Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Om det kommer en bil mot deg i fra høyre i ei rundkjøring, JA, da har du vikeplikt for denne. Bilen har naturligvis brutt et par regler for å komme dit, men du har fortsatt vikeplikt for den.

 

Om du ser nøye på det bildet du linker til så er det tre skilt som viser at det er ei rundkjøring:

- Først har du påbudt om at du skal kjøre til høyre for midtrabbatten, inn mot rundkjøringa. Det er forbudt å kjøre inn mot rundkjøringa på venstre side.

- Deretter har du et nytt påbudt skilt, som sier at kjørefeltet du nå kjører inn i er enveiskjørt, og kjøreretningen er angitt med piler på skiltet. Dvs at du skal kjøre inn i rundkjøringen MOT klokka.

- Siste skiltet er et vikepliktsskilt. Normalt gjelder høyreregelen, som sier at man har vikeplikt for all trafikk fra høyre. Dette skiltet gir i tillegg vikeplikt fra venstre.

 

Voila. Tre standard skilt(som eg tipper alle her kjenner til) og man har ei fungerende rundkjøring. Og ingen tilleggsregler er nødvendig. Utrolig?

 

 

WHOHO! Innlegg nr 10k! :)

Endret av nomore
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ikke historien din? 180 graders sving? Som i å kjøre rundt rundkjøringen og komme tilbake den veien du kom? Og kjørelærer lærte deg å ta enda en runde før du skulle gjøre dette, i en spesifik rundkjøring?

 

AtW

Glemte selvfølgelig å nevne hvor jeg skulle. Jeg kom opp fra der pointeren står, og skulle første til høyre. Da ba kjørelæreren meg kjøre en runde rundt, istede for å ta en 180graders sving.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke historien din? 180 graders sving? Som i å kjøre rundt rundkjøringen og komme tilbake den veien du kom? Og kjørelærer lærte deg å ta enda en runde før du skulle gjøre dette, i en spesifik rundkjøring?

 

AtW

Glemte selvfølgelig å nevne hvor jeg skulle. Jeg kom opp fra der pointeren står, og skulle første til høyre. Da ba kjørelæreren meg kjøre en runde rundt, istede for å ta en 180graders sving.

 

Da regner jeg som nomore at du mener 90 grader? Og jeg vil nesten si du har litt delskyld i det, selvfølgelig er det helt villt av kjørelæreren å lære deg å ta en ekstra runde i en spesiell rundkjøring, men det burde du skjønt på egenhånd også.

 

AtW

Lenke til kommentar

Alle rundkjøringer har minst ei fil, og er per definisjon en kryssende vei. Du skal ikke tenke på bilen som kommer inn i rundkjøringen i armen til høyre, nei, men skiltet gir deg vikeplikt for all trafikk som kommer fra både høyre og venstre, i rundkjøringen. Bilen på bildet er ikke i rundkjøringen, og er dermed ekskludert.

 

Det finnes jo ikke rundkjøringer med trafikk i begge retninger. Hvor kommer denne debatten fra? Du har vikeplikt for alle i rundkjøringen, som vil si fra venstre. Med mindre du er i Storbritannia, Japan, Australia eller andre land med venstrekjøring.

Lenke til kommentar

Alle rundkjøringer har minst ei fil, og er per definisjon en kryssende vei. Du skal ikke tenke på bilen som kommer inn i rundkjøringen i armen til høyre, nei, men skiltet gir deg vikeplikt for all trafikk som kommer fra både høyre og venstre, i rundkjøringen. Bilen på bildet er ikke i rundkjøringen, og er dermed ekskludert.

 

Det finnes jo ikke rundkjøringer med trafikk i begge retninger. Hvor kommer denne debatten fra? Du har vikeplikt for alle i rundkjøringen, som vil si fra venstre. Med mindre du er i Storbritannia, Japan, Australia eller andre land med venstrekjøring.

Nei, det finnes ingen rundkjøring som har lovlig trafikk fra begge sider. Men pr definisjon så har man vikeplikt for ALT i en rundkjøring, uansett om det kommer fra venstre eller høyre. Og årsaken til dette er ingen spesialregel for rundkjøringer, men det faktummet at det er plassert et skilt ved innkjørselen i de fleste rundkjøringer, vikepliktsskilt nr 202, som sier at man har vikeplikt for trafikk både fra venstre og høyre.

 

Diskusjonen begynte når en bruker her påstå at rundkjøringer har egne regler, noe de ikke har. Og har deretter fortsatt når en annen bruker påstår at man ikke har vikeplikt for høyre når man kjører inn i rundkjøringer, noe man beviselig har.

Lenke til kommentar

Det finnes jo ikke rundkjøringer med trafikk i begge retninger. Hvor kommer denne debatten fra? Du har vikeplikt for alle i rundkjøringen, som vil si fra venstre.

Nytt, men lignende scenario: Du kjører på en vei hvor du har vikeplikt for de fra høyre (altså ingen forkjørsvei). En av veiene på høyre side er enveiskjørt, slik at det vanligvis ikke kommer noen fra høyre. Men, Ola Nordmann har kjørt feil og kommer mot kjøreretningen, og fra din høyre side. Har du vikeplikt?

Lenke til kommentar

Om det kommer en bil mot deg i fra høyre i ei rundkjøring, JA, da har du vikeplikt for denne. Bilen har naturligvis brutt et par regler for å komme dit, men du har fortsatt vikeplikt for den.

 

Om du ser nøye på det bildet du linker til så er det tre skilt som viser at det er ei rundkjøring:

- Først har du påbudt om at du skal kjøre til høyre for midtrabbatten, inn mot rundkjøringa. Det er forbudt å kjøre inn mot rundkjøringa på venstre side.

- Deretter har du et nytt påbudt skilt, som sier at kjørefeltet du nå kjører inn i er enveiskjørt, og kjøreretningen er angitt med piler på skiltet. Dvs at du skal kjøre inn i rundkjøringen MOT klokka.

- Siste skiltet er et vikepliktsskilt. Normalt gjelder høyreregelen, som sier at man har vikeplikt for all trafikk fra høyre. Dette skiltet gir i tillegg vikeplikt fra venstre.

 

Voila. Tre standard skilt(som eg tipper alle her kjenner til) og man har ei fungerende rundkjøring. Og ingen tilleggsregler er nødvendig. Utrolig?

 

 

WHOHO! Innlegg nr 10k! :)

 

hvis det var ti meg :

 

Hvis du legger merke til så er dette en rundkjøring med 2 felt .

Det var derfor jeg spurte hva du mente med høyre regelen her .

 

Er man inne i det innerste feltet ( man skal 270 ° rund ) og skall skifte felt for å komme seg ut så må man ta hensyn til de som er i det ytre.

 

For ordens skyld så regner jeg med at "snur" og kommer tilbake som er 360°

Lenke til kommentar

Det er fortsatt ingenting særskilt med rundkjøringer. Det er to felt inn mot rundkjøringen. Hver bil kjører da i sitt respektive felt inn i rundkjøringen. I rundkjøringen er det fortsatt to felt, og her gjelder normale regler rundt feltskifte.

 

Skal du til venstre så ligger du i venstre felt, holder det innerste feltet og før du kjører ut til høyre må du skifte kjørefelt i rundkjøringen. Her har du da vikeplikt for trafikk som ligger i det feltet fra før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes jo ikke rundkjøringer med trafikk i begge retninger. Hvor kommer denne debatten fra? Du har vikeplikt for alle i rundkjøringen, som vil si fra venstre.

Nytt, men lignende scenario: Du kjører på en vei hvor du har vikeplikt for de fra høyre (altså ingen forkjørsvei). En av veiene på høyre side er enveiskjørt, slik at det vanligvis ikke kommer noen fra høyre. Men, Ola Nordmann har kjørt feil og kommer mot kjøreretningen, og fra din høyre side. Har du vikeplikt?

 

Ja.

Lenke til kommentar

90 graders sving mener du vel? :)

Nei. 90 er jo bare til høyre. Ut, høyre, høyre = 180.

 

Skjønner det fortsatt ikke, du tar en høyre, forlater rundkjøringen ut i osloveien? Rikitg? Hvor er den andre høyren?

 

AtW

Auch. Trykka på linken nå, ser at det ble helt feil link.

 

Se Hagenbakken 20, Drøbak. Det er nærmeste rundkjøring der. Kommer fra Sorenskriver Ellefsen Vei, og skal til Grandeveien. Beklager at jeg ikke fikk riktig lenke.

Lenke til kommentar

Det finnes jo ikke rundkjøringer med trafikk i begge retninger. Hvor kommer denne debatten fra? Du har vikeplikt for alle i rundkjøringen, som vil si fra venstre.

Nytt, men lignende scenario: Du kjører på en vei hvor du har vikeplikt for de fra høyre (altså ingen forkjørsvei). En av veiene på høyre side er enveiskjørt, slik at det vanligvis ikke kommer noen fra høyre. Men, Ola Nordmann har kjørt feil og kommer mot kjøreretningen, og fra din høyre side. Har du vikeplikt?

 

Ja, du har det. Du taper forsikringsaken men anmelde fyren ender kanskje med å miste lappen men du taper bonus og penger iform av forsikringen. Samme med rundkjøring. Krasjer du med en bil ifra høyere så er det enda din feil og du taper iform at du ikke holdt vikeplikten din. Du kan faktisk bli anmeldt for det og miste lappen ettersom vikeplikten er en STRENG regel i Norge.

 

Dette har skjedd med en venn av kjørelæreren min, han hadde en kompis som krasjet med en fyr som kom ifra høyere i rundkjøring. Fyren tapte, i form av å bli anmeldt for å brutte vikeplikten sin, mistet lappen i to mnd eller noe og måtte kjøpe seg en ny bil ettersom han hadde bare del kasko forsikring. Han andre fyren mistet ikke lappen men ble anmeldt for å kjøre i feil kjøreretning og det var det.

Endret av Andzel
Lenke til kommentar

90 graders sving mener du vel? :)

Nei. 90 er jo bare til høyre. Ut, høyre, høyre = 180.

 

Skjønner det fortsatt ikke, du tar en høyre, forlater rundkjøringen ut i osloveien? Rikitg? Hvor er den andre høyren?

 

AtW

Auch. Trykka på linken nå, ser at det ble helt feil link.

 

Se Hagenbakken 20, Drøbak. Det er nærmeste rundkjøring der. Kommer fra Sorenskriver Ellefsen Vei, og skal til Grandeveien. Beklager at jeg ikke fikk riktig lenke.

 

Ja, det er en ganske krapp sving ja, men bør jo være relativt uproblematisk på tohjuling allikevel?

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...