Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjører du tohjuling kan du signalisere hvor du vil med plassering i veibanen. I.e. skal du ut legger du deg helt mot ytterkanten, skal du videre ligger du midt i kjørefeltet. Plassering er mye tydeligere for tohjulinger enn biler.

 

kjører man (uansett kjøretøy) i innerste felt signaliserer man at man skal videre rundt og at de som venter på å komme inn kan kjøre inn i ytterste felt: Derfor smekk på pung på alle de som tar racinglinja gjennom rundkjøringer og forårsaker nødbrems for de som følger signalet.

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Blink i rundkjøringer hvor FAEN vanskelig er det egentlig? Hvor lat er man egentlig, men når man kommer til et kryss så blinker man. Hvorfor ikke i en rundkjøring da? Det er på en måte en KRYSS og man skal signalisere seg UT av rundkjøring.

 

Er verre med de som ligger innerst og skal rett fram når det er en arm til venstre, hjelpe meg. En tut og alt bra igjen liksom. Eller de som kutter svingene, ligger innerst for å så skal til venstre men bilen i høyre kutter svingen og nesten riper opp hele bilen din. Jeg elsker dem!

 

Hvis du skal til høyre så er det bare å blinke før man kommer inn i rundkjøringen litt før, det gjør jeg alltid dermed får bilene ifra høyre kjørt til og med fått en tommel opp og noen vink noen ganger. Koselig det!

 

Skal du rett fram så blink når du har høyre utkjøring ved siden av der litt før for å så vise at du skal ut dermed kan den bilen akselerer før bilen til eventuelt til høyre kommer ut i rundkjøringen.

 

Er bare å blink til venstre uansett hvor stor rundkjøringen er, dette hjelper faktisk lastebiler å planlegge og litt mer! Jeg blinker til venstre uansett hvor liten og hvor stor rundkjøringen er hvis jeg skal til venstre eller den siste utkjøringen for å så blink til høyre, du har jo de idiotene som forsetter å blinke til venstre når de kjører ut.. Hjelpe meg.

 

Alt er logikk!

Lenke til kommentar

Fint at folk gir tegn, men man skal ikke stole for mye på blinklys. Plutselig er det en som blinker til høyre, men skal rett frem, du kjører, dere kræsjer. At folk bruker blinklys tyder bare på at de skal foreta seg noe. Eller, hvis du venter på å kjøre ut på en forkjørsvei, en kommer kjørende med blinklyset på, men så ombestemmer han seg og fortsetter rett frem. Har du ikke fortsatt vikeplikt?

Endret av Isbilen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor lat er man egentlig, men når man kommer til et kryss så blinker man.

 

Jeg liker selvsagt posten din. Men dette argumentet holder ikke. Folk blinker nesten like lite i kryss som i rundkjøringer :)

 

Opplever nesten at 95% blinker i et kryss^^. Så kanskje har vært heldig ^^.

 

Fint at folk gir tegn, men man skal ikke stole for mye på blinklys. Plutselig er det en som blinker til høyre, men skal rett frem, du kjører, dere kræsjer. At folk bruker blinklys tyder bare på at de skal foreta seg noe. Eller, hvis du venter på å kjøre ut på en forkjørsvei, en kommer kjørende med blinklyset på, men så ombestemmer han seg og fortsetter rett frem. Har du ikke fortsatt vikeplikt?

 

Du har ikke vikeplikt for fyren hvis han blinker til høyre, HVIS du klarer å ta det på en video eller noe. Men har du ikke beviser så hadde du vikeplikt for han og din feil. Hadde det skjedd meg så sier jeg ikke noe mer her.

Lenke til kommentar

Kjørte en tur i Arendal i dag. Det var virkelig en irriterende prosess. Har aldri opplevd noen som er treigere til å få fart på kjerra på grønt lys enn dem. Tror jeg måtte vente til 3. periode før jeg fikk kjørt.

 

Opplever lignende i Vestfold også, og særlig krysset på Teie på Nøtterøy og det store ved svømmehallen/ICA Maxi i Tønsberg har vært et irritasjonsmoment. Men ingenting slår Arendal.

 

Men sånn er det vel i småbyer med bare et lyskryss.

Endret av Hanske
Lenke til kommentar

Tja, jeg kjører mest i Oslo og river snart av meg håret. Folk klarer virkelig ikke gi gass når det er grønt. De verste er de som begynner å kjøre 2 sek etter det har blitt grønt. Fantastisk. Så har du de surrehuene som ikke begynner å gjøre klart for kjøring når bilene foran begynner å røre seg. Selvfølgelig rekker surrehuene over på gult, mens jeg må vente. Skulle blitt fratatt lappen hele gjengen.

Lenke til kommentar

Du har ikke vikeplikt for fyren hvis han blinker til høyre, HVIS du klarer å ta det på en video eller noe. Men har du ikke beviser så hadde du vikeplikt for han og din feil. Hadde det skjedd meg så sier jeg ikke noe mer her.

Jeg tror du fortsatt har vikeplikt. Det står såvidt jeg kan se ingenting i trafikkreglene om at bruk av blinklys (et ord som du forsåvidt heller ikke vil finne der) opphever vikeplikt. Man bør vente til man ser at vedkommende faktisk foretar seg det han gir tegn til. Men selv om vikeplikten fremdeles er intakt, kan man nok si et og annet om aktsomheten til en som blinker i retninger han ikke har tenkt å kjøre, som kan få tung betydning i et skadeoppgjør.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Okei, klagetid.

Noen, muligens flere, husstander i nabolaget har i det siste benyttet seg av tjenestene til en gjeng hagearbeidere. Disse bruker en minigraver, og dette makkverket har surret rundt på veien og etterlatt seg et godt antall oljeflekker som ikke ser ut til å gå vekk av seg selv med det første. Er det noen jeg kan kontakte for å få ordnet opp i dette, helst så det svir litt for dustene?

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Du har ikke vikeplikt for fyren hvis han blinker til høyre, HVIS du klarer å ta det på en video eller noe. Men har du ikke beviser så hadde du vikeplikt for han og din feil. Hadde det skjedd meg så sier jeg ikke noe mer her.

Jeg tror du fortsatt har vikeplikt. Det står såvidt jeg kan se ingenting i trafikkreglene om at bruk av blinklys (et ord som du forsåvidt heller ikke vil finne der) opphever vikeplikt. Man bør vente til man ser at vedkommende faktisk foretar seg det han gir tegn til. Men selv om vikeplikten fremdeles er intakt, kan man nok si et og annet om aktsomheten til en som blinker i retninger han ikke har tenkt å kjøre, som kan få tung betydning i et skadeoppgjør.

 

Var en sak om dette ettersom var en som blinket til høyre så dama kjørte, dama fikk problemer ettersom hun ikke holdt vikeplikten men hadde hun hatt bevis på at han blinket så hadde saken vært noe helt annet. Ellers må jo alle stå, for å vente til at alt er klart. Hadde aldri gått forstår vel du å Isbilen ;)?.

 

Du kan jo prøve å stå hele tiden til det er HELT 100% klart! I kø :o

Lenke til kommentar

Okei, klagetid.

Noen, muligens flere, husstander i nabolaget har i det siste benyttet seg av tjenestene til en gjeng hagearbeidere. Disse bruker en minigraver, og dette makkverket har surret rundt på veien og etterlatt seg et godt antall oljeflekker som ikke ser ut til å gå vekk av seg selv med det første. Er det noen jeg kan kontakte for å få ordnet opp i dette, helst så det svir litt for dustene?

 

Du må kontakte arbeidstilsynet og eventuelt kommunen ettersom denne er ikke i forhold til EU-kontroll standard. Dermed skriver du at de som skal ta daglig kontor ikke gjør det, da svir det på pungene for dem. Husk å dokumentere oljeflekkene.

 

Når man har en sånn maskin skal alt sjekket i form av dagligkontroll og lekker det olje osv som er farlig for naturen så SKAL den ikke BRUKES i det HELE TATT. Den må fraktes bort eller stå helt til det kommer en ifra et sertifisert service som kan fikse dette.

Lenke til kommentar

Var en sak om dette ettersom var en som blinket til høyre så dama kjørte, dama fikk problemer ettersom hun ikke holdt vikeplikten men hadde hun hatt bevis på at han blinket så hadde saken vært noe helt annet. Ellers må jo alle stå, for å vente til at alt er klart. Hadde aldri gått forstår vel du å Isbilen ;)?.

 

Du kan jo prøve å stå hele tiden til det er HELT 100% klart! I kø :o

Poenget mitt er bare at blinklys ikke opphever vikeplikt, men det er mer enn vikeplikt som kan virke inn på et skyldspørsmål. Saken du nevner viser jo nettopp det jeg sier, at man ikke kan stole på bare blinklyset, du bør helst ha en ting eller to til å gå på. For eksempel at trafikanten senker farten og svinger i retningen han blinker.

Det er forresten ikke lov å trosse vikeplikten for å tvinge seg inn i en kø, selv om det er aldri så forståelig at du har fått nok. Du skal egentlig vente til en barmhjertig sjel slipper deg inn eller til sjansen byr seg på vanlig måte. Som regel skjer en av delene ganske fort. Tålmodighet er livsviktig for å trives og ferdes trygt i trafikken.

Lenke til kommentar

Tja, jeg kjører mest i Oslo og river snart av meg håret. Folk klarer virkelig ikke gi gass når det er grønt. De verste er de som begynner å kjøre 2 sek etter det har blitt grønt. Fantastisk. Så har du de surrehuene som ikke begynner å gjøre klart for kjøring når bilene foran begynner å røre seg. Selvfølgelig rekker surrehuene over på gult, mens jeg må vente. Skulle blitt fratatt lappen hele gjengen.

 

Jeg kjører også mest i Osloområdet, og tro meg, Oslo er lysår foran andre byer i landet.

 

Har også lagt merke til at mange av bilene som gjør rare ting i Oslo er registrert i andre deler av landet.

Lenke til kommentar

Var en sak om dette ettersom var en som blinket til høyre så dama kjørte, dama fikk problemer ettersom hun ikke holdt vikeplikten men hadde hun hatt bevis på at han blinket så hadde saken vært noe helt annet. Ellers må jo alle stå, for å vente til at alt er klart. Hadde aldri gått forstår vel du å Isbilen ;)?.

 

Du kan jo prøve å stå hele tiden til det er HELT 100% klart! I kø :o

Poenget mitt er bare at blinklys ikke opphever vikeplikt, men det er mer enn vikeplikt som kan virke inn på et skyldspørsmål. Saken du nevner viser jo nettopp det jeg sier, at man ikke kan stole på bare blinklyset, du bør helst ha en ting eller to til å gå på. For eksempel at trafikanten senker farten og svinger i retningen han blinker.

Det er forresten ikke lov å trosse vikeplikten for å tvinge seg inn i en kø, selv om det er aldri så forståelig at du har fått nok. Du skal egentlig vente til en barmhjertig sjel slipper deg inn eller til sjansen byr seg på vanlig måte. Som regel skjer en av delene ganske fort. Tålmodighet er livsviktig for å trives og ferdes trygt i trafikken.

 

Husk igjen at de som blinker og kjører i deg kjører ikke hensynsfullt også videre ettersom de signaliserer at de skal ut. Men igjen jeg forstår hva du mener men i prinsippet du sier nå at man må stå å se til bilen kjører inn vil medføre bare enda mer kø og atter kø ettersom ingen tørr å kjøre.

Lenke til kommentar

Ble jo utsatt for en god gammel rundkjøringsklassiker i går. (på tohjuling), kommer inn i rundkjøringen omtrent samtidig, meg i venstre felt, han i høyre, kjører omtrent like fort, og det viser seg at begge skal til venstre, han tar en klassisk norsk kutt, og kjører over i mitt felt når han begynner å svinge til venstre. Med det resultat at jeg må bremse endel for å ikke bli påkjørt. Folk er rimlig surrete i rundkjøringer.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...