Sheldon C Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 Ja. Da vil man ha vikeplikt for kjøretøy som kommer fra høyre i en rundkjøring. Ja, det stemmer http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/Forkoyrsrett-om-du-er-fyrst-inne-2924788.html "For å finna ut kven du skal vika for, må du sjekka kva bilar som har passert vikelina før deg. Du må altså vera merksam på trafikk som allereie er i rundkøyringa. Retten viser til Leif N. Olsen si bok «Trafikkreglene med kommentarer». I boka står det at den som er fyrst inne i rundkøyringa utan å hindra nokon har køyrerett. Og at «det er jo også logisk siden den som ikke er kommet inn i rundkjøringen, fortsatt har vikepliktskilt som angir vikeplikt for kryssende veg, og ikke vikeplikt fra venstre som mange uriktig sier.» " Lenke til kommentar
hightow Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 Litt vage formuleringer syns jeg. Når nøyaktig har en passert vikelinja? Og når er en inne i rundkjøringa? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 Når fronten av bilen har passert over vikelinja så har du brutt vikeplikten om det er noen du har vikeplikt for. Det er ingen vag definisjon, og heller ikke noe som burde være ukjent. 4 Lenke til kommentar
hightow Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 (endret) Mao. "Bryte vikelinja" = "Inne i rundkjøringa" ? Hmm, vet ikke hvor jeg fikk "bryte" vikelinja fra. Endret 1. februar 2012 av hightow Lenke til kommentar
nomore Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 Passert vikelinja = inne i rundkjøringa. Stoppet på vikelinja = delvis inne i rundkjøringa. Stoppet før vikelinja = utenfor rundkjøringa. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 En rundkjøring er en enveiskjørt forkjørsvei som tilfeldigvis går i sirkel. Det burde oppklare forvirringen din elgen. AtW Du er velkommen etter . Nå var det situasjonen der man kjører feil og hvordan vikeplikten da gjelder Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 (endret) Vikeplikten gjelder uansett hva den andre foretar seg. Den du har vikeplikt for kan kjøre i feil retning og bryte alle andre regler i boka, men du har fortsatt vikeplikt for ham. Vikeplikten "bryr" seg ikke om hvorvidt den du skal vike for for følger trafikkreglene eller ikke. For å ta en annen, sammenlignbar situasjon i bymiljø: På bildet over ser du et T-kryss som leder inn i en enveiskjørt gate som går fra høyre mot venstre (dette er basert på et ekte kryss, nemlig Kjøpsmannsgaten/Kongens gate i Trondheim). Dersom du kommer kjørende nedenfra vet "alle" at du da har vikeplikt for biler som kommer fra høyre. Men hva om noen kommer fra venstre? Vikepliktskilten står der og gjelder fortsatt. Du har fortsatt vikeplikt og bryter loven like mye forbanna om du da bryter vikeplikten og kjører inn foran en som kjører feil vei, som om denne bilisten kom fra høyre og kjørte rett vei. Det samme gjelder i rundkjøringen. Om folk bestemmer seg for å bryte loven og kjøre mot kjøreretningen, så gjelder vikeplikten like forbanna mye, og du har fortsatt vikeplikt for den som kjører feil vei så lenge ikke du selv har krysset vikepliktslinjen. Endret 1. februar 2012 av A-Jay Lenke til kommentar
Zlatan92 Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 Blir så forbanna når jeg viker for en til høyre og han venter på meg med å kjøre selvom jeg har stoppet helt. Til slutt skaper det bare kaos da han andre til venstre bryter all mulig vikeplikt! Lenke til kommentar
Dunsay Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 (endret) Apropos å stoppe og vente på en som har vikeplikt for deg. På vei opp til Romsås fra Grorud i Oslo er det et kryss, der ringveien begynner/slutter: http://g.co/maps/z7psh. Kommer du fra høyre i bildet har du vikeplikt for de som måtte komme ovenfra, men de som kommer ovenfra har en lei tendens til å stoppe opp og vente på deg om du kommer fra høyre (dvs. fra deres venstre). Når bil ovenfra stopper helt opp for å vente på deg, uansett årsak, kan du i noe tilfelle ha lov til å kjøre først? Hva bestemmer isåfall når dette er? Det er dårlig sikt i krysset uansett hvor du kommer fra, og det er ikke uvanlig at førere fra begge retninger stopper helt opp, gjerne så lenge som 5-10 sekunder, før en av dem tar initiativ til å kjøre videre. Jeg tenker mye av problematikken kanskje skyldes at du føler du burde ha vikeplikt når du kommer ovenfra og ned i krysset, men det er vanskelig å si. De ovenfra har ikke vikeplikt på vei ned mot Grorud. Edit: Du må frem hit før du ser noe særlig når du kommer fra veien til høyre, og er du klar over vikeplikten holder du ikke fartsgrensen (60) her, særlig ikke vinterstid: http://g.co/maps/ru32n Klikk ett hakk tilbake og sammenlikn, så syns det godt hva jeg mener. Endret 1. februar 2012 av Dunsay Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 (endret) Når bil ovenfra stopper helt opp for å vente på deg, uansett årsak, kan du i noe tilfelle ha lov til å kjøre først? Hva bestemmer isåfall når dette er? I trafikkreglene §7.1 står det som følger: «Trafikant som det skal vikes for, må ikke hindres eller forstyrres.» Hvordan det gjelder i denne situasjonen er et tolkningsspørsmål. Slik jeg tolker paragrafen hindrer elle forstyrrer man ikke bilisten ved å kjøre på siden denne allerede har stanset for deg, så man bryter ikke vikeplikten. Men skulle gjerne vite hva en jurist mener om saken. Endret 2. februar 2012 av A-Jay Lenke til kommentar
nomore Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 Lignende spørsmål tok eg opp med sensor når eg hadde kjøretimer. Og eg husker det den dag i dag at han var urokkelig på at om du hadde vikeplikt så SKAL du stoppe og vente til vedkommende du har vikeplikt for har kjørt. At vedkommende har stoppet er ingen unntak fra vikepliktsregelen, heller en grunn til å være ekstra forsiktig. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 Lignende spørsmål tok eg opp med sensor når eg hadde kjøretimer. Og eg husker det den dag i dag at han var urokkelig på at om du hadde vikeplikt så SKAL du stoppe og vente til vedkommende du har vikeplikt for har kjørt. At vedkommende har stoppet er ingen unntak fra vikepliktsregelen, heller en grunn til å være ekstra forsiktig. Jeg kjørte når en stoppet på denne måten på oppkjøringen, fikk ikek noe trekk for det, og sensor mente jeg handlet rett. AtW Lenke til kommentar
nomore Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 Min sensor var hellig overbevist over det motsatte. Hvem ville hatt skylden om begge kjørte? Eg sier dermed ikke at det er fasit, så noen juridiske eksperter bør avklare dette Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 Min sensor var hellig overbevist over det motsatte. Hvem ville hatt skylden om begge kjørte? Eg sier dermed ikke at det er fasit, så noen juridiske eksperter bør avklare dette Vanskelig å si, basert på min begrensede erfaring, tipper jeg personen som stoppet. Man får skylda om man gjør en sterkt kollisjonsfremmende manøver, selv om man teknisk sett har vikeplikt. AtW Lenke til kommentar
ZeRKoX Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 (endret) Kjørelæreren min mente at dersom han som du har vikeplikt for stopper, må du se an situasjonen litt, og dersom det er tydelig at han ikke har tenkt å kjøre, så kan du kjøre. Dette for å opprettholde litt flyt i trafikken. Det blir litt som et vanlig 4-veis kryss uten vikeplikt, der det kommer bil som skal rett frem, i alle armer samtidig. Noen må kjøre, selv om alle har vikeplikt. Endret 2. februar 2012 av ZeRKoX 5 Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 Jeg har hørt at om du har stoppet for noen så har du vikeplikt. Om det er en regel eller sunn fornuft vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 Jeg har hørt at om du har stoppet for noen så har du vikeplikt. Om det er en regel eller sunn fornuft vet jeg ikke. Det er nok verken regel eller sunn fornuft. 5 Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 Når du stopper for noen bør du ikke trakke på gassen igjen. Det er jo å be om kollisjon. Hvordan kan du mene at det ikke er sunn fornuft? Det du sier er at jeg kan stoppe for å slippe deg inn i en luke for så å kjøre i deg og la deg få skylden. Det strider mot sunn fornuft. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 (endret) Når du stopper for noen bør du ikke trakke på gassen igjen. Det er jo å be om kollisjon. Ingen regel uten unntak. Hva tror du skjer i det allerede nevnte fireveiskrysset med høyreregel (eller et T-kryss med høyreregel, hvor den som kommer fra høyre arm skal svinge til sin venstre, og får vikeplikt for møtende bil), hvor alle har vikeplikt og stopper, og ingen av dem tråkker på gassen igjen? Instant trafikkork... Endret 2. februar 2012 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 Ingen regel uten unntak. Hva tror du skjer i det allerede nevnte fireveiskrysset med høyreregel (eller et T-kryss med høyreregel, hvor den som kommer fra høyre arm skal svinge til sin venstre, og får vikeplikt for møtende bil), hvor alle har vikeplikt og stopper, og ingen av dem tråkker på gassen igjen? Instant trafikkork... Vel, har du eit fireveiskryss(+), ingen forkjørsvei, der samtlige skal rett fram så vil du få det problemet uavhengig av "regelen" min. Så hva er poenget ditt? Etter "regelen" min skulle dessuten bilen som kom sist i ditt eksempel (T-krysset) kjørt siden alle andre har stoppet og dermed får vikeplikt for sistemann. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå