Sexylubb1 Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 Skjønner ikke hvorfor folk absolutt skal kjøre sørover i Løbergsveien. Det er biler parkert så og si hele veien på deres side. Kjør et par gater opp, og bilene er parkert på møtene bilers side. Everyone wins... Please? Lenke til kommentar
DCG Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Det spørs. Er det snø og jeg er usikker på veiforholdene, kjører jeg som loven sier; etter forholdene. Da gidder jeg ikke å stoppe i en busslomme. Da inviterer du til kræsj, siden de du har bak deg gjerne kan være uerfarne, eller så har de det bare travelt. Om de prøver å kjøre forbi deg, må de ut av (dype) hjulspor, og over i de som tilhører motgående kjørefelt. Og vips, så sklir de enten av vegen, på noen som går etter vegen, eller på deg. Å slippe forbi andre, så de ikke kjører seg ihjel, er du vel enig i, er en god handling? IOm man kjører av veien under en forbikjøring så tyder det jo på at det ikke er forsvarlig å kjøre forbi..... Lenke til kommentar
droidy Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Om man kjører av veien under en forbikjøring så tyder det jo på at det ikke er forsvarlig å kjøre forbi..... Når har vel det hindret noen i å kjøre forbi? Folk oppfører seg jo som idioter hver dag, men det er likevel ingen vits å fremprovosere en idiotisk handling... Om vedkommende f.eks. ligger altfor nærme, er det et tydelig hint. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Om man kjører av veien under en forbikjøring så tyder det jo på at det ikke er forsvarlig å kjøre forbi..... Når har vel det hindret noen i å kjøre forbi? Folk oppfører seg jo som idioter hver dag, men det er likevel ingen vits å fremprovosere en idiotisk handling... Om vedkommende f.eks. ligger altfor nærme, er det et tydelig hint. Fremprovoserer man idiotiske handlinger ved å kjøre etter forholdene? Hva som det at de ligger bak deg hindrer de å kjøre ut fordi de kjører for fort? Jeg kjøper ikke uten videre denne hypotesen din. AtW 1 Lenke til kommentar
droidy Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Fremprovoserer man idiotiske handlinger ved å kjøre etter forholdene? Hva som det at de ligger bak deg hindrer de å kjøre ut fordi de kjører for fort? Jeg kjøper ikke uten videre denne hypotesen din. AtW Å kjøre etter forholdene er jo vel og bra, men man må likevel slippe forbi folk, hvis de vil forbi (de ligger ofte nærme, og tett mot midten). Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Fremprovoserer man idiotiske handlinger ved å kjøre etter forholdene? Hva som det at de ligger bak deg hindrer de å kjøre ut fordi de kjører for fort? Jeg kjøper ikke uten videre denne hypotesen din. AtW Å kjøre etter forholdene er jo vel og bra, men man må likevel slippe forbi folk, hvis de vil forbi (de ligger ofte nærme, og tett mot midten). Det er jeg ikke nødvendigvis enig i. AtW Lenke til kommentar
DCG Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Fremprovoserer man idiotiske handlinger ved å kjøre etter forholdene? Hva som det at de ligger bak deg hindrer de å kjøre ut fordi de kjører for fort? Jeg kjøper ikke uten videre denne hypotesen din. AtW Å kjøre etter forholdene er jo vel og bra, men man må likevel slippe forbi folk, hvis de vil forbi (de ligger ofte nærme, og tett mot midten). Det er jeg helt enig i, om man ser at noen vil forbi så burde man slippe de forbi. Men det betyr ikke at den som ligger bak ikke har ansvar for å gjennomføre en sikker forbikjøring. 2 Lenke til kommentar
Zodihax Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Du taper 10 sekund på å slippe noen forbi, og avverger muligens en kollisjon. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Du taper 10 sekund på å slippe noen forbi, og avverger muligens en kollisjon. Eller man forårsaker muligens en kollisjon. Det er veldig mye muligens her. AtW 2 Lenke til kommentar
droidy Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 (endret) Så lenge man har en fjott bak seg, som vil forbi (de ligger ofte altfor nærme), vil både du og han kjøre veldig distrahert. Du, som fremste trafikant, blir sittende og titte mye i speilet, fordi du er redd for at han skal finne på noe tull. Og han som er bak deg, vil sitte og se langt frem i trafikken, for å se om det er klart, så han kan kjøre forbi.. Begge to blir dermed mindre klar over hva som foregår rundt bilen - akkurat der og da, og hva som skjer bare litt frem i trafikkbildet. Da er det fort gjort å oppdage farer (for) sent, hvor det kan gå riktig ille, selv om man står på bremsen. I tillegg risikerer man å bli påkjørt bakfra (og få en solid nakkesleng). Så hvorfor ta noen sjanser? Forvent at alle du møter i trafikken er idioter, så blir du ikke skuffet, og oppfør deg deretter. Ta forholdsregler, så er du garantert å kanskje leve en ekstra dag... "Det er bedre å være førevar, enn ettersnar". Endret 23. mai 2012 av droidy 5 Lenke til kommentar
Runar Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Eller man forårsaker muligens en kollisjon. Det er veldig mye muligens her. Misforstår jeg deg, eller mener du det er «min feil», hvis jeg kjører i fartsgrensen og slipper forbi en som tydelig vil forbi, som senere blir involvert i en kollisjon? 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Eller man forårsaker muligens en kollisjon. Det er veldig mye muligens her. Misforstår jeg deg, eller mener du det er «min feil», hvis jeg kjører i fartsgrensen og slipper forbi en som tydelig vil forbi, som senere blir involvert i en kollisjon? Like mye "din feil" som det er om en brødgjøk foretar en forbikjøring han ikke burde og kolliderer i den. AtW Lenke til kommentar
Zodihax Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 (endret) Du taper 10 sekund på å slippe noen forbi, og avverger muligens en kollisjon. Eller man forårsaker muligens en kollisjon. Det er veldig mye muligens her. AtW Nei, ikke min feil om han havner i en kollisjon senere. Eller man forårsaker muligens en kollisjon. Det er veldig mye muligens her. Misforstår jeg deg, eller mener du det er «min feil», hvis jeg kjører i fartsgrensen og slipper forbi en som tydelig vil forbi, som senere blir involvert i en kollisjon? Like mye "din feil" som det er om en brødgjøk foretar en forbikjøring han ikke burde og kolliderer i den. AtW Men da har du stor sjanse for selv å bli innvolvert i kollisjonen, det har du ikke om du har sluppet han forbi for lenge siden. Endret 23. mai 2012 av Zodihax Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Fartsgrenser burde vært veiledende. En sjåfør bør kunne avgjøre hva som er sikker hastighet til enhver tid. Dessverre finnes det alt for mange av de som ikke kan avgjøre dette, så da fungerer ikke ønsketenkningen min noe særlig.. 1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Fartsgrenser er veiledende. Veiledende øvre grense. Man skal kjøre etter forholdene, men ikke fortere enn fartsgrensen. 6 Lenke til kommentar
hightow Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 For å være helt presis, så er fartsgrenser forbudskilt, noe ikke alle er klar over http://www.vegvesen....lt/Forbudsskilt 2 Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Fartsgrenser er veiledende. Veiledende øvre grense. Man skal kjøre etter forholdene, men ikke fortere enn fartsgrensen. Men man må likevel følge vegtrafikkloven. Så man kan ikke kjøre i 60 i 80-sonen mange km uten å ta hensyn til evt andre billister som blir hindret, uten en god grunn. At man f.eks ser dårlig i mørket eller ikke er kjent med veiene man kjører på, det er ikke god grunn. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Stemmer, det er andre paragrafer i regelverket som tar seg av det. Poenget er at når det står 60 på skiltet, så er det ikke slik at man MÅ kjøre i 60. Man må vurdere forholdene og kjøre deretter. Mao er den veiledende, men dog øvre grense. Så må man ta hensyn til de andre reglene, og da skal man kjøre så nærme 60 som mulig, etter forholdene, men ikke over. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 (endret) Altså. Kan vi være enige om to ting: 1. Man plikter å kjøre etter forholdene, og ikke høyere enn fartsgrensen. 2. Man plikter å slippe forbi biler bak som vil forbi. Dette gjelder uansett om man kjører i fartsgrensen eller ikke, og uansett om man mener man har "god grunn" til å kjøre saktere eller ikke. Endret 23. mai 2012 av A-Jay 1 Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Om man kjører av veien under en forbikjøring så tyder det jo på at det ikke er forsvarlig å kjøre forbi..... Når har vel det hindret noen i å kjøre forbi? Flere tusen ganger daglig, over hele verden. Det er kun et lite antall som faktisk kjører forbi. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå