Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vet noe annet, ganske radikalt dog, som kan få ned dødsstatistikken i Norge enda mer.

 

Skru opp fartsgrensene på landevei til 90 og 100, og bygg SKIKKELIGE VEIER, 8,5 meter brede, skikkelige veiskuldre, krabbefelt og autovern med vaier, som funker like bra og er etter sigende billigere.

 

Men det har vi jo så flinke samferdselsministre til, at det går ikke.

 

Kan du begrunne hvorfor økt fartsgrense skal begrense dødsulykkene?

Lenke til kommentar

Kan du begrunne hvorfor økt fartsgrense skal begrense dødsulykkene?

 

Jeg tror ikke han mente at fartsgrensene kan økes med mindre veistandarden forbedres. Brede, fine veier med midtdelere kan fint ha høyere fartsgrense enn 70 km/t, men 90 og 100 km/t er uaktuelt på dagens veier.

 

Bygg nye veier OG øk fartsgrensene.

Lenke til kommentar

Se til Sverige, Irland, generelt andre land enn Norge ;) Der hadde de så brede veiskuldre (pga da veiene ble bygd var bilene så dårlige at de måtte ha en plass å kunne stoppe trygt, dette var på 50-70-tallet, altså har de hatt 100x bedre veier flere plasser så uendelig mye lengre enn Norge), at nå bygger de trefelts (1+2 2+1 bytte hver kilometer eller så) og de har fortsatt skulder å gå på.

 

EDIT: Det siste med trefelts gjelder Sverige

Endret av Jakke
Lenke til kommentar

Hva med å forbedre standarden uten å heve fartsgrensene, burde ikke det bedre ulykkesstatistikken mer enn å bedre veistandard og heve fartsgrensene?

 

Grunnen til at jeg kommenterer er at jeg kan ikke forstå hva å heve fartsgrensene skulle ha med å redusere dødstallene å gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ett langt blink = Politikontroll

Fat chance! Ser heller at trafikkfarlige mennesker blir stoppet enn at de skal slippe unna.

[...]Jeg kommer i hvertfall til å fortsette å blinke til møtende trafikk om det er politi langs vegen :)

Jeg pleier å "varsle om politikontroll" ved å blinke litt med lysa, men med den snedige vri at det ikke er noen kontroll når jeg blinker.

 

Så om alle skulle gjort det, og en dag en elg kom løpende, hva tror du skjer?

 

Lille gutt som roper ulv..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Irriterer meg over folk som parkerer ved siden av pumpene på bensinstasjoner selv om de ikke skal fylle. Spesielt når de parkerer ved siden av dieselpumpa som kun er for lastebiler. Spesielt når det er ca 20 ledige parkeringsplasser ved siden av stasjonen (som riktignok fører til at de må gå kanskje 10 meter lengre, stakkarene).

 

Og, en gammel klassiker; blinklys. Det er ikke installert på bilen for å bruke det når du føler for det.

 

Har en sykkelhistorie i dag og. Egentlig pleier jeg være tålmodig med syklister, men i dag ble jeg sur. De sykler i 15-20 km/t i en 40-sone hvor det er ganske umulig å kjøre forbi pga siktforhold. De har massevis av steder hvor de kan svinge inn og slippe meg forbi uten at de trenger å stoppe helt, men de lar være. På det ene strekket hvor jeg kunne ha kjørt forbi dem legger de seg side ved side slik at jeg synes det blir for farlig å foreta forbikjøringen. De setter også opp farten på dette tidspunktet.

 

Etter noen minutter dilling, med kødannelse bak meg, kommer vi til en lengre bakke hvor de setter opp farten og ved første kryss bryter de vikeplikten overfor bil som kom fra høyre som måtte bremse for dem.

 

Dette var "proffe" syklister. De var kledd i en eller annen treningsdrakt fra en lokal sykkelklubb. Jeg er som sagt vanligvis tålmodig når det gjelder folk som ikke vil sykle på trange fortau, men når folk driver såpass seriøst med fritidssysselen sin at de tydeligvis er medlem i en klubb hadde jeg helst sett at de hadde lært å oppføre seg i trafikken. Og i de minste at de kunne og fulgte trafikkreglene. Bare fordi dere har muligheten til å ta dere fri på en innestengt fredag slik at dere kan ta dere en sykkeltur i trafikkerte Fana-gater betyr ikke det at alle andre ikke er på jobb men kun ute på en søndagstur.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

[......] Har en sykkelhistorie i dag og. Egentlig pleier jeg være tålmodig med syklister, men i dag ble jeg sur. De sykler i 15-20 km/t i en 40-sone hvor det er ganske umulig å kjøre forbi pga siktforhold. De har massevis av steder hvor de kan svinge inn og slippe meg forbi uten at de trenger å stoppe helt, men de lar være. På det ene strekket hvor jeg kunne ha kjørt forbi dem legger de seg side ved side slik at jeg synes det blir for farlig å foreta forbikjøringen. De setter også opp farten på dette tidspunktet.

 

Etter noen minutter dilling, med kødannelse bak meg, kommer vi til en lengre bakke hvor de setter opp farten og ved første kryss bryter de vikeplikten overfor bil som kom fra høyre som måtte bremse for dem.

 

Dette var "proffe" syklister. De var kledd i en eller annen treningsdrakt fra en lokal sykkelklubb. Jeg er som sagt vanligvis tålmodig når det gjelder folk som ikke vil sykle på trange fortau, men når folk driver såpass seriøst med fritidssysselen sin at de tydeligvis er medlem i en klubb hadde jeg helst sett at de hadde lært å oppføre seg i trafikken. Og i de minste at de kunne og fulgte trafikkreglene. Bare fordi dere har muligheten til å ta dere fri på en innestengt fredag slik at dere kan ta dere en sykkeltur i trafikkerte Fana-gater betyr ikke det at alle andre ikke er på jobb men kun ute på en søndagstur.

Dette hadde gjort seg bra som et leserinnlegg i lokalavisen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette hadde gjort seg bra som et leserinnlegg i lokalavisen.

 

Jeg er usikker på hvordan jeg skal tolke dette.

Som en mer habil sjåfør kan du gi et mer nøkternt bilde av hvordan noen syklister (ofte sportsidioter) faktisk oppfører seg i trafikken. For vanligvis får man bare høre det fra alle de illsinte bilistene, når de måtte mene at en eller annen syklist har gjort noe alvorlig feil - og hvor bilisten da føler seg svært alvorlig og personlig krenket.

 

(Som både ivrig syklist og motorsyklist, har jeg fått erfare hvor rart mange bilister oppfører seg..)

Lenke til kommentar

Jeg er av den oppfatning at syklister har full rett til å bruke veier hvor annet ikke er skiltet. Men jeg forventer da at de følger vanlige trafikkregler som andre som benytter veien og at de ikke oppfører seg som idioter. Dette innebærer å slippe forbi kjøretøy som ønsker å foreta forbikjøringer. Jeg er selvsagt inneforstått med at syklister ikke kan holde 50-grensa på bortovervei eller i oppoverbakker og jeg er klar over at det i Bergen er dårlige kår for syklister de aller fleste steder.

 

Jeg holder meg derfor bak syklster inntil det er trygt å kjøre forbi på en forsvarlig måte selv om jeg merker at de bak meg blir utålmodige. (Jeg blir forresten også utålmodig, men en trenger jo ikke være idiot allikevel).

 

Alt jeg ber om er å vise hensyn til vikeplikt og at syklister som sykler oppover på steder hvor det er vanskelig å kjøre forbi gjerne akkurat her må bruke fortauet da de uansett ikke har spesielt stor hastighet. Og at de bruker sykkelveier (og kombinerte sykkel og gangvei der de faktisk er brede nok) når det er hensiktsmessig. F.eks. oppover Vallaheiene eller ved 60-sonen i Sandviken på motorveien...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er av den oppfatning at syklister har full rett til å bruke veier hvor annet ikke er skiltet. Men jeg forventer da at de følger vanlige trafikkregler som andre som benytter veien og at de ikke oppfører seg som idioter. Dette innebærer å slippe forbi kjøretøy som ønsker å foreta forbikjøringer. Jeg er selvsagt inneforstått med at syklister ikke kan holde 50-grensa på bortovervei eller i oppoverbakker og jeg er klar over at det i Bergen er dårlige kår for syklister de aller fleste steder.

 

Jeg holder meg derfor bak syklster inntil det er trygt å kjøre forbi på en forsvarlig måte selv om jeg merker at de bak meg blir utålmodige. (Jeg blir forresten også utålmodig, men en trenger jo ikke være idiot allikevel).

 

Alt jeg ber om er å vise hensyn til vikeplikt og at syklister som sykler oppover på steder hvor det er vanskelig å kjøre forbi gjerne akkurat her må bruke fortauet da de uansett ikke har spesielt stor hastighet. Og at de bruker sykkelveier (og kombinerte sykkel og gangvei der de faktisk er brede nok) når det er hensiktsmessig. F.eks. oppover Vallaheiene eller ved 60-sonen i Sandviken på motorveien...

Vel skrevet - og jeg er 100% enig - hvem kan vel ikke være det? Likevel, det virker som mange bilister klikker i vinkel, og ikke klarer å la være å hisse seg opp (og gjøre feil + skape farlige situasjoner), om de må ligge bak en syklist noen meter.

Lenke til kommentar

Jeg er i den oppfatningen at alt for mange syklister ikke tåler å bli irettesatt av bilistene.

Samtidig har jeg den oppfatningen at alt for mange tar for store sjanser

 

Det merkelige her ar at man kan få den oppfatningen at en del syklister er ikke er så nøye med egen sikkerhet , det er bilisten sitt ansvar uansett.

 

Er det meningen at en bilist skal være mere redd for å kjøre på en syklist en at syklisten skal være redd for å bli påkjørt av bilene ?

Lenke til kommentar

Helt enig i at syklister må oppføre seg som folk i trafikken. De er da også pålagt å slippe forbi biler som venter bak dem.

 

Jeg håper dog at du ikke lar noen få idiotsyklister ødelegge ditt inntrykk av syklister generelt. La meg for eksempel sitere Tromsø Cykleklubb:

 

Tromsø Cykleklubb tilstreber gjennom holdningsskaping og opplæring av sine medlemmer, å skape trygge og gode forhold i trafikken. Under trening venter vi normalt til vi er ute av de mest trafikkerte områder før vi går over til formasjoner med to i bredden, og vi avslutter formasjonskjøringen på vei hjem når forholdene tilsier det.
Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Det finnes mange forskjellige syklister. Det finnes mange forskjellige bilister. Jeg irriterer meg stort sett mye mer over bilister på en vanlig dag enn syklister.

 

Ja, akkurat det er jeg enig i. Antakelig har det mest å gjøre med at jeg svært sjelden kommer opp i en farlig situasjon pga syklister, mens bilister derimt stadig forårsaker det. Her i bytrafikken er på mange måter tungtransport det mest takknemmlige å forholde seg til, de kjører stort sett rolig, og tar rolige manøvre, så man lett kan forflytte seg vekk fra evt blindsoner o.l i god tid, i motsetning til feks busser.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...