radivx Skrevet 3. mai 2012 Del Skrevet 3. mai 2012 Kjørte på motorveien i dag, og opplevde den samme irriterende situasjonen to ganger. Kan dere som kjører forbi meg gjøre det fordi dere kjører fortere enn meg? Det er ekstremt irriterende å ligge i 100, for så å bli forbikjørt av en som legger seg ned i 95 rett foran meg. Begge gangene kjørte jeg forbi igjen, men den første idioten la seg så ut og passerte på nytt for så å slakke av igjen. Kjørte så forbi han, hvor han endte opp med å ligge og blinke på meg... Greit nok at jeg har L på bilen, men kjør nå forbi fordi du faktisk skal kjøre fortere, ikke fordi egoet ditt føler seg mindreverdig når det ligger bak en L. Gyldig poeng, men 100 på norske motorvei er vel heller ikke helt i overenstemmelse med "veien til førerkortet". Erru bleik eller? Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 3. mai 2012 Del Skrevet 3. mai 2012 Haha! Jeg har alltid kjørt i 100 der det er lov, hvis sikt og føre tillater det. Kjørelæreren min har sagt at jeg bør følge fartsgrensen hvis forholdene er gode nok, og at jeg har lov til å kjøre forbi i opptil 5 km/t over fartsgrensa. Jeg har valgt å følge hans råd der Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 3. mai 2012 Del Skrevet 3. mai 2012 og at jeg har lov til å kjøre forbi i opptil 5 km/t over fartsgrensa. Har en? 2 Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 3. mai 2012 Del Skrevet 3. mai 2012 (endret) og at jeg har lov til å kjøre forbi i opptil 5 km/t over fartsgrensa. Du har ikke det. Det er ikke lov å kjøre over fartsgrensa ved forbikjøring. Mange førerlærere sier dog at det er "lov" med så og så mye over, fordi de vil at du skal komme deg raskest mulig forbi heller enn å somle med å kjøre på fartsgrensen. Selv skal jeg innrømme at jeg bryter fartgrensen ved forbikjøring. Det er egentlig bedre sikkerhetsmessig å komme seg forbi og inn igjen så raskt som mulig. Men blir du tatt i fartskontroll mens du ligger fem over under forbikjøring er det ingen nåde, da må du bare se frem til en papirlapp med et stort tall på. (les: fartsbot) Endret 3. mai 2012 av A-Jay Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. mai 2012 Del Skrevet 3. mai 2012 Det er ikke helt riktig, stort sett er det vesentlig mer nåde om man blir tatt under forbikjøring (om man ligger moderat over grensa) AtW Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 3. mai 2012 Del Skrevet 3. mai 2012 Det er fortsatt ikke lov. Stor forskjell. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 3. mai 2012 Del Skrevet 3. mai 2012 Alle vet at det ikke er lov å kjøre fortere enn det fartsgrensen fastslår, så vi kan godt stå over den diskusjonen. 1 Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 3. mai 2012 Del Skrevet 3. mai 2012 og at jeg har lov til å kjøre forbi i opptil 5 km/t over fartsgrensa. Du har ikke det. Det er ikke lov å kjøre over fartsgrensa ved forbikjøring. Mange førerlærere sier dog at det er "lov" med så og så mye over, fordi de vil at du skal komme deg raskest mulig forbi heller enn å somle med å kjøre på fartsgrensen. Selv skal jeg innrømme at jeg bryter fartgrensen ved forbikjøring. Det er egentlig bedre sikkerhetsmessig å komme seg forbi og inn igjen så raskt som mulig. Men blir du tatt i fartskontroll mens du ligger fem over under forbikjøring er det ingen nåde, da må du bare se frem til en papirlapp med et stort tall på. (les: fartsbot) Merkelig. Han sa ordrett "når du kjører forbi den lastebilen kan du ligge 5km/t over - det er det de tillater på oppkjøringa også". Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 3. mai 2012 Del Skrevet 3. mai 2012 Idiot av et kvinne menneske! Jeg skal ut av rundkjøringen med blink betyr FAEN meg ikke at du kan presse deg foran meg! Tuter som det men kvinne menneske bare kjører enda mer. Var nesten at jeg kjørte rett inn siden på henne. Det som var at hun så på meg men bare kjørte! Idiotisk! Neste gang jeg ser deg bremser jeg faen meg ikke! Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Idiot av et kvinne menneske! Jeg skal ut av rundkjøringen med blink betyr FAEN meg ikke at du kan presse deg foran meg! Tuter som det men kvinne menneske bare kjører enda mer. Var nesten at jeg kjørte rett inn siden på henne. Det som var at hun så på meg men bare kjørte! Idiotisk! Neste gang jeg ser deg bremser jeg faen meg ikke! Tegn og forklar? Hvordan kom hun i veien for deg når hun skulle ut? Var hun også inne i rundkjøringen sammen med deg? AtW Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Trafikken fløt kjempeflott i ca 70 km/t (GPS-hastighet) i 70-sone like etter rushtiden i går ettermiddag. Så kom det en mopedbil inn via en rundkjøring og genererte lang kø i 45 km/t. Jeg kom bare noen få biler bak denne mopedbilen og den lot seg ikke kjøre forbi på grunn av motgående trafikk de nærmeste 2 kilometerne. Jeg ble fascinert av hvor mye kø ett eneste kjøretøy kan generere og svingte av omtrent samtidig med mopedbilen på et oversiktlig sted for å se på hvordan køen løste seg. I det mopeden svingte av hadde 45 km/t-køen blitt ca 50 biler lang og fortsatte å senke trafikken bak der igjen. Køen fortsatte som en bølge bakover og gjorde at ytterligere ca 100 biler måtte bremse ned før det kom nok lommer bak til at køen løste seg. Med andre ord ett kjøretøy som genererte en kø på ca 150 biler. Hadde trafikken vært tettere, f.eks en halvtime tidligere, midt i rushen, så ville det ikke kommet lommer bak som hadde løst køen. Da kunne køen ha vart mye lengre. Jeg må bare irritere meg over politikere som tillater at så få kan skape trøbbel for så mange. Enten burde mopedbiler/mopeder fått økt makshastighet eller så burde de ikke fått lov til å kjøre på steder med så mye høyere fartsgrense. Eller en kombinasjon. Jeg vet det har vært et forslag om å øke makshastigheten til 60 km/t men vet ikke om det er sikkerhetsmessig forsvarlig. Men mopedbiler bør ikke få kjøre på veger med fartsgrense mer enn f.eks 10 km/t over tillatt maksimalhastighet på kjøretøyet. 3 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 og at jeg har lov til å kjøre forbi i opptil 5 km/t over fartsgrensa. Har en? 5 km/t er ca feilmarginen på de speedometrene jeg har sett i biler. 5 over sier bare at du holder fartsgrensa. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 (endret) Jeg må bare irritere meg over politikere som tillater at så få kan skape trøbbel for så mange. Enten burde mopedbiler/mopeder fått økt makshastighet eller så burde de ikke fått lov til å kjøre på steder med så mye høyere fartsgrense. Eller en kombinasjon. Jeg vet det har vært et forslag om å øke makshastigheten til 60 km/t men vet ikke om det er sikkerhetsmessig forsvarlig. Men mopedbiler bør ikke få kjøre på veger med fartsgrense mer enn f.eks 10 km/t over tillatt maksimalhastighet på kjøretøyet. Interessante forslag, men jeg tror det er urealistisk for følgende grunner: 1. 45 km/t er en felles europeisk standard, og del av et EØS-reglement vi har implementert. 2. Mange steder er å kjøre på veier med 60 km/t + eneste mulighet om man skal komme seg noe sted med moped. Forbud mot fartsdifferanse betyr i praksis at moped blir forbudt i det meste av landet. 3. Moped er beregnet for 16-åringer, som er relativt uerfaren i trafikken. Nå er jo mopedister allerede forpliktet å slippe fram raskere kjøretøy i trafikken. Endret 4. mai 2012 av A-Jay Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 og at jeg har lov til å kjøre forbi i opptil 5 km/t over fartsgrensa. Har en? 5 km/t er ca feilmarginen på de speedometrene jeg har sett i biler. 5 over sier bare at du holder fartsgrensa. Aha! Då forstår eg kva han meinte! 3 Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Det er ikke helt riktig, stort sett er det vesentlig mer nåde om man blir tatt under forbikjøring (om man ligger moderat over grensa) AtW Der jeg kommer fra er det en 60 sone som er lang og strak, der politiet er glade i å måle. Etter å ha ligget bak tyske campingbiler oppover fjellet i over 10 kilometer med en fart på 30-40 km/t, dro jeg forbi på sletten der. Typisk nok stod de der og hadde kontroll. Jeg vet jeg lå over grensa, men slapp unna. 5 km/t er ca feilmarginen på de speedometrene jeg har sett i biler. 5 over sier bare at du holder fartsgrensa. Biler sitt speedometer justeres litt opp for å ta høyde for forskjellige dekk, luft i dekkene osv. Det betyr ikke at de _må_ vise for mye. Riktig kombinasjon gjør at speedometeret kan vise eksakt. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Vel, har fortsett ikke opplevd en bil med korrekt kalibrert speedometer. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 (endret) 5 km/t er ca feilmarginen på de speedometrene jeg har sett i biler. 5 over sier bare at du holder fartsgrensa. Biler sitt speedometer justeres litt opp for å ta høyde for forskjellige dekk, luft i dekkene osv. Det betyr ikke at de _må_ vise for mye. Riktig kombinasjon gjør at speedometeret kan vise eksakt. Ifølge Wikipedia: Sources of error due to tire diameter variations are wear, temperature, pressure, vehicle load, and nominal tire size. Vehicle manufacturers usually calibrate speedometers to read high by an amount equal to the average error, to ensure that their speedometers never indicate a lower speed than the actual speed of the vehicle, to ensure they are not liable for drivers violating speed limits. Altså, speedometeret er satt ut fra et "ekstremtilfelle" med tanke på slitasje, temperatur, trykk osv, så alt må "klaffe" helt perfekt hvis speedometeret skal vise rett fart. Dette så bilfabrikantene slipper å ta ansvar for eventuelle tilfeller hvor speedometeret skulle vise for lav fart. Endret 4. mai 2012 av A-Jay Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Ja, det var det jeg mente. Og siden feilmarginen varierer så mye, er det feil som mange sier at "man kan kjøre i 90 km/t på speedometeret fordi da kjører man egentlig 80 km/t" og lignende. Det varierer fra bil til bil og hvordan den er utstyrt. Ingen fast regel, altså. 2 Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Ja, det var det jeg mente. Og siden feilmarginen varierer så mye, er det feil som mange sier at "man kan kjøre i 90 km/t på speedometeret fordi da kjører man egentlig 80 km/t" og lignende. Det varierer fra bil til bil og hvordan den er utstyrt. Ingen fast regel, altså. Jepp. Like ved der jeg bor nå er det en fartstavle. Perfekt til å bestemme feilvisningen på speedometeret med. Burde egentlig vært flere slike fartstavler her til lands. 1 Lenke til kommentar
Runar Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 Diskusjonen rundt fartstavler har blitt flyttet hit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå