Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det du sier om kjørekodene stemmer ikke Andzel. Ambulansetjenesten operer med kjørekode 1, 2 og 3.

Kjørekode 1 er hurtigst mulig kjøring med blålys, eventuelt blålys og sirene.

Kjørekode 2 er normal kjøring (ikke utrykning).

Kjørekode 3 er ofte transporter som kan vente, men som skal utføres i løpet av skiftet. Dette også er normal kjøring.

 

AMK (Akuttmedisinsk Kommunikasjonsentral) bestemmer hvilke kjørekoder som skal benyttes, og kan også forandre kjørekodene på forskjellige oppdrag avhengig av behov.

Om det skal benyttes sirene i kombinasjon med blålys blir opp til ambulansepersonellet og hvor nødvendig det er.

 

Politi og Brann har tilsvarende kjørekodesystem, men kjenner ikke dette helt i detalj.

Lenke til kommentar

Den grønne koden tviler jeg på eksisterer. De har neppe lov til å kjøre hardt uten å varsle med lys eller sirener. Jeg ser poenget ditt med sirener, men føler ikke at det gjelder helt på landeveien.

 

Vel, utrykningskjøretøy kan bryte fartsgrenser (og andre trafikkregler) uten å bruke blålys eller sirene. Det er kun hvis de ber om «fri vei» at dette må benyttes.

Lenke til kommentar

Den grønne koden tviler jeg på eksisterer. De har neppe lov til å kjøre hardt uten å varsle med lys eller sirener. Jeg ser poenget ditt med sirener, men føler ikke at det gjelder helt på landeveien.

 

Vel, utrykningskjøretøy kan bryte fartsgrenser (og andre trafikkregler) uten å bruke blålys eller sirene. Det er kun hvis de ber om «fri vei» at dette må benyttes.

 

Jeg skjønner.

Lenke til kommentar

Etter å ha hørt en del på Politiradio, vet ikke om samme gjelder for de andre etatene, så kjører de vanlig eller "blått"(utrykning). Når de kjører "blått" så er det med blålys(åpenbart). Sirene bruker de kun når de kjører utrykning OG det er behov for å varsle andre trafikanter. Det er derfor fullt mulig å kjøre utrykning helt frem uten å aktivere sirenen, dersom tjenestemennene mener sirenen er unødvendig.

 

Eksempelvis bruker de sirenen dersom det er mye trafikk, mange kryss eller lignende. Er det landevei med 80-sone på kveldstid med lite trafikk er det lite sannsynlig at sirenen brukes.

 

Var en med Stavanger-dialekt som fikk meg til å smile en dag:

Sjåfør, via radio: Mottatt. Skal vi kjøre blått?

Sentral: Bekreftet, kjør blått, men du trenger ikkje å kjøra som om du har stjål'an. <- Utalt på det tjukkeste Stavanger-dialekta :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

I dag var jeg ute for 3 biler på rad som blinket til høyre i rundkjøring og fortsatte rett frem. Riktignok hadde to av dem byttet felt litt før rundkjøringen, så de lot jeg jo kjøre forbi fordi jeg ikke visste hvor de hadde tenkt seg. Sistemann derimot, var en gammel gubbe i en gammel Volvo som bare hadde blinklyset på, tydeligvis. Han havna nesten i siden min...

Lenke til kommentar

To amøber på veien i dag, på bare fire kilometer kjørt totalt. Først en idiot i en gedigen van. Jeg kjører i god fart langs en 70-sone mot krysset han nettopp kom inn i. Han står og venter i noen sekunder og triller litt innimellom for å slippe å gire ned, tydelig oppmerksom på meg. Får ikke helt bestemt seg, før han til slutt kjører sakte ut (i for høyt gir antar jeg) rett foran meg. Jeg måtte bremse ned i 30 for å unngå han. Fantastisk person.

 

Deretter en gråhåret kjerring på vei ut av et parkeringsområde. Med meg kjørende ene veien og en annen stakkar den andre veien bestemmer hun seg for å sakte trille ut i veien og stoppe oss begge. Hun så til og med på bilen min mens hun trillet ut. Vikeplikt er noe drit.

 

Noen ganger får jeg bare lyst til å løpe bort og slå av speilet dems eller noe slikt.

Lenke til kommentar

Den grønne koden tviler jeg på eksisterer. De har neppe lov til å kjøre hardt uten å varsle med lys eller sirener. Jeg ser poenget ditt med sirener, men føler ikke at det gjelder helt på landeveien.

 

De har lov å kjøre hardt uten lys og sirene jo! Men igjen skal de være ta hensyn til alt osv.

 

 

Til du busssjåfør som LÅ MIDT I VEIEN! Jævla idiot! Bra du fikk lagt deg inn igjen med noen tuter!

Endret av Andzel
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Pluss slutt å ligg 2-4 i BREDDEN!

 

Det er en grei måte for å unngå at biler tar forbi, når det kommer andre biler i mot. Det øker syklistens sjanse for å overleve turen en hel del... :)

 

Ikke hvis bilisten bak blir irriterte og forsøker å komme seg forbi for enhver pris

problemet er nok at syklist eller andre ligger for lenge og holder igjen trafikken

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå må du huske på at heller ikke alle syklister er mors beste barn på det punktet

Ulver i fåreklær finnes i begge leirer. Problemet er at bilisten har opplæring, høyere fart og gjør mer skade ved sammenstøt. Med andre ord, bilisten bør vite bedre og skal vise mer aktsomhet. Men skjer det? Skjeldent.

 

Syklister? Det er vi gang og SYKKELBANE til.

Hva er sykkelbane?

 

Om du mener gang og sykkelsti så er det noe som skal deles med gående. Da er plutselig syklisten den som har det største ansvaret for at det ikke skjer noe. Og med tanke på restriksjonene på og vedlikeholdet av "sykkelbanene" så skjønner eg godt at syklistene foretrekker veiskulderen i stede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et av problemene her er bilisten kan ikke rømme fra ansvaret sitt for mykere trafikanter

Det gjør syklistene når de nekter å bruke G/S veiene.

Uavhengig av loven så virker det ikke helt moralsk riktig

 

Her er det noen punkter i loven man burde ha vurdert endret/justert litt på

Lenke til kommentar

Nå må du huske på at heller ikke alle syklister er mors beste barn på det punktet

Ulver i fåreklær finnes i begge leirer. Problemet er at bilisten har opplæring, høyere fart og gjør mer skade ved sammenstøt. Med andre ord, bilisten bør vite bedre og skal vise mer aktsomhet. Men skjer det? Skjeldent.

 

Syklister? Det er vi gang og SYKKELBANE til.

Hva er sykkelbane?

 

Om du mener gang og sykkelsti så er det noe som skal deles med gående. Da er plutselig syklisten den som har det største ansvaret for at det ikke skjer noe. Og med tanke på restriksjonene på og vedlikeholdet av "sykkelbanene" så skjønner eg godt at syklistene foretrekker veiskulderen i stede.

Å nei stakkars syklister, får de ansvar også? For på veiene virker det som de er ansvarsløse høner som virrer rundt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...