Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Må bare klage litt; :realmad: på personer som parkerer så nært bilen din at du må krabbe inn vindu for å komme inn. Er det så vanskelig å justere bilen litt når en ser at en står klint opp i bilen på siden?

Ja, det er irriterende når folk ikke klarer å parkere bilen innenfor de hvite stripene.

Lenke til kommentar

Hehe, er det passasjer dør mot passasjerdør parkerer jeg gjerne litt ekstra nærme for å få god plass til å åpne førerdøra mi ;)

 

Ingen setter seg vel inn på passasjersida når de skal ut fra en p-plass? Har man passasjerer er det bare å kjøre ut fra spot'n før de setter seg inn.

Lenke til kommentar
Er det ikke sånn at hvis noen kjører på en bil bakfra så har han skylden uansett?

Jepp.

Så dersom en person bryter vikeplikten i et kryss og du kjører på den bakfra får du skylden....? :hmm:

Kan noen fortelle meg åssen det scenarioet kan gå til? :dontgetit:

Hmm...

 

Jeg tenker forkjørsvei der en smetter ut foran deg, du rekker ikke bremse, han rekker ikke akesellerere, og du kjører på ham.

 

Though, klarer ikke helt se for meg at det er så sannsynlig at det skjer. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Så dersom en person bryter vikeplikten i et kryss og du kjører på den bakfra får du skylden....?  :hmm:

 

Jo, det skal jeg fortelle deg. Lånte bort bilen til en kamerat som ikke var helt trygg på rwd om vinteren. Han kjørte ut på en forkjørsvei og hadde god margin til drosjen som kom lenger nedi veien. Kameraten fikk sleng i det samme han kjørte ut og havna inn i snøfonna et stykke unna utkjøringa (ca 25-30 meter etter). Drosjen kom nærmere og gjorde ikke stor antydning til å bremse og dundra inn i sida/baken på bilen.

 

Etter en stund kom forsikringsselskapene fram til at det måtte bli skylddeling (mest fordi drosjesjåføren ikke gjorde særlig inngrep for å unngå kollisjon).

 

Jeg/mitt forsikringsselskap prøvde lenge å overbevise den andre parten om at min kamerat ikke brøt vikeplikta på grunn av at bilen allerede var kommet et stykke ut i veien og at drosjen med viten og vilje ikke prøvde særlig mye for å unngå å kjøre i baken på min bil.

 

Så slike tilfeller blir nok vurdert individuelt. Uhm, kanskje ikke det beste eksempelet...

 

Summa sumarum, kræsjer du i en bil som bryter vikeplikten så slipper du nok skyld, så lenge du prøver å unngå å kjøre i ræva på bilen foran

Lenke til kommentar
Er det ikke sånn at hvis noen kjører på en bil bakfra så har han skylden uansett?

Jepp.

Så dersom en person bryter vikeplikten i et kryss og du kjører på den bakfra får du skylden....? :hmm:

Kan noen fortelle meg åssen det scenarioet kan gå til? :dontgetit:

Grasmyrbakken mot Stathelle (for de som er kjent i Bamble) som eksempel. Strekningen er ganske trafikkert som følge av fergetrafikken fra Langesund til Hirtshals. Veien er forkjørsvei med 70 sone og 60 sone nedest i bakken.

 

Det mange gjør når dem skal ut fra vei med vikeplikt her er at dem satser på at de har stor nok luke til bilen foran for å få sin egen bil fra 0 til 70 km/t eller 60 km/t. I morres lå jeg 5 sekunder bak bilen foran meg, midt i bakken hiver en fyr seg ut mellom oss og jeg måtte stå på bremsen - mine egne skilt reflekterte i støtfangeren hans bak.... :no:

 

Synes det er litt snaut med 4-5 sekunders luke for en slik utkjøring :ermm:

Endret av skinner
Lenke til kommentar

Det er de tilfeller jeg pleier å legge meg så tett at det ikke nytter å kave seg i mellom meg og bilen forran og du kan jo legge deg så tett at du føler deg trygg på at det er langt nok til å få stoppa hvis bilen forran stopper ;)

 

Ikke lett å skrive det der, så om dere ikke skjønner meg, så prøver jeg igjen ;)

Lenke til kommentar
Det mange gjør når dem skal ut fra vei med vikeplikt her er at dem satser på at de har stor nok luke til bilen foran for å få sin egen bil fra 0 til 70 km/t eller 60 km/t. I morres lå jeg 5 sekunder bak bilen foran meg, midt i bakken hiver en fyr seg ut mellom oss og jeg måtte stå på bremsen - mine egne skilt reflekterte i støtfangeren hans bak....  :no:

Håper du stod på hornet. :)

 

Det er de tilfeller jeg pleier å legge meg så tett at det ikke nytter å kave seg i mellom meg og bilen forran og du kan jo legge deg så tett at du føler deg trygg på at det er langt nok til å få stoppa hvis bilen forran stopper

Det gjør jeg av og til også, spesielt der trafikken kommer fra Gamle Sandviken rett etter bomstasjonen i Sandviken på veg til Bergen sentrum fra Åsane. Er ofte mange hasardiøse forsøk på å komme inn i morgenrushet der! Det er 60 på stedet, men bare 100 m lenger bak er det 80, så praktisk sett ligger jo folk gjerne i 70-80 fremdeles... Nok en gang for kjentfolk. ;)

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar

Jeg hater folk som ligger klistret i støtfangeren bak deg når man kjører bil.

Kjørte i vinter fra Kolstad og inn på E6 ved påkjøringen fra Tiller, skulle til Tempe.

Dette var fredag kveld og jeg holdt til venstre ned Okstabakkene forde jeg skulle første avkjøring til venstre.

Holdt rundt 90-95 km/t.

Bak meg kom en Ford (hånd) Granada full av ungdommer og nettop klistret seg i støtfangeren min.

For å vise at de skulle holde avstand så TRAMPET jeg på bremsen, skulle sett bilen bak fikk problemer, vinglet fra side til side og blinket med lysene.

Han kjørte forbi meg ved Siemens bygget og la seg forran, når han såg at jeg blinket inn på Tempe så vrengte han også inn der og kjørte opp Tempevegen.

Spør ikke hvorfor men jeg parkerte på parkeringsplassen utenfor høyblokkene der og da kom Granadaen lurende tilbake og kjøret ut på E6en igjen.

 

Er det noen som har missforstått 3sekunders regelen og tror det er 3 nanosekunder eller at det er deres rett å ligge så tett som mulig bak bilen forran?

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Forskjellen på okstadbakkene og andre normale veier er at det er 3 felt inn mot Trondheim her og det var 3 biler på veien den kvelden, den jeg kjøret, en til høyre for meg og granadaen bak meg.

Kanskje jeg skal montere 1000 metere i bakruta, hadde nok skremt dem. :angry:

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Er folk egentlig klar over at varseltrekanten skal plasseres med samme avstand som skilt? Altså 150-250m på landveg og 80-150m ellers (tror det var noe sånt. Er lenge siden jeg hadde teorien gitt :blush:). Har på følelsen at det er merkverdig få som faktisk kjenner til det her. Ved en rekke anledninger har jeg sett folk plassere trekanten 5-6m bak bilen. Noen som kan si meg hvordan man stopper en bil på 5-6m når man kjører i 80km/h og trenger 1sek (22m) på å reagere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...