngår å klemme meg inn i ei eventuell luke mellom følgebilen og stortransporten hvis det kan unngås - selv om jeg per def ville hatt "retten" på min side slik i feks ei rundkjøring. Det er rett og slett lite hensynsfullt.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Så klart har man vikeplikt, det er heller ikke det jeg sier. Her er det snakk om å være medgjørelig ovenfor andre trafikanter som har flere utfordringer enn deg i din personbil.

Men da hadde uansett ikke den lastebilen noen grunn til å bruke hornet.

Det var bare det jeg mente.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og det mener jeg også skulle innebære at jeg unngår å klemme meg inn i ei eventuell luke mellom følgebilen og stortransporten hvis det kan unngås - selv om jeg per def ville hatt "retten" på min side slik i feks ei rundkjøring. Det er rett og slett lite hensynsfullt.

Var det følgebil foran lastebilen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...