Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I dag skal jeg gjøre noe så uvanlig å klage på meg selv.

Brøt vikeplikten for en moped som kom fra høyre.

Jeg kom fra granåsveien og skulle til venstre opp brøsetveien.

I krysset låg jeg bak en bil som kjørte først og jeg fulgte bare på.

Såg ikke mopeden før jeg hadde den ganske nært i høyrespeilet når jeg nesten var ferdig med å legge over.

Det var en aldri så liten vekker om hvor usynlige tohjulingene er i trafikkbildet, og til deg som kjørte den hvite scooteren: UNSKYLD!!

Lenke til kommentar

Hadde langtur i helga fra Bergen-Notodden og tilbake..

 

Trur eg var irritert bilist før eg var komt meg ut av Bergen sentrum :p

Heile veien skal en ligge bak folk som må bremse ned i 1 kver gang det blir svingete eller smalt, men når det endelig kjem ei forbikøyringsstrekke, så er det bånn gass i hundreoghelvete..

 

På østlandet virker det som dei har en anna kultur med 60-soner også. Er kanskje fordi det er så sinnsjukt mange av dei. Bilister køyrer i 70-75 i 80-sona...men så fort det blir 60-sone, så fortsetter bilisten i samme tempo? :shrug:

Lenke til kommentar
I dag skal jeg gjøre noe så uvanlig å klage på meg selv.

Brøt vikeplikten for en moped som kom fra høyre.

Jeg kom fra granåsveien og skulle til venstre opp brøsetveien.

I krysset låg jeg bak en bil som kjørte først og jeg fulgte bare på.

Såg ikke mopeden før jeg hadde den ganske nært i høyrespeilet når jeg nesten var ferdig med å legge over.

Det var en aldri så liten vekker om hvor usynlige tohjulingene er i trafikkbildet, og til deg som kjørte den hvite scooteren: UNSKYLD!!

Det var realt :)

 

Ikke mange som tenker sånn, men håper i hvert fall de som har kjørt tohjuling selv gjør det...

Lenke til kommentar

Opplevde dette for en stund siden.

 

Jeg og en gjeng kompiser var ute på tur og dama til han ene kjørte bilen som var hennes. Vi hadde kjørt en del på småveier tidligere og der var det glatt. Etter en stund blinket vi oss ut på E39 ved Rennfast retning Stavanger og tok det litt rolig i.o.m. vi trodde det var glatt. Bakfra kom det en bil i hundreoghelvete og måtte bremse ned. Dette var brudd på vikeplikt fra vår side. Ikke veldig bra...

 

Bilen bak oss slo på langlysene og kjørte støtfanger mot støtfanger i ca 1.5 km før den ville forbi på en lang strekke. Der velger vi å gi litt ekstra gass og la oss i 80km/t. Bilen forran hiver seg inn i siden på bilen og riper opp forskjermen på vår bil og bakskjermen på sin bil. Deretter blinket han seg inn til siden og stoppet.

 

Fra vår bil ser vi han river opp døra, kommer springende mot vår bil, river opp førerdøra og roper, "KEM AV DÅKK HAR DRUKKE?". Ingen av oss hadde drukket så vi sier at ingen har drukket. Etter hvert kommer det en del geniale påstander fra karen, familiefar i 40årene med stasjonsvogn full av kone og barn:

 

*Det var vår feil at han hadde kjørt inn i siden vår.

*Han mente det var lov å kjøre fordi i hastighet større enn fartsgrensen

*Han viste vi hadde drukket

*Han var "nødt" å kaste seg inn i siden på bilen vår fordi det kom en bil mot han 600m lengre borte

*Han ville ringe politiet, "men fant ikke nummeret"

 

Alt dette var bare tull!

 

Dagen etter nekten han å fylle ut skademelding, nektet å ringe politiet og skjelte ut foreldrene til hun som eide bilen.

Lenke til kommentar

Da ringer man Onkel Blå på tlf. 02800 :D

 

Noen folk er bare IDIOTER, dette er tydeligvis en av dem.

 

Edit: Send inn skademelding til selskapet deres, det er han som for skylden. Man har ikke lov til å bryte fartsgrensa når man skal kjøre forbi, mange som har driti seg ut her. Morsomme her var en som kjørte forbi foreldrene mine en gang (de lå i fartsgrensa), han dundra rett inn i fartskontrollen :p

 

kanskje også snakke med politiet, om det er noe vits å legge inn en anmeldelse for trakasering og nekte å fylle ut skademelding. (er ikke sikker på om det er lovbrudd).

 

Slike folk roer seg kraftig når Politiet kommer, det veiktigste er selv å være behersket og kontrollert fordi da får man litt mer tiltro.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar

Hvem ville hatt skylda i følgende situasjon?

 

Jeg kjører MC bak en bil mot en rundkjøring. Jeg skal til venstre i rundkjøringen og legger meg til venstre. Bilen legger seg heeelt til høyre. Jeg benytter sjansen til å legge meg inn ved siden av bilen. Så viser det seg at bilen også skal til venstre og bråbremser mens han tuter, veiver og sansynligvis skjeller. Hvis han ikke hadde bremsa men kjørt inn i siden på meg hvem hadde da hatt skylda?

 

Har hørt (av kjørelærer på kjøreskolen) at når man skal ut av rundkjøringen (flytte seg fra innerste felt til ytterste) så foretar man et feltskifte og har dermed vikeplikt for annen trafikk, og at det derfor ville vært min feil. :dontgetit:

Lenke til kommentar

Huff, folk som bare kjører rett inn i rundkjøringa uten å bry seg om andre...!

 

skulle rett gjennom en rundkjøring. hadde nesten hele bilen innenfor da det kommer en tulling fra høyre og sneiler seg gjennom og skulle i sammme retning. Så ikke ut som han så seg for. måtte tute og bråbremse, da han rett etter rundt kjøringa stopper nesten helt opp og ser i bakspeilet må jeg bremse hardt og tute igjen... Nei, jeg hadde ikke stor fart....

 

Det verste av alt var at han kjørte som en snegle videre...

 

Jo, nadre bilister som skal ut fra et kryss på en vei med høy hastigheet så bruker de så vanvittig lang til på å akselrere. Dette gjelder eldre folk og spesielt gamlinger...

 

Så er det noen som skal på liv og død til høyre på en svært trafikkert vei selv om en rundtkjøring ligger 200m lenger borte som de kan snu i...

Endret av CorVette
Lenke til kommentar

Noen av tingene som irriterer meg:

 

-Taxisjåfører som tror trafikkregelene ikke gjelder for dem.

 

-Folk som skal forbi deg, selv når du ligger over fartsgrensa.

 

-De samme folkene fra forrige punkt, klarer ikke å ta forbi deg og de to bilene som ligger foran p.g.a møtende trafikk, og slenger seg inn mellom deg og bilen foran, selv om det bare er et par billengder imellom, og du nesten blir presset av veien.

 

-Folk som ikke ser seg godt nok for før de kjører inn i rundkjøringa, slik at jeg må stoppe midt i rundkjøringa mens de kjører rett foran nesa på meg.

 

-Psykotiske motorsykkelførere som braser forbi deg i 130 km/h i 60-sona.

 

Ja, lista kan fortsette, men dette er noen.

Lenke til kommentar
Hvem ville hatt skylda i følgende situasjon?

 

Jeg kjører MC bak en bil mot en rundkjøring. Jeg skal til venstre i rundkjøringen og legger meg til venstre. Bilen legger seg heeelt til høyre. Jeg benytter sjansen til å legge meg inn ved siden av bilen. Så viser det seg at bilen også skal til venstre og bråbremser mens han tuter, veiver og sansynligvis skjeller. Hvis han ikke hadde bremsa men kjørt inn i siden på meg hvem hadde da hatt skylda?

 

Har hørt (av kjørelærer på kjøreskolen) at når man skal ut av rundkjøringen (flytte seg fra innerste felt til ytterste) så foretar man et feltskifte og har dermed vikeplikt for annen trafikk, og at det derfor ville vært min feil.  :dontgetit:

Tar jeg ikke helt feil så kommer det faktisk an på hvordan det er merket opp inn mot rundkjøringen. Var det heltrukken linje mellom "feltene" inn mot rundkjøringen kan duden i bilen gå og legge seg. Ja, man har vikeplikt som om det var et feltskifte, men du kan si at du ikke forventet at bilen skulle til venstre da han faktisk ikke har lov til det. Var det bare dere to som var i rundkjøringen vil dette være et meget godt argument siden du rett og slett ikke forventer at noen ligger i feltet utenfor.

Er det derimot stiplet linje inn mot rundkjøringen har man lov til å ombestemme seg. Samme prinsippet gjelder (dessverre) også i andre former for kryss.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Heisann.

Har ikke vært borti dette tidligere, men dersom jeg kommer og kjører i grønn stripe i normal hastighet, kjører rundt, legger meg tidlig ut og en rød stripe kommer og kjører på meg bakfra i det jeg kjører ut (han kjører gjerne fortere enn meg, ca. 60km/t idet han kjører i meg)

Hvem sin feil blir dette da? Heldigvis bremset jeg jo seff for å slippe han forbi

 

Han hadde jo vikeplikt for meg siden jeg var I rundkjøringen, men jeg hadde jo vikeplikt for han idet jeg la meg ut?

post-161-1126209324_thumb.jpg

Endret av [ReXoR]
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...