Hanske Skrevet 17. april 2012 Del Skrevet 17. april 2012 Den grønne koden tviler jeg på eksisterer. De har neppe lov til å kjøre hardt uten å varsle med lys eller sirener. Jeg ser poenget ditt med sirener, men føler ikke at det gjelder helt på landeveien. Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 17. april 2012 Del Skrevet 17. april 2012 Det du sier om kjørekodene stemmer ikke Andzel. Ambulansetjenesten operer med kjørekode 1, 2 og 3. Kjørekode 1 er hurtigst mulig kjøring med blålys, eventuelt blålys og sirene. Kjørekode 2 er normal kjøring (ikke utrykning). Kjørekode 3 er ofte transporter som kan vente, men som skal utføres i løpet av skiftet. Dette også er normal kjøring. AMK (Akuttmedisinsk Kommunikasjonsentral) bestemmer hvilke kjørekoder som skal benyttes, og kan også forandre kjørekodene på forskjellige oppdrag avhengig av behov. Om det skal benyttes sirene i kombinasjon med blålys blir opp til ambulansepersonellet og hvor nødvendig det er. Politi og Brann har tilsvarende kjørekodesystem, men kjenner ikke dette helt i detalj. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 17. april 2012 Del Skrevet 17. april 2012 Hvis det er mye eller tett trafikk , kø eller dårlig oversikt hvorfor bruker man da ikke sirene her ? her i Bodø driver de fra tid til annen å leker seg med sirenen når de driver med øvelses kjøring . jeg har ikke sett at de har kjørt spesielt fort heller. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 17. april 2012 Del Skrevet 17. april 2012 Den grønne koden tviler jeg på eksisterer. De har neppe lov til å kjøre hardt uten å varsle med lys eller sirener. Jeg ser poenget ditt med sirener, men føler ikke at det gjelder helt på landeveien. Vel, utrykningskjøretøy kan bryte fartsgrenser (og andre trafikkregler) uten å bruke blålys eller sirene. Det er kun hvis de ber om «fri vei» at dette må benyttes. Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 17. april 2012 Del Skrevet 17. april 2012 Den grønne koden tviler jeg på eksisterer. De har neppe lov til å kjøre hardt uten å varsle med lys eller sirener. Jeg ser poenget ditt med sirener, men føler ikke at det gjelder helt på landeveien. Vel, utrykningskjøretøy kan bryte fartsgrenser (og andre trafikkregler) uten å bruke blålys eller sirene. Det er kun hvis de ber om «fri vei» at dette må benyttes. Jeg skjønner. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 17. april 2012 Del Skrevet 17. april 2012 Etter å ha hørt en del på Politiradio, vet ikke om samme gjelder for de andre etatene, så kjører de vanlig eller "blått"(utrykning). Når de kjører "blått" så er det med blålys(åpenbart). Sirene bruker de kun når de kjører utrykning OG det er behov for å varsle andre trafikanter. Det er derfor fullt mulig å kjøre utrykning helt frem uten å aktivere sirenen, dersom tjenestemennene mener sirenen er unødvendig. Eksempelvis bruker de sirenen dersom det er mye trafikk, mange kryss eller lignende. Er det landevei med 80-sone på kveldstid med lite trafikk er det lite sannsynlig at sirenen brukes. Var en med Stavanger-dialekt som fikk meg til å smile en dag: Sjåfør, via radio: Mottatt. Skal vi kjøre blått? Sentral: Bekreftet, kjør blått, men du trenger ikkje å kjøra som om du har stjål'an. <- Utalt på det tjukkeste Stavanger-dialekta 5 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 18. april 2012 Del Skrevet 18. april 2012 I dag var jeg ute for 3 biler på rad som blinket til høyre i rundkjøring og fortsatte rett frem. Riktignok hadde to av dem byttet felt litt før rundkjøringen, så de lot jeg jo kjøre forbi fordi jeg ikke visste hvor de hadde tenkt seg. Sistemann derimot, var en gammel gubbe i en gammel Volvo som bare hadde blinklyset på, tydeligvis. Han havna nesten i siden min... Lenke til kommentar
Saft Suse Skrevet 18. april 2012 Del Skrevet 18. april 2012 To amøber på veien i dag, på bare fire kilometer kjørt totalt. Først en idiot i en gedigen van. Jeg kjører i god fart langs en 70-sone mot krysset han nettopp kom inn i. Han står og venter i noen sekunder og triller litt innimellom for å slippe å gire ned, tydelig oppmerksom på meg. Får ikke helt bestemt seg, før han til slutt kjører sakte ut (i for høyt gir antar jeg) rett foran meg. Jeg måtte bremse ned i 30 for å unngå han. Fantastisk person. Deretter en gråhåret kjerring på vei ut av et parkeringsområde. Med meg kjørende ene veien og en annen stakkar den andre veien bestemmer hun seg for å sakte trille ut i veien og stoppe oss begge. Hun så til og med på bilen min mens hun trillet ut. Vikeplikt er noe drit. Noen ganger får jeg bare lyst til å løpe bort og slå av speilet dems eller noe slikt. Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 (endret) Den grønne koden tviler jeg på eksisterer. De har neppe lov til å kjøre hardt uten å varsle med lys eller sirener. Jeg ser poenget ditt med sirener, men føler ikke at det gjelder helt på landeveien. De har lov å kjøre hardt uten lys og sirene jo! Men igjen skal de være ta hensyn til alt osv. Til du busssjåfør som LÅ MIDT I VEIEN! Jævla idiot! Bra du fikk lagt deg inn igjen med noen tuter! Endret 19. april 2012 av Andzel Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Idioter hav noen sykelister som legger seg ytterst i rundkjøringen også skal de ut i venstre fil.. Endte med bare kaos! Og slutt å ligge i 20 KM i 80 soner sopper! Pluss slutt å ligg 2-4 i BREDDEN! 3 Lenke til kommentar
zotbar1234 Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Pluss slutt å ligg 2-4 i BREDDEN! ... ikke før det blir ulovlig. 3 Lenke til kommentar
ZeRKoX Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Pluss slutt å ligg 2-4 i BREDDEN! Det er en grei måte for å unngå at biler tar forbi, når det kommer andre biler i mot. Det øker syklistens sjanse for å overleve turen en hel del... 6 Lenke til kommentar
Mr_Tiger Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 hvorfor lar de 18 åringer ta lappen :nei2: 3 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Pluss slutt å ligg 2-4 i BREDDEN! Det er en grei måte for å unngå at biler tar forbi, når det kommer andre biler i mot. Det øker syklistens sjanse for å overleve turen en hel del... Ikke hvis bilisten bak blir irriterte og forsøker å komme seg forbi for enhver pris problemet er nok at syklist eller andre ligger for lenge og holder igjen trafikken 1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Problemet her er som regel hos bilisten, ikke syklisten. 3 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Nå må du huske på at heller ikke alle syklister er mors beste barn på det punktet 3 Lenke til kommentar
minigrill Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Syklister? Det er vi gang og SYKKELBANE til. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Nå må du huske på at heller ikke alle syklister er mors beste barn på det punktet Ulver i fåreklær finnes i begge leirer. Problemet er at bilisten har opplæring, høyere fart og gjør mer skade ved sammenstøt. Med andre ord, bilisten bør vite bedre og skal vise mer aktsomhet. Men skjer det? Skjeldent. Syklister? Det er vi gang og SYKKELBANE til. Hva er sykkelbane? Om du mener gang og sykkelsti så er det noe som skal deles med gående. Da er plutselig syklisten den som har det største ansvaret for at det ikke skjer noe. Og med tanke på restriksjonene på og vedlikeholdet av "sykkelbanene" så skjønner eg godt at syklistene foretrekker veiskulderen i stede. 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Et av problemene her er bilisten kan ikke rømme fra ansvaret sitt for mykere trafikanter Det gjør syklistene når de nekter å bruke G/S veiene. Uavhengig av loven så virker det ikke helt moralsk riktig Her er det noen punkter i loven man burde ha vurdert endret/justert litt på Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Nå må du huske på at heller ikke alle syklister er mors beste barn på det punktet Ulver i fåreklær finnes i begge leirer. Problemet er at bilisten har opplæring, høyere fart og gjør mer skade ved sammenstøt. Med andre ord, bilisten bør vite bedre og skal vise mer aktsomhet. Men skjer det? Skjeldent. Syklister? Det er vi gang og SYKKELBANE til. Hva er sykkelbane? Om du mener gang og sykkelsti så er det noe som skal deles med gående. Da er plutselig syklisten den som har det største ansvaret for at det ikke skjer noe. Og med tanke på restriksjonene på og vedlikeholdet av "sykkelbanene" så skjønner eg godt at syklistene foretrekker veiskulderen i stede. Å nei stakkars syklister, får de ansvar også? For på veiene virker det som de er ansvarsløse høner som virrer rundt. 5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå