sinnaelgen Skrevet 12. januar 2012 Del Skrevet 12. januar 2012 De flest vil nok ligge i den hastigheten som de mer er mest behagelig å kjøre i ( den vil normalt ligge et stykke lavere en tilsatt maksimalt hastighet ). Problemet er jo all forskjellige mennesker vil kjøre i forskjellige hastigheter. Siden ikke alle er likke villig til å slippe andre forbi så må det blir konflikter Det som var før ( usikker på om det skjer enda) , ville man forbi noen som man syntes kjørte for sakte så måtte man ofte over fartsgrensen for klare å komme seg forbi på timelig tid. det typiske var biler med campingvogner som ikke ville slippe andre forbi. Det er helt ok at ikke alle syntes det er forsvarlig eller behagelig å kjøre like fort som andre ønsker , men det må gå an å komme forbi på en forsvarlig måte. Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 15. januar 2012 Del Skrevet 15. januar 2012 Du som så det var klart bak meg og det ikke kom noen biler i motsatt kjøre retning har da faen ikke jeg vikeplikt for da?! IDiot av en dame, når fartsgrensen er 80 på stedet men jeg faktisk lå i 60-70 hadde jeg ligget i 80 eller 90 så hadde det smelt bra! Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 15. januar 2012 Del Skrevet 15. januar 2012 Et lite spørsmål angående trailere. Når eg havner bak en trailer så vil eg som oftest snarest mulig forbi. Men ikke på død og liv. Om eg ikke har en god strekning å kjøre forbi på så ligger eg heller bak, og da legger eg meg alltid godt bak. Dette for å unngå steinsprut og mye støv/dritt som legger seg på bilen samt sørge for at eg ikke ligger i blindsonen til traileren. Mao være sikker på at sjåføren ser meg og samtidig gi vedkommende pusterom uten at det ligger en jypplig 30 cm fra bakdekkene hele veien(som han ikke ser). Typisk avstand er slik at eg ser sidespeilene og mellom oss er det ofte plass til to billengder. I går gjorde eg nettopp dette, og på en godt egnet strekning aksellererte ikke traileren som eg hadde ventet men beholdt hastigheten mens han satte på blinklyset(til høyre). Eg blinket meg ut, la meg på siden, kjørte forbi og rett etter at eg la meg inn igjen og slo av blinklyset så blinket eg en ekstra gang for å signalisere takk. Da blinket trailersjåføren en gang med langlysene. Spørsmålet mitt er, slapp trailersjåføren meg frem fordi han oppfattet meg som pågående og innpåsliten, og at blinket med langlys var et tegn på irritasjon, eller var dette korrekt fremtreden og blinket var et "værsegod"? Noen dager gammel post, men vet du er aktiv her så Jeg blinker alltid raskt med nødblink eller tåkelys bak som takk, og får alltid et lite pekk i lyshornet tilbake. Gjort det alle mine.. 4 år.. på veien nå, og har alltid fått et blink tilbake. (4 år huh, begynner å bli gammel synes jeg!) Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 15. januar 2012 Del Skrevet 15. januar 2012 Nr. 3: Gamle folk som ligger 10 - 15 km under fartsgrensen, uansett! Er det 80 ligger de i 65 - 70 og når fartsgrensen reduseres til 60, ligger de faen meg i 40 - 50 ich også! Enkelte skulle ikke fått fortsette å ha førerkort og det burde innføres bøter for å kjøre for sagte TILSVARENDE bøter for å kjøre for fort. Fartsgrense betyr øvre tillatte grense. Det vil si at er det 80-grense, betyr ikke det at 80 er farta man skal ligge i. Det er mye som spiller inn, værforhold, svinger etc. Man kan bli bøtelagt for å ligge i 80 i 80-sona hvis det pøsregner e.l. Man kan også miste lappen for å kjøre for sakte (hindrer trafikk) jf. vegtrafikkloven § 3 og 6. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10087932 http://www.nettavisen.no/innenriks/ibergen/article1346911.ece http://www.austagderblad.no/lokale_nyheter/article2298188.ece Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 15. januar 2012 Del Skrevet 15. januar 2012 Da kjørte du (mest sannsynlig) riktig. Fartsgrenser er satt for optimale forhold: Opphold, tørr asfalt og 20 plussgrader. Jeg bare lurer, har du kilder på dette? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. januar 2012 Del Skrevet 15. januar 2012 (endret) Det er vel heller normalt gode forhold. Fartsgrensen er en øvre grense som man kan bruke når alt er som normalt. Man er selv ansvarlig for å justere ned hastigheten når forholdene tilsier det. Noen steder bør man sette ned hastigheten hele vintersesongen. Slik jeg ser det trenger det ikke være optimale forhold, +20 grader eller tørt. Man må jo også vurdere forholdene ut i fra bilens egenskaper, sjåførens erfaringsgrad osv. Endret 15. januar 2012 av Simen1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 15. januar 2012 Del Skrevet 15. januar 2012 Fartsgrense har jo 2 misjoner. Den viktigste er å hindre ant noen kjører uforsvarlig fort Den andre er at det er flyt i trafikken . Hvis alle skulle holde den fartsgrensen som behager dem til enhver tid så vil det bare bli kaos. Fartsgrensen skal hindre at noen kjører for fort. Likevel er det mange som bryter den . ( jeg kan med min bil holde høyere fart uten å være fare for andre ) Så er det de som holder så lav hastighet at det lager farlige situasjoner. Hvis en ikke klare å holde normalt /vanlig hastighet på veien hva gjør en der da ? Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Skjønner du virkelig ikke at man ikke kan holde 80 på et føre som ikke tilsier at man kan kjøre i 80? Kan du vennligst levere tilbake førerkortet ditt? 2 Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Det er vel heller normalt gode forhold. Fartsgrensen er en øvre grense som man kan bruke når alt er som normalt. Man er selv ansvarlig for å justere ned hastigheten når forholdene tilsier det. Noen steder bør man sette ned hastigheten hele vintersesongen. Slik jeg ser det trenger det ikke være optimale forhold, +20 grader eller tørt. Man må jo også vurdere forholdene ut i fra bilens egenskaper, sjåførens erfaringsgrad osv. Ja jeg vil bare ha sitatet fra lovdata som evt sier det han skriver, med ordbruken "optimale forhold". Alle som har tatt førerkortet har vel forstått det du nevner, ihvertfall fått det opplest. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Det er ikke forbudt å kjøre saktere enn fartsgrensen. Det som er forbudt er å hindre trafikkflyten, ved å la være å slippe andre biler fram. Lenke til kommentar
settings Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 iriterer meg over busser som ligger i 40 i starten av bakker, kjører orginal mopppe så det går trått mot toppen. og så folk som bestemmer seg for og kjøre forbi på utsiden i trange svinger, greit nok og kjøre forbi på flater men må man på død og liv presse seg fordi? og idioter som ikke vet hva blinklys er.... Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 iriterer meg over busser som ligger i 40 i starten av bakker, kjører orginal mopppe så det går trått mot toppen. Her skal du få et gratis tips av meg. I stedet for å ligge klistra til bakre støtfanger på bussen så legger du inn 20-30 meters ekstra avstand til bussen. Da kan gi på litt ekstra i bånn av bakken og få en smidigere forsering av bakken. 4 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Skjønner du virkelig ikke at man ikke kan holde 80 på et føre som ikke tilsier at man kan kjøre i 80? Kan du vennligst levere tilbake førerkortet ditt? jeg vet god at man ikke alltid kan holde fartsgrensen. Det du tydeligvis ikke vet er at man ikke skal hindre andre fra holde fartsgrensen hvis det ellers ikke er noen fare med det. Forøvrig svarte jeg på innlegget der det ble diskuter hva som ville skje hvis alle bare holder den farten de har lyst til man har en nedre uoffisiell fartsgrense som alle bør holde for å unngå kaos. Denne fartsgrensen justerer seg etter forholdene Lenke til kommentar
Lami Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 (endret) Skjønner du virkelig ikke at man ikke kan holde 80 på et føre som ikke tilsier at man kan kjøre i 80? Kan du vennligst levere tilbake førerkortet ditt? Hva legger du i "et føre som ikke tilsier at man kan kjøre i 80"? For eksempel, kommer pittelitt (noen cm) snø på asfalten, er dette da et føre som tilsier at man ikke kan kjøre i 80? Og at man da er nødt til å kjøre 50 hastigheter under 80? Hvis ja: kan du vennligst levere tilbake førerkortet ditt? Jeg tror vi har nok av folk som skal slakke ned til 60km/t i 80-sonen bare av at de ser litt snø på himmelen. Endret 16. januar 2012 av Lami Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Spørs på snøen det. Er det sånn snø som det er i Lillehammer nå, så kan det være livsfarlig å kjøre i 30 i nedoverbakke. Lenke til kommentar
settings Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 iriterer meg over busser som ligger i 40 i starten av bakker, kjører orginal mopppe så det går trått mot toppen. Her skal du få et gratis tips av meg. I stedet for å ligge klistra til bakre støtfanger på bussen så legger du inn 20-30 meters ekstra avstand til bussen. Da kan gi på litt ekstra i bånn av bakken og få en smidigere forsering av bakken. i en 1 km bakke? må ta fart en km for og holde over 20 på toppen. Lenke til kommentar
TechTiger Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Spørs på snøen det. Er det sånn snø som det er i Lillehammer nå, så kan det være livsfarlig å kjøre i 30 i nedoverbakke. Det går helt fint med 40-50 ned brattbakken på Vingnes med piggfritt, så den må du bokstavelig talt lenger på landet med. iriterer meg over busser som ligger i 40 i starten av bakker, kjører orginal mopppe så det går trått mot toppen. Her skal du få et gratis tips av meg. I stedet for å ligge klistra til bakre støtfanger på bussen så legger du inn 20-30 meters ekstra avstand til bussen. Da kan gi på litt ekstra i bånn av bakken og få en smidigere forsering av bakken. i en 1 km bakke? må ta fart en km for og holde over 20 på toppen. Da venter du til bussen er kommet seg opp først, verre er det ikke. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 iriterer meg over busser som ligger i 40 i starten av bakker, kjører orginal mopppe så det går trått mot toppen. Her skal du få et gratis tips av meg. I stedet for å ligge klistra til bakre støtfanger på bussen så legger du inn 20-30 meters ekstra avstand til bussen. Da kan gi på litt ekstra i bånn av bakken og få en smidigere forsering av bakken. i en 1 km bakke? må ta fart en km for og holde over 20 på toppen. Da får du skaffe deg en sprekere moppe. Poenget mitt var at hvis du irriterte deg over at bussen foran deg ikke gasset i forkant av bakken så holder du for liten avstand. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Opplevde noe merkelig i dag. Jeg lå bak en bil kø. Hadde kjørt bak den bilen ca. 1 mil, så slår h*n på tåkebaklys. Jeg tenkte at h*n kanskje syns jeg lå litt nært, så jeg slipper meg lengre bak (har nå i underkant av 50 meter mellom oss). Neida, lyset er fortsatt på, så jeg blinker med langlysene. Alt jeg får tilbake er blinking med tåkebaklyset. Jeg kjørte av veien et par kilometer senere, og til min forferdelse slo h*n av lyset når jeg kjørte av. Hva oppnår man med å gjøre slikt? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Opplevde noe merkelig i dag. Jeg lå bak en bil kø. Hadde kjørt bak den bilen ca. 1 mil, så slår h*n på tåkebaklys. Jeg tenkte at h*n kanskje syns jeg lå litt nært, så jeg slipper meg lengre bak (har nå i underkant av 50 meter mellom oss). Neida, lyset er fortsatt på, så jeg blinker med langlysene. Alt jeg får tilbake er blinking med tåkebaklyset. Jeg kjørte av veien et par kilometer senere, og til min forferdelse slo h*n av lyset når jeg kjørte av. Hva oppnår man med å gjøre slikt? La meg gjette, du kjørte med tåkelys/nærlys på. Hadde jeg hatt tåkebaklys på privatbilen min skulle jeg også gjort det, tåkelys mot tåkelys. 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå