Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Med å tilpasse farta til avstanden mener jeg selvfølgelig å senke farta, slakke av til man evt har de nødvendige 2-3 sekundene.

Det trenger ikke være noen dramatikk i det, bare pent og rolig slippe opp på gassen og senke farta.

 

Jeg nekter i alle fall å kjøre særlig fort om noen vil ligge så nærme. Det er ikke trygt overhodet, og jeg tar gjerne min del av ansvaret om ikke den bak gjør det. Det innebærer å senke farta, og åhjelpe dem forbi på første mulighet.

Så kan de skylde seg selv for å komme enda senere fram til hva som enn haster sånn.

 

"slippe forbi så fort som mulig" er jo bare hva det er. Første mulighet. Er det langt til den, ja så får det gå sakte et stykke da.

 

EDIT

Med å øke farta, risikerer man blant annet at den bak bare blir liggende like tett bak, bare i høyere hastighet. Høyere hastighet er høyere risiko. Jeg nekter å la noen utsette meg og mine for den faren dette er.

Endret av jonlem
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Idiotar som pressar seg opp i ræva på meg har eg ingen intensjonar om å sleppe forbi. Hald fornuftig avstand, og eg slepp dykk forbi ved fyrste anledning.

 

Du gjør kanskje det. Men neppe resten av verden. Holder en fem sekunder eller kanskje mer i en 80 km/t-sone opplever ikke bilen foran deg som truende i det hele tatt og har overhode ingen interesse av og slippe deg forbi. Jeg sier ikke at en bør ligge i under 1 sekunder bak hele tiden, eller forsvarer den slags kjøring. Men folk må pushes litt av og til for og forstå at dem kjører sakte.

 

Eksempel: Lå bak en svenske i går i 30 min ca. med god avstand, minket avstanden litt i noen min, og han slapp forbi med en gang.

 

(Tenkte bare jeg skulle si det, slik at du ikke forbanner deg over kort avstand i korte perioder, og at du skjønner tegninga. Skulle gjerne kjørt forbi, men når norske-bilister ikke forstår seg på at de har vikeplikt når evt. situasjon oppstår, er ikke det så lett og oppnå nødvendig samarbeid i trafikken til og gjøre det forsvarlig)

 

Og til dere som på død og liv skal forbi meg de siste 100 meterene av motorveien for også sinke meg etterpå: Ta dere en bolle. Gjerne sammen med dem som tror de har fritak fra vikeplikt når det er et vogntog som nærmer seg. :)

Endret av CissaM
Lenke til kommentar
Idiotar som pressar seg opp i ræva på meg har eg ingen intensjonar om å sleppe forbi. Hald fornuftig avstand, og eg slepp dykk forbi ved fyrste anledning.
Du gjør kanskje det. Men neppe resten av verden. Holder en fem sekunder eller kanskje mer i en 80 km/t-sone opplever ikke bilen foran deg som truende i det hele tatt og har overhode ingen interesse av og slippe deg forbi. Jeg sier ikke at en bør ligge i under 1 sekunder bak hele tiden, eller forsvarer den slags kjøring. Men folk må pushes litt av og til for og forstå at dem kjører sakte. Eksempel: Lå bak en svenske i går i 30 min ca. med god avstand, minket avstanden litt i noen min, og han slapp forbi med en gang.

 

Alternativt så kan du holde god avstand til en forbikjøringsmulighet oppstår. Da gir du på, blinker ut og foretar en korrekt forbikjøring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kommer tøffende i venstre felt i ca 85. Det er en liten rekke av biler der som kjører i 85. De i høyre felt ligger i ca 75. Plutselig er det en fyr som legger seg over i venstre felt, rett foran meg, for så ikke å øke farten... Hva i alle dager er poenget?

Lenke til kommentar

Synes det er greit at lastebiler sjåfører blir satt mer i spissen.

 

Sjekk denne:

 

http://www.dagbladet...g/bil/21536515/

 

eller ifra Drammen på 23 veien var det en tulling som lå nærme den første bilen. Endte med en hard brems ettersom det var noe i kanten. Dermed endte det med nesten kollisjon! Heldigvis var det klart i det motgående kjørefelt!

 

Noe som skjedde i dag: Hold Avstand sier jeg!

 

http://dt.no/nyheter/kollisjon-pa-gullaug-1.7229203

 

Jeg fikk nesten i ræva her om dagen også, var kø i 60 i 80 sone. Men endte med at det plutselig var en bil bremset hardt ned, hvorfor veit ikke jeg. Så alle bremser men bilen bak meg følger jo nesten ikke med så ender med nesten å kjøre i grøfta og bremsene skriker.. Følg med sier jeg! Enn å fikse håret i speilet!

Endret av Andzel
Lenke til kommentar

Når man først er inne på lastebiler, hva er det som skjer på E6 akkurat nå? E6 Oslo-Trondheim ved Jessheim, kjører dritmasse trailere/lastebiler som tuter å står i utenfor her, og de blinkende oransje lysene på taket på de fleste. Drevet på i 5-10min allerede :huh: En eller annen form for aksjon eller noe slikt?

Endret av Tord93
Lenke til kommentar

For å oppklare så la han seg ikke så nært som det minimumet jeg sa før vi kom ned på høyde med Mjøsa, men han lå skummelt nært på svingete veier nedover fra otta. Etter det er det ikke så mye plasser å hoppe av, og det var en god del veiarbeid med omkjøring.

 

Men når jeg lå i 90 der lå han under sekundet bak og han hadde flere strekker der han kunne selv kjørt forbi to vogntog på rad, men vslgte å ikke gjøre det.

 

Jeg så ikke noe skilt, men er ikke den strekka fra etter fjellet/fra otta til broa over mjøsa motortrafikkvei/klasse b? Edit; losna og sørover er motortrafikkvei

 

Har ikke kunnet svart på tiltale grunnet manglende nett. Og keg har 140.000km bak rattet, og vet at om jeg kunne så skulle jeg svingt av.

Endret av Jakke
Lenke til kommentar

Men når jeg lå i 90 der lå han under sekundet bak og han hadde flere strekker der han kunne selv kjørt forbi to vogntog på rad, men vslgte å ikke gjøre det.

 

I slike tilfeller kan det være lurt å signalisere til bilen bak at du vil hjelpe med forbikjøring. Gi et par høyreblink og legg deg godt ut til høyre så skal du se at bilen bak smetter forbi.

Lenke til kommentar

Men når jeg lå i 90 der lå han under sekundet bak og han hadde flere strekker der han kunne selv kjørt forbi to vogntog på rad, men vslgte å ikke gjøre det.

 

Om du ligger i 90 kan han ikke kjøre forbi.

 

Du har jo muligheten til å lette litt på gassen.

Lenke til kommentar

Men når jeg lå i 90 der lå han under sekundet bak og han hadde flere strekker der han kunne selv kjørt forbi to vogntog på rad, men vslgte å ikke gjøre det.

 

Om du ligger i 90 kan han ikke kjøre forbi.

 

Du har jo muligheten til å lette litt på gassen.

 

Jeg?

Lenke til kommentar

Men når jeg lå i 90 der lå han under sekundet bak og han hadde flere strekker der han kunne selv kjørt forbi to vogntog på rad, men vslgte å ikke gjøre det.

Om du ligger i 90 kan han ikke kjøre forbi.

 

Du har jo muligheten til å lette litt på gassen.

 

Jeg?

Nei, meg. Og jeg kunne ikke det, under 1 sekund fra meg, 20 tonn eller der omkring, gassen går kun innover til jeg har en behagelig avstand. Jeg kun ikke bremse for å svinge inn, slippe han forbi, om det er dyr i veien. Det er ikke "bare" som mange sier.

Lenke til kommentar

 

Nei, meg. Og jeg kunne ikke det, under 1 sekund fra meg, 20 tonn eller der omkring, gassen går kun innover til jeg har en behagelig avstand. Jeg kun ikke bremse for å svinge inn, slippe han forbi, om det er dyr i veien. Det er ikke "bare" som mange sier.

 

Jeg er ikke enig i at du ikke kan lette på gassen så lenge det skjer rolig. Han som kjører bak tilpasser sin hastighet etter din, også når han kjører idiot som her.

 

La hastigheten langsomt krype nedover. Bilen bak vil ikke kjøre inn i deg når du gjør dette. Jeg hadde også vurdert å sette på nødblink ved så ekstremt kort avstand. (Du er i en akutt situasjon tross alt, og nødblink kan nok vekke fyren bak)

 

Forstår imidlertid godt at det er enerverende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, meg. Og jeg kunne ikke det, under 1 sekund fra meg, 20 tonn eller der omkring, gassen går kun innover til jeg har en behagelig avstand. Jeg kun ikke bremse for å svinge inn, slippe han forbi, om det er dyr i veien. Det er ikke "bare" som mange sier.

 

Om et vogntog ligger bak deg og du kjører i 90 kan han ikke kjøre forbi deg uansett hvor lang rett strekning han har å gjøre det på.

Endret av Sexylubb1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...