Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

det jeg svart på var zotbar sin arroganse om hvordan han viste hvordan alle i Bodø oppførte seg i trafikken,

 

Jeg har ALDRI kommet med den uttalelsen. Så hva om du slutter å tilskrive meg dine feiltolkninger? Greier du såpass, før du skal fortelle hva andre bør eller ikke bør gjøre på veien?

her gjorde du det

 

Du greier faen meg ikke å lese engang. Med teskje, siden dette er opplagt vanskelig -- jeg har ALDRI påstått at jeg visste "hvordan alle i Bodø oppførte seg i trafikken,". Det innlegget du henviser til uttaler noe helt annet. Trenger du en ordbok? Eller skal jeg tegne det med fargestifter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da bur du heller være mere presis og konkret i hva du sier

 

Finn deg en ordbok, er du snill. Det er nokså skremmende at en innfødt ikke greier å tolke det simple vokabularet til en utlending. Når du har lest de aktuelle innleggene på nytt med hjelp av denne (og/eller andre hjelpemidler), kan vi fortsette. Imidlertid vil det ikke endre to ting:

 

1) Du har ikke belegg til å uttale deg om hva syklistene bør eller ikke bør gjøre. Vi har et regelverk som definerer oppførselen; og du er ikke dette regelverket (i tilfellet dette simple poenget unnslapp dine megalomaniske Louis XIV-utspill).

2) Jeg har aldri påstått at jeg "viste hvordan alle i Bodø oppførte seg i trafikken".

 

(...) for i det innlegget er du (...) påståelig (...)

 

Visst faen. Jeg er skråsikker på min sak, fordi jeg lener meg på eksisterende lovverk. Du glimter med fravær av skikkelig lovforankret begrunnelse for dine utspill... som forventet.

Endret av zotbar1234
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg syntes at man bør la være å skrive noe her når man er forbanna. Ta heller en tur ut, og kom tilbake når humøret har blitt bedre.

Alle saker har alltid minst 2 sider (synsvinkler).

 

Klart bør syklister la være å hindre andre trafikkanter. Men det er og mulig å ta litt hensyn til de myke trafikkantene. Så lenge alle i trafikken ikke bare prøvde å følge reglene, men også å ta bedre hensyn til hverandre, så ville det gått så mye bedre.

 

Det som plager meg litt, er at om det er masse kø på veien, og man skal svinge av til venstre, og må vente pga masse kø og trafikk i motgående kjøretøy, så er det veldig tilfeldig om noen av billistene vil hjelpe billisten eller ei. Og det hjelper heller ikke at trafikken bak den ene bilen har stoppet helt opp.

Etter reglene, så er det jo de andre bilene som har forkjørsrett, men hva er problemet med å ta litt mer hensyn for også hjelpe andre trafikkanter?

Hvis det er kø bak meg, så pleier jeg å hjelpe enkelte billister inn og ut av veien, dersom det trengs. Jeg har også lagt merke til at noen billister bak meg enten tuter eller blinker med lysene pga dette.

Hvorfor er enkelte folk så egoistiske og kun tenker på seg selv når de vet de har loven på sin side?

Men selvsagt om det er kø bak deg, ikke stopp opp i flere minutter for å hjelpe 10 andre biler altså.

Lenke til kommentar

Klart bør syklister la være å hindre andre trafikkanter. Men det er og mulig å ta litt hensyn til de myke trafikkantene. Så lenge alle i trafikken ikke bare prøvde å følge reglene, men også å ta bedre hensyn til hverandre, så ville det gått så mye bedre.

Syklister er faktisk lovpålagt å slippe fram bilister. Så om en syklist svinger ut for å slippe fram biler er det ikke noe hun gjør bare for å være snill, hun er faktisk pålagt å gjøre det. :) Syklister som ikke bryr seg om dette påbudet er idioter, kort sagt.

 

Det som plager meg litt, er at om det er masse kø på veien, og man skal svinge av til venstre, og må vente pga masse kø og trafikk i motgående kjøretøy, så er det veldig tilfeldig om noen av billistene vil hjelpe billisten eller ei. Og det hjelper heller ikke at trafikken bak den ene bilen har stoppet helt opp.

Etter reglene, så er det jo de andre bilene som har forkjørsrett, men hva er problemet med å ta litt mer hensyn for også hjelpe andre trafikkanter?

Hvis det er kø bak meg, så pleier jeg å hjelpe enkelte billister inn og ut av veien, dersom det trengs. Jeg har også lagt merke til at noen billister bak meg enten tuter eller blinker med lysene pga dette.

Hvorfor er enkelte folk så egoistiske og kun tenker på seg selv når de vet de har loven på sin side?

Men selvsagt om det er kø bak deg, ikke stopp opp i flere minutter for å hjelpe 10 andre biler altså.

Ideen er god, men det er bare tullete å stoppe på en forkjørsvei for å slippe forbi andre som godt kan vente til det dukker opp en luke.

 

Hvis man sinker 10 biler i ti sekunder fordi man blir sluppet fram på en forkjørsvei, så har hver bilist tapt 10 sekunder. Altså totalt 100 sekunder. Venter man istedenfor i et minutt til det dukker opp en luke i trafikken har man "bare" tapt 60 sekunder. Altså er det mer lønnsomt for samfunnet at folk faktisk forholder seg til trafikkreglene.

 

(Og ja, jeg vet det kan virke litt pirkete av meg å regne 40 sekunder fra/til på denne måten. Men ganger man opp med antallet slike situasjoner som skjer i hele landet i året blir det faktisk mye verdifull arbeidstid som går tapt for samfunnet fordi noen skulle være "snill".)

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Syklister er faktisk lovpålagt å slippe fram bilister. Så om en syklist svinger ut for å slippe fram biler er det ikke noe hun gjør bare for å være snill, hun er faktisk pålagt å gjøre det. :) Syklister som ikke bryr seg om dette påbudet er idioter, kort sagt.

Bare for å pirke, dette gjelder ikke bare syklister. Enhver trafikant som forhindrer annen trafikk skal så langt det lar seg gjøre vike for å slippe andre frem.

Lenke til kommentar
Syklister er faktisk lovpålagt å slippe fram bilister. Så om en syklist svinger ut for å slippe fram biler er det ikke noe hun gjør bare for å være snill, hun er faktisk pålagt å gjøre det. :) Syklister som ikke bryr seg om dette påbudet er idioter, kort sagt.

Bare for å pirke, dette gjelder ikke bare syklister. Enhver trafikant som forhindrer annen trafikk skal så langt det lar seg gjøre vike for å slippe andre frem.

 

Regelen sier vel til "unødvendig hinder" om jeg ikke husker feil? Det er en ganske vesentlig detalj.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Godt poeng, ja. Tror eg har nevnt det tidligere. Å måtte ligge bak en syklist i et kort tidsrom er ikke unødvendig hinder, mener eg. Men om det er snakk om mange biler(kø) og tid(flere minutter) så kan vi begynne å vurdere unødvendig hinder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Syklister er faktisk lovpålagt å slippe fram bilister. Så om en syklist svinger ut for å slippe fram biler er det ikke noe hun gjør bare for å være snill, hun er faktisk pålagt å gjøre det. :) Syklister som ikke bryr seg om dette påbudet er idioter, kort sagt.

Bare for å pirke, dette gjelder ikke bare syklister. Enhver trafikant som forhindrer annen trafikk skal så langt det lar seg gjøre vike for å slippe andre frem.

 

Regelen sier vel til "unødvendig hinder" om jeg ikke husker feil? Det er en ganske vesentlig detalj.

 

AtW

 

Regelen det vises til her er nok trafikkreglenes paragraf 12.4.

 

§ 12. Forbikjøring

1. Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde:

a) Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre.

b) Forbikjøring av forankjørende eller stillestående sporvogn kan foregå til høyre.

c) Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

d) Kjørende i kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter, kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

2. Før forbikjøring skal kjørende forvisse seg om at

a) vegen er fri for hinder på tilstrekkelig lang strekning framover,

b) den forankjørende ikke har gitt tegn om forbikjøring,

c) ingen bakenforkjørende har begynt å kjøre forbi ham,

d) det åpenbart lar seg gjøre å komme inn i trafikkstrømmen igjen uten å forstyrre den.

3. Den som har kjørt forbi til venstre, skal svinge til høyre igjen når forbikjøringen er avsluttet uten å volde fare for eller hindre eller unødig forstyrre den forbikjørte.

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

5. Forbikjøring er forbudt like foran eller i vegkryss. Dette gjelder ikke

a) på kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen,

b) ved forbikjøring til høyre fordi forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving,

c) når trafikken i krysset reguleres av trafikklyssignal eller politi,

d) når trafikken på kryssende veg er pålagt vikeplikt ved offentlig trafikkskilt.

Forbikjøring er forbudt der sikten er hindret ved bakketopp, kurve eller på annen måte. Unntatt er forbikjøring i kjørefelt der motgående trafikk ikke er tillatt.

Bestemmelsene i dette nummer gjelder så langt de passer også ved forbikjøring av sporvogn. De gjelder ikke ved forbikjøring av tohjulskjøretøy som er plassert til høyre i kjørefeltet.

6. Kjørende som nærmer seg gangfelt, må ikke kjøre forbi kjøretøy eller sporvogn som hindrer noen del av sikten til gangfeltet.

 

Legg likevel merke til at 12.4 er foranlediget av 12.1-12.3 som sterkt begrenser når man kan kjøre forbi. Det er ikke rimelig å anta at bakeforkjørende som a) Ikke har lov til å påbegynne forbikjøring etter 12.2 og b) Ikke gir tydelig tegn på at forbikjøring påbegynnes faltisk vil forbi akkurat der og da (Man må kunne anta at folk ar en intensjon om å følge loven intil det motsatte er bevist) dermed blir den rimelige fortolkningen av 12.4 at man slipper forbi der det er trygt og man har anledning, om det skulle vise seg at vei og trafikkforhold er slik at en normal forbikjøring ikke kan utføres innen rimelig tid.

 

Legg merke til at denne paragrafen sier ingenting om å være til hinder, nødvendig eller ei, det er veitrafikkreglenes paragraf 3 som bruker denne ordlyden (Denne gjelder naturligvis også). 12.4 Utløses kun av: Lav fart ELLER stort kjøretøy OG uoversiktlig ELLER traffikert vei. Dermed utløses normalt ikke 12.4 for syklister i bygater eller på åpen landevei med god sikt og begrenset trafikk.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ideen er god, men det er bare tullete å stoppe på en forkjørsvei for å slippe forbi andre som godt kan vente til det dukker opp en luke.

 

Hvis man sinker 10 biler i ti sekunder fordi man blir sluppet fram på en forkjørsvei, så har hver bilist tapt 10 sekunder. Altså totalt 100 sekunder. Venter man istedenfor i et minutt til det dukker opp en luke i trafikken har man "bare" tapt 60 sekunder. Altså er det mer lønnsomt for samfunnet at folk faktisk forholder seg til trafikkreglene.

 

(Og ja, jeg vet det kan virke litt pirkete av meg å regne 40 sekunder fra/til på denne måten. Men ganger man opp med antallet slike situasjoner som skjer i hele landet i året blir det faktisk mye verdifull arbeidstid som går tapt for samfunnet fordi noen skulle være "snill".)

 

Hva med de som kjører lastebil og ikke kommer ut på den veien mellom 1430 og 1530 med mindre noen stopper. Og hva med alle de som står bak den lastebilen? Og de som stopper og slipper ut folk vil uansett ta igjen køen i neste rundkjøring?

Lenke til kommentar

Da bur du heller være mere presis og konkret i hva du sier

 

Finn deg en ordbok, er du snill. Det er nokså skremmende at en innfødt ikke greier å tolke det simple vokabularet til en utlending. Når du har lest de aktuelle innleggene på nytt med hjelp av denne (og/eller andre hjelpemidler), kan vi fortsette. Imidlertid vil det ikke endre to ting:

 

1) Du har ikke belegg til å uttale deg om hva syklistene bør eller ikke bør gjøre. Vi har et regelverk som definerer oppførselen; og du er ikke dette regelverket (i tilfellet dette simple poenget unnslapp dine megalomaniske Louis XIV-utspill).

2) Jeg har aldri påstått at jeg "viste hvordan alle i Bodø oppførte seg i trafikken".

 

(...) for i det innlegget er du (...) påståelig (...)

 

Visst faen. Jeg er skråsikker på min sak, fordi jeg lener meg på eksisterende lovverk. Du glimter med fravær av skikkelig lovforankret begrunnelse for dine utspill... som forventet.

 

1: Jeg har lov til å men hva jeg vill om syklister som har provoserende adferd selv om det er innenfor reglene.

2: Da må du være mer presis i uttalelsene slik at det kommer klart frem når du protesterer mot meg

 

 

 

sitat:

Du har ikke belegg for å uttale deg om hvordan trafikkforholdene er her i Bodø.

Jo, det har jeg, da jeg støtter meg på trafikkreglene.

 

her vet du ikke om trafikanten følger reglen eller ikke

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Ideen er god, men det er bare tullete å stoppe på en forkjørsvei for å slippe forbi andre som godt kan vente til det dukker opp en luke.

 

Hvis man sinker 10 biler i ti sekunder fordi man blir sluppet fram på en forkjørsvei, så har hver bilist tapt 10 sekunder. Altså totalt 100 sekunder. Venter man istedenfor i et minutt til det dukker opp en luke i trafikken har man "bare" tapt 60 sekunder. Altså er det mer lønnsomt for samfunnet at folk faktisk forholder seg til trafikkreglene.

 

Du har virkelig ikke prøvd å kjøre ut gata mi i rushtrafikken. Det kommer ikke noen åpning, og billistene kjører så tett som pokker... Heldigvis så er det noen snille billister som venter og.

 

Det samme problemet har jeg og når jeg skal hjem igjen. Jeg må svinge til venstre, og det er ofte da og veldig mye trafikk. Ikke bare må jeg vente, men jeg skaper kø bak meg, siden jeg må vente på en snill billist som vil hjelpe meg ut av veien.

Så at man skaper kø om man hjelper andre, så skaper man og ekstra kø for motgående felt...

 

Men etter boka har du forkjørsrett ja. Men det betyr ikke at det er forbudt å hjelpe andre trafikkanter.

Det er to grupper som kjører på veiene: Egoistene og de hensynsfulle.

Ikke rart det er krig i verden.

Lenke til kommentar

Hva med de som kjører lastebil og ikke kommer ut på den veien mellom 1430 og 1530 med mindre noen stopper. Og hva med alle de som står bak den lastebilen? Og de som stopper og slipper ut folk vil uansett ta igjen køen i neste rundkjøring?

Egoistene mener vel at det er synd for den sjåføren det.

Men heldigvis så finnes det hensynsfulle sjåfører på veiene og.

 

At noen skal stå så på kravene sine, om at de har forskjørsrett, og andre blir stående fast pga det, det syntes jeg lite om.

Lenke til kommentar

Dagens klovn:

post-116700-0-47768600-1334647514_thumb.jpg

 

 

Samme sted som jeg kjører hver dag jo. Mye rar kjøring til tider, men det som tar kaka er alle disse som hyppig bytter filer på E6 og skaper mere kø og farligheter for andre ved sin egoisme. Artig å se alle disse som ligger helt til høyre nedover djupdalen, for så å svinge inn på motorveien rett før Hvam. Ikke rart det smeller borti der av og til. :hrm:

Lenke til kommentar

Hrmmmf!

 

Han bak begynte å vifte med hendene for å få meg til å kjøre kjappere i 30-sonen. Mest lyst til å gå ut å gi han en på tryne. Lurer på hva faen han tenker når han sitter og vifter med hendene når han ikke har anelse om hvilke folk som sitter i bilen foran, samt at jeg kan se hele han. Tjukkas i 40åra, ikke noe problem for en kamphane på vei hjem fra trening i 20 åra. Det skal nevnes at jeg kjører splitter ny Avensis for tiden, så han regnet vel med at det var mor på tur hjem fra fotballtrening.

Lenke til kommentar

1: Jeg har lov til å men hva jeg vill om syklister som har provoserende adferd selv om det er innenfor reglene.

 

Opinions are like assholes -- everybody's got one. Skal din mening være verdt noe, så hjelper det å kunne understøtte den med noe annet enn "jeg mener".

 

Forøvrig, dersom oppførselen innenfor reglene provoserer deg, er det på tide med å stille spørsmål ved din egen holdning.

 

2: Da må du være mer presis i uttalelsene (...)

 

Prøv en ordbok. Virkelig. Ikke så vanskelig.

 

Du har ikke belegg for å uttale deg om hvordan trafikkforholdene er her i Bodø.

Jo, det har jeg, da jeg støtter meg på trafikkreglene.

 

her vet du ikke om trafikanten følger reglen eller ikke

 

Det trenger jeg heller ikke for å uttale meg om trafikkforholdene.

 

Og uansett hvordan forholdene skulle ha vært i Bodø, du har ikke belegg for å uttale deg om hva enkelte trafikantgrupper burde eller ikke burde gjøre, med mindre du har skiftet navnet til Louis den XIV og vi plutsetlig hoppet 300 år i tid bakover. Det er faktisk ikke slik at din ubegrunnede mening er holdningsgivende i trafikken (takk og lov for det). Beklager å måtte sjokkere med denne bomben.

Endret av zotbar1234
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøv en ordbok. Virkelig. Ikke så vanskelig.

kutt ut den hersketeknikken din .

Det fører ingen steder hen .

 

 

Det trenger jeg heller ikke for å uttale meg om trafikkforholdene.

Du påstod jo at du viste hvordan folk oppførte seg i trafikken her i Bodø

på samme måt som jeg ikke har belegg om hvordan du oppfører deg i trafikken har heller ikke du noe belegg hvordan folk oppfører seg her.

 

Derimot så er det lov å ha meninger om hvordan folk skal oppføre seg i trafikken.

Slike meninger har både du og jeg

 

Hadde alle oppført seg riktig etter trafikkreglen så kunne påstanden din ha vært riktig, slik er det dessverre ikke

 

 

Selv om reglene er der så betyr det ikke at må skal følge alle hele tiden.

Enkelte av reglen gjelder nemlig bare i visse situasjoner

At noe regler også er valgfrie så betyr det ikke at det er et påbud

Tar man det som et påbud så kan det bryte med enkelte av de andre reglene.

spesielt den som tar for seg hindringer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...