Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Joda, men det er stor forskjell på trafikkfarlig kjøring og kødannelse. Hvis man presses, er det klart man slipper forbi, men jeg stopper ikke bare fordi jeg ligger i 75 i 80-sona og det er tre biler bak meg.

Det blir situasjonsbestemt, selvsagt.

 

Har du avdankede husmødre bak deg, er dét selvsagt forskjellig fra 18-årige racersjåfører.

 

Mye blir satt litt på spissen her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man noen gang har kjørt en original moped/scooter er man vitne til en god del fine forbikjøringer.

Helt sjukt hva noen driver med.

 

Ligger i 55 i en 50 sone (gammal sykkel), så kjører det ut en gjøk bak meg, og der ligger han i 2-300 meter uten noen motgående trafikk, nå vi først kommer inni en høyresving med dårlig sikt skal han kjøre forbi, for så å legge seg i 50 foran meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

This just in, from somewhere in Troendelag:

Kjerring i SUV står i den innerste fila, halvt ute i en 2-fils rundkjøring. Jeg står i den ytterste og skal til høyre. Pga. høyden på SUV'en har ikke jeg sikt på hva som kommer av trafikk, og kan hermed ikke jeg kjøre før SUV'en har kjørt.

Så hva gjør kjerringa da, istedet for å følge med på trafikken? Jo, hun tar fram mobilen. Smart, tenker jeg og gir en liten tut med hornet. Ingen reaksjon selvfølgelig. Her passer vi bare på oss selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

60 i 70 sone, rett før tunnel, idiot som skulle forbi, motgående trafikk rett forut, må bremse ned for at han ikke skal kjøre inn i meg fordi han svinger fort til høyre for å unngå en frontkollisjon, brått så blinka det i en fotoboks.

 

Ikke mye klaging, men relatert.

Endret av Knut Knudsen
Lenke til kommentar

60 i 70 sone, rett før tunnel, idiot som skulle forbi, motgående trafikk rett forut, må bremse ned for at han ikke skal kjøre inn i meg fordi han svinger fort til høyre for å unngå en frontkollisjon, brått så blinka det i en fotoboks.

 

Ikke mye klaging, men relatert.

Hehe, da smilte du vel? Han fikk jo som fortjent!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det sier seg ikke selv at en som vil forbi er en dårligere sjåfør når han ligger bak deg nei, og for min egen del er jeg ikke en "langt dårlige sjåfør" om noen ligger bak meg.

Så du sier at du ikke blir distrahert, selv om det ligger noen tett på deg bak? Du blir ikke urolig for at han skal prøve å kjøre forbi deg, selv om det egentlig ikke er klart?

 

Hender det at du prøver å kjøre fortere da, for å skape mer rom mellom dere?

 

Og hva tror du sjåføren bak deg fokuserer på mest, når han endelig bestemmer seg for å kjøre forbi? Er det deg og din posisjon + fart, og han selv + hans posisjon og fart, eller den blinde elgen som står i skogkanten?

 

Ikke er det noen automatikk i at å slippen noen forbi gjør selve forbikjøringen tryggere heller.

Det er da vel langt tryggere å foreta en forbikjøring, om du som ligger fremst blinker til høyre for å signalisere at han kan kjøre forbi (samtidig som du slakker på farten), hvis du ikke triller inn på en bussholdeplass da, og så triller ut igjen (man trenger ofte ikke stoppe helt).

 

Alternativt, må vedkommende kjøre forbi deg når du ligger i f.eks. 80 km/t, noe man snart trenger en kilometer med klar veg for å klare.

 

Påstanden din var at folk ble en "langt dårligere sjåfør". Ikke at man ble distrahert. Men nei, jeg lar meg i liten grad plage av det stort sett.

 

Det kan like gjerne være sånn at om man blinker ut, så er folk mere slurvete med å sjekke omgivelsene før de kjører forbi, fordi man vil raskt forbi der og da. Det er utallige eksempler på ulykker der folk slippes fram, men det var ikke klart for å kjøre allikevel.

 

Alternativet er ikke nødvendigvis en annen forbikjøring heller, det kan like gjerne være ingen forbikjøring.

 

Du gjør en mengde antakelser, som kan passe, eller ikke kan passe i situasjonen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Påstanden din var at folk ble en "langt dårligere sjåfør". Ikke at man ble distrahert. Men nei, jeg lar meg i liten grad plage av det stort sett.

Er du distrahert er du allerede blitt en langt dårligere sjåfør.. Hvordan tror du egentlig de fleste ulykker skjer? Det er førerfeil!

 

Om du stadig må følge med på hva som skjer rett bak deg (titte i speilet), så stjeler det oppmerksomhet vekk fra kjøringen din, hva som skjer rett fremfor deg, hva som skjer enda lengre fremfor deg, og hva som skjer på begge sidene av vegen.

 

Det kan like gjerne være sånn at om man blinker ut, så er folk mere slurvete med å sjekke omgivelsene før de kjører forbi, fordi man vil raskt forbi der og da.

..om du blinker ut, samtidig som du slakker på farten, gjerne kombinert med at du legger deg godt til høyre,etter du har sjekket at det er klar bane, så må da det være uendelig mye bedre enn at vedkommende må peise på forbi deg, helt på egenhånd, samtidig som at du fortsatt holder like like høy fart..?

 

Hvis du ikke er enig i det, da er du bare vrang.

 

Det er utallige eksempler på ulykker der folk slippes fram, men det var ikke klart for å kjøre allikevel.

Så du mener at man ikke bør slippe forbi folk, fordi vedkommende som kjører fremst - og som legger tilrette for at du kan kjøre forbi, kanskje ikke er sikker på at det er klart?

 

Hva har vel dét med saken å gjøre? Er det det at noen ikke klarer å vente, med å pelle seg forbi? Da gjør man vel bare vondt verre, om man fra før effektivt har hindret dem i å komme forbi?

 

Alternativet er ikke nødvendigvis en annen forbikjøring heller, det kan like gjerne være ingen forbikjøring.

Hva du som fremste sjåfør måtte mene er revnende likegyldig! Poenget er at du ikke styring på hva gjøken bak deg plutselig kan finne på å gjøre. Hvorfor ikke slippe han forbi, når han tydeligvis syns du kjører for sakte, og absolutt vil forbi deg? Hva er det du tjener, med å ikke gi han fri bane, hvor han fortsatt må ligge bak deg - gjerne kilometer etter kilometer?

 

Et bedre spørsmål er kanskje: Hvorfor er du så ivrig på å hindre at andre skal få komme frem? Og hvorfor vil du risikere andres liv på det?

 

Her er noen harde fakta for deg: Du vet ikke hvem som ligger bak deg, og hva han/hun tenker. Du vet ikke hva vedkommende kan finne på i neste øyeblikk. Du har overhodet ingen garanti for at han/hun bestemmer seg for å vrenge bilen over i motgående kjørefelt, og hvor han/hun prøver å rekke en forbikjøring...

 

Det er bare fordeler, med å slippe folk forbi.., og ingen ulemper.. Så jeg skjønner virkelig ikke holdningene du har.

 

Du gjør en mengde antakelser, som kan passe, eller ikke kan passe i situasjonen.

Nei, jeg kommer med etablerte sannheter, observasjoner og erfaringer, etter å ha kjørt mye selv i trafikken - på moped, bil og motorsykkel. Jeg har også sittet på mye med kjørelærere, og lagt merke til alt det de legger merke til (det er et hav av detaljer vanlige sjåfører aldri får med seg).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Påstanden din var at folk ble en "langt dårligere sjåfør". Ikke at man ble distrahert. Men nei, jeg lar meg i liten grad plage av det stort sett.

Er du distrahert er du allerede blitt en langt dårligere sjåfør.. Hvordan tror du egentlig de fleste ulykker skjer? Det er førerfeil!

 

Det er bare fordeler, med å slippe folk forbi.., og ingen ulemper.. Så jeg skjønner virkelig ikke holdningene du har.

 

Nei, man er ikke automatiks en "langt dårlige sjåfør" av å ha flere faktorer å forholde seg til når man kjører, isfåall bør man vurdere å ikke kjøre i trafikken, fordi noe aspekter dukker opp i trafikken hele tiden.

 

Om du virkelig tror at det ikke har noen ulemper, så har vi ingenting å diskutere, det er en fantasipåstand, og kun riktig om du innbiller deg at du kan spå framtiden. Du ANER IKKE om det sikreste er å slippe folk forbi eller ikke. Du kan gjøre en sannsynlighetsvurdering basert på hva du tror, men å si at det ikke har noen ulemper er totalt virkelighetsfjernt. Det er helt situasjonavhengig hva som er best. Å ikke aktivt slippe noen forbi er forøvrig ikke det samme som å være "ivirg på å hindre". Ei heller er det samme om å "risikere andres liv", du antar det automatisk er det farligste å gjøre, noe du har INGEN dekning for å si på generell basis.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nei, man er ikke automatiks en "langt dårlige sjåfør" av å ha flere faktorer å forholde seg til når man kjører, isfåall bør man vurdere å ikke kjøre i trafikken, fordi noe aspekter dukker opp i trafikken hele tiden.

Der er de fleste uenige med deg. Flere faktorer betyr mindre oppmerksomhet på hver ting - i tillegg blir lett å fokusere for mye på en ting.

 

Du ANER IKKE om det sikreste er å slippe folk forbi eller ikke.

Det er sant, vedkommende kan kræsje inn i et busslass av unger 1000 meter lengre frem, uansett hva man bestemte seg for å gjøre 30 sekunder tidligere.., men det er ikke garantert.

 

Det som derimot er garantert, er at vedkommende før eller senere må foreta en forbikjøring - hvor han/hun må over i motgående kjørefelt (og være der lenge), om du ikke aktivt vil slippe han forbi. Og dette har faktisk en reell risiko tilknyttet seg, dét er noe man kan se med sine egne øyne - hver dag!

 

Om du virkelig tror at det ikke har noen ulemper, så har vi ingenting å diskutere, det er en fantasipåstand, og kun riktig om du innbiller deg at du kan spå framtiden.

Du kan gjøre en sannsynlighetsvurdering basert på hva du tror, men å si at det ikke har noen ulemper er totalt virkelighetsfjernt.

Hva er så ulempen(e) med å aktivt slippe noen forbi da - der og da?

 

Kan du i det hele tatt finne noen god grunn til å la være?

 

Det er helt situasjonavhengig hva som er best. Å ikke aktivt slippe noen forbi er forøvrig ikke det samme som å være "ivirg på å hindre". Ei heller er det samme om å "risikere andres liv", du antar det automatisk er det farligste å gjøre, noe du har INGEN dekning for å si på generell basis.

 

AtW

Ja, det er situasjonsbestemt. Og jeg har aldri sagt at noe er 100% sikkert. Jeg har bare påpekt at man ikke kjenner vedkommende man har bak deg, og hva han/hun kan finne på å gjøre. Og vi vet alle at motgående kjørefelt brukes av folk som skal andre vegen (overraskende nok).

 

Det koker igrunn ned på følgende:

1) Forbikjøring, høy fart.

Vedkommende bruker lang tid i motsatte kjørefelt, for å komme seg forb. Stedet kan være uoversiktlig.

 

2) Forbikjøring, lavere fart.

Vedkommende bruker lite tid, og er knapt er over i motgående felt. Fremste sjåfør velger et (godt) sted.

 

Så hva velger du?

Lenke til kommentar

Du setter opp ett falsk dilemma.

 

1. Du antar den forreste sjåførens valg av sted automatisk er bedre, og at den bakerste sjåføren gjør akkurat like grundige vurderinger angående om man vil kjøre forbi i begge tilfeller. Noe som ikke nødvendigvis er tilfellet.

2. Du antar at det uunngåelig må foretas en forbikjløring, noe som ikke er tilfellet. Det er ikke garantert på noen som helst slags måte.

3. Igjen, så later du som i ditt oppsett at kun selve forbikjøringen er relevant for riskoen.

 

Mao, din analyse er en grov overforenkling, du kan ikke generalisere hva som er tryggest (som er det du gjør), basert på slike store forenklinger.

 

AtW

Lenke til kommentar

Du setter opp ett falsk dilemma.

 

1. Du antar den forreste sjåførens valg av sted automatisk er bedre, og at den bakerste sjåføren gjør akkurat like grundige vurderinger angående om man vil kjøre forbi i begge tilfeller. Noe som ikke nødvendigvis er tilfellet.

2. Du antar at det uunngåelig må foretas en forbikjløring, noe som ikke er tilfellet. Det er ikke garantert på noen som helst slags måte.

3. Igjen, så later du som i ditt oppsett at kun selve forbikjøringen er relevant for riskoen.

 

Mao, din analyse er en grov overforenkling, du kan ikke generalisere hva som er tryggest (som er det du gjør), basert på slike store forenklinger.

 

AtW

Falskt dilemma?

 

Problemet er da høyst reelt med sånne veger vi har i Norge, og med den holdningen mange utviser i trafikken.

 

Svar på 1: Så du mener muligheten er tilstede, for at sjåførene ikke klarer å bli "enige", om når det er best å kjøre forbi? Hva slags merkelig problemstilling er det, og hva har det med saken å gjøre?

 

Det er uansett å foretrekke, om den fremste sjåføren legger tilrette for å slippe forbi noen (enten ved å blinke til høyre, legge seg godt til høyre og slakke av på farten, eller trille ut på en bussholdeplass), da er saken biff. Vedkommende bak vil få klar bane, og trenger knapt å være over i motgående kjørefelt, for å komme forbi.

 

Svar på 2: Utgangspunktet for denne diskusjonen var vel hva man skal (og bør) gjøre, om noen viser at de vil forbi.

 

Da står man med følgende valg:

a) Slippe vedkommende aktivt forbi, hvor han/hun da knapt trenger å "besøke" motgående kjørefelt.

b) Gjøre ingenting.., hvor vedkommende vil fortsette å ligge bak deg, helt til han/hun ser sitt snitt for å kjøre forbi.

 

Svar på 3: En vanlig forbikjøring skjer ved at vedkommende må øke farten (betydelig), krysse midtstripen for å kjøre forbi..., ligge i motgående kjørefelt en stund.., forså å kjøre over i det andre kjørefeltet igjen. Her synes risikoen ganske klar...!

 

Jeg tror egentlig det ikke er noen vits å diskutere lengre.., du mener det du mener. Og jeg mener det jeg mener.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke på tide en admin setter strek for denne meningsytringen rundt hva som er farligst ved forbikjøringer?

Sunt med diskusjon. :)

 

 

Ingen innvending der, men dette er tråden for klaging. Diskusjonen kan skilles ut i en egen tråd, ettersom det går langt utover topic i tråden.

Lenke til kommentar

Er det ikke på tide en admin setter strek for denne meningsytringen rundt hva som er farligst ved forbikjøringer?

Sunt med diskusjon. :)

 

 

Ingen innvending der, men dette er tråden for klaging. Diskusjonen kan skilles ut i en egen tråd, ettersom det går langt utover topic i tråden.

Jeg har ikke noe mer å si, selv om ATWindsor skulle velge å fortsette.

Lenke til kommentar

Sykelister som tror de eier veien! De har vikeplikt for bilen foran meg i rundkjøringen. Det dritter dem i og kjører rett ut og bilen nesten treffer dem.

 

Skulle ønske han ble truffet så kanskje de lærer at de IKKE kan bare hive seg ut der de vil!

 

Da blir det E18 mellom Oslo og Sørlandet atter en gang. Har kjørt den veien et tusentalls ganger. Blir spennende å se om jeg får noe å skrive her.

 

Det skal jeg love det du får :)

Lenke til kommentar

Sykelister som tror de eier veien! De har vikeplikt for bilen foran meg i rundkjøringen. Det dritter dem i og kjører rett ut og bilen nesten treffer dem.

 

Skulle ønske han ble truffet så kanskje de lærer at de IKKE kan bare hive seg ut der de vil!

 

Da blir det E18 mellom Oslo og Sørlandet atter en gang. Har kjørt den veien et tusentalls ganger. Blir spennende å se om jeg får noe å skrive her.

 

Det skal jeg love det du får :)

 

Ja, det er jo fint om han lærer det, om ikke kan det jo bli kollisjon og personskade. Eller vent, det er jo det du håper det blir? Nok engang, er det ikke på tide å skjerpe inn holdningene dine i trafikken? Du går stadig rundt og håper på ulykker.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...