Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

For mange vil klasse A være bortkastede kjøretimer, penger og kunnskap. Jeg tror vi kan øke trafikksikkerheten på generelt grunnlag, mer, ved å innføre obligatoriske oppfriskingskurs med ny oppkjøring hvert X år. Da vil alle oppdateres til siste utgave av trafikklovgivningen, med fokus på problemområder. De som blir uegnet for kjøring i løpet av livet vil miste førerkortet tidligere og forhåpentligvis uten ulykker. Det kan være folk som får mentale forstyrrelser, blir dement, alzheimer, dophoder, får problemer med synet etc.

 

Å kjøre bil er ingen menneskerett, men et privilegie man må gjøre seg fortjent til - og vise at man fortsatt fortjener etter x år bak rattet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

*snip*

- Bedre bilister, siden ordningen for det første siler ut mange, og fordi erfaringsgrunnlaget blir større

"..siler ut mange..", er å underdrive.

 

Den vil sile ut alle de som ikke har nok interesse og gode nok evner til å klare å ta lappen på motorsykkel, og det blir utrolig mange! Kanskje 50% av alle som i utgangspunktet ville ha førerkortet til å begynne med..

Lenke til kommentar

*snip*

- Bedre bilister, siden ordningen for det første siler ut mange, og fordi erfaringsgrunnlaget blir større

"..siler ut mange..", er å underdrive.

 

Den vil sile ut alle de som ikke har nok interesse og gode nok evner til å klare å ta lappen på motorsykkel, og det blir utrolig mange! Kanskje 50% av alle som i utgangspunktet ville ha førerkortet til å begynne med..

Nettopp. Og det er en bra ting.

 

Om refleksvest:

Det er høyst diskutabelt hvor mye det hjelper. Jeg har toppboks på sykkelen min, som dekker over det meste av ryggen. Foran er jo lykten, som burde overdøve det meste. Motorsykkelen er mye større enn meg. Den eneste situasjonen hvor vesten vil være godt synlig for en annen trafikant, og kanskje hjelpe på, er hvis vedkommende kommer mot meg fra siden og jeg står stille. Jeg bruker derimot signalgul hjelm, som alltid er synlig fra alle retninger.

 

Dette kan diskuteres opp og i mente, men det vi uansett må passe oss for i vestdiskusjonen er å skyve for mye ansvar over på motorsyklistene. Hvis du kjører på meg fordi du ikke så meg er det fortsatt din skyld, selv om jeg ikke brukte gul vest. Motorsykler er aldri usynlige.

Lenke til kommentar

Om refleksvest:

Det er høyst diskutabelt hvor mye det hjelper. Jeg har toppboks på sykkelen min, som dekker over det meste av ryggen. Foran er jo lykten, som burde overdøve det meste. Motorsykkelen er mye større enn meg. Den eneste situasjonen hvor vesten vil være godt synlig for en annen trafikant, og kanskje hjelpe på, er hvis vedkommende kommer mot meg fra siden og jeg står stille. Jeg bruker derimot signalgul hjelm, som alltid er synlig fra alle retninger.

 

Dette kan diskuteres opp og i mente, men det vi uansett må passe oss for i vestdiskusjonen er å skyve for mye ansvar over på motorsyklistene. Hvis du kjører på meg fordi du ikke så meg er det fortsatt din skyld, selv om jeg ikke brukte gul vest. Motorsykler er aldri usynlige.

 

Jeg driter da i om vesten din er synlig bakfra. Kommer jeg bakfra ser jeg deg uansett. Jeg vil se deg best mulig i speilet mitt når du sniker deg opp på siden av lastebilen min...

 

Ja, du har et lyst foran men det er mye enklere å se en tulling i gul vest enn et enkelt kjørelys på høylys dag. Fargerik hjelm er bra, forresten!

Endret av Sexylubb1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sniker meg ikke opp på siden av lastebilen din. Enten holder jeg meg bak, eller kjører raskt og kontant forbi. Motorsyklister bør sky blindsoner som pesten. Uansett, ser du deg ordentlig for, får du øye på meg. Samme hva jeg har på meg. Men hvis du gjør som så mange andre, sjekker du bare godt nok til å få øye på en bil.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

*snip*

- Bedre bilister, siden ordningen for det første siler ut mange, og fordi erfaringsgrunnlaget blir større

"..siler ut mange..", er å underdrive.

i

Den vil sile ut alle de som ikke har nok interesse og gode nok evner til å klare å ta lappen på motorsykkel, og det blir utrolig mange! Kanskje 50% av alle som i utgangspunktet ville ha førerkortet til å begynne med..

Nettopp. Og det er en bra ting. [..]

Du snakker om altfor stort inngrep i hverdagen til folk flest. Og det lar seg ofte ikke gjøre å reise kollektivt istedet for..

 

Og jeg tviler f.eks. på at begge dine foreldre ville klart det, kanskje ingen av dem? Hvordan blir det da for andre (kommende) småbarnsfamilier? Det blir umulig.

 

Inntil videre må man derfor som motorsyklist ta litt ansvar, så andre ser deg.. Selv om det er bakvendt.

 

Jeg sniker meg ikke opp på siden av lastebilen din. Enten holder jeg meg bak, eller kjører raskt og kontant forbi. Motorsyklister bør sky blindsoner som pesten. Uansett, ser du deg ordentlig for, får du øye på meg. Samme hva jeg har på meg. Men hvis du gjør som så mange andre, sjekker du bare godt nok til å få øye på en bil.

Samme gjør jeg.., men jeg ligger også en stund mot gule stripa, synlig for lastebilsjåføren, og blinker..., før jeg så setter igang med forbikjørselen..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke fremlagt forslaget mitt på stortinget, for å si det sånn. Men jeg synes det var tanken verdt.

 

Det er riktig at motorsyklister må ta ansvar selv, fordi det er vi som stort sett får svi selv om vi ikke har skylda. MEN: Det er forskjell på at vi er fornuftige og at andre slipper å være det. Du har fortsatt ditt eget ansvar helt for deg selv.

Lenke til kommentar

Problemet med usynlige motorsykler blir ikke eliminert før førerne av disse forstår hvor dødsonene på lastebiler og andre større biler er. Ellers er jeg enig i at man i løpet av opplæring i alle fall bør prøve seg på de vanligste kjøretøyer man møter i trafikken. F.eks. i lastebil eller sykkel av ulike typer.

 

Noen er slurvete, men som gruppe så observerer jeg at motorsyklister er MYE flinkere til å raskt flytte seg ut av blindsoner enn bilister.

 

AtW

 

En annen ting er jo bekledning på føreren. Svart sykkel, svart hjelm, svart jakke, svart bukse, svarte sko, og svarte hansker.

Du blir ikke mye synlig da.

 

Har ikke spesielt mye å si, lys på sykkelen og selve sykkelen er det mest vesentlig for faktisk synlighet, forskning tyder ikke på at refleksvest hjelper. Det har i de aller fleste tilfeller med hvordan andre trafikanter observer og behandler inntrykket fra trafikken, mao trening. Det er svært sjeldent det er "teknisk" vanskelig å se en motorsykkel.

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om refleksvest:

Det er høyst diskutabelt hvor mye det hjelper. Jeg har toppboks på sykkelen min, som dekker over det meste av ryggen. Foran er jo lykten, som burde overdøve det meste. Motorsykkelen er mye større enn meg. Den eneste situasjonen hvor vesten vil være godt synlig for en annen trafikant, og kanskje hjelpe på, er hvis vedkommende kommer mot meg fra siden og jeg står stille. Jeg bruker derimot signalgul hjelm, som alltid er synlig fra alle retninger.

 

Dette kan diskuteres opp og i mente, men det vi uansett må passe oss for i vestdiskusjonen er å skyve for mye ansvar over på motorsyklistene. Hvis du kjører på meg fordi du ikke så meg er det fortsatt din skyld, selv om jeg ikke brukte gul vest. Motorsykler er aldri usynlige.

 

Jeg driter da i om vesten din er synlig bakfra. Kommer jeg bakfra ser jeg deg uansett. Jeg vil se deg best mulig i speilet mitt når du sniker deg opp på siden av lastebilen min...

 

Ja, du har et lyst foran men det er mye enklere å se en tulling i gul vest enn et enkelt kjørelys på høylys dag. Fargerik hjelm er bra, forresten!

 

Alle med normalt syn klarer fint å se en motorsyklist i speilen. Som sagt, det er gjort undersøkelser på dette og vest har nesten ingen praktisk innvirkning på synbarhet forfra.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det med blindsoner er noe av det viktigste under føreropplæringen på motorsykkel, så det har de fleste av oss fått med seg. I hvert fall de som har tatt A i nyere tid og ikke kjører rundt fordi de har hatt førerkort siden tidenes litt-utpå-dagen.

Problemet er nok heller at folk flest sjekker blindsonen for andre biler, og bare det (om de i det hele tatt sjekker). Det er mye å hente på bevisstgjøring.

Lenke til kommentar

Alle med normalt syn klarer fint å se en motorsyklist i speilen. Som sagt, det er gjort undersøkelser på dette og vest har nesten ingen praktisk innvirkning på synbarhet forfra.

AtW

 

Jeg kjører lastebil. Jeg har blindsoner som en motorsyklist fint klarer å lure seg inn i og bli i lenge. Om jeg f.eks. sitter og ser i det andre speilet eller på bile/køen foran meg akkurat når dette skjer er det behjelpelig for mitt sidesyn at sykkelen eller føreren av denne har farger som bryter med de andre kjøretøyene.

Endret av Sexylubb1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen er slurvete, men som gruppe så observerer jeg at motorsyklister er MYE flinkere til å raskt flytte seg ut av blindsoner enn bilister.

 

Det kan jeg være enig i. Mange av dem er flinke til å komme seg frem raskt og om noen av dem kanskje ikke tar så mye hensyn til andre alltid, så virker de i alle fall inneforstått med farene rundt det å manøvrere seg fremover i trafikken.

 

Nå snakker jeg om folk på tung sykkel da. Scooterkjørere virker mer variert...

 

Jeg sniker meg ikke opp på siden av lastebilen din. Enten holder jeg meg bak, eller kjører raskt og kontant forbi. Motorsyklister bør sky blindsoner som pesten. Uansett, ser du deg ordentlig for, får du øye på meg. Samme hva jeg har på meg. Men hvis du gjør som så mange andre, sjekker du bare godt nok til å få øye på en bil.

 

Nei vel, så gjør ikke du det. Men andre gjør det :)

Lenke til kommentar

Alle med normalt syn klarer fint å se en motorsyklist i speilen. Som sagt, det er gjort undersøkelser på dette og vest har nesten ingen praktisk innvirkning på synbarhet forfra.

AtW

 

Hei. Jeg kjører lastebil. Jeg har blindsoner som en motorsyklist fint klarer å lure seg inn i og bli i lenge. Om jeg f.eks. sitter og ser i det andre speilet eller på bile/køen foran meg akkurat når dette skjer er det behjelpelig for mitt sidesyn at sykkelen eller føreren av denne har farger som bryter med de andre kjøretøyene.

 

Er folk i blindsonen har det ingenting å si hva de har på. Synet reagerer mye mere på bevegelse enn farger,om man ikke ser bevegelsen i speilet er det lite sannsynlig man ser fargen. Og som sagt, dette er faktisk gjort tester på, det har minimal innvirkning på synbarheten forfra. Bla fordi man har på lys. Alt tyder på at motorsyklisten bekledning er av minimal relevans i denne problemstillingen.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det kan också konstateras att tejp eller varselljus inte försämrar varseblivningen. Med all säkerhet förbättrar den varseblivningen/synbarheten på långt håll. Det finns därför ingen som helst anledning till varför motorcyklister inte ska använda sig av tejp eller varselljus.

 

Forøvrig er undersøkelsen du linker til, slik jeg forstår det, omfattende møtende sykler.

Lenke til kommentar
Det kan också konstateras att tejp eller varselljus inte försämrar varseblivningen. Med all säkerhet förbättrar den varseblivningen/synbarheten på långt håll. Det finns därför ingen som helst anledning till varför motorcyklister inte ska använda sig av tejp eller varselljus.

 

Forøvrig er undersøkelsen du linker til, slik jeg forstår det, omfattende møtende sykler.

 

Det er sykler der det er fronten som peker mot de andre trafikantene, slik som i ett speil. Greit nok, det skader neppe (som undersøkelsen sier), men det er såvidt meg bekjent ingen undersøkelser som sier det hjelper. Det er lett å peke på at den svenske undersøkelsen ikke tar for seg alle eventualiteter, det gjør den ikke, men det er bedre og mere grundig enn løse påstander. Mao er det ingen dekning for at det hjelper, og derfor bør ikke det være noe man fokuserer spesielt på. I situasjonene du peker på er det ett langt større problem at det er motorsyklister som tror det er en god ide å henge i blindsonen til en lastebil i lang tid.

 

AtW

Lenke til kommentar

De fleste er flinke og bruker refleksvest eller jakke nå om dagen. Heldigvis.

 

Enda ble faren min truffet av en bil liksom.. Så lurer på om det er noe stasetikk på det angående fargen. Om det er flere krasj med svarte enn refleksjakker og gule hjelmer med mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...