sinnaelgen Skrevet 8. april 2012 Del Skrevet 8. april 2012 Det er nok sant, han vektlegger nok trafikkreglene, i motsetning til seg, som vektlegger din egen totalt manglede trafikkforståelse, som stort sett går ut på å gi syklistene skylda. jeg vil i det miste være lit fleksibel. du derimot er temmelig firkantede her . Ja, det er en relativt dårlig måte å manøvrere på fra syklisten i mine øyne, og det er unødvendig å slu istykker speilet, men billisten bryter vikeplikten og setter andre trafikanter i fare. Det er ikke bare en dårlig manøver syklisten foretar men mye farligere ( risikofylt) en det bilisten gjør Igjen, du er kun ute etter bilisten jeg sier bare at man skal ta igjen med samme sinn og vise forståelse for en vanskelig situasjon 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 8. april 2012 Del Skrevet 8. april 2012 jeg sier bare at man skal ta igjen med samme sinn og vise forståelse for en vanskelig situasjon Tatt i betraktning at bilisten i praksis truet syklisten med potensiell fysisk skade eller død med sin bruk av kjøretøyet, mener du da at syklisten skulle tatt igjen med samme sinn og f.eks revet opp bildøren og truet bilisten med grisebank? (Eller tror du kanskje bilisten hadde kjørt på den måten om det var en annen bil der?) Eller hadde det kanskje vært bedre at man IKKE tar igjen med samme sinn og heller overlater forfølgelse av regelbrudd enten de er ekte eller immaginære til politi og påtalemyndighet. Og ja dette gjelder også slike festligheter som "neste gang bremser jeg ikke", "ta ut balltreet", "gi han grisebank" Situasjonen var ikke vanskeligere enn at bilisten som ville skifte fil satt på blinklysene og ventet til det var klart fremfor å presse seg frem (Se på plasseringen rett før, bilisten lå som limt intil bilen foran den som som filmet, og prøvde åpenbart å presse også denne) 2 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 8. april 2012 Del Skrevet 8. april 2012 Tatt i betraktning at bilisten i praksis truet syklisten med potensiell fysisk skade eller død med sin bruk av kjøretøyet, hvor i innslaget mener du at man har de situasjonen. jeg kan ikke se at de er tilfelle . Men det er vel slik at dere ikke tåler at en bil og en syklist er nere hverandre en meter. i så fal virker det da rart at syklisten tidligere i innslaget kliner seg mellom de 2 bilkøene for å komme seg foran alle bilene Her er sjansen for at han kan komme i klemme mye større. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 8. april 2012 Del Skrevet 8. april 2012 Tatt i betraktning at bilisten i praksis truet syklisten med potensiell fysisk skade eller død med sin bruk av kjøretøyet, hvor i innslaget mener du at man har de situasjonen. jeg kan ikke se at de er tilfelle . Fra 0:30. Bilisten har stoppet etter å ha sett syklisten, så startet den igjen. Bilister ruller fremover selv om syklisten står foran han. En åpenbar trussel om å holde seg unna eller bli overkjørt. Men det er vel slik at dere ikke tåler at en bil og en syklist er nere hverandre en meter. i så fal virker det da rart at syklisten tidligere i innslaget kliner seg mellom de 2 bilkøene for å komme seg foran alle bilene Her er sjansen for at han kan komme i klemme mye større. Det er syklisten liv og helse som settes på spill ved nærkontakt. Så om syklisten velger å sykle nær en bil hvis syklisten vurderer det til å være trygt er det hans sak. En bil som kjører nær en syklist setter ikke eget liv men syklistens i fare, dermed er det IKKE greit. Det er også verdt å få med seg at bilister sjeldent ser yttergrensene på sitt eget kjøretøy og dermed har dårligere kontroll på hva de kan komme i kontakt med. Det er ikke dermed sagt at det nødvendigvis er klokt å sykle på denne måten, men opp til det punktet syklisten slo til speilet hadde han ikke gjort noe galt som jeg kan se. Personlig ville jeg ikke ha benyttet denne luken siden veiplasseringen kan tyde på at bilen kan finne på skifte felt. Merk at å filtrere mellom kjøretøy er tillatt i de fleste land, og at det påligger et ansvar for å være oppmerksomme på filtrerende kjøretøy som kommer bakfra. (I.e. det er påregnelig at en tohjuling, med eller uten motor, kan komme mellom feltene i en kø.) 2 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 8. april 2012 Del Skrevet 8. april 2012 Altså helt på slutten mener du at bilisten feilvurderer risikoen når han kjører bak og inntil syklisten. bilisten gjør det for å komme inn i feltet uten å blokkere for det andre feltet. Her vurdere jeg risikoen som liten da bilen også har lav fart . jeg kan heller ikke se at det direkte bryter med noen lov Et poeng er også at rattet er på den siden så sjåføren har nok god oversikt Det enste lovbruddet er krysningen av linjen uten blinklys noen sekunder tidligere Å knuse speilet på bilen er hærverk og må taes deretter . Det hindrer også bilisten i å ha full kontroll med veikanten . jeg vet ikke om det er noen lover rundt det , annet en for hærverket Så har har nok begge gjort seg fortjent til et oppgjør med politiet Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 8. april 2012 Del Skrevet 8. april 2012 Bytt ut sykkelen med en motorsykkel da Elgen. Da burde du innse at problemet er bilføreren, ikke syklisten. Både motorsyklister og vanlige sykler har lov til å flette seg gjennom saktegående trafikk/kø. Er du i tvil om reglene så kan du ta en tur ned til vegvesenet eller politiet og be om en vurdering av videoen. Samtlige ville fratatt bilisten lappen. 1 Lenke til kommentar
zotbar1234 Skrevet 8. april 2012 Del Skrevet 8. april 2012 Ser ikke at syklisten gjør noe galt. Det gjør jeg -- i den aktuelle konteksten er syklister pålagt å holde seg i det høyre feltet (opptaket er ikke fra Norge). Enda verre er det at selv om syklisten ville gjøre en venstre sving senere, er det ikke tillatt (for syklistene) å befinne seg i venstre felt ihht trafikkreglene i det aktuelle landet. Det unnskylder selvsagt ikke bilistens oppførsel. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 8. april 2012 Del Skrevet 8. april 2012 Ser ikke at syklisten gjør noe galt. Det gjør jeg -- i den aktuelle konteksten er syklister pålagt å holde seg i det høyre feltet (opptaket er ikke fra Norge). Enda verre er det at selv om syklisten ville gjøre en venstre sving senere, er det ikke tillatt (for syklistene) å befinne seg i venstre felt ihht trafikkreglene i det aktuelle landet. Det unnskylder selvsagt ikke bilistens oppførsel. OK? Jeg vet ikke hvilket land det er snakk om, men gikk ut i fra at det var et land med venstrekjøring basert på hvordan den sorte bilen foran kamera svinger av veien. Utover det, mener du da det ikke er lov til å svinge til venstre fra denne veien hvis man sykler? (Man må i venstre fil for å svinge av til venstre) Om det er lov senere, når er det tilatt å entre venstre felt hvis man skal svinge til venstre og det ikke kan gjøres her. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 8. april 2012 Del Skrevet 8. april 2012 Bytt ut sykkelen med en motorsykkel da Elgen. Da burde du innse at problemet er bilføreren, ikke syklisten. Både motorsyklister og vanlige sykler har lov til å flette seg gjennom saktegående trafikk/kø. Er du i tvil om reglene så kan du ta en tur ned til vegvesenet eller politiet og be om en vurdering av videoen. Samtlige ville fratatt bilisten lappen. sykel, motorsykkel eller et annet kjøretøy de må forholde seg til det samme reglene med få unntak her er problemet kryssingen av feltene som begge bryter reglen for. At 2 hjulinger har lov til kjøre mellom bilene er irrelevant her I praksis vil syklisten drive å krysse sperrelinjen med ett av hjulene flere ganger mens han passerer køen. Hvis det er så at bilister ikke har lov til det , hvorfor skal 2 hjulinger ha lov . de skal jo følge det samme regelsettet ? Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 8. april 2012 Del Skrevet 8. april 2012 sykel, motorsykkel eller et annet kjøretøy de må forholde seg til det samme reglene med få unntak her er problemet kryssingen av feltene som begge bryter reglen for. At 2 hjulinger har lov til kjøre mellom bilene er irrelevant her I praksis vil syklisten drive å krysse sperrelinjen med ett av hjulene flere ganger mens han passerer køen. Hvis det er så at bilister ikke har lov til det , hvorfor skal 2 hjulinger ha lov . de skal jo følge det samme regelsettet ? Det er ikke sperrelinje her. Altså er vanlig feltskifte tillatt, men da med vikeplikt. Den bryter bilisten i videoen når vedkommende tvinger seg inn framfor syklisten. Her har du forresten en artikkel der politiet sier at det er lov for Mc-er (og følgelig også for vanlige syklister) å kjøre forbi køer med stillestående eller saktegående kø. Forutsatt at det skjer på en forsvarlig måte. Tror påtaledelen av politiet vet hva reglene sier. Men ja, det er faktisk noen særregler for Mc-er som ikke gjelder for bilister. Denne er nok mest kjent. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 8. april 2012 Del Skrevet 8. april 2012 Altså helt på slutten mener du at bilisten feilvurderer risikoen når han kjører bak og inntil syklisten. Nei, jeg mener bilisten bruker bilen som våpen for å true syklisten til å ikke ta opp sin posisjon i midten av feltet. Basert på videoen tror jeg bilisten er fullt ut klar over at han opptrer truende. jeg kan heller ikke se at det direkte bryter med noen lov Jeg vet ikke om han bryter noen lover der han er, i Norge ville bilføreren opptredd i strid med veitrafikklovens paragraf 3 (Grunnregler for trafikk) og trafikkreglenes paragraf 7 og 8 (Vikeplikt/kjørefeltskifte). Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 8. april 2012 Del Skrevet 8. april 2012 (endret) Problemet er at det normalt blir betraktet som slalåmkjøring hvis man driver å skiter felt hele tiden Det var oppe i en diskusjon for en stund siden . Et moment er jo at en MC som kommer i stor hastighet mellom bilen kan skremme bilisten på samme måte som syklisten føler seg lit skremt ( eller presset) . sånn sett så kan både bilister ok syklister skremme vettet av hverandre jeg mer forsatt at hverken bilist eller syklist ikke er så veldig akt-påvisende her. Ingen av dem gir tegn til felt skift heller Det er nok det som får bilisten til å reagere Egentlig så ville det ikke ha vær rart hvis bilisten forsøker å ta igjensyklisten for å gi han juling fordi han slå i stykker speilet Er det noen som vet hvordan det endte til slutt ? Endret 8. april 2012 av den andre elgen Lenke til kommentar
zotbar1234 Skrevet 8. april 2012 Del Skrevet 8. april 2012 OK? Jeg vet ikke hvilket land det er snakk om Ser ut til å være Russland (bilskilt og bygninger tyder på det). men gikk ut i fra at det var et land med venstrekjøring basert på hvordan den sorte bilen foran kamera svinger av veien. Utover det, mener du da det ikke er lov til å svinge til venstre fra denne veien hvis man sykler? Den russiske veitrafikkloven pålegger syklister å befinne seg i det høyre feltet (og lengst mulig til høyre i det) og tillater ikke syklistene å oppta venstre kjørefelt selv om syklisten skulle ønske å svinge til venstre i et eventuelt kryss. Mao. syklisten brøt trafikkreglene ved å befinne seg der h*n var. Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 Motorsykkel dust som kjørte forbi meg med en hel strukket linje i en sving! Mot høyre! Han så ingenting var bra jeg bremset litt ned ettersom det kom en lastebil i mot.. De har ikke engang lov å kjøre forbi med helstrukkket linje! Bah! Er greit hvis man ser men ikke F når det bare er skog osv rundt! Når jeg attpi til ligger over 20 KM fartsgrensen å! Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 (endret) http://www.bt.no/nyh...ml#.T4JkLi_h5Gk Fyren har stått parkert mot kjøreretningen i en enveiskjørt gate hvor det atpåtil er parkering forbudt på den siden av veien. Og så legger han ut bilde av det i avisa... Fantastisk! Endret 9. april 2012 av Sexylubb1 Lenke til kommentar
MBarne Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 http://www.bt.no/nyh...ml#.T4JkLi_h5Gk Fyren har stått parkert mot kjøreretningen i en enveiskjørt gate hvor det atpåtil er parkering forbudt på den siden av veien. Og så legger han ut bilde av det i avisa... Fantastisk! Han kan jo har flyttet på bilen for bildet sin skyld? You never no... Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 http://www.bt.no/nyh...ml#.T4JkLi_h5Gk Fyren har stått parkert mot kjøreretningen i en enveiskjørt gate hvor det atpåtil er parkering forbudt på den siden av veien. Og så legger han ut bilde av det i avisa... Fantastisk! hahaha så genialt! Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 http://www.bt.no/nyh...ml#.T4JkLi_h5Gk Fyren har stått parkert mot kjøreretningen i en enveiskjørt gate hvor det atpåtil er parkering forbudt på den siden av veien. Og så legger han ut bilde av det i avisa... Fantastisk! Han kan jo har flyttet på bilen for bildet sin skyld? You never no... Hæ? Lenke til kommentar
MBarne Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 (endret) Den må vel til og med du ha skjønt? EDIT: Ser at jeg har noen fatale skrivefeil i innlegget, skal være; Han kan jo ha flyttet på bilen for bildet sitt del?! EDIT: Nei, det blir også feil, på tide å komme seg i seng her... Endret 9. april 2012 av MBarne Lenke til kommentar
Lami Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 (endret) Jeg er enig i at det er barnslig gjort å rive av speilet. Men hvor har du det fra at det er typisk syklister? Jeg som syklist ville aldri funnet på å gjort noe slikt. Og jeg er sikker på at det er mange syklister som er enig med meg i det. Og du er jammen ikke noe særlig bedre når du sier at du ville løpt etter og ødelagt sykkelen. I området hvor jeg bor og steder generelt her er det kun idioter av syklister. Mange gjør alt for å være jævlig mot den som kjører bil. Derfor så ser jeg på syklister som at de tror de er overlegne og kan gjøre hva faen de vil i trafikken og overalt. Feks den gangen det går vei forbi en barnehag opp til skolen min, er kun lov å kjøre gjennom det partiet der hvis du bor der eller skal slippe noen av i barnehagen, men den gangen vi kjørte gjennom der opp til skolen min, så kom det en syklist ned fra en annen vei, inn på samme vei som oss, og legger seg midt i veien opp til skolen (da er vi forbi partiet ved barnehagen) og trør såvidt. Har dårlig tid fra før av, å at den syklisten ser oss og legger seg midt i veien for å sperre for oss, er bare jævla idiotisk. Vi tuter på han og han stopper opp og står og ser på oss som en annen tilbakestående fyr. Så vi presser oss mot han og han flytter seg til slutt, han ville ikke bli påkjørt så det var bra at han flyttet seg, for hans del. Er ikke noe bedre hvis jeg ville løpt etter å ødelagt sykkelen til han i videoen nei, men når syklisten der vil bare være jævlig og ødelegger speilet på bilisten som han nettopp hadde sneket seg forbi, så synes jeg det er det riktige å gjøre her, og helt klart fortjent. "Ikke gjør mot andre slik du ikke vil at andre skal gjøre mot deg" er vel en gyllen regel. Generellt i videoklippet later det til å være åpenbart at bilisten ikke bare er skyldig i vikepliktsbrudd, men også i å bruke bilen som våpen i.o.m. at vedkomne fortsatte forover mot syklisten etter at han måtte ha sett denne. Dette innebærer i praksis at bilisten med viten og vilje bruker den dødelige trusselen som bilen representerer til å få syklisten til å flytte seg. Hahaha.. Off. Dere syklister, ser på oss som kjører bil som våpen bare fordi vi kjører mot dere, men så kanskje dere da skal være litt mer vennlig mot oss bilister da. Nei off, trussel? Slutt å snike i køen da. Endret 9. april 2012 av Lami 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå