Gå til innhold

Trafikalsk klagemur

Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvem er det egentlig det skal hjelpe at man blinker ut av rundkjøringer? Jeg gjør det alltid selv, skjer automatisk, men skjønner enda ikke helt hvorfor man skal det.

De som ligger bak deg ligger jo bak uansett, for dem er det vel ett fet hvor du skal. De som venter på at det blir klart kan jo se om du skal videre forbi dem, men det er jo snakk om kanskje 1 sekund her.

Jeg skjønner at det kan signalisere om du skal ut av første eller andre avkjørsel, men dette vil jo ikke funke med mindre alle følger regelen 100%?

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Steinsprut er kjedelig. Kan bli svært dyrt på nye biler hvis man ikke er godt forsikret!

Bilen er forsikret den, så det er ikke noe stort problem. Koster meg vel en tusenlapp eller to siden jeg sa jeg kunne ta å betale egenandelen for det. Er da det minste jeg kan gjøre når jeg "ødelegger" ting jeg låner. Litt sure penger i grunn men men. Jeg overlever.

Lenke til kommentar

Hvem er det egentlig det skal hjelpe at man blinker ut av rundkjøringer? Jeg gjør det alltid selv, skjer automatisk, men skjønner enda ikke helt hvorfor man skal det.

De som ligger bak deg ligger jo bak uansett, for dem er det vel ett fet hvor du skal. De som venter på at det blir klart kan jo se om du skal videre forbi dem, men det er jo snakk om kanskje 1 sekund her.

Jeg skjønner at det kan signalisere om du skal ut av første eller andre avkjørsel, men dette vil jo ikke funke med mindre alle følger regelen 100%?

Har du kjørt midt i Oslo klokka fire? Når det er 2-4 minutter venting på å komme seg inn i rundkjøringa om du presser deg inn, enda mer om du er forsiktig og snill, så hjelper blinking veldig.

Og siden ingen i Norge kan plassere seg for noe i verden, så er blinklyset essensielt i rundkjøringer.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Om man skal til høyre, så er det snakk om laaangt over ett sekund.

AtW

Lenke til kommentar

Du må presse

Det er først og fremst snakk om å blinke i god tid om du skal første til høyre i en rundkjøring. Resten kan du, som du sier, oftest klare å lese ut i fra kjøremønster eller filvalg. Men det er allikevel påbudt å gjøre det og det er greit å ha det i fingrene at man alltid blinker når man skal blinke i fall du av en eller annen grunn en gang ikke legger merke til at det er biler i nærheten av deg som kan ha interesse av at du viser hvor du har tenkt deg.

Endret av Sexylubb1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja nå snakket jeg om ut av rundkjøringene. Hvis man skal rett til høyre så er det til veldig stor hjelp for de som står og venter på deg selvsagt. Ingenting er mer irriterende enn å stå og vike for en fyr som er på vei inn i rundkjøringa, og så viser det seg at han skal til høyre så du kunne kjørt for lenge siden :p

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Det jeg ikke skjønner er hvorfor folk ikke gjør det mer. Er det virkelig så mange som har en slik kjørerute til og fra jobb at de aldri trenger å måtte vente på folk som blinker for å komme ut i rushtrafikken?

Jeg tenker mer om du skal rett fram, så er det mange som plasserer seg som om de skulle til venstre, dermed er blink ut der veldig kjekt.

Dette stemmer også. Folk som gjør dette bryter egentlig to regler samtidig. Blinke ved feltskifte og blinke seg ut av rundkjøring. (Litt avhengig av utformingen av rundkjøringen, selvsagt, men dog). Om en har tenkt å kutte eller kjøre på en måte som ikke (skal være) er forventet så kan en godt vise at man gjør det ved lystegn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...