Gå til innhold

Trafikalsk klagemur

Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rundkjøringer har likevel en særregel.

Alle som skal inn i den har vikeplikt ( med mindre det er lokale bestemmelser ).

I praksis er det vikeplikt fra venstre inn i rundkjøringen ( den er jo enveis kjørt )

Nei, rundkjøringer har INGEN særregler. Vikeplikten du har når du kjører inn i en rundkjøring får du pga vikepliktskiltet på vei inn i rundkjøringen. Bør ikke være et nytt skilt for deg. Enveiskjøringen skyldes påbudt kjøreretning skiltet, som heller ikke bør være et nytt skilt for deg. Leste du posten min?

Er ikke dette da definert i loven slik at det i teorien ikke skal vær nødvendig med skiltet ?

det jeg definer som særregel er nettopp vikeplikten for den fra venstre ( når du skal inn i rundkjøringen ). Ofte er det de som skal ut ved neste arm

Hvor har du det fra at det er et nytt skilt for meg ?

jeg kan jo nevne at for en del år siden var det en del rundkjøringer ( langt færre en det er i dag ) her i Bodø som hadde vikeplikt for dem som var inne i rundkjøringene.

Det med førte selvfølgelig en del kaos

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Er ikke dette da definert i loven slik at det i teorien ikke skal vær nødvendig med skiltet ?

det jeg definer som særregel er nettopp vikeplikten for den fra venstre ( de som kommer ut av rundkjøringen )

Det at du har vikeplikt for de som kommer fra venstre (de som er i rundkjøringen) når du skal inn i en rundkjøring er ingen særregel. Dette skyldes vikepliktskiltet som står ved innkjøringen til rundkjøringen.

Som Statens vegvesen skriver på sine nettsider: Det finnes ikke særskilte trafikkregler for kjøring i rundkjøring. De regler som gjelder ellers, må derfor tilpasses kjøring i rundkjøring.

Lenke til kommentar

det jeg definer som særregel er nettopp vikeplikten for den fra venstre ( de som kommer ut av rundkjøringen )

Det er ikke de som kommer ut av rundkjøringen du har vikeplikt for(de kommer jo ut i et eget kjørefelt uansett), men du har vikeplikt for alle som er I rundkjøringen, siden skiltet gir deg vikeplikt for trafikk fra både venstre og høyre. Og skiltet kan du finne hvor som helst, ikke bare ved innkjørselen til rundkjøringer.

Hvor har du det fra at det er et nytt skilt for meg ?

Siden du forbinder skiltet eksplisitt med rundkjøringer så virker det ikke som om du er kjent med skiltet ellers.

jeg kan jo nevne at for en del år siden var det en del rundkjøringer ( langt færre en det er i dag ) her i Bodø som hadde vikeplikt for dem som var inne i rundkjøringene.

Det med førte selvfølgelig en del kaos

Hadde rundkjøringen vikeplikt for de som var i rundkjøringen? :)

Om du mener at de som skal inn i rundkjøringen har vikeplikt for alle som er i rundkjøringen, så er det korrekt oppførsel i de fleste rundkjøringer. Men følg skiltingen, så går det nok bra.

Lenke til kommentar

Jo. Når dette skiltet står ved innkjørselen til rundkjøringen så har man vikeplikt for trafikk som kommer fra begge sider:

post-14502-0-95333300-1328039732_thumb.jpg

202 Vikeplikt

Skiltet angir at kjørende har vikeplikt for kjørende trafikk i begge retninger på kryssende veg.

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Eg er enig i at man normalt sett ikke vil være i en situasjon hvor det kommer noen fra høyre, men skiltet står som regel der uansett, og pr definisjon så gir det trafikanten som er på vei inn vikeplikt for trafikk fra begge sider :)

For ikke så mange ukene siden så kjørte eg forbi en bil som faktisk hadde kjørt mot kjøreretningen i en rundkjøring og ut av rundkjøringen via en innkjørsel(dvs ut av rundkjøringen MOT kjøreretningen). Vedkommende såg skrekkslagen ut der hun satt, låst opp mot midtrabbatten mens irriterte bilister presset seg forbi.

Lenke til kommentar

Hvis man har brutt love ved å kjøre feil så skal man vise aktsomhet når man prøver å komme seg ut av det.

Ville det da ikke være normalt at man da har all vikeplikt ?

i realiteten har man vikeplikt for de som kommer i riktig retning.

Hvis det ikke er det samme i rundkjøringer så funger dette som en særbestemmelse for rundkjøringer

Lenke til kommentar

Jo. Når dette skiltet står ved innkjørselen til rundkjøringen så har man vikeplikt for trafikk som kommer fra begge sider:

post-14502-0-95333300-1328039732_thumb.jpg

202 Vikeplikt

Skiltet angir at kjørende har vikeplikt for kjørende trafikk i begge retninger på kryssende veg.

Jo, men en rundkjøring er ikke en kryssende vei.

Se på denne rundkjøringen.

Når det kommer en bil fra veien til høyre, skal du ikke tenke på ham i det hele tatt. Så lenge ingen kommer fra venstre, er det bare å legge seg ut. Ergo, ingen vikeplikt til høyre. Hvis ikke hadde alle måttet stoppe hele tiden, og rundkjøringen ville ikke vært i bevegelse.

Lenke til kommentar

Alle rundkjøringer har minst ei fil, og er per definisjon en kryssende vei. Du skal ikke tenke på bilen som kommer inn i rundkjøringen i armen til høyre, nei, men skiltet gir deg vikeplikt for all trafikk som kommer fra både høyre og venstre, i rundkjøringen. Bilen på bildet er ikke i rundkjøringen, og er dermed ekskludert.

Lenke til kommentar

Her er ifølge sensor årsaken til at jeg strøk på oppkjøringa mi, første gangen. Greia er at kjørelærer ba meg ta en runde rundt rundtkjøringa, og IKKE ta 180gradersvingen, fordi akkuratt i den rundkjøringa hadde han en ulykke som kunne vært unngått ved å kjøre helt rundt, og tar derfor ikke sjansen på det. Sensor derimot ble ekstremt sur, og ba meg kjøre rett tilbake til trafikkstasjonen. (Dette på motorsykkel).

Han oppga også til grunn at jeg brukte litt tid til å komme opp i fart, det er nå greit nok. Liker ikke helt den rundkjøringa, though.

Lenke til kommentar

Her er ifølge sensor årsaken til at jeg strøk på oppkjøringa mi, første gangen. Greia er at kjørelærer ba meg ta en runde rundt rundtkjøringa, og IKKE ta 180gradersvingen, fordi akkuratt i den rundkjøringa hadde han en ulykke som kunne vært unngått ved å kjøre helt rundt, og tar derfor ikke sjansen på det. Sensor derimot ble ekstremt sur, og ba meg kjøre rett tilbake til trafikkstasjonen. (Dette på motorsykkel).

Han oppga også til grunn at jeg brukte litt tid til å komme opp i fart, det er nå greit nok. Liker ikke helt den rundkjøringa, though.

Jeg skjønner ikke historien din? 180 graders sving? Som i å kjøre rundt rundkjøringen og komme tilbake den veien du kom? Og kjørelærer lærte deg å ta enda en runde før du skulle gjøre dette, i en spesifik rundkjøring?

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...