Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Problemet med å gi folk to korte blink for manglende lys er at 55% av sjåførene på veien er tilbakestående og blir forbanna når jeg gjør det, og svarer med å like så godt skru på frontlysene for å bevise at de har fungerende lys.

 

Den "lastebilsjåføren så skal hive ut en del av lasten" har jeg sett praktisert av en Cola-sjåfør på E6 ved Vinterbro. Men tror han misstolket "en del" til å være "en hel del".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Blinking med lys burde vært standarisert.

Morse-signaler ble i sin tid erstattet av mer effektive kommunikasjonsformer. Jeg ser ikke bort i fra at den digitale utviklinga gir oss gode erstatninger for morse med lys om ikke så lenge.

 

Litt beskrivende at folk her inne har ulike morsespråk. Er det rart folk forvirrer hverandre med blinkesignaler?

 

Uansett, her er mitt språk:

1 kort blink: Feil med lysene

2-3 korte blink: Fare!

 

Hilsing: Høyre hånd mot toppen av rattet, løfte fingrene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Foreslår også til alle her at dem sjekker lysene sine før neste tur! (Egentlig før alle turene, men det er vel litt mye og håpe på)

Jeg parkerer ofte med fronten mot en mur eller vegg og da ser jeg både ved parkering og utkjøring at lysene fungerer. Dvs. jeg tenker ikke så mye over det, men legger straks merke til det hvis det er noe feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kræsjet nesten med en sivil politibil på Askøy-broen i dag. Følgende skjedde:

 

Jeg kjører mot byen i en ganske svær lastebil. Veide omtrent 27 tonn, kjørte i 70 og var kommet ut på flaten/starten på nedoverbakken så jeg har naturlig nok noe bremselengde. Motgående kjørefelt starter to politibiler forbikjøring av dame i liten bil. Naturlig nok bremser jeg. Dama som ligger foran politibilen derimot, virker ikke å forstå situasjonen, og virker ikke å gjøre noe for å stoppe... Sivile politibilen som kommer som nummer to av de som foretar forbikjøringen smetter inn mellom meg og hun like før hun tøffer forbi meg. Kjekt!

Lenke til kommentar

For et par dager siden, kom jeg over ei dame som hadde parkert rett etter en litt skarp sving, med blinklys på. For akuratt der skulle hu stoppe og snakke i telefonen sin... Blir bare så frustrert over folks manglende evne til å skjønne faren ved noe sånt!

 

EDIT: Glemte å legge til at hu sto i veibanen, ikke på en lomme eller veiskulder.

Endret av kristffr
Lenke til kommentar

Ett langt blink = Politikontroll

Fat chance! Ser heller at trafikkfarlige mennesker blir stoppet enn at de skal slippe unna.

 

Du ser fort om noen råkjører i møte eller om de ser ut til å kjøre normalt.

Normal trafikkflyt ligger som regel litt over fartsgrensene, så å varsle de som ser ut som kjører normal om at de bør senke farta 5-10km/t kan jeg ikke forstå at det skal være noe galt i. Politiet selv sier jo at de ikke egentlig er interessert i å ta de som kjører litt over grensen, men når de først måler for høy fart så må de gi de forelegg alikevel.

 

Jeg kommer i hvertfall til å fortsette å blinke til møtende trafikk om det er politi langs vegen :)

Lenke til kommentar

Ett langt blink = Politikontroll

Fat chance! Ser heller at trafikkfarlige mennesker blir stoppet enn at de skal slippe unna.

 

Du ser fort om noen råkjører i møte eller om de ser ut til å kjøre normalt.

Normal trafikkflyt ligger som regel litt over fartsgrensene, så å varsle de som ser ut som kjører normal om at de bør senke farta 5-10km/t kan jeg ikke forstå at det skal være noe galt i. Politiet selv sier jo at de ikke egentlig er interessert i å ta de som kjører litt over grensen, men når de først måler for høy fart så må de gi de forelegg alikevel.

 

Jeg kommer i hvertfall til å fortsette å blinke til møtende trafikk om det er politi langs vegen :)

 

Etter å ha vært en tur på glattkjøringsbane, samt sett litt statistikk, er det stor forskjell på å kjøre i 80 og 85 km/t.

 

Bare ved lett regn kan forskjellen på 43 km/t og 40 km/t være stor. Det høres usannsynlig ut, men det er en grunn til at fartsgrensene er som de er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den diskusjonen hører ikke hjemme i denne tråden, men det er helt greit om du føler man må holde fartsgrensa til punkt og prikke, og mener de som bryter den burde få bot.

 

Helt greit at du ikke blinker for å varsle andre og. Jeg kommer unansett til å varsle deg om jeg møter deg om du ikke kjører som et svin ;)

Lenke til kommentar

Når det regner og er mørkt ute nå utpå kvelden.. Jeg vet grøftelys liksom ser kult ut, men det ER IKKE KULT FOR OSS ANDRE å møte dårlig justerte nærlys og grøftelys slik!! Slådemav, ellers skal jeg sannelig ... følge etter deg hjem og sladre til mora di!!

 

 

Evt.. Styr unna indre Østfold på kveldstid kan også funke for meg. Tror ikke vanlige trafikkregler faktisk gjelder inni skauen her..

Lenke til kommentar

Etter å ha vært en tur på glattkjøringsbane, samt sett litt statistikk, er det stor forskjell på å kjøre i 80 og 85 km/t.

 

Bare ved lett regn kan forskjellen på 43 km/t og 40 km/t være stor. Det høres usannsynlig ut, men det er en grunn til at fartsgrensene er som de er.

 

Det høres ikke så veldig utrolig ut om du fulgt med i mattetimene på skolen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det regner og er mørkt ute nå utpå kvelden.. Jeg vet grøftelys liksom ser kult ut, men det ER IKKE KULT FOR OSS ANDRE å møte dårlig justerte nærlys og grøftelys slik!! Slådemav, ellers skal jeg sannelig ... følge etter deg hjem og sladre til mora di!!

 

Det er ikke bare der du bor. Det er nok overalt. skjønner meg ikke på folk som absolutt skal ha på alle lysene. Det ser ekstra teit ut når de ikke gidder å sjekke hvilke lys som har pærer som virker engang. 1stk kjørelys og 1 stk tåkelys ftw!

Lenke til kommentar

Ett langt blink = Politikontroll

Fat chance! Ser heller at trafikkfarlige mennesker blir stoppet enn at de skal slippe unna.

[...]Jeg kommer i hvertfall til å fortsette å blinke til møtende trafikk om det er politi langs vegen :)

Jeg pleier å "varsle om politikontroll" ved å blinke litt med lysa, men med den snedige vri at det ikke er noen kontroll når jeg blinker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den diskusjonen hører ikke hjemme i denne tråden, men det er helt greit om du føler man må holde fartsgrensa til punkt og prikke, og mener de som bryter den burde få bot.

 

Helt greit at du ikke blinker for å varsle andre og. Jeg kommer unansett til å varsle deg om jeg møter deg om du ikke kjører som et svin ;)

 

Bare se på 30-sonene. Grunnen til at de er der, er at ved 30 km/t går grensa for at mennesker kan bli påkjørt uten å få varige mén. De færreste blir altså langvarig skadet etter en påkjørsel i 30 km/t, med mindre de er veldig uheldige.

 

I 32 km/t igjen, er sjansen adskillig større for alvorlige skader.

 

Jeg vet også at vi har lave fartsgrenser i Norge, men det er nå en gang slik at det er få land som har så få dødsfall per ulykke som Norge har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den diskusjonen hører ikke hjemme i denne tråden, men det er helt greit om du føler man må holde fartsgrensa til punkt og prikke, og mener de som bryter den burde få bot.

 

Helt greit at du ikke blinker for å varsle andre og. Jeg kommer unansett til å varsle deg om jeg møter deg om du ikke kjører som et svin ;)

 

Bare se på 30-sonene. Grunnen til at de er der, er at ved 30 km/t går grensa for at mennesker kan bli påkjørt uten å få varige mén. De færreste blir altså langvarig skadet etter en påkjørsel i 30 km/t, med mindre de er veldig uheldige.

 

I 32 km/t igjen, er sjansen adskillig større for alvorlige skader.

 

Jeg vet også at vi har lave fartsgrenser i Norge, men det er nå en gang slik at det er få land som har så få dødsfall per ulykke som Norge har.

 

Har du en kilde på det? Det høres ikke riktig ut for meg.

 

AtW

Lenke til kommentar

Grunnen til at de er der, er at ved 30 km/t går grensa for at mennesker kan bli påkjørt uten å få varige mén. (...)

 

I 32 km/t igjen, er sjansen adskillig større for alvorlige skader.

 

Jeg bladde litt hos ADAC, men fant dessverre ingen kilder som bekrefter disse påstandene. Har du en direkte link?

Lenke til kommentar

Jeg vet noe annet, ganske radikalt dog, som kan få ned dødsstatistikken i Norge enda mer.

 

Skru opp fartsgrensene på landevei til 90 og 100, og bygg SKIKKELIGE VEIER, 8,5 meter brede, skikkelige veiskuldre, krabbefelt og autovern med vaier, som funker like bra og er etter sigende billigere.

 

Men det har vi jo så flinke samferdselsministre til, at det går ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...