Solaris Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 (endret) Sant nok. Men det er tross alt ikke mer enn 6 dager siden 10-15 vogntog fullstendig sperret E16 over Sollihøgda. http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.7939257 Noe må jo kunne gjøres for å begrense slike ulykker, som igjen fører til det komplette kaos på veiene. At politiet bare vurderer å anmelde er hårreisende. Slik aktivitet burde føre til anmeldelse og beslag av førerkort på stedet. Konsekvensene er enorme, og samfunnet påføres tap i mange-millionklassen. Edit. Tydeligvis flere som reagerer på alle disse vogntogene som fullstendig lammer trafikken så snart det er tre snøfnugg på bakken. Nå er NAF også på banen... NAF vil stoppe vogntog på grensen - VG Nett Endret 10. januar 2012 av Solaris Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 Splitt tråden takk? Done https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1406872&view=findpost&p=18813079 Da har jeg ryddet inn hele diskusjonen i denne tråden. Om noen innlegg forsvant med i dragsuget så send meg et PM. Reaksjoner på dette innlegget tas via pm, eller gjennom rapportpanelet. Lenke til kommentar
Adversary Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 Tror nettopp et vogntog prøvde å presse meg av veien under forbikjøring.. Hva faen feiler det folk? Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 http://www.youtube.com/watch?v=-4YzuYnvzTM 1 Lenke til kommentar
gneis Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 Denne tråden passet godt for meg. Trenger å få ut litt frustrasjon av trafikken av og til. Av og til lurer på jeg på om jeg skulle latt være å tatt førerkortene mine i det hele tatt, for jeg blir steik forbanna av andre trafikkanter nesten hver dag. Nr. 1: Hvorfor er det ikke lov å knekke blinklysbrytere i bilene til andre? De har jo ikke bruk for de likevel. Nr. 2: Billist som kjørte maks 1 meter bak meg når jeg kjørte sykkelen. Jeg bremste for å skremme han litt så han skulle holde avstand, men han endte meg å gjøre en farlig forbikjøring for så å presse meg av veien. Skulle hatt juling! Nr. 3: Gamle folk som ligger 10 - 15 km under fartsgrensen, uansett! Er det 80 ligger de i 65 - 70 og når fartsgrensen reduseres til 60, ligger de faen meg i 40 - 50 ich også! Enkelte skulle ikke fått fortsette å ha førerkort og det burde innføres bøter for å kjøre for sagte TILSVARENDE bøter for å kjøre for fort. 1 Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 Fartsgrense betyr øvre tillatte grense. Det vil si at er det 80-grense, betyr ikke det at 80 er farta man skal ligge i. Det er mye som spiller inn, værforhold, svinger etc. Man kan bli bøtelagt for å ligge i 80 i 80-sona hvis det pøsregner e.l. 2 Lenke til kommentar
Runar Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 Man kan bli bøtelagt for å ligge i 80 i 80-sona hvis det pøsregner e.l. Nuvel, akkurat den er jeg litt skeptisk til. 8 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 Ja, du kan bøtelegges hvis du ikke kjører forsvarlig. Sikten blir ikke bedre av at det regner, og 80 km/t gjør det bare verre. Desverre er ikke sunn fornuft en del av den obligatoriske opplæringen for førerkort. 1 Lenke til kommentar
Runar Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 Så å holde 80 km/t mens det regner kraftig er automatisk uforsvarlig? 5 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 Ja, det vil jeg si. Du vet aldri hva som skjuler seg bak veggen av vann. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 (endret) Ikke automatisk, men det kan være det. Det kommer an på så mangt. Sjåfører kan også vurdere det sånn at bilen de kjører ikke er like forsvarlig å holde fartsgrensa med som andre biler. Da kan sjåføren med loven i hånd holde lavere hastighet enn øvre fartsgrense selv om andre holder den hastigheten. Bare for å ta et eksempel: Det er ikke ulovlig å kjøre veteranbilen sin i 80-sone selv om det føles uforsvarlig å kjøre den raskere enn 70 km/t, man må bare holde seg nede på det man føler er en forsvarlig hastighet. Det samme kan sikkert sies om uerfarne sjåfører også. F.eks er det lov å la en kjøreskoleelev kjøre i 70 i 80-sonen fordi han/hun føler 80 blir for fort for å ha god kontroll over situasjonen, selv om alle andre føler 80 er fult forsvarlig for dem. Det er lett å skjønne at sånt kan føre til irritasjon, men det er altså ikke ulovlig å kjøre lavere enn fartsgrensa av slike grunner. Det er faktisk påbudt å kjøre i det man føler er forsvarlig hastighet (under fartsgrensa), selv om det ikke samsvarer med hva andre trafikanter mener er forsvarlig hastighet for dem. Her må man bare besinne seg og respektere andres vurderinger for seg og sitt kjøretøy. Endret 11. januar 2012 av Simen1 5 Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 Du skal kjøre etter forholdene. Er det uforsvarlig å holde 80, pga dårlig sikt, glatt osv, kan du bøtelegges. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 Jeg har holdt 60 i 80-sonene mellom Lillehammer og Otta. Jeg anså det som uforsvarlig og livsfarlig å holde 80. 2 Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 Da kjørte du (mest sannsynlig) riktig. Fartsgrenser er satt for optimale forhold: Opphold, tørr asfalt og 20 plussgrader. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 E6 mellom Lhmr og Otta skulle ikke hatt 80 selv under optimale forhold. 1 Lenke til kommentar
Runar Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 E6 mellom Lhmr og Otta skulle ikke hatt 80 selv under optimale forhold. Tullball. Store deler av den strekningen tåler helt fint 80 km/t. 3 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 12. januar 2012 Del Skrevet 12. januar 2012 Om 20 plussgrader er et av kravene for optimale forhold så har vi i Norge et problem 4 Lenke til kommentar
Zodihax Skrevet 12. januar 2012 Del Skrevet 12. januar 2012 (endret) Fartsgrenser er satt for optimale forhold: Opphold, tørr asfalt og 20 plussgrader. Nei, de er satt slik at de skal passe uansett hvor dårlig bil du har og hvor dårlig sjåfør du er. Endret 12. januar 2012 av Zodihax 4 Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 12. januar 2012 Del Skrevet 12. januar 2012 Fartsgrenser er satt for optimale forhold: Opphold, tørr asfalt og 20 plussgrader. Nei, de er satt slik at de skal passe uansett hvor dårlig bil du har og hvor dårlig sjåfør du er. Då kan ikkje maks fartsgrense vere meir enn 20... 1 Lenke til kommentar
ZeRKoX Skrevet 12. januar 2012 Del Skrevet 12. januar 2012 Om 20 plussgrader er et av kravene for optimale forhold så har vi i Norge et problem Strengt tatt er vel kald asfalt (aka 5-10c) bedre enn varmere, da det _kan_ piple opp olje fra varm asfalt... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå