Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

 

Vel, okei, ingen STOR feil. Men man har da ikke tilpasset farten sin særlig godt om man har større fart enn de andre kjørende når man er innpå påkjøringsrampa..? Eller, betydelig større fart er vel muuligens det jeg forestiller meg.

 

Hvorfor ikke? Man har større fart og legger seg foran?

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Vel, okei, ingen STOR feil. Men man har da ikke tilpasset farten sin særlig godt om man har større fart enn de andre kjørende når man er innpå påkjøringsrampa..? Eller, betydelig større fart er vel muuligens det jeg forestiller meg.

 

Hvorfor ikke? Man har større fart og legger seg foran?

 

AtW

Så må man nødvendigvis også gjøre en forbikjøring til høyre? Eller er jeg bare pirkete nå?

 

Altså, misforstå meg rett, om noen har SÅ stor fart at de greier å suse langt nok forbi meg til å legge seg inn langt nok foran så skal jeg ikke si noe. Men disse har en tendens til å skvise seg inn en liten meter fra støtfangeren min, og det liker jeg IKKE.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Begge felt har vikeplikt her, og bilen som allerede ligger på motorveien er pliktet til å flytte seg i denne situasjonen så lenge det er ledig plass.

Det er ingen som har vikeplikt. Fletting er ikke det samme som vikeplikt.

 

Det er sant, men jeg er enig i at det greieste er om de som allerede er der bare holder jevn fart, og de i akselerasjonfeltet tilpasser sin fart og posisjon, mest forutsigbart for begge parter. Det jeg ikek er enig i er at man har gort en feil om man har høyere fart enn trafikken på hovedveien.

 

AtW

Trafikkreglene sier ganske klart at begge parter skal tilpasse seg hverandre, og da er det ingen vits i å skal lage sine egne regler på siden. Litt av grunnen til at man har fletting er for at kjøretøy som ikke kan kjøre i fartsgrensen av ulike grunner (føre, kjøretøyets beskaffenhet, sjåførens sløvhet) også skal kunne flette seg inn i trafikken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Til du som ligger i 50 i 80 sone på 23 veien ved oslofjordtunnelen mot Drammen!

 

Jeg veit det er hele stripper men jeg GIDDER da faen meg ikke å ligge bak deg derfor kjører jeg forbi deg uten at det kommer en bil i mot på flere KM! Dermed gidder du å blinke på meg, jævla idiot!

Lenke til kommentar

Det sier alt om at du enten ikke var raskt nok opp i fart til å benytte deg av luken eller kjørte fort fort til å kunne legge deg bak bil a.

Og det er de to mulige feilene?

 

 

Det sier alt om at du enten ikke var raskt nok opp i fart til å benytte deg av luken eller kjørte fort fort til å kunne legge deg bak bil a.

Begge felt har vikeplikt her, og bilen som allerede ligger på motorveien er pliktet til å flytte seg i denne situasjonen så lenge det er ledig plass.

Dere har rett. I stand corrected :)

 

Til du som ligger i 50 i 80 sone på 23 veien ved oslofjordtunnelen mot Drammen!

 

Jeg veit det er hele stripper men jeg GIDDER da faen meg ikke å ligge bak deg derfor kjører jeg forbi deg uten at det kommer en bil i mot på flere KM! Dermed gidder du å blinke på meg, jævla idiot!

Det er alltid en grunn til at det er heltrukne striper. Oftes skyldes dette dårlig sikt, uoversiktelige kryss osv. Og dette er da åpenbart ting man ikke ser før det er for sent.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Om jeg ikke husker helt feil, er det i Oslofjordtunnellen dobbel heltrukket midtstripe men i endene på det mest oversiktlige strekket stipla linje på den sida som kun har ett kjørefelt.

Jeg har kjørt forbi der flere ganger (noen ganger virker det som folk får litt panikk i tunnellen og det er vel forsåvidt greit så lenge man kan kjøre forbi..)

 

Se denne - side 15, tabell 3.1 - 1006.3 varsellinje/sperrelinje. Og her.

Lenke til kommentar

Begge felt har vikeplikt her, og bilen som allerede ligger på motorveien er pliktet til å flytte seg i denne situasjonen så lenge det er ledig plass.

Det er ingen som har vikeplikt. Fletting er ikke det samme som vikeplikt.

 

Det er sant, men jeg er enig i at det greieste er om de som allerede er der bare holder jevn fart, og de i akselerasjonfeltet tilpasser sin fart og posisjon, mest forutsigbart for begge parter. Det jeg ikek er enig i er at man har gort en feil om man har høyere fart enn trafikken på hovedveien.

 

AtW

Trafikkreglene sier ganske klart at begge parter skal tilpasse seg hverandre, og da er det ingen vits i å skal lage sine egne regler på siden. Litt av grunnen til at man har fletting er for at kjøretøy som ikke kan kjøre i fartsgrensen av ulike grunner (føre, kjøretøyets beskaffenhet, sjåførens sløvhet) også skal kunne flette seg inn i trafikken.

Det er jeg klar over, men jeg mener den beste måten å tilpasse seg på når det bare er en bil i hvert felt er å holde jevn hastighet og la meg i akselerasjonfeltet tilpasse meg og kjøre inn.

 

AtW

 

 

Vel, okei, ingen STOR feil. Men man har da ikke tilpasset farten sin særlig godt om man har større fart enn de andre kjørende når man er innpå påkjøringsrampa..? Eller, betydelig større fart er vel muuligens det jeg forestiller meg.

 

Hvorfor ikke? Man har større fart og legger seg foran?

 

AtW

Så må man nødvendigvis også gjøre en forbikjøring til høyre? Eller er jeg bare pirkete nå?

 

Altså, misforstå meg rett, om noen har SÅ stor fart at de greier å suse langt nok forbi meg til å legge seg inn langt nok foran så skal jeg ikke si noe. Men disse har en tendens til å skvise seg inn en liten meter fra støtfangeren min, og det liker jeg IKKE.

 

 

Jeg har vanskelig for å tro at det regnes som en konvensjonell forbikjøring, men jeg vet ikke, det er jo ikke ett felt i tradisjonell forstand. (blant annet gjelder jo ikke vanlig feltskiftregler).

 

Jeg er muligens litt preget av å kjøre MC, der man gjerne har kommet opp i fart leeenge før linjene blir stiplet.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Til du som ligger i 50 i 80 sone på 23 veien ved oslofjordtunnelen mot Drammen!

 

Jeg veit det er hele stripper men jeg GIDDER da faen meg ikke å ligge bak deg derfor kjører jeg forbi deg uten at det kommer en bil i mot på flere KM! Dermed gidder du å blinke på meg, jævla idiot!

Det er alltid en grunn til at det er heltrukne striper. Oftes skyldes dette dårlig sikt, uoversiktelige kryss osv. Og dette er da åpenbart ting man ikke ser før det er for sent.

 

Har du kjørt denne veien? Uansett om du ser flere KM fremover uten svinger osv. Er mange som kjører forbi på den veien ettersom folk ser ikke grunnen i at det er helstrukket linje på hele veien. Pluss det er ikke noe skilt noen sted på veien heller som tilsier det ikke er lov ^.^.

 

Om det hadde kommet en bil i mot så hadde jeg sett den 5 minutter før jeg hadde kjørt forbi er så langt strekker på 23 veien at det er UTROLIG det ikke er lov å kjøre forbi.

Lenke til kommentar

Til du som ligger i 50 i 80 sone på 23 veien ved oslofjordtunnelen mot Drammen!

 

Jeg veit det er hele stripper men jeg GIDDER da faen meg ikke å ligge bak deg derfor kjører jeg forbi deg uten at det kommer en bil i mot på flere KM! Dermed gidder du å blinke på meg, jævla idiot!

Et lite tips: Om billisten foran deg kjører langt under fartsgrensen, og det ikke er tillatt/mulig å kjøre forbi, så blink med fjernlysene. Men om dette er en 80 år gammel sjåfør som ser veldig dårlig særlig pga mørket, så vil det muligens ikke hjelpe stort.

Lenke til kommentar

Opplevde en idiot som lå rett bak meg med langlysene på. Argh.

Hadde du ikke tåkelys eller noe du kunne blende ham litt med da? Eller slippe ham forbi og blende ham med fjernlysene :p

Jo, har tåkelys som jeg kunne brukt. Jeg kom ikke på det, og jeg slapp han bare fordi.

 

Var på en ukjent smal grusvei, dekt av snø og litt is. Jeg hadde vel en fart på 40-50 km/t, og dette var nok en såkalt "lokalinnbygger" i sin tøffe nye Audi. Så han var nok ikke helt fornøyd med farten jeg holdt. :\

Lenke til kommentar
Har du kjørt denne veien? Uansett om du ser flere KM fremover uten svinger osv. Er mange som kjører forbi på den veien ettersom folk ser ikke grunnen i at det er helstrukket linje på hele veien. Pluss det er ikke noe skilt noen sted på veien heller som tilsier det ikke er lov ^.^.

 

Om det hadde kommet en bil i mot så hadde jeg sett den 5 minutter før jeg hadde kjørt forbi er så langt strekker på 23 veien at det er UTROLIG det ikke er lov å kjøre forbi.

Veioppmerkingen i seg selv sier at det ikke er lov.

 

Du har ikke lov til å kjøre på eller krysse heltrukken linje, og du har ikke lov til å kjøre til venstre for gul sperrelinje(1004). I praksis har du da ikke lov til å kjøre forbi når det er ei heltrukken sperrelinje.

 

Ei heltrukken sperrelinje(gul) skal derimot ikke brukes alene for å skille mellom to kjørefelt, men i kombinasjon med vanlig midtlinje eller dobbel sperrelinje(1006.2, 1006.3 eller 1006.4).

 

Her er kilden på oppmerkingene 1004, 1006.2, 1006.3 og 1006.4(se side 11).

 

Et typisk eksempel hvor dette kan bli brukt selv ved god sikt i mange kilometer er ved forbikjøringsfelt. Her blir det da laget veioppmerking som forbyr den ene kjøreretningen å bruke forbikjøringsfeltet for å eliminere risikoen for at det befinner seg trafikk i forbikjøringsfeltet, som da er forbeholdt de som skal forbi. Det er håpløst irriterende å endelig komme til et forbikjøringsfelt hvor du legger deg ut og så oppdager du at det kommer en bil mot deg(som da bruker "ditt" forbikjøringsfelt). Selv om sikten er god og det kanskje er langt frem så må du ta hensyn til vedkommende, og for tunge kjøretøy og biler med små motorer så kan dette være nok til at de ikke får kommet seg opp i fart og forbi. Og da er hele forbikjøringsfeltet meningsløst.

 

Andre tilfeller er som sagt hvor sikten ser ut til å være god, men hvor det er elementer du ikke kjenner til som gjør at de har måttet se seg nødt til å legge ut sperrelinje i stede for vanlig midtlinje. Kanskje er det en strekning som er ulykkesutsatt selv om det er god vei og god sikt.

Lenke til kommentar

vegmerking..

Jeg oppfattet dette til å handle om selve tunnellen der lengre oppi her. Og der er jeg 99% sikker på at de lengste og mest oversiktlige strekkene har midtstripekombinasjonen 1006.2 og 1006.3, dvs at du faktisk risikerer å møte noen i forbikjøringsfila på vei opp bakkene der.

 

Videre fra tunnellen og mot Drammen er der vel ingen forbikjøringsmuligheter utenom de få metrene der finnes forbikjøringsfelt, så der er det litt verre.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Man kan ikke ha en kombinasjon av 1006.2 og 1006.3. Det er enten eller. Men om den stripete linja er på "din side" av veien så har du lov å krysse den.

hm.. jo? ref linken din, side 11. Der er bilde av det, og teksten "Linjene 1006.2 og 1006.3 kan

anvendes som midtlinje."

Denne typen linje er i begge endene av tunnellen, med den stipla linja på den siden der det kun er ett kjørefelt. Dette har jeg tolket til at man kjøre over i motgående forbikjøringsfelt for å kjøre forbi.

 

Noe helt annet er det vel om jeg synes det er god ide å ha det slik..

Lenke til kommentar

Man kan ikke ha en kombinasjon av 1006.2 og 1006.3. Det er enten eller. Men om den stripete linja er på "din side" av veien så har du lov å krysse den.

hm.. jo? ref linken din, side 11. Der er bilde av det, og teksten "Linjene 1006.2 og 1006.3 kan

anvendes som midtlinje."

Denne typen linje er i begge endene av tunnellen, med den stipla linja på den siden der det kun er ett kjørefelt. Dette har jeg tolket til at man kjøre over i motgående forbikjøringsfelt for å kjøre forbi.

 

Noe helt annet er det vel om jeg synes det er god ide å ha det slik..

Joda, begge kan brukes som midtlinje, men begge kan ikke brukes samtidig. Enten helstrukket linje + korte striper eller helstrukket linje + lange striper. Det er forskjellen på 1006.3 og 1006.2.

 

Og en gjentakelse: trafikkanter som er på den siden av midtlinjen med striper, kan krysse linja og kjøre forbi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...