Gå til innhold

Trafikalsk klagemur

Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ville sendt en mail til Bring, og hørt med de hva de synes om slik oppførsel blandt deres "yrkessjåfører".

Er det virkelig bare meg som synes det er unødvendig fjasete å klage fordi man må opp i 120 km/t for å klare å kjøre fra et vogntog som ligger for nærme bak??

Det er jo ei sensasjonelt dårlig løsning! Sving litt ut, slipp forbi, problem solved, uten at noen måtte kjøre som en idiot (120 nesten hvorsomhelst på den strekka ER idioti) og skape enda mer risiko langs den veien enn situasjonen som allerede eksisterte utgjorde.

Men nei, jeg påstår altså heller ikke at det er greit at vogntogsjåføren ligger så nærme, for all del. Bare at vedkommendes "løsning" på problemet er fjollete.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Enig. Slipp forbi så er den saken ute av verden. Ingen grunn til å drive og tulle med slike fjotter.

Evt gi en tilbakemelding til Bring. Det hadde jeg gjort, ingen tjener på at de har slike sjåfører ute på veiene.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Selvfølgelig, ringe politiet eller Bring har jeg ikke sagt noe på. Problemet mitt gikk i det å gasse opp til ei livsfarlig fart for å komme unna (det er ikke nødvendigvis tryggere å kjøre alene i 120 på de veiene, enn å ligge i 80 med et vogntog tett bak) - og deretter klage på vogntogsjåføren på forumet her.

Sving ut, stopp om nødvendig, slipp gærningen forbi så er du selv langt tryggere tvert. Så kan man vurdere å ringe politiet eller Bring eller lokalavisa for den saks skyld etterpå. Eller om du vil være riktig fet - følg etter og snakk med tullingen når han eller hun stopper.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Altså, prioritet #1 er å slippe forbi. Å gasse på for å slippe unna er galskap. Du vet ikke hvor mye motorkraft gærningen har eller hvordan han vil reagere hvis han tar deg igjen. I tillegg er det jo mye folk som bor langs den nevnte veistrekningen, og det er ikke gangsti eller separate fotgjengerkrysninger på alle steder hvor det burde være det.

Og, hvis man da får tid/ressurser til overs når prioritet #1 er ivaretatt kan man prøve å få med seg skiltnummer ol. og varsle. Men igjen, prioritet #1 er å slippe forbi.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men om du lå i over 100 skal han ikke kunne følge deg?

Det går vel fint det, om de setter kjøretøyet i fri. Med all lasten de vogntogene har,

så vil de nok renne godt nedover bakkene de.

Men hvor forsvarlig det er, det er en annen ting.

Jakke sa ingenting om at det var i nedoverbakke.

Endret av Sexylubb1
Lenke til kommentar

Regnet bare med at det var nedoverbakke, siden farten var såpass høy, og at Jakke ikke valgte å stoppe. Det er mange lange nedoverbakker med masse svinger der det ikke er mulig å stoppe, eller hjelpe vogntogene forbi.

Tidligere så kjørte jeg i rundt 90 i 80-sonen, og fikk et vogntog bak meg. Den sjåføren valgte og å holde minimal avstand. Klart blir man presset. Men jeg fant en busslomme, der jeg valgte å stoppe.

Det er tryggere å ha den foran meg enn bak meg.

Lenke til kommentar

Vel. De har jo ferdselsskriver. Om dere virkelig vil kan dere ta reg nummer og klage dem inn og om vegvesenet gidder så kan de kontrollere farten lastebilene holdt.

Ellers anbefaler jeg virkelig ikke å ligge rett foran vogntog på den måten. Selv om de gjør noe livsfarlig de ikke har lov til betyr ikke det at dere også må gjøre det. Slipp dem forbi.

Det er forresten utrolig hvor mange personbiler som kjører forbi min lastebil i nedoverbakker for så å legge seg inn rett foran meg. Type 1 meter. Skjedde i dag igjen... Og her snakker vi fire felt med god sikt og lite trafikk.

Lenke til kommentar

Det virker som at mange har et behov for å kjøre forbi kjøretøy som de forventer holder lav fart. Derfor kjører de typisk forbi vogntog, samtidig som de er godt fornøyde med at de har kjørt forbi et kjøretøy som egentlig holdt samme eller høyere fart enn det de gjør etter at forbikjøringa er ferdig. Nolduser.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Er det virkelig bare meg som synes det er unødvendig fjasete å klage fordi man må opp i 120 km/t for å klare å kjøre fra et vogntog som ligger for nærme bak??

Ikkje prøv å lat som om det er nokon andre enn lastebilsjåføren som har skuld i den situasjonen der. Ein av dei mest elementære reglane i trafikken er "hald avstand", og når ein bryt den regelen so får ein ta konsekvensane, og det er at ein rett og slett skremmer andre trafikantar, som då gjerne ikkje reagerer fornuftig.

Idiotar som pressar seg opp i ræva på meg har eg ingen intensjonar om å sleppe forbi. Hald fornuftig avstand, og eg slepp dykk forbi ved fyrste anledning.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Ikkje prøv å lat som om det er nokon andre enn lastebilsjåføren som har skuld i den situasjonen der. Ein av dei mest elementære reglane i trafikken er "hald avstand", og når ein bryt den regelen so får ein ta konsekvensane, og det er at ein rett og slett skremmer andre trafikantar, som då gjerne ikkje reagerer fornuftig.

Idiotar som pressar seg opp i ræva på meg har eg ingen intensjonar om å sleppe forbi. Hald fornuftig avstand, og eg slepp dykk forbi ved fyrste anledning.

Nja, tja .. ingen andre enn sjåføren av personbilen kan trå på gasspedalen og øke farta til 120.

Jeg er helt enig, disse rumpekjørerne fortjener både pisk og smekk, men det blir for lettvint å skylde på dem når man kjører som en idiot sjøl.

Om en blir så vettskremt av et vogntog bak at man gjør noe såpass dumt som det jo er å kjøre så fort på den strekka, så skulle man kanskje ikke kjøre bil?

Og jo, det er nettopp de som presser seg opp i ræva på deg du skal slippe forbi så fort som overhodet mulig. For all del, tilpass gjerne farta til avstanden et stykke før de får mulighet til å kjøre forbi, så får de slite seg litt ekstra i håret, men det fortjener de.

Lenke til kommentar

"Om en blir så vettskremt av et vogntog bak at man gjør noe såpass dumt som det jo er å kjøre så fort på den strekka, så skulle man kanskje ikke kjøre bil?"

Eller kanskje dei er ferske sjåførar? Eller dei kanskje kan vere litt nervøse av seg men likavel klarar seg fint i trafikken til vanleg? Det er ikkje alle som er robotsjåførar slik som enkelte her på forumet trur dei er.

Lenke til kommentar

Og hva hvis "tilpass farta" tilsvarer at du må "kjøre som en idiot", som du så fint ordla deg?

Og hva hvis "slippe forbi så fort som overhodet mulig" ikke er mulig pga. manglende avkjøringsmuligheter på begge sider?

Er svaret da at en *ikke* skal bli vettskremt av et vogntog som ligger noen meter fra støtfangeren din, men heller vær mann og ta støyten dersom noen gjør et feilskjær?

(Mine matematiske kunnskaper tilsier at tidsavstanden mellom to objekter som farer avgårde i 80km/t, med en avstand på 4 meter, er ca 0,2 sekunder)

Endret av hightow
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...