Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, blir det ikke sagt i loven at man skal slippe forbi andre dersom man av åpenbare grunner ikke klarer å holde fartsgrensen? Jeg vet ikke. Men uansett, klarer traktorførere å slippe folk forbi (noe jeg føler de er veldig flinke til generelt), så burde folk på scooter også klare det.

Riktig. Men samtidig er min erfaring fra da jeg kjørte skuter at bilistene helst skulle vært forbi i går. Kan ikke du vente til jeg er på neste sted hvor det er mulig å svinge ut og slippe forbi, kan jeg ikke hjelpe deg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Vel, blir det ikke sagt i loven at man skal slippe forbi andre dersom man av åpenbare grunner ikke klarer å holde fartsgrensen? Jeg vet ikke. Men uansett, klarer traktorførere å slippe folk forbi (noe jeg føler de er veldig flinke til generelt), så burde folk på scooter også klare det.

Riktig. Men samtidig er min erfaring fra da jeg kjørte skuter at bilistene helst skulle vært forbi i går. Kan ikke du vente til jeg er på neste sted hvor det er mulig å svinge ut og slippe forbi, kan jeg ikke hjelpe deg.

Scooter i 45 bruker 13 minutter på en mil. Bil i 80 bruker 7,5 minutter. Det er altså 5.5 minutter tapt om en scooter ikke kan slippe noen forbi på en mil pga, si, manglende stopplasser langs veien som Norge har så og si ingen av.

 

De 5.5 minuttene kan skille å miste en ferge, sjekke inn på fly, båt, komme seg til jobb.

 

Om du bare slakker godt nok ned langs veien og slipper folk forbi etter 2km så er det 1,1 minutt istedet for 5.5 minutt.

 

Om du synes biler kjører for nært deg, hold ut venstrearmen mens du triller på høyresiden av feltet ditt. Treffer de armen kan du bruke loven som sier at du skal kjøre forbi i det andre feltet, ikke i samme.

Lenke til kommentar

Er ingen stor mosjonist, men liker å trene på sykkel 2-3 ganger i uka, 1-2 timer om gangen. I løpet av en økt treffer man på hundrevis av bilister. Flertallet av disse merker man ikke noe til, de fleste er normale mennesker som foretar skikkelige forbikjøringer. Av og til møter man også bilister som slipper en fram i kryss ol. Sånt er hyggelig.

 

Så har du en knippe menn i stasjonsvogner som skal vise at de er alfahannen ved å tute og gestikulere når de kjører forbi. Har aldri forstått meg på denne gruppen mennesker. Mistenker at oppførselen skyldes noen gener som stammer fra den tiden mennesker levde som aper og det var behov for å vise flokktilhørighet. Noen andre som har oppdaget dette fenomenet og som kanskje vet noe mer om hva dette skyldes?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tullprat. Om det er noe viktig man skal rekke så sørger man for å kjøre slik at man har god tid. Eks ferge eller fly.

 

Når man kjører på veien er det mange ting som kan skape forsinkelser. Om man så beregner tiden akkurat kan hva som helst gjøre at man mister det man skal rekke. Om det så være ei ulykke, en syklist, en mopedist, en traktor eller andre saktegående kjøretøy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du bare slakker godt nok ned langs veien og slipper folk forbi etter 2km så er det 1,1 minutt istedet for 5.5 minutt.

Enig med deg i at man kan slakke ned og slippe forbi om det ikke dukker opp noen steder å kjøre ut av veien på et par kilometer. Man er også lovpålagt å gjøre det.

 

Men nå var klagen min rettet mot sjåførene som ikke har tålmodighet til å vente de nevnte to kilometerne, eller engang til å vente til neste bussholdeplass når den faktisk er i syne både for meg og sjåføren.

Lenke til kommentar

Om du bare slakker godt nok ned langs veien og slipper folk forbi etter 2km så er det 1,1 minutt istedet for 5.5 minutt.

Enig med deg i at man kan slakke ned og slippe forbi om det ikke dukker opp noen steder å kjøre ut av veien på et par kilometer. Man er også lovpålagt å gjøre det.

 

Men nå var klagen min rettet mot sjåførene som ikke har tålmodighet til å vente de nevnte to kilometerne, eller engang til å vente til neste bussholdeplass når den faktisk er i syne både for meg og sjåføren.

Vel som nevnt så er det manko på slikt i Norge. Langs mange veier er det bare små grusveier som kommer inn fra skogen på flere mils avstand... i Sverige er det stopplasser hver mil eller der. Og alle er merka med P, i Norge er det de selv med toalett som ikke er merka, å i 80-90 er det veldig lett å rase forbi dem.

 

Der det er bussholdeplasser er det gjerne tettere med trafikk, og en scooter i 45 i 10km gir kanskje totalt 10 stk 5 minutter mindre jobb enn de skal ha, det er 50 minutter tapt arbeidstid totalt. Eller 5 minutter mindre tid på å spise, drikke morgenkaffen, røyke, whatever makes their boat float. Uansett så burde de som kjører tregere kjøretøy enn fartsgrensa enten stoppe så ofte som mulig, med mye trafikk gjerne hver gang sjansen byr seg og mer til, eller holde seg inne.

Lenke til kommentar

Tullprat. Om det er noe viktig man skal rekke så sørger man for å kjøre slik at man har god tid. Eks ferge eller fly.

 

Når man kjører på veien er det mange ting som kan skape forsinkelser. Om man så beregner tiden akkurat kan hva som helst gjøre at man mister det man skal rekke. Om det så være ei ulykke, en syklist, en mopedist, en traktor eller andre saktegående kjøretøy.

 

Nei, det er ikke tullprat. Møter du på 10 mil tre scootere som alle må kjøre en mil før de stopper,så mister du 15 minutter. Så er det en trailer som sitter fast, ti minutter til. 25 minutter ekstra.

 

Som Elgen sier, man kan ikke forvente å bli forsinka 25 minutter på en 10 mils biltur hver gang, da kommer man seg ingen plass. Starte dagen før kanskje?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Der det er bussholdeplasser er det gjerne tettere med trafikk, og en scooter i 45 i 10km gir kanskje totalt 10 stk 5 minutter mindre jobb enn de skal ha, det er 50 minutter tapt arbeidstid totalt. Eller 5 minutter mindre tid på å spise, drikke morgenkaffen, røyke, whatever makes their boat float. Uansett så burde de som kjører tregere kjøretøy enn fartsgrensa enten stoppe så ofte som mulig, med mye trafikk gjerne hver gang sjansen byr seg og mer til, eller holde seg inne.

Du, jeg driver ikke og tvinger bilister i lang kø bak meg om du skulle tro det. Jeg slipper forbi lenge før det blir såpass lang kø.

 

Jeg snakker om bilister som ikke engang vil gi meg ti sekunder til å stoppe og slippe forbi før de tvinger seg fram og skaper farlige situasjoner.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Så har du en knippe menn i stasjonsvogner som skal vise at de er alfahannen ved å tute og gestikulere når de kjører forbi. Har aldri forstått meg på denne gruppen mennesker. Mistenker at oppførselen skyldes noen gener som stammer fra den tiden mennesker levde som aper og det var behov for å vise flokktilhørighet. Noen andre som har oppdaget dette fenomenet og som kanskje vet noe mer om hva dette skyldes?

 

Typisk syklister. Er alltid noe gale med bilistene, men aldri syklistene. :nei2:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ingen stor mosjonist, men liker å trene på sykkel 2-3 ganger i uka, 1-2 timer om gangen. I løpet av en økt treffer man på hundrevis av bilister. Flertallet av disse merker man ikke noe til, de fleste er normale mennesker som foretar skikkelige forbikjøringer. Av og til møter man også bilister som slipper en fram i kryss ol. Sånt er hyggelig.

Så har du en knippe menn i stasjonsvogner som skal vise at de er alfahannen ved å tute og gestikulere når de kjører forbi. Har aldri forstått meg på denne gruppen mennesker. Mistenker at oppførselen skyldes noen gener som stammer fra den tiden mennesker levde som aper og det var behov for å vise flokktilhørighet. Noen andre som har oppdaget dette fenomenet og som kanskje vet noe mer om hva dette skyldes?

Det som driver meg til sånn oppførsel er når syklistene ligger i veien langs med skiveien. Skiveien har et tilnærmet perfekt sykkelfelt helt fra oslo til langhus, men her er det syklister som absolutt MÅ ligge i veien, det seg være i oppoverbakker og rundkjøringer, og andre steder der de sykler i 2km/t.

Ikke er det en eneste tanke på å flytte seg, eller slippe forbi trafikken.

Dette er meget provoserende, da dette er en vei med veldig mye trafikk på, og det finnes ingen sjanse å komme seg forbi uten å skvise seg inntill sykkelen, noe hverken bilister eller syklister ønsker.

Hvorfor er det så ekstremt nødvendig å gjøre slik bare fordi man har på seg en rosa kondomdrakt?

Lenke til kommentar

Tullprat. Om det er noe viktig man skal rekke så sørger man for å kjøre slik at man har god tid. Eks ferge eller fly.

 

Når man kjører på veien er det mange ting som kan skape forsinkelser. Om man så beregner tiden akkurat kan hva som helst gjøre at man mister det man skal rekke. Om det så være ei ulykke, en syklist, en mopedist, en traktor eller andre saktegående kjøretøy.

 

 

Nei, det er ikke tullprat. Møter du på 10 mil tre scootere som alle må kjøre en mil før de stopper,så mister du 15 minutter. Så er det en trailer som sitter fast, ti minutter til. 25 minutter ekstra.

 

Som Elgen sier, man kan ikke forvente å bli forsinka 25 minutter på en 10 mils biltur hver gang, da kommer man seg ingen plass. Starte dagen før kanskje?

 

 

Det kan jo selvsagt skje, men hvor realistisk er det scenarioet? Tror ikke jeg noensinne har ligget bak en scooter i en 80-sone i en hel mil uten forbikjøringsmuligheter overhodet.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Er ingen stor mosjonist, men liker å trene på sykkel 2-3 ganger i uka, 1-2 timer om gangen. I løpet av en økt treffer man på hundrevis av bilister. Flertallet av disse merker man ikke noe til, de fleste er normale mennesker som foretar skikkelige forbikjøringer. Av og til møter man også bilister som slipper en fram i kryss ol. Sånt er hyggelig.

Så har du en knippe menn i stasjonsvogner som skal vise at de er alfahannen ved å tute og gestikulere når de kjører forbi. Har aldri forstått meg på denne gruppen mennesker. Mistenker at oppførselen skyldes noen gener som stammer fra den tiden mennesker levde som aper og det var behov for å vise flokktilhørighet. Noen andre som har oppdaget dette fenomenet og som kanskje vet noe mer om hva dette skyldes?

Det som driver meg til sånn oppførsel er når syklistene ligger i veien langs med skiveien. Skiveien har et tilnærmet perfekt sykkelfelt helt fra oslo til langhus,

Er det denne gang og sykkelveien du tenker på?

http://maps.google.c...505360258554433

 

Eller er det dette fortauet?

 

http://maps.google.c....10011404317592

 

Nok et eksempel på gang og sykkelvei langs skiveien

http://maps.google.c...969465635276023

 

og nok et farlig kryss:

http://maps.google.c...557690612769591

 

Så sin sak at du ikke har fått med deg forskjellen på sykkelfelt og gang og sykkelvei, bildene viser gode grunner for syklister til å holde seg unna denne delen av asfalten.

 

Det er utkjørsler med hekken helt ut i gangveien, blinde underganger, og når det blir fortau, betongkanter. veien er blitt anlagt på andre siden av jernbanen slik at absolutt alle tilførselsveier krysser gang og sykkelveien, med tilhørende farlige kryss.

 

I tilegg er veien mellom kryssene skilt fra g/s veien med en grøft, så det er ikke mulig for en syklist å skifte fra g/s veien der den er trygg mellom utkjørslene til hovedveien der g/s veien er farlig. Konsekvensen er at syklister som holder noe fart vil mest sannsynlig velge veien over g/s veien her.

 

Hvis du vil at syklister skal bruke separate anlegg må det først bygges noen som holder mål. "sykkelanlegg" som er farligere for syklister enn veien de er tenkt å avlaste vil ikke fungere, og strengt tatt anser jeg bilisters krav om at syklister skal utsette seg for fare ved å bruke de bare fordi de selv ikke innser hvor farlige disse er som usmakelige.

 

Denne g/s veien er ikke blitt designet med tanke på transport, den er anlagt som en lekeplass for barn (Og selv som det er den i farligste laget)

Endret av sverreb
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nei, jeg tenker ikke på de km forbi langhus (der sykkelveien deler seg bort fra skiveien) de to bildene stemmer derimot, og hvorfor kan man ikke bruke gang og sykkelvei? Jeg har syklet på denne veien ekstremt mange ganger, og jeg har aldri hatt behovet for å sykle på veien.

 

Prøv å bruke argumentet "det er jo fotgjengere som går sakte der". I dare you.

Lenke til kommentar

Tullprat. Om det er noe viktig man skal rekke så sørger man for å kjøre slik at man har god tid. Eks ferge eller fly.

 

Når man kjører på veien er det mange ting som kan skape forsinkelser. Om man så beregner tiden akkurat kan hva som helst gjøre at man mister det man skal rekke. Om det så være ei ulykke, en syklist, en mopedist, en traktor eller andre saktegående kjøretøy.

 

 

Nei, det er ikke tullprat. Møter du på 10 mil tre scootere som alle må kjøre en mil før de stopper,så mister du 15 minutter. Så er det en trailer som sitter fast, ti minutter til. 25 minutter ekstra.

 

Som Elgen sier, man kan ikke forvente å bli forsinka 25 minutter på en 10 mils biltur hver gang, da kommer man seg ingen plass. Starte dagen før kanskje?

 

 

Det kan jo selvsagt skje, men hvor realistisk er det scenarioet? Tror ikke jeg noensinne har ligget bak en scooter i en 80-sone i en hel mil uten forbikjøringsmuligheter overhodet.

AtW

Njo, her oppe i Nord er det verre med merka stopplasser, annet enn kryss selvsagt, som går å stoppe i, men er det biler som skal ut eller inn fra krysset er det meget upraktisk.

 

Da tenker jeg på mer grisgrendte strøk med en større vei gjennom (hovedfartsåre) som E6 og E10.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...