Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det spørs. Er det snø og jeg er usikker på veiforholdene, kjører jeg som loven sier; etter forholdene. Da gidder jeg ikke å stoppe i en busslomme.

Da inviterer du til kræsj, siden de du har bak deg gjerne kan være uerfarne, eller så har de det bare travelt.

 

Om de prøver å kjøre forbi deg, må de ut av (dype) hjulspor, og over i de som tilhører motgående kjørefelt. Og vips, så sklir de enten av vegen, på noen som går etter vegen, eller på deg.

 

Å slippe forbi andre, så de ikke kjører seg ihjel, er du vel enig i, er en god handling?

IOm man kjører av veien under en forbikjøring så tyder det jo på at det ikke er forsvarlig å kjøre forbi.....
Lenke til kommentar

Om man kjører av veien under en forbikjøring så tyder det jo på at det ikke er forsvarlig å kjøre forbi.....

Når har vel det hindret noen i å kjøre forbi?

 

Folk oppfører seg jo som idioter hver dag, men det er likevel ingen vits å fremprovosere en idiotisk handling... Om vedkommende f.eks. ligger altfor nærme, er det et tydelig hint.

Lenke til kommentar

Om man kjører av veien under en forbikjøring så tyder det jo på at det ikke er forsvarlig å kjøre forbi.....

Når har vel det hindret noen i å kjøre forbi?

 

Folk oppfører seg jo som idioter hver dag, men det er likevel ingen vits å fremprovosere en idiotisk handling... Om vedkommende f.eks. ligger altfor nærme, er det et tydelig hint.

 

Fremprovoserer man idiotiske handlinger ved å kjøre etter forholdene? Hva som det at de ligger bak deg hindrer de å kjøre ut fordi de kjører for fort? Jeg kjøper ikke uten videre denne hypotesen din.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fremprovoserer man idiotiske handlinger ved å kjøre etter forholdene? Hva som det at de ligger bak deg hindrer de å kjøre ut fordi de kjører for fort? Jeg kjøper ikke uten videre denne hypotesen din.

 

AtW

Å kjøre etter forholdene er jo vel og bra, men man må likevel slippe forbi folk, hvis de vil forbi (de ligger ofte nærme, og tett mot midten).

Lenke til kommentar

Fremprovoserer man idiotiske handlinger ved å kjøre etter forholdene? Hva som det at de ligger bak deg hindrer de å kjøre ut fordi de kjører for fort? Jeg kjøper ikke uten videre denne hypotesen din.

 

AtW

Å kjøre etter forholdene er jo vel og bra, men man må likevel slippe forbi folk, hvis de vil forbi (de ligger ofte nærme, og tett mot midten).

 

Det er jeg ikke nødvendigvis enig i.

 

AtW

Lenke til kommentar

Fremprovoserer man idiotiske handlinger ved å kjøre etter forholdene? Hva som det at de ligger bak deg hindrer de å kjøre ut fordi de kjører for fort? Jeg kjøper ikke uten videre denne hypotesen din.

 

AtW

Å kjøre etter forholdene er jo vel og bra, men man må likevel slippe forbi folk, hvis de vil forbi (de ligger ofte nærme, og tett mot midten).

Det er jeg helt enig i, om man ser at noen vil forbi så burde man slippe de forbi. Men det betyr ikke at den som ligger bak ikke har ansvar for å gjennomføre en sikker forbikjøring.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så lenge man har en fjott bak seg, som vil forbi (de ligger ofte altfor nærme), vil både du og han kjøre veldig distrahert.

 

Du, som fremste trafikant, blir sittende og titte mye i speilet, fordi du er redd for at han skal finne på noe tull. Og han som er bak deg, vil sitte og se langt frem i trafikken, for å se om det er klart, så han kan kjøre forbi..

 

Begge to blir dermed mindre klar over hva som foregår rundt bilen - akkurat der og da, og hva som skjer bare litt frem i trafikkbildet. Da er det fort gjort å oppdage farer (for) sent, hvor det kan gå riktig ille, selv om man står på bremsen. I tillegg risikerer man å bli påkjørt bakfra (og få en solid nakkesleng).

 

Så hvorfor ta noen sjanser?

 

Forvent at alle du møter i trafikken er idioter, så blir du ikke skuffet, og oppfør deg deretter. Ta forholdsregler, så er du garantert å kanskje leve en ekstra dag...

 

"Det er bedre å være førevar, enn ettersnar".

Endret av droidy
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Eller man forårsaker muligens en kollisjon. Det er veldig mye muligens her.

 

Misforstår jeg deg, eller mener du det er «min feil», hvis jeg kjører i fartsgrensen og slipper forbi en som tydelig vil forbi, som senere blir involvert i en kollisjon?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eller man forårsaker muligens en kollisjon. Det er veldig mye muligens her.

 

Misforstår jeg deg, eller mener du det er «min feil», hvis jeg kjører i fartsgrensen og slipper forbi en som tydelig vil forbi, som senere blir involvert i en kollisjon?

 

Like mye "din feil" som det er om en brødgjøk foretar en forbikjøring han ikke burde og kolliderer i den.

 

AtW

Lenke til kommentar

Du taper 10 sekund på å slippe noen forbi, og avverger muligens en kollisjon. :)

 

Eller man forårsaker muligens en kollisjon. Det er veldig mye muligens her.

 

AtW

Nei, ikke min feil om han havner i en kollisjon senere.

 

Eller man forårsaker muligens en kollisjon. Det er veldig mye muligens her.

Misforstår jeg deg, eller mener du det er «min feil», hvis jeg kjører i fartsgrensen og slipper forbi en som tydelig vil forbi, som senere blir involvert i en kollisjon?

Like mye "din feil" som det er om en brødgjøk foretar en forbikjøring han ikke burde og kolliderer i den.

AtW

Men da har du stor sjanse for selv å bli innvolvert i kollisjonen, det har du ikke om du har sluppet han forbi for lenge siden.

Endret av Zodihax
Lenke til kommentar

Fartsgrenser er veiledende. Veiledende øvre grense. Man skal kjøre etter forholdene, men ikke fortere enn fartsgrensen.

Men man må likevel følge vegtrafikkloven.

Så man kan ikke kjøre i 60 i 80-sonen mange km uten å ta hensyn til evt andre billister som blir hindret, uten en god grunn. At man f.eks ser dårlig i mørket eller ikke er kjent med veiene man kjører på, det er ikke god grunn.

Lenke til kommentar

Stemmer, det er andre paragrafer i regelverket som tar seg av det. Poenget er at når det står 60 på skiltet, så er det ikke slik at man MÅ kjøre i 60. Man må vurdere forholdene og kjøre deretter. Mao er den veiledende, men dog øvre grense. Så må man ta hensyn til de andre reglene, og da skal man kjøre så nærme 60 som mulig, etter forholdene, men ikke over.

Lenke til kommentar

Altså. Kan vi være enige om to ting:

1. Man plikter å kjøre etter forholdene, og ikke høyere enn fartsgrensen.

2. Man plikter å slippe forbi biler bak som vil forbi. Dette gjelder uansett om man kjører i fartsgrensen eller ikke, og uansett om man mener man har "god grunn" til å kjøre saktere eller ikke.

Endret av A-Jay
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om man kjører av veien under en forbikjøring så tyder det jo på at det ikke er forsvarlig å kjøre forbi.....

Når har vel det hindret noen i å kjøre forbi?

 

Flere tusen ganger daglig, over hele verden. Det er kun et lite antall som faktisk kjører forbi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...