Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Stor forskjell på folk ja. Selv greier jeg bare ikke å sove eller gjøre andre ting enn å kjøre bil når jeg sitter i førersetet. Jeg har en kamerat som greide å sovne på motorsykkel en gang.. Våknet da han var langt ned i grøfta etter å ha kjørt rett frem i en sving.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal innrømme at jeg har hvert nær å sovne to ganger. Begge ganger under langkjøring, og med den forferdelige kalde servicebilen min. Skrudde opp varmen og vifta, men alt som skjedde var at jeg blei varm i trynet, og fortsatt like kald på beina. Ene gangen lå jeg bak en trailer som holdt jevn fart, andre gangen var jeg aleine på veien. Tok en luftepause begge gangene, og fikk ordna meg kaffe. Har aldri hatt noe problem med trøtthet ellers. Kan være veldig trøtt før jeg setter meg i bilen, men trøttheta forsvinner med en gang jeg begynner å kjøre. Har nok mye å si om det er mye svinger og ellers mye som skjer på veien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uansett hvor trøtt jeg blir så sovner jeg aldri heldigvis :)

Vær grei å ikke gamble for mye på den oppfatningen. Jeg trodde akkurat det samme om meg selv, men lærte etter noen år at jeg bare ikke hadde vært trøtt nok.

Etter å ha vært våken i ~40 timer, og kjørt i 5 timer mens de baki sov, så jeg ikke fikk engasjert meg i samtale og heller ikke kunne kjøre høy musikk, skjedde min eneste episode med å duppe av.

Det skal heller aldri skje igjen, for det var forbannet close på at jeg kjørte utfor skrenten med to 14-åringer i baksetet.

 

Det er faktisk et av skiltene som har en definitivt reell fornuft, så stol på det: "Stopp og sov 15min!".

Lenke til kommentar

Et lite spørsmål angående trailere. Når eg havner bak en trailer så vil eg som oftest snarest mulig forbi. Men ikke på død og liv. Om eg ikke har en god strekning å kjøre forbi på så ligger eg heller bak, og da legger eg meg alltid godt bak. Dette for å unngå steinsprut og mye støv/dritt som legger seg på bilen samt sørge for at eg ikke ligger i blindsonen til traileren. Mao være sikker på at sjåføren ser meg og samtidig gi vedkommende pusterom uten at det ligger en jypplig 30 cm fra bakdekkene hele veien(som han ikke ser). Typisk avstand er slik at eg ser sidespeilene og mellom oss er det ofte plass til to billengder.

 

I går gjorde eg nettopp dette, og på en godt egnet strekning aksellererte ikke traileren som eg hadde ventet men beholdt hastigheten mens han satte på blinklyset(til høyre). Eg blinket meg ut, la meg på siden, kjørte forbi og rett etter at eg la meg inn igjen og slo av blinklyset så blinket eg en ekstra gang for å signalisere takk. Da blinket trailersjåføren en gang med langlysene.

 

Spørsmålet mitt er, slapp trailersjåføren meg frem fordi han oppfattet meg som pågående og innpåsliten, og at blinket med langlys var et tegn på irritasjon, eller var dette korrekt fremtreden og blinket var et "værsegod"?

Lenke til kommentar

Spørsmålet mitt er, slapp trailersjåføren meg frem fordi han oppfattet meg som pågående og innpåsliten, og at blinket med langlys var et tegn på irritasjon, eller var dette korrekt fremtreden og blinket var et "værsegod"?

 

Kun han kan svare på det. I den siste tiden har lyshornet blitt brukt til alt for mye av lastebilsjåfører, så du kan ikke være sikker på det. Han slapp deg forbi, og til og med hjalp deg forbi. Hadde han ikke "likt" deg: hadde han ikke gjort det.

 

Var det en bil foran han, og du smettet inn i mellom den og lastebilen?

 

KUDOS for å ikke ligge i blindsone, forresten! :)

Endret av CissaM
Lenke til kommentar

Det var ingen biler fremfor han, nei. Årsaken til at eg er i tvil er om eg kanskje var litt for "passiv" og at han hadde regnet med at eg kjørte forbi for lenge siden, og dermed tenkte det var på tiden å få meg bort og dermed måtte hjelpe meg.

 

Når det gjelder blindsonen så er dette noe eg begynte med for noen år tilbake. Tidligere har eg holdt normal avstand, og da gjerne lett havnet i blindsonen. Men så tenkte eg at det er jo kontra-produktivt, og potensielt farlig. Eg har jo alt å vinne på å bli sett, samt at eg faktisk sparer spylervæske :)

 

Men eg har opplevd tidligere at biler bak meg igjen har kjørt forbi meg, og deretter måtte legge seg inn mellom oss. Sannsynligvis anser de mellomrommet for å være latskap fra min side, og passiv kjøring siden eg ikke kjører forbi. Men eg har sett alt for mange ekstremt farlige forbikjøringer av lastebiler, og skal gjerne innrømme at eg har gjort et par selv, dessverre. Der hvor man gjerne fint klarer å kjøre forbi en eller to biler kan det være farlig å kjøre forbi en lastebil. Mest pga lengden og strekningen det alene krever, men også fordi at man ikke kan avbryte når man er halveis slik man kan når man skal forbi to biler.

 

Senest noen måneder siden måtte eg og en lastebil foreta en full nødbremsing for å unngå sammenstøt med en som absolutt skulle kjøre forbi lastebilen. Eg kom da i motsatt kjørefelt av lastebilen, og ville fått bilen i min front hadde ikke både eg og lastebilen stoppet.

Lenke til kommentar

Uansett hvor trøtt jeg blir så sovner jeg aldri heldigvis :)

Vær grei å ikke gamble for mye på den oppfatningen. Jeg trodde akkurat det samme om meg selv, men lærte etter noen år at jeg bare ikke hadde vært trøtt nok.

Etter å ha vært våken i ~40 timer, og kjørt i 5 timer mens de baki sov, så jeg ikke fikk engasjert meg i samtale og heller ikke kunne kjøre høy musikk, skjedde min eneste episode med å duppe av.

Det skal heller aldri skje igjen, for det var forbannet close på at jeg kjørte utfor skrenten med to 14-åringer i baksetet.

 

Det er faktisk et av skiltene som har en definitivt reell fornuft, så stol på det: "Stopp og sov 15min!".

 

Jeg stoler på at jeg aldri sovner bak rattet ettersom har vært så trøtt at jeg hadde sovnet hvis jeg var hjemme men når jeg kjører bil så "forsvinner" det problemet litt, merket jo det den ene gangen når jeg lukket øyene hvor deilig det var, og kroppen ville sove men er du vilje til å klare å komme hjem til en god seng der og da så funker det bra ^.^. Pluss kjører aldri hvis jeg har vært oppe i lenger enn 24 timer uten sovn pga promille i kroppen og vil helst ha lappen.

 

Så hvis du hadde vært våken rundt 40 timer og kjørt i 5 timer vil igjen si hadde du blitt stoppet så hadde du mistet lappen pga promillen du ville hatt i kroppen da.

 

Har en kompis som sovner bak rattet noen ganger og det er farlig.. Er han små trøtt og skal kjøre kan du vedde 90% på at dama må vekke han hvis han kjører, heldigvis har han blitt bedre :o.

Lenke til kommentar

Det var ingen biler fremfor han, nei. Årsaken til at eg er i tvil er om eg kanskje var litt for "passiv" og at han hadde regnet med at eg kjørte forbi for lenge siden, og dermed tenkte det var på tiden å få meg bort og dermed måtte hjelpe meg.

 

Når det gjelder blindsonen så er dette noe eg begynte med for noen år tilbake. Tidligere har eg holdt normal avstand, og da gjerne lett havnet i blindsonen. Men så tenkte eg at det er jo kontra-produktivt, og potensielt farlig. Eg har jo alt å vinne på å bli sett, samt at eg faktisk sparer spylervæske :)

 

Men eg har opplevd tidligere at biler bak meg igjen har kjørt forbi meg, og deretter måtte legge seg inn mellom oss. Sannsynligvis anser de mellomrommet for å være latskap fra min side, og passiv kjøring siden eg ikke kjører forbi. Men eg har sett alt for mange ekstremt farlige forbikjøringer av lastebiler, og skal gjerne innrømme at eg har gjort et par selv, dessverre. Der hvor man gjerne fint klarer å kjøre forbi en eller to biler kan det være farlig å kjøre forbi en lastebil. Mest pga lengden og strekningen det alene krever, men også fordi at man ikke kan avbryte når man er halveis slik man kan når man skal forbi to biler.

 

Senest noen måneder siden måtte eg og en lastebil foreta en full nødbremsing for å unngå sammenstøt med en som absolutt skulle kjøre forbi lastebilen. Eg kom da i motsatt kjørefelt av lastebilen, og ville fått bilen i min front hadde ikke både eg og lastebilen stoppet.

 

Lastebiler er noe jeg har repsekt for i trafikken og prøver å hjelpe de mest mulig hvis jeg ser de bruker blinklys osv. Har hjulpet en del og da ender med at de setter på nødblink en eller to ganger for takk. Kjørt forbi en lastebil engang som jeg hjalp og han hjalp meg som du sier ved å blinke til høyere også la meg passere, han blinket da med fjernlyset når jeg liksom takket for meg igjen. Så jeg tror du fikk et takk ifra de ettersom de fleste lastebiler sjåfører bruker et blink hvis det er takk eller at de møter noen de kjenner ^.^. Er det jeg har fått høre ifra noen av sjåførene når jeg har spurt.

Lenke til kommentar

Søvn er ikke så enkelt å kontrollere som noen her vil ha det til. Dersom kroppen er trøtt er den trøtt, og reagerer saktere en ellers og oppfatter mindre. Dette er biologisk og noe som skjer med alle. Det er langt i fra sikkert at alle føler det slik, eller merker det, men slik er det. Fyllekjørere mener også de kjører helt fint, enkelte mener bedre, uten at det er greit av den grunn.

 

Når hjernen så har fått nok og MÅ ha søvn så vil den tvinge kroppen til å sove. Det kan man heller ikke kontrollere og det skjer plutselig. At det har skjedd vet man ikke før man er våken igjen, enten skrekkslaget for å ha unngått et sammenstøt eller at man våkner i grøfta/i fronten på en annen bil. Eller at man ikke våkner i det hele tatt.

 

Å påstå at man er 100% klar over dette og selv kan kontrollere det viser til mangel på erfaring eller selvinnsikt. Eller begge deler.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Uansett hvor trøtt jeg blir så sovner jeg aldri heldigvis :)

Vær grei å ikke gamble for mye på den oppfatningen. Jeg trodde akkurat det samme om meg selv, men lærte etter noen år at jeg bare ikke hadde vært trøtt nok.

Etter å ha vært våken i ~40 timer, og kjørt i 5 timer mens de baki sov, så jeg ikke fikk engasjert meg i samtale og heller ikke kunne kjøre høy musikk, skjedde min eneste episode med å duppe av.

Det skal heller aldri skje igjen, for det var forbannet close på at jeg kjørte utfor skrenten med to 14-åringer i baksetet.

 

Det er faktisk et av skiltene som har en definitivt reell fornuft, så stol på det: "Stopp og sov 15min!".

 

Jeg stoler på at jeg aldri sovner bak rattet ettersom har vært så trøtt at jeg hadde sovnet hvis jeg var hjemme men når jeg kjører bil så "forsvinner" det problemet litt, merket jo det den ene gangen når jeg lukket øyene hvor deilig det var, og kroppen ville sove men er du vilje til å klare å komme hjem til en god seng der og da så funker det bra ^.^. Pluss kjører aldri hvis jeg har vært oppe i lenger enn 24 timer uten sovn pga promille i kroppen og vil helst ha lappen.

 

Så hvis du hadde vært våken rundt 40 timer og kjørt i 5 timer vil igjen si hadde du blitt stoppet så hadde du mistet lappen pga promillen du ville hatt i kroppen da.

 

Har en kompis som sovner bak rattet noen ganger og det er farlig.. Er han små trøtt og skal kjøre kan du vedde 90% på at dama må vekke han hvis han kjører, heldigvis har han blitt bedre :o.

Jeg kan ikke annet enn å gjenta meg - du er ikke så immun som du tror, ta det fra folk med erfaring.

 

Du har misforstått promille ganske radikalt. Du får ikke promille av søvnmangel, promille fås kun på én måte: Å tilføre blodet alkohol.

Det du har hørt og misforstått, er at søvnmangel tilsvarer sånn og sånn promille, når man snakker om reaksjonsevne og oppmerksomhet. Det kan dog ikke måles, så du kan aldri fratas lappen på promillegrunnlag uten å faktisk ha alkohol i blodet. Derimot kan du selvsagt fratas lappen for uforsvarlig kjøring om trøttheten din resulterer i det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Spørsmålet mitt er, slapp trailersjåføren meg frem fordi han oppfattet meg som pågående og innpåsliten, og at blinket med langlys var et tegn på irritasjon, eller var dette korrekt fremtreden og blinket var et "værsegod"?

Hvis han var svensk så er dette oppførsel og etikk 101 for han.

 

Dette er sånt man gjør i sverige, lastebilsjåførene arbeider aktivt for å lette trafikkflyten på de mange lange svenske landeveiene med 90km/t fartsgrense.

Både blinkingen til siden, og lyshornet er "Du kan nå kjøre forbi", og "værsågod".

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er sant. En annen ting eg har lagt merke til er bruk av nødblink. Har sett i utlandet at sistemann i en uforutsett kø alltid setter på nødblink. Dette prøvde eg og i går da eg måtte stoppe i en kø forårsaket av trefelling(tror kraftselskapene har fått fart på seg nå). Når det kom en ny bil bak så slo eg av nødblinken. Han bak satte naturlig nok ikke på sin, men dette synes eg er en såpass god indikator på mørke høstkvelder at flere burde gjøre.

 

Eller burde eg holde meg til Norsk veikultur og droppe det?

Lenke til kommentar

Spørsmålet mitt er, slapp trailersjåføren meg frem fordi han oppfattet meg som pågående og innpåsliten, og at blinket med langlys var et tegn på irritasjon, eller var dette korrekt fremtreden og blinket var et "værsegod"?

Dette er faktisk vanlig "kode" blant trailersjåførene som folk flest ikke kjenner til. Jeg har gjort det flere ganger med trailere i Østerdalen. De fleste trailersjåfører skjønner at personbiler gjerne vil forbi dem. Og de er såpass oppegående at de slipper deg forbi der det er mulig.

 

Når du da kjører forbi kan du blinke én gang til venstre, deretter én gang til høyre og en til gang til venstre. Det betyr "takk" til sjåføren. Han vil da svare med et blink med fjernlysene som betyr "versågod".

 

Noen ganger når jeg gjør dette og det er andre biler i nærheten får jeg ikke et blink tilbake. Sannsynligivs er det fordi sjåføren ikke vil at andre skal misforstå lysene hans.

 

Jeg tror noen sjåfører blir litt glad og overrasket når personbiler blinker til dem på denne måten. Da tenker de kanskje: "Jøss, den karen kjenner jo til dette og er høflig og takker for hjelpen."

Lenke til kommentar
Når du da kjører forbi kan du blinke én gang til venstre, deretter én gang til høyre og en til gang til venstre. Det betyr "takk" til sjåføren. Han vil da svare med et blink med fjernlysene som betyr "versågod".

Den hilsenen kjenner jeg ikke til dessverre. Det som er vanlig der jeg bor er at vedkommende i personbilen ruller ned vinduet og deretter bøyer radioantenna en gang til høyre og en gang til venstre. Lastebilsjåføren skal da svare med å sende lastelemmen opp og ned tre ganger. Dersom vedkommende som sitter i personbilen virkelig skal tilkjennegi at han er takknemlig (og høflig) skal han så svare med å åpne og lukke bagasjerommet, evt. taket dersom det er en cabriolet. Det finnes også en uskreven regel om at lastebilsjåføren så skal hive ut en del av lasten, men det har jeg til gode å se bli praktisert.

Hahahahahahah, fantastisk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samme her, gir to blink med nødblinken, og de svarer med to rapp på fjernlysene.

Slikt gjør det vanvittig mye triveligere på veiene, og jo flere som gjør det jo bedre vil det bli. En blid trailersjåfør som får takk for forbislipp, vil slippe forbi flere, mens en som blir harsellert med tut og blink vil sperre trafikken.

 

Vær tålmodig, de vet godt du vil forbi, og de gir deg tegn så snart det er klart om du bare oppfører deg ordentlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...