snillekim Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Det blir feil å si at man møter feil folk på feil dag. Har du kjørt for fort, så er det kun din egen feil. En politimann er bare en ansatt som må gjøre jobben sin. Ta straffen som en mann Men jeg forsvarer ikke de høye bøtene. 6 Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Hadde jeg blitt målt 1kmt lavere hadde jeg "sluppet" unna med 3mnd uten førerkort, lavere bot og sluppet å ta opp prøven en gang til. Nei, du var under prøvetid, så oppkjøring måtte du tatt uansett. 5 Lenke til kommentar
dysfunctional Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 (endret) Hadde jeg blitt målt 1kmt lavere hadde jeg "sluppet" unna med 3mnd uten førerkort, lavere bot og sluppet å ta opp prøven en gang til. Nei, du var under prøvetid, så oppkjøring måtte du tatt uansett. Jeg fikk beskjed om at man må kun ta oppkjøring på nytt om det er 5+ mnd uten førerkort. Eller var det 3? Husker ikke. Uansett - spiller ingen rolle. Endret 9. februar 2012 av Zeromac Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 (endret) Gjelder ikke de to første årene etter du har fått førerkort. Da er det ny oppkjøring uansett hvor lenge du mister den. Husker ikke om du må ta teori også. Det er 6 mnd som er grensa etter det. Mister du den for over 12 mnd, må du også ta teori. Endret 9. februar 2012 av Llandari Lenke til kommentar
CFM Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 Ett bilde forklarer mer enn tusen ord: 3 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 Det sier alt om at du enten ikke var raskt nok opp i fart til å benytte deg av luken eller kjørte fort fort til å kunne legge deg bak bil a. Lenke til kommentar
Saft Suse Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 Fartshumper (evt. -dumper) man må bremse ned til under fartsgrensen for å komme over uten skader på bil eller person. Kan de ikke lære seg å legge disse dumpene/humpene ordentlig snart? Lenke til kommentar
CFM Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 (endret) Når det er helt ledig i venstre felt må det gå an for bil B å gjør det litt lettere for begge parter og legge seg over når h*n ser det kommer en bil i akselerasjonsfeltet. Og nei, jeg er alt annet enn treg ut av de feltene, jeg legger meg raskt opp i fartsgrensa og avpasser farten deretter for å se om jeg finner en luke før jeg legger meg ut. Dessuten er det skiltet at det er flettefelt så begge parter skal samarbeide. Det er det svært få som har fått med seg. Endret 10. februar 2012 av CFM 4 Lenke til kommentar
hightow Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 Det sier alt om at du enten ikke var raskt nok opp i fart til å benytte deg av luken eller kjørte fort fort til å kunne legge deg bak bil a. Og det er de to mulige feilene? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 Det sier alt om at du enten ikke var raskt nok opp i fart til å benytte deg av luken eller kjørte fort fort til å kunne legge deg bak bil a. Begge felt har vikeplikt her, og bilen som allerede ligger på motorveien er pliktet til å flytte seg i denne situasjonen så lenge det er ledig plass. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 Hm. I sånne påkjøringsfeltsituasjoner har jeg lite sympati med stresspeiser som øser seg opp om de ikke får gjøre forbikjøring til høyre. Er det god plass bak meg, ser jeg ingen grunn til at ikke den som per def skifter fil skal ha vikeplikt. Er det tett trafikk og generelt trangt, er saken en helt annen. Vanskelig å lage generelle regler for dette. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 (endret) Er det blitt nevnt å kjøre forbi på høyre side? Nei, det eneste jeg ville frem til var mangelen på samarbeid fra bil A. Hvor vanskelig er det å legge seg over i venstre fil når man havner ved siden av hverandre? Det er ikke vanskelig i det hele tatt for da slipper både bil A og meg å avpasse farten til hverandre, noe som innebærer unødig bremsing eller gasspådrag for begge parter i et slikt tilfelle når det er ledig i venstrefeltet. Jeg legger meg alltid i venstrefeltet så sant det er mulig og så lenge jeg ikke hindrer noen bak meg før et akselerasjonsfelt hvis jeg ser det kommer biler. Det fungerer utmerket i praksis og man slipper å irritere seg over nisser som på liv og død skal ut foran eller de som ikke klarer å finne gasspedalen. Endret 10. februar 2012 av CFM 4 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 Er det blitt nevnt å kjøre forbi på høyre side? Nei, det eneste jeg ville frem til var mangelen på samarbeid fra bil B. Hvor vanskelig er det å legge seg over i venstre fil når man havner ved siden av hverandre? Det er ikke vanskelig i det hele tatt for da slipper både bil B og meg å avpasse farten til hverandre, noe som innebærer unødig bremsing eller gasspådrag for begge parter i et slikt tilfelle når det er ledig i venstrefeltet. Jeg legger meg alltid i venstrefeltet så sant det er mulig og jeg ikke hindrer noen bak meg før et akselerasjonsfelt hvis jeg ser det kommer biler. Folk kan jo alltids være mer samarbeidsvillige, men jeg vil ikke si det er noe vanskeligere å lette litt på gassen enn det er å skifte felt. AtW Lenke til kommentar
CFM Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 (endret) Nei det er det ikke, det er jeg enig i, men hvis f. eks. bil A ligger under fartsgrensa (slik jeg mange ganger har opplevd) så slipper jeg å bremse for så å kjøre forbi igjen. Samme hvis bil A gjerne vil kjøre fortere enn meg. Jeg er ingen råkjører, men bare nevnte et par eksempler. Legger bil A seg i venstre felt blir det mye lettere for begge parter uansett åssen man ser på det når det er lite trafikk. Edit* Mente selvfølgelig bil A! Samme på de tidligere innleggene. Endret 10. februar 2012 av CFM 1 Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 (endret) Er det blitt nevnt å kjøre forbi på høyre side? Nei, det eneste jeg ville frem til var mangelen på samarbeid fra bil B. Hvor vanskelig er det å legge seg over i venstre fil når man havner ved siden av hverandre? Det er ikke vanskelig i det hele tatt for da slipper både bil B og meg å avpasse farten til hverandre, noe som innebærer unødig bremsing eller gasspådrag for begge parter i et slikt tilfelle når det er ledig i venstrefeltet. Jeg legger meg alltid i venstrefeltet så sant det er mulig og så lenge jeg ikke hindrer noen bak meg før et akselerasjonsfelt hvis jeg ser det kommer biler. Det fungerer utmerket i praksis og man slipper å irritere seg over nisser som på liv og død skal ut foran eller de som ikke klarer å finne gasspedalen. Nei, jeg var ganske generell. Men jo, det er en del som stresser som faen for å komme forbi biler i påkjøringsfeltet for å kunne presse seg fram så langt frem som mulig - selv om trafikken (jeg) vaker rundt fartsgrensa. Det er disse jeg snakker om. Og nei, jeg er ganske uenig i at jeg har noen form for vikeplikt når det er du som skal skifte kjørefil, og det strengt tatt ikke eksisterer behov for noen form for fletting (der flere biler skal inn på veien samtidig.) Glidelåskjøring med to biler? Neesj.. eksisterer ikke. Tegninga di leser jeg som en ganske vanlig situasjon; bil B er "uheldig" og havner på siden av bil A, de har omtrent samme fart, og B forventer at A skal vike. Her mener jeg bil B får trå inn bremsa og jobbe seg inn bak A - eller gi såpass gass at han kommer inn foran. Det beste bil A kan gjøre er å holde jevn fart så B kan tilpasse sin fart slik at han får lagt seg inn på veien på vettugt vis. Det er i slike situasjoner, når man mener "alle" skal bremse og gasse omhverandre, at man havner i dumme situasjoner med misforståelser og nestenpåkjørsler. Merk at jeg nå snakker om ved vanlig, flytende og ikke spesielt tett trafikk. Ved køkjøring kommer fletteregelen til nytte, og man bør tilstrebe å passere annen hver bil (selv dette er vanskelig for enkelte). "Samarbeid" betyr forøvrig heller ikke at bil B skal kunne holde hvilken som helst fart og at bil A skal vike. Det er nemlig slik det ofte fremstilles. hvis f. eks. bil A ligger under fartsgrensa (slik jeg mange ganger har opplevd) så slipper jeg å bremse for så å kjøre forbi igjen. Vel, om du kommer ned i påkjøringsfeltet og har større fart enn de i høyre kjørefelt, har ikke du tilpasset farten din riktig eller tidsnok. Endret 10. februar 2012 av jonlem 1 Lenke til kommentar
CFM Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 Det som er faktum er at begge skal vike/samarbeide for å gjøre påstigningen så lett som mulig for begge parter. Det forteller også skiltinga. Hvordan det gjøres er opp til situasjonen. 4 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 Det er sant, men jeg er enig i at det greieste er om de som allerede er der bare holder jevn fart, og de i akselerasjonfeltet tilpasser sin fart og posisjon, mest forutsigbart for begge parter. Det jeg ikek er enig i er at man har gort en feil om man har høyere fart enn trafikken på hovedveien. AtW Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 Det som er faktum er at begge skal vike/samarbeide for å gjøre påstigningen så lett som mulig for begge parter. Det forteller også skiltinga. Hvordan det gjøres er opp til situasjonen. ok, vi nærmer oss. Men det enkleste vil i svært mange situasjoner være, som ATWindsor også påpeker, at de som er på veien holder jevn fart. Det er sant, men jeg er enig i at det greieste er om de som allerede er der bare holder jevn fart, og de i akselerasjonfeltet tilpasser sin fart og posisjon, mest forutsigbart for begge parter. Det jeg ikek er enig i er at man har gort en feil om man har høyere fart enn trafikken på hovedveien. AtW Vel, okei, ingen STOR feil. Men man har da ikke tilpasset farten sin særlig godt om man har større fart enn de andre kjørende når man er innpå påkjøringsrampa..? Eller, betydelig større fart er vel muuligens det jeg forestiller meg. Uten sammenlikning forøvrig; En hjertelig takk sendes til ambulansesjåføren som tok turen utover forbi Bryn og videre til E6 mot Moss med blålys igår. Du rydda veien veldig effektivt for meg, og jeg kom hjem fra jobb på rekordtid. At du (nesten) aldri var over fartsgrensa gjorde at jeg fint kunne holde følge og nyte fruktene av blålysmakta. Jeg skal ikke spørre hvorfor du ikke kjørte fortere. God helg, rose er på vei i posten! Lenke til kommentar
TMB Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 Ett bilde forklarer mer enn tusen ord: amen 2 Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 Angående fletting, så har jeg hørt at ved evt om bilene koliderer med hverandre, så får den bilen som ikke er lengst fremm skylden. Men det kommer sikkert litt ann på situasjonen og. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå