Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://www.ba.no/nyh...icle6065287.ece

 

Kjedelig sak. Men...

Men? :hm:

 

Åpenbart et kjent problemkryss:

http://www3.bergen.kommune.no/BKSAK_filer/bksak%5C0%5CVEDLEGG%5C2012072211-3394614.pdf

 

http://maps.google.no/maps?saddr=Ukjent+vei&daddr=Ukjent+vei&hl=no&ll=60.4124,5.32287&spn=0.001312,0.003565&sll=60.423158,5.305216&sspn=0.001429,0.002553&geocode=FSD8mQMdK_NQAA%3BFVjdmQMdXi1RAA&t=h&mra=dme&mrsp=0&sz=19&layer=c&cbll=60.4124,5.32287&panoid=Y3F0Gsvb_Lve4BQnKBnjsA&cbp=12,179.92,,1,5.24&z=19

 

Lærdom:

* Kjørende som blir vinket over i et kryss med sykkelfelt må sikre seg at det ikke kommer trafikk i sykkelfeltet eller fotgjengerovergangen før en kjører.

* Førere som vil vinke noen over og har sykkelfelt på sin høyre side må være helt sikker på at det ikke er noen i sykkelfeltet eller fotgjengerovergangen før man gjør dette.

* Kjørende i høyre felt (Herunder syklister i sykkelfelt) Som tar igjen et stoppet kjøretøy foran kryss må selv stoppe for å sjekke at det er klar vei, selv om man etter reglene SKAL ha det.

 

Det fundamentale problemet i slike kryss er at noen ikke kommer seg frem uten å bryte vikeplikt, så bryter systemet sammen, noen velger å være grei og slippe noen frem, som igjen uventet skaper en uforutsigbar situasjon for andre...

 

Dette skulle vært omregulert til lyskryss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant nok er det et lyskryss for en overgang ca 10 meter etter krysset, og flere lyskryss lengre nede i veien.

 

Det er et veldig farlig kryss. Syklister sykler meget raskt i sykkelfeltet mens det ofte er saktegående kø her. Dette fører jo til at syklistene passerer en haug med biler på høyre side, noe som i trafikken i utgangspunktet ikke er lov, men som jeg regner med er tillatt siden de sykler i sitt eget felt? Merker jeg bør lese meg opp på akkurat dette.

 

Husker forresten en situasjon jeg hadde her. Jeg hadde begynt på sving men stanset for overgangsfeltet en ser på linken din. Ergo har jeg plutselig veldig dårlig sikt til siden. Allikevel fyker en syklist forbi meg i den sedvanlig store blindsonen en har i lastebiler på høyre side og smetter forbi meg og inn i og over overgangen rett før jeg starter å kjøre igjen. Ikke hyggelig :<

 

Det er forøvrig et stort problem å komme seg ut/inn av dette krysset i rushtrafikken. Det ligger jo rett etter avkjørselen fra motorveien. Derfor skjer det veldig ofte at bilister slipper andre inn og ut når det er hensiktsmessig.

Lenke til kommentar

Dette fører jo til at syklistene passerer en haug med biler på høyre side, noe som i trafikken i utgangspunktet ikke er lov, men som jeg regner med er tillatt siden de sykler i sitt eget felt?

 

Det er tillatt for syklistene overalt; altså uansett om det er et sykkelfelt eller ej (kilde). Ej heller er det avstandsbegrensninger her, slik Vegvesenet mener det er når biler skal forbi syklister.

 

Allikevel fyker en syklist forbi meg i den sedvanlig store blindsonen en har i lastebiler på høyre side og smetter forbi meg og inn i og over overgangen rett før jeg starter å kjøre igjen. Ikke hyggelig :&--#60;

 

Dine blindsoner er kun ditt ansvar (dog, dumt av syklisten, men pga darwinismen, ikke trafikkreglene).

Endret av zotbar1234
Lenke til kommentar

Det er tillatt for syklistene overalt; altså uansett om det er et sykkelfelt eller ej (kilde). Ej heller er det avstandsbegrensninger her, slik Vegvesenet mener det er når biler skal forbi syklister.

 

hvorfor ikke likhet for loven her , av hensyn til oversikten ?

 

 

Dine blindsoner er kun ditt ansvar (dog, dumt av syklisten, men pga darwinismen, ikke trafikkreglene).

 

her kan jo begge påstå at den andre var uforsiktig

Lenke til kommentar

hvorfor ikke likhet for loven her , av hensyn til oversikten ?

 

Hva bryr det deg, all den tid du utviser denne holdningen for loven:

 

Selv om reglene er der så betyr det ikke at må skal følge alle hele tiden.

 

her kan jo begge påstå at den andre var uforsiktig

 

Siden du betrakter lovverket som valgfritt, kan du påstå eksakt det du vil; dine påstander om trafikk har mistet all troverdighet etter perlen over.

Endret av zotbar1234
Lenke til kommentar

Søskenbarn på facebook som klager over at han ble stoppet av sivilbil og fikk en bot på 4200,- samt seks prikker på lappen etter å ha kjørt med trimmet moped. Lite kjekt, men slik går det når en ikke følger de regler som er satt :/

 

*edit*

 

Forøvrig, blir det utsettelse på lappen med seks prikker? Han er jo fortsatt på prøvetiden når det gjelder mopedlappen som også er på to år?

Endret av mafsa
Lenke til kommentar

Det er et veldig farlig kryss. Syklister sykler meget raskt i sykkelfeltet mens det ofte er saktegående kø her. Dette fører jo til at syklistene passerer en haug med biler på høyre side, noe som i trafikken i utgangspunktet ikke er lov, men som jeg regner med er tillatt siden de sykler i sitt eget felt? Merker jeg bør lese meg opp på akkurat dette.

 

Det er tillatt både i.h.t. paragraf 12 og 18:

§ 12. Forbikjøring

1. Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde:

...

d) Kjørende i kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter, kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

 

..

 

§ 18. Særlige bestemmelser for syklende

1. Syklende kan kjøre forbi til høyre for annet kjøretøy enn sykkel.

 

Det er ikke dermed sagt at det er lurt å gjøre dette rett før et kryss, spesiellt om det er et stort kjøretøy involvert. Jeg bytter noen ganger fil til kjørefeltet før enkelte kryss nettopp for å unngå slike problemer.

Lenke til kommentar

Dine blindsoner er kun ditt ansvar (dog, dumt av syklisten, men pga darwinismen, ikke trafikkreglene).

 

Dette er jeg klar over. Fortsatt lite hyggelig.

 

Han var ikke synlig i sykkelfeltet når jeg startet svingen. I etterklokskapens lys burde jeg ventet med å starte svingen til det var helt klart. Bilen foran meg skulle til venstre etter å ha tatt av fra hovedveien og der møtte han en kø som ikke slapp ham forbi. Så kom han som gikk over veien.

Lenke til kommentar

Det er tillatt for syklistene overalt; altså uansett om det er et sykkelfelt eller ej (kilde). Ej heller er det avstandsbegrensninger her, slik Vegvesenet mener det er når biler skal forbi syklister.

 

hvorfor ikke likhet for loven her , av hensyn til oversikten ?

Det er kun fire unntaksregler for syklister, hvorav to gjelder på vanlige bilveier:

  1. Syklende kan kjøre forbi til høyre for annet kjøretøy enn sykkel.
  2. Syklende som vil svinge til venstre, kan fortsette å holde til høyre på vegen og svinge der det er hensiktsmessig. Syklende har da vikeplikt for annen trafikant. Slik svinging kan gjøres uten hensyn til hva som er angitt om valg av kjørefelt ved offentlig trafikkskilt eller ved oppmerking på veg, når det ikke spesielt retter seg mot syklende.
  3. Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart.
  4. Sykkel kan stanses eller parkeres på sykkelveg, gangveg, fortau, gågate eller gatetun dersom den ikke er til unødig hinder eller ulempe.

 

Utenom disse er syklister underlagt de nøyaktig samme regler som bilister. Disse unntaksreglene er såpass få og spesifikke at man for alle praktiske formål kan si at reglene er lik for syklist og bilist.

Endret av A-Jay
  • Liker 2
Lenke til kommentar

hvorfor ikke likhet for loven her , av hensyn til oversikten ?

 

Hva bryr det deg, all den tid du utviser denne holdningen for loven:

 

Selv om reglene er der så betyr det ikke at må skal følge alle hele tiden.

 

her kan jo begge påstå at den andre var uforsiktig

 

Siden du betrakter lovverket som valgfritt, kan du påstå eksakt det du vil; dine påstander om trafikk har mistet all troverdighet etter perlen over.

 

jeg betrakter ikke lovverket som valg fritt .

jeg forstår ikke hvor du har den holdningen fra.

( du kan ikke påstå slik bare fordi jeg er uenig i enkelte detaljer i loven ) .

 

Skjerp deg!

Lenke til kommentar

Det er tillatt for syklistene overalt; altså uansett om det er et sykkelfelt eller ej (kilde). Ej heller er det avstandsbegrensninger her, slik Vegvesenet mener det er når biler skal forbi syklister.

 

hvorfor ikke likhet for loven her , av hensyn til oversikten ?

Det er kun fire unntaksregler for syklister, hvorav to gjelder på vanlige bilveier:

  1. Syklende kan kjøre forbi til høyre for annet kjøretøy enn sykkel.
  2. Syklende som vil svinge til venstre, kan fortsette å holde til høyre på vegen og svinge der det er hensiktsmessig. Syklende har da vikeplikt for annen trafikant. Slik svinging kan gjøres uten hensyn til hva som er angitt om valg av kjørefelt ved offentlig trafikkskilt eller ved oppmerking på veg, når det ikke spesielt retter seg mot syklende.
  3. Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart.
  4. Sykkel kan stanses eller parkeres på sykkelveg, gangveg, fortau, gågate eller gatetun dersom den ikke er til unødig hinder eller ulempe.

 

Utenom disse er syklister underlagt de nøyaktig samme regler som bilister. Disse unntaksreglene er såpass få og spesifikke at man for alle praktiske formål kan si at reglene er lik for syklist og bilist.

 

Slik situasjonen er beskrevet så virket det faktisk farlig følge enkelte av de 4 reglene .

Det var også derfor jeg lurte.

Lenke til kommentar

Dette fører jo til at syklistene passerer en haug med biler på høyre side, noe som i trafikken i utgangspunktet ikke er lov, men som jeg regner med er tillatt siden de sykler i sitt eget felt?

 

Det er tillatt for syklistene overalt; altså uansett om det er et sykkelfelt eller ej (kilde). Ej heller er det avstandsbegrensninger her, slik Vegvesenet mener det er når biler skal forbi syklister.

 

Allikevel fyker en syklist forbi meg i den sedvanlig store blindsonen en har i lastebiler på høyre side og smetter forbi meg og inn i og over overgangen rett før jeg starter å kjøre igjen. Ikke hyggelig :&--#60;

 

Dine blindsoner er kun ditt ansvar (dog, dumt av syklisten, men pga darwinismen, ikke trafikkreglene).

 

Syklister har ikke lov til å sykle på veier klassifisert motorvei eller motortrafikkvei.

Lenke til kommentar

Selv om reglene er der så betyr det ikke at må skal følge alle hele tiden.

:

 

jeg betrakter ikke lovverket som valg fritt .

 

Selvsagt gjør du det -- sitatet over er fra deg. Dine påstander om trafikk har mistet all troverdighet etter perlen over. KTHX BYE.

 

Syklister har ikke lov til å sykle på veier klassifisert motorvei eller motortrafikkvei.

 

Stemmer. Og poenget ditt var ... ?

Endret av zotbar1234
Lenke til kommentar

Dette er din påstand:

Det er tillatt for syklistene overalt; altså uansett om det er et sykkelfelt eller ej

 

Dette svarte jeg på. Var det vanskelig å forstå det?

 

Da misforstod du komplett kontekten. Prøv en gang til (protip: det gjaldt forbikjøring).

 

dette var rett mot en regel som lar de ha en mulighet man ikke må følge

 

Jeg skal ikke engang prøve å gjette på hva det betyr på norsk og bare lar deg begrave deg selv dypere. Flere gode råd du har til trafikanter enn å la være å følge reglene, mens du deler din uendelige visdom?

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke engang prøve å gjette på hva det betyr på norsk og bare lar deg begrave deg selv dypere. Flere gode råd du har til trafikanter enn å la være å følge reglene, mens du deler din uendelige visdom?

 

Hadde du ikke noe bedre å fare med

f.eks hvorfor det ikke er farlig for syklister å sno seg mellom bilen på høyresiden i et vegkryss

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...