Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

I veldig mange tilfeller er rundkjøringene så små at du ikke rekker å blinke før du svinger ut. Dette er grunnen til at rogalendinger ikke blinker ut av rundkjøringer.

 

Har de fortsatt slike små rundkjøringer som bare er en malt gul sirkel i midten av et vanlig kryss nede i Stavanger? I slike forstår jeg at det kan være vanskelig å blinke seg ut. Men en har fortsatt ingen unnskyldning for å ikke blinke til høyre i god tid om man skal til høyre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blinking skal varsle andre trafikanter om hvor du har til hensikt å kjøre.

 

Hvis du starter blinkingen i samme øyeblikk som du svinger ut har det ingen verdi.

 

I veldig mange tilfeller er rundkjøringene så små at du ikke rekker å blinke før du svinger ut. Dette er grunnen til at rogalendinger ikke blinker ut av rundkjøringer.

 

Fungerer veldig bra.

Du burde la være å kjøre i trafikken ihvertfall.

Man skal ikke blinke ut når man kjører ut. Men man skal starte før man forlater rundkjøringen.

Og omtrent alle rundkjøringene i Rogaland er store nok til å blinke seg ut av.

Bortsett fra sånne veldig små med malingsflekk, som f.eks på Åsen.

Det er bare det at rogaleninger ikke klarer å kjøre bil...

 

Oh yes, her er et godt eksempel

 

http://maps.google.n...p=12,68.53,,0,0

Hvor mange slike rundkjøringer er det i distriktet?

Hvor mange litt mer vanlige rundkjøringer er det i distriktet?

 

Man kan ikke slutte å blinke ut av alle rundkjøringer bare for at det finnes et par slike...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Blinking skal varsle andre trafikanter om hvor du har til hensikt å kjøre. Hvis du starter blinkingen i samme øyeblikk som du svinger ut har det ingen verdi. I veldig mange tilfeller er rundkjøringene så små at du ikke rekker å blinke før du svinger ut. Dette er grunnen til at rogalendinger ikke blinker ut av rundkjøringer. Fungerer veldig bra.
Du burde la være å kjøre i trafikken ihvertfall.

 

Jeg har tilpasset meg kjøremønsteret som praktiseres i Rogaland, så jeg forstår ikke horfor jeg skal la være å kjøre?

Lenke til kommentar

Så lenge dere blinker i god tid før en kjører til høyre om en skal første til høyre er blinking ellers i rundkjøringer ufattelig lite viktig til sammenligning med å la være å gjøre det da en oftest har god tid til å reagere/lese situasjonen om biler ikke kjører ut første til høyre (med mindre rundkjøringene er veldig store og uoversiktlige, selvsagt).

 

Jeg anbefaler allikevel alle å blinke når reglene tilsier det for å unngå unødvendige bøter og rett og slett for å få det inn i fingrene slik at det å blinke blir en ting du gjør automatisk når du kjører. Både i rundkjøringer og i alle andre situasjoner.

 

Ellers irriterer jeg meg nå over at Kontrollfristscriptet på vegvesen.no ikke virker. Grrr.

Lenke til kommentar

Lagårdsveien har flust med rundkjøringer der de fungerer som veikryss og der det har null verdi å blinke seg ut av rundkjøring. Trafikken går i 40-50 gjennom disse rundkjøringene. Slike rundkjøringer er det veldig mange av på Jæren

 

 

http://maps.google.no/maps?q=politistasjonen+stavanger&ll=58.959625,5.73909&spn=0.000022,0.019205&hq=politistasjonen&hnear=Stavanger,+Rogaland&t=m&z=16&layer=c&cbll=58.959568,5.739287&panoid=yeq4MFMjdffDEO6i8yxnRQ&cbp=12,345.1,,0,0

Endret av ClintE
Lenke til kommentar

Lagårdsveien har flust med rundkjøringer der de fungerer som veikryss og der det har null verdi å blinke seg ut av rundkjøring. Trafikken går i 40-50 gjennom disse rundkjøringene. Slike rundkjøringer er det veldig mange av på Jæren

 

 

http://maps.google.n...p=12,345.1,,0,0

 

Det har ikke "null verdi", det er bare tull å påstå. Det har åpenbart verdi å blinke ut av slike små rundkjøringer også.

 

AtW

Lenke til kommentar
Lagårdsveien har flust med rundkjøringer der de fungerer som veikryss og der det har null verdi å blinke seg ut av rundkjøring. Trafikken går i 40-50 gjennom disse rundkjøringene. Slike rundkjøringer er det veldig mange av på Jæren http://maps.google.n...p=12,345.1,,0,0
Det har ikke "null verdi", det er bare tull å påstå. Det har åpenbart verdi å blinke ut av slike små rundkjøringer også. AtW

 

Når du kjører i 40 gjennom en slik rundkjøring er du gjennom i løpet av 2 sekunder. Da har blinking ut NULL NIKS verdi i praksis.

Lenke til kommentar

For det første så er det ikke mange av de i forhold til de litt mer større rundkjøringene.

Og som sagt er finnes det noen ekstrem små, som det faktisk ikke er mulig å blinke ut av.

Men det er uansett ikke noen grunn for å ikke blinke ut av de "litt" større rundkjøringene.

 

Det blir like dumt som at man kan kjøre midt i veien over alt, siden veien er smal i en liten strekning.

 

Når du kjører i 40 gjennom en slik rundkjøring er du gjennom i løpet av 2 sekunder. Da har blinking ut NULL NIKS verdi i praksis.

Feilen er instillingen deres. Dere tror at dere har rett, og at resten av landet blinker feil.

Dere klarer ikke selv å innse at dere kjører som sauer på veiene... Bondeland altså :tease:

Lenke til kommentar
For det første så er det ikke mange av de i forhold til de litt mer større rundkjøringene.

 

Det er VELDIG mange av slike rundkjøringer i Stavangerregionen, det er nettopp derfor rogalendingene har utviklet sitt eget blinkemønster.

 

Helt enig at man må blinke seg ut av de større rundkjøringene, man må tilpasse seg forholdene..

Lenke til kommentar

Verken vegdirektoratet eller andre eksperter står over høyesterett når det gjelder fortolkning av lover. Vegdirektoratet kan mene hva de vil, men intil reglene endres er det høyesteretts avgjørelse som er gjeldende

Det er ikke det samme som at Høyesterett alltid tar de rette beslutningene.

Lenke til kommentar

Hvis du starter å kjøre inn i rundkjøringen, har bilene som kommer inn i den etter deg vikeplikt. Altså trenger man aldri å vente til alle biler i fra venstre arm har passert. Problemet er bare at ingen skjønner dette, eller tør å sige sakte ut i rundkjøringen, når de som kjører inn i rundkjøringen fra en såppass trafikkert vei nesten aldri slakker av på gassen på vei inn.

Der jeg er fra er det visstnok en uskrevet regel at man lar biler fra venstre/høyre arm passere før man kjører inn. Iallefall ifølge mine foreldre.

Det er egentlig ikke hvem som er inne i rundkjøringen som avgjør, selv om mange praktiserer dette. Foran enhver rundkjøring står det et vikepliktskilt, og da heter det at man skal "vike for kryssende trafikk". Å vike vil si at det er du alene som skal ta ansvar for å unngå sammenstøt, og det skal skje på en slik måte at den det vikes for ikke skal måtte forholde seg til deg utover å konstatere at du viker, og kjøre uforstyrret videre. Du kan godt ha vikeplikt for noen som ikke er inne i rundkjøringen, og i andre tilfeller kan det hende at du ikke trenger vike for en, selv om han er der. Det kommer an på. At du sniker deg inn i rundkjøringen utløser uansett ingen vikeplikt for dem som kommer fra venstre. Hvis det er noen vikeplikt i situasjonen, er den din.

 

Jeg er uenig, og praktiserer kjøring i rundkjøringer slik:

rundkjoring.jpg

Her er jeg den grønne bilen. Når jeg kommer opp mot rundkjøringen, bemerker jeg meg en bil, som er bak vikelinjen, kjører selv sakte ut i rundkjøringen, uten å komme i veien for bilene som allerede er der. Nå har jeg krysset vikelinjen før den røde bilen, søker øyekontakt og kjører bestemt ut rett bak den siste blå bilen. Da har da altså den røde bilen vikeplikt for meg. Da er det jeg som blir kryssende trafikk, ikke den. (ikke glem å sjekke at du ikke bryter vikeplikt for biler som har kjørt ut fra armen til høyre for deg!)

 

Det hadde dog ikke vært nødvendig med slike utspekulerte manøvre, hvis alle hadde brukt fornuft og fulgt loven ved å redusere farten, og faktisk bremse litt opp inn mot rundkjøringen. Hvis bilen foran ikke bremser ned og dundrer på, er det stor sannsynlighet for at bilen bak bare følger tett på, for å komme først.

Lenke til kommentar
Ja. Blink til høyre før du kommer inn i rundkjøringen om du skal første ut til høyre. Vær så fuckings snill folkens?! Tusen takk!

 

+1

 

De som er opptatt av mindre kø på veiene kan jo starte nettopp her. Tydelige signaler om hvor en har tenkt seg skaper mye bedre trafikkflyt og dermed mindre kø.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Og når vi først er inne på syklister, hvorfor er det så få av dem som klarer å koble 'sykkel' og 'gang- og sykkelsti'? Neida, her skal man midt på veien i rushtrafikken.

 

Fordi gang og sykkelstiene gjerne er farlige å bruke. Syklisten har uansett rett til selv å velge om han skal bruke gang og sykkelvei eller alminnelig vei. Det må du bare greie å forholde deg til. Trøst deg med at du blir mye mer hindret av biler enn av syklister i trafikken.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en grunn til hvorfor det heter 'gang og sykkelsti'. Biler kjører på veien. Sykler gjør det ikke. Jeg skjønner jo at det kan være en del fotgjengere der, men det får syklisten ta hensyn til. Bare fordi en idiot setter seg på sykkelen betyr det ikke han eier veien og kan sykle hvor han vil og når han vil, selv om mange ser ut til å tro det. Sykler i trafikken burde vært forbudt av sikkerhetsgrunner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...