Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Vil klage litt på en idiotisk rundkjøring som er bygd ved Down Town (kjøpesenter) i Porsgrunn...

 

De har da funnet ut at de ville lage rundkjøring rett etter en bro (greit nok det), men, der er det også et lyskryss ti før etter denne rundkjøringa, og 2 felter som blir et rett før du kommer inn i rundkjøringa fra andre siden enn brua...

 

Genialt?? NEI!!!!

20-30 min i kø når det var snakk om mindre enn 300 meter å kjøre :nei:

 

Veit at ikke så mange skjønte en dritt av hva jeg mener, men de som har vært over denne brua, gjennom rundkjøringa og forbi dette krysset vet godt hva jeg mener..

 

Ikke meninga å være krass, men det hjelper ofte å få letta litt på turbotrykket i skallen ;)

(Hjelper lite når jeg må stå der i morgen også :p )

Litt usikker på hvordan denne strekningen ser ut, men kan denne tegningen minne litt om den? Ble litt nysgjerrig nå :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjørte i store rundkjøringa på Nenset i skien et par dager, å 3. gangen jeg møtte samme (!!!) gamlingen feil vei i rundkjøringa, så stoppa jeg han å spurte hva han dreiv med, da fikk jeg bare beskjed om å holde kjeft, for jeg hadde bare hatt lappen i noen dager å skulle ha respekt for de som var eldre enn meg...

Blei regelrett skjeldt ut av han, midt i rundkjøringa !!

 

Stoppa en kis til som fikk med seg dette, han ringte politiet mens han også blei skjeldt ut.

Vi kjørte visst feil vei vi :O

Lenke til kommentar

Ah, da var jeg hjemme fra ferie i Danmark. Bilferie, that is. Jeg hadde det mildt sagt som plommen i egget, ikke bare på stranden, men på veien også. Som sikkert noen vet, og andre muligens ikke vet, er Danmark temmelig flatt. Flate sletter betyr brede veier, rett fram. Dette betyr igjen forhold som muliggjør større fart.

 

I Norge setter man en fartsgrense på en vei, og så har man den fartsgrensen. Veien kan være god nok til 120 km/t, men fartsgrensen er og blir 80 km/t. I Danmark er fartsgrensen også 80 km/t, men danskene klarer noe vi nordmenn ikke gjør, nemlig å KJØRE ETTER FORHOLDENE. På lange, rette flater kan man ligge i 100-110 km/t uten å plage hverken bestemødre eller UP-patruljer. Derimot holder man strikt 50 km/t i tettbygde strøk. I Norge holder man kanskje også 100 km/t på en lang, rett flate, da kan man forresten ta gift på at det vil stå en fotoboks langs nevnte slette. Det vil det ofte ikke gjøre i et tettbygd strøk fylt til randen av barn som leker, men vi kjører som bare faen her også. Kjørekulturen i Norge oppfordrer til å bryte fartsgrenser, også på steder hvor dette er uforsvarlig. Dette er ille, og er også med på å skape ulykker.

 

Dette ble kanskje litt "stakato", så la oss kjapt oppsummere de viktige punktene:

- Veinettet i Danmark er mye bedre enn veinettet i Norge

- Dansker klarer å kjøre etter forholdene, det klarer ikke nordmenn

- Det er ikke trafikkontroller på lange, rette flater i Danmark, noe det er i Norge

- Danmark bruker sine ressureser innen samferdsel MYE bedre enn Norge bruker sine (Danmark har forresten ikke langt på nær så mye resurrser som Norge)

 

...Og noen ekstrapunkter:

- Jeg så ikke en eneste fotoboks i Danmark

- Jeg så ikke en eneste bomstasjon i Danmark

- Danmark klarer av en eller annen grunn å ha mye bedre veinett enn Norge selv om de har mindre ressurser

 

Konklusjon: Danmark eier Norge innen samferdsel.

 

 

 

 

...Bare en tanke eller to. :)

Lenke til kommentar

Tor Erik, jeg må bare få legge til et punkt til på listen din. Danskene kan stort sett skifte felt. Her i Norge har veldig mange for vane å ikke bare se den nettopp forbikjørte bilen i innvendig speil før de svinger tilbake, bilen skal omtrent helst forsvinne for noe skjer.

Lenke til kommentar

å sammenligne norge med danmark innen bygging av veier er litt dumt.

Pga at, i danmark bruker dem 2 bulldosere 2 gravemaskiner, noen lastebiler med grus. Slik lager dem vei. Etter de er ferdig så kommmer dem å asfalterer.

 

Dem klarer å produsere mange km mere enn hva man klarer å produsere i norge i veibygging. Ikke minst koster det MYE mindre å produsere samme antall km vei enn i norge.

De må ikke bygge tuneller for å komme igjennom fjell. Tunell koster ekstra mye penger. De må ikke bygge sinnsvakt mange bruer som også koster jævli mye penger.

 

Jeg forsvarer ikke norges sinnsvake skjevfordeling av penger.

Men man kan bare ikke sammenligne danmark med norge når det kommer til veibygging, nettopp pga topografien.

 

Men når man først er i gang. Ta norge og Finnland.

Var en tur oppe i Kirkenes her forleden, da kjørte jeg gjennom finnland.

Veiene der er faktisk jævli mye dårligere enn hva dem er i norge.

Asfalten dem legger der er helt sinnsvakt dårlig. Man satt og gledet seg til å komme på skikkelige veier i norge.

 

Og en ting til.

Norge er faktisk en av verdens beste veibyggere. Grunnet den topografien vi har så kan vi våre saker.

Sett svensker, dansker til å bygge her.. Hadde gådd mange flere år på byggingen og veien hadde neppe blidd like bra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gah! En fyr på Ikea hadde plasert bilen sin (med tilhenger) slik at den tok hele 4 parkeringsplasser! OMGOMGOGMOMGOMGOMG! :roll:

 

Bildet er tatt med mobilkamera. Kvaliteten er derfor litt Lada.

Det hadde og gjør jeg også... vil ikke ha bulker i bilen min :)har fått stygge skader på mine biler bla på ikea :cry: osv, spesielt på city syd :ermm:

Så jeg forsvare denne type parkering... hvis de parker der de med henger skal stå da.

Lenke til kommentar

For ca. to helger siden var foreldrene mine i Oslo på besøk. Når vi var på vei hjem fra en tur\ besøk kjørte en i ræva på oss (nordmann med svenskregistrert bil). Det skal sies at vi stod stille å ventet på grønt lys.

 

Da vi gikk ut for å avtale hvor vi skulle skrive skademeldingen (var en stasjon i nærheten) nektet han all skyld og at han ikke hadde gjort skade på bilen våres (vi hadde hengerfeste på da, har sånn man kan ta av og på). Synlige skader var vel bare litt lakkskade og en liten bulk på bakdøra). Han nektet også å fylle ut skademelding samt å flytte seg, han ville at vi ringte politiet (noe vi gjorde). Politiet kom (de tok dessverre ikke skiltene av bilen hans, he he) og sa klart at det ikke var vansklig å se hvem som hadde skylden hehe he. Det hele ordnet seg heldigvis, men synes synd på de politi folkene som måtte komme pga. av en slik fille sak.

 

Poeng: Irriterer meg over folk som ikke vil fylle ut skademelding før politiet har vært innblandet.

 

P.S Bilen er hos oppretteren nå: Så langt eer det konstantert at bakluka er skjev, støtfanger bak er også skjev. Hengerfestet ble mye vanskligere å få av\ på så det skulle de også se på.. :roll:

Lenke til kommentar

KVTL: Er det ikke en regel som sier at norske statsborgere ikke har lov å kjøre svenskregistrerte biler i Norge? Mener å ha hørt/lest noe slikt, men finner det ikke igjen nå.

 

Får håpe bilen ikke ble rammeskeiv i sammenstøtet, da er det vel ikke mye å samle på lenger :(

Lenke til kommentar
For ca. to helger siden var foreldrene mine i Oslo på besøk. Når vi var på vei hjem fra en tur\ besøk kjørte en i ræva på oss (nordmann med svenskregistrert bil). Det skal sies at vi stod stille å ventet på grønt lys.

 

Da vi gikk ut for å avtale hvor vi skulle skrive skademeldingen (var en stasjon i nærheten) nektet han all skyld og at han ikke hadde gjort skade på bilen våres (vi hadde hengerfeste på da, har sånn man kan ta av og på).

Om jeg hadde vært i deres situasjon i dette tilfellet, tror jeg at jeg hadde blitt litt lattermild. I alle fall dersom beskrivelsen er nøyaktig. :wee:

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar
Er det ikke sånn at hvis noen kjører på en bil bakfra så har han skylden uansett?

Jepp.

Så dersom en person bryter vikeplikten i et kryss og du kjører på den bakfra får du skylden....? :hmm:

Det tviler jeg på, fordi forskjellen her er at bilen det snakkes om her, sto stille og ventet på grønt lys.

Lenke til kommentar
Er det ikke sånn at hvis noen kjører på en bil bakfra så har han skylden uansett?

Jepp.

Så dersom en person bryter vikeplikten i et kryss og du kjører på den bakfra får du skylden....? :hmm:

Akkurat der tror jeg faktisk delt ansvar kan bli vurdert. For hvis du treffer bilen rett bakfra, har du som regel hatt mulighet til å se den før, og bremset ned. Selv om du har retten på din side, er det ikke om å gjøre å stå mega-fast på prinsippene, og utsette andre for fare.

Lenke til kommentar
KVTL: Er det ikke en regel som sier at norske statsborgere ikke har lov å kjøre svenskregistrerte biler i Norge? Mener å ha hørt/lest noe slikt, men finner det ikke igjen nå.

 

Får håpe bilen ikke ble rammeskeiv i sammenstøtet, da er det vel ikke mye å samle på lenger :(

Jo det er det, personer med norsk førerkort har ikke egentlig lov å kjøre utenlandsk registrert bil i Norge. Skulle man fulgt reglene her skulle man først bedt han om å betale inn alle avgiftene på stedet, eller tatt skiltene. Politiet sjekket han opp og siden han bodde i Sverige til daglig så gjorde de ikke det.

 

Det har nå blitt rettet opp bagasjelokk og støtfangere. Det har også blitt lakkert. De venter nå på en baklykt som har fått seg en sprekk i ulykken.. Det med hengerfestet vet jeg dessverre ikke.

 

P.S Faren min fikk leiebil fordi han hadde dette i forsikringen, noe som ikke kostet mer enn ca. 200 pr år ekstra. Så slikt kan være lurt å ha med :whistle:

 

Hvis en bil bryter vikeplikten vil han som oftest få skylden. Jeg skriver som oftest fordi jeg har opplevd noe annet en gang da vi hadde Storebrand (Nå heter det IF.)

 

Da var casen følgende:

 

Det var en rundkjøring utenfor Kongsberg (jeg skulle på et judostevne) som det ikke var en bil inne i. Faren min kjører inn (hadde da en Nissan King Van, som jeg synes den dag i dag var en kjempe bil) i rundkjøringen. Fra innkjørselen like bak våres kommer det en bil i stor hastighet, enten ser han seg ikke for eller så rekker han ikke å bremse,uansett så kjører han rett inn i bilen bak på venstre side. (Som kjent har man vikeplikt for alt som er inne i rundkjøringen, noe som vi var.). Storebrand konkluderer med at vi har skylden (begge parter hadde storebrand), saksbehandleren sier at dette var den beste løsningen siden vi var de eneste som hadde kasko. Da skal det sies at vi skiftet selskap dagen etter :p he he..

 

Men som regel er brudd på vikeplikt automatisk skyld, slik som rygging og påkjørsel bakfra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...