Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Isåfall så er det lit rat at det helt plutselig slår ut slik , når man ellers er normal.

Nei, det er ikke rart man blir ukonsentrert av å styre med mobilen, radioen, ungene, avisen, kaffen eller lignende, eller kanskje du allerede er stresset.

 

la meg si det på en annen måte . hvor har det ikke skjedd før.

 

erfarne sjåfører blir ikke så ukonsentrerte

 

 

Angående rødt lys så kan det vær mange årsaker til at man kjører på rød .

Normalt er det ikke formidlende , men det kan være det .

 

Skal man få bot fordi vinden tar så kraftig tak i bilen ved glatt føre at bilen havner for langt fremme i et lyskryss.

Dette vil bli en diskusjon om hvorvidt bilen er godt nok skodd , men ikke om man kjører mot rødt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal man få bot fordi vinden tar så kraftig tak i bilen ved glatt føre at bilen havner for langt fremme i et lyskryss.

Dette vil bli en diskusjon om hvorvidt bilen er godt nok skodd , men ikke om man kjører mot rødt

Ikke prøv deg. Hold deg til emnet eller meld deg ut av diskusjonen, med mindre du vil moderator skal begynne å rydde. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skal man få bot fordi vinden tar så kraftig tak i bilen ved glatt føre at bilen havner for langt fremme i et lyskryss.

Dette vil bli en diskusjon om hvorvidt bilen er godt nok skodd , men ikke om man kjører mot rødt

Ikke prøv deg. Hold deg til emnet eller meld deg ut av diskusjonen, med mindre du vil moderator skal begynne å rydde. :)

 

Dette var kun et eksempel på at det finnes formidlerne omstendigheter til de trafikale lovbruddene ( som fortsatt har med klager mot trafikken )

 

men har du tenkt å begynne med sensur . jeg begynner å få bange anelser ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

forøvrig så er dett et ganske typpisk eksempel på hvor vanskelig det kan være å korigere seg ut av feilen man gjør.

 

Ser da ut som om det var plass nok til å bare kjøre ut riktig vei i rundkjøringen selv om hun kom ut fra feil felt, men hun forsatte allikevel rundt hele veien.

Endret av dotten☻
Lenke til kommentar

Jeg kunne ikke dy meg, og måtte nesten regne litt på det, en dag med svært frisk vind (20 m/s), og en kassbil med svært høy vindmotstand og uten last, så trenger man en friksjonkoeffisient på 0.03 for å motstå vinden. Det er vel kanskje mulig å få så lavt på vinteren med sommerdekk og såpeglatt føre. Men da er det så glatt at enhver heling vil føre til at du glir av veien. Mao svært lite realistisk, og uansett uforsvarlig uansett hvordan man ser på det.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette var kun et eksempel på at det finnes formidlerne omstendigheter til de trafikale lovbruddene ( som fortsatt har med klager mot trafikken )

Det vi vil frem til er at du kan ikke unnskylde og forsvare bussjåføren. Ja, han/hun var flink som tok det rolig, men det skulle aldri ha gått så langt.

 

 

men har du tenkt å begynne med sensur . jeg begynner å få bange anelser ?

Nei, jeg tenkte å rapportere innlegg. Jeg moderer ikke diskusjoner jeg selv deltar i. :)

Lenke til kommentar

Det vi vil frem til er at du kan ikke unnskylde og forsvare bussjåføren. Ja, han/hun var flink som tok det rolig, men det skulle aldri ha gått så langt.

 

Dere påstår at hun hadde muligheter tidligere å korrigere seg ut av situasjonen , sjåføren mente at det ikke gikk.

Så hvem er mest realistisk her. sjåføren som har kjørt buss i mange år ( erfaren) eller dere som ser en veistrekning og mer at lengre kjøretøy kan ta knappe svinger der.

 

Dette er ikke neon personbil på 4-5 meter men en bus på 10-15 meter noe som tilsier at man må ha god plass for å klare en sving

 

Nå er det ikke feilen jeg vil forsvar, men faktisk finne ut hvem som har rett angående rundkjøringen og tilførselsveien dit .

Lenke til kommentar

Dere påstår at hun hadde muligheter tidligere å korrigere seg ut av situasjonen , sjåføren mente at det ikke gikk.

Så hvem er mest realistisk her. sjåføren som har kjørt buss i mange år ( erfaren) eller dere som ser en veistrekning og mer at lengre kjøretøy kan ta knappe svinger der.

Jeg har ikke påstått det, så hvorfor du siterer meg skjønner jeg ikke. Jeg sier feilen (det at bussen havnet i feil fil) aldri skulle oppstått, ikke at det var feil av sjåføren å fortsette gjennom rundkjøringen.

 

 

Nå er det ikke feilen jeg vil forsvar, men faktisk finne ut hvem som har rett angående rundkjøringen og tilførselsveien dit .

Ingen av oss (eller?) vet hvordan det ser ut på veien bussen kjørte før den kom inn i rundkjøringen. Jeg kan se om jeg finner noe på Google Maps eller lignende.

Lenke til kommentar

Dere påstår at hun hadde muligheter tidligere å korrigere seg ut av situasjonen , sjåføren mente at det ikke gikk.

Så hvem er mest realistisk her. sjåføren som har kjørt buss i mange år ( erfaren) eller dere som ser en veistrekning og mer at lengre kjøretøy kan ta knappe svinger der.

 

Dette er ikke neon personbil på 4-5 meter men en bus på 10-15 meter noe som tilsier at man må ha god plass for å klare en sving

 

Nå er det ikke feilen jeg vil forsvar, men faktisk finne ut hvem som har rett angående rundkjøringen og tilførselsveien dit .

Vel, det ser nå ut som om hun hadde plass til å kjøre ut i riktig retning. Hun kunne uansett ha kjørt av i første avkjørsel istedenfor å kjøre helt rundt der hun skulle ut. Det er også et busstopp rett før rundkjøringen hun kunne svinget inn på.

 

Men om hun kunne rettet opp feilen har ingenting med denne tråden å gjøre. Hun har havnet i feil kjørefelt, dvs hun har trodd at tofeltsveien før rundkjøringen var enveiskjørt, og kanskje kjørt i feil kjørefelt i en lengre periode. Ikke en som burde være yrkessjåfør med andre ord.

Lenke til kommentar

beklager , det var ikke spesielt rette mot deg men mot alle.

grunnen til siteringen var at jeg måtte ha en tekst der for å få frem hva jeg kommenterte.

 

hvis du faktisk klare å finne et god nok bilde så skal jeg være evig takknemlig.

 

diskusjonen bærer et preg av at det var feilkjøringen i rundkjøringen hun burde straffes for.

Det var også derfor at jeg mente at hun ikke hadde annet alternativ en å forsette.

Jeg har forstått det slik at det var tryggere å forsette ,en å forsøke å snu eller å rugge med bussen.

 

Alle ter av og til feil i veikryss , spesielt om det er ukjent vei.

 

spørmålene jeg sitter igjen med er

hvor god kjent i område var sjåføren ?

hvor godt merket var veien inn til rundkjøringen ?

Lenke til kommentar

Alle ter av og til feil i veikryss , spesielt om det er ukjent vei.

 

spørmålene jeg sitter igjen med er

hvor god kjent i område var sjåføren ?

hvor godt merket var veien inn til rundkjøringen ?

 

Hva er din definisjon av alle? Deg selv?

Nei alle tar ikke feil i veikryss. Jo kanskje feil avkjørsel, men ikke feil kjørefelt.

1) Hvor godt kjent hun var har ikke noe med saken å gjøre, hun havnet i feil kjørefelt.

2) Godt merket.

 

Her finner du kart.

http://tb.no/nyheter/bussjaforen-fikk-4-200-kroner-i-bot-1.6656532

 

Nå, ferdig med diskusjon. Hun gjorde en idiotisk feil.

Lenke til kommentar

Det er en 100 meter lang midtrabatt før rundkjøringen der hun kjørte feil. Altså 100 meter hvor det ikke er mulig å kjøre tilbake i rett kjørefelt. Når man først kjører inn der, er det i praksis umulig for en såpass stor buss å reparere en slik feil. Da må man kjøre ut i rundkjøringen i feil kjøreretning.

 

Men et større spørsmål er om bussen kunne tatt til høyre når den kjøre ut i rundkjøringen. Ut fra det jeg kan se på kart ser det ut som det ville vært ganske trangt, men hun ville antagelig klart det med litt lirking.

 

Flyfoto:

http://kart.finn.no/?lng=10.40206&lat=59.27984&tab=search&zoom=18&mapType=finnraster

 

Bussen kom fra veien til høyre.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Det er en 100 meter lang midtrabatt før rundkjøringen der hun kjørte feil. Altså 100 meter hvor det ikke er mulig å kjøre tilbake i rett kjørefelt. Når man først kjører inn der, er det i praksis umulig for en såpass stor buss å reparere en slik feil. Da må man kjøre ut i rundkjøringen i feil kjøreretning.

Screen%20Shot%202011-12-13%20at%207.05.47%20PM.png

 

Godt nok merket, spør du meg.

 

Redigert: Sjåføren var ukonsentrert.

 

Redigert 2: Ifølge en kommentar på samme side som den jeg linker til over, var det veiarbeid rett før der midtdeleren begynner. Dette skal ha gjort det mindre oversiktlig.

 

Jeg fant også ut at jeg har kjørt i denne rundkjøringen for et par uker siden! :cool:

Endret av Runar waits for alice
Lenke til kommentar

Hun gjorde en feil som kunne fått alvorlige konsekvenser, og det er helt riktig at hun fikk bot.

 

Samtidig synes jeg de høye herrer her inne bør sette seg litt ned fra pidestallen sin. Så lenge det er mennesker bak rattet så vil slike feil skje fra tid til annen uansett hvor mye man prøver å hindre dem (ikke dermed sagt at man ikke skal gjøre sitt beste for å unngå slike feil). Hvem kan med hånden på hjertet si at de alltid har vært 100% fokusert på veien hvert eneste sekund på alle sine bilturer hele sitt liv?

Lenke til kommentar

Det er en 100 meter lang midtrabatt før rundkjøringen der hun kjørte feil. Altså 100 meter hvor det ikke er mulig å kjøre tilbake i rett kjørefelt. Når man først kjører inn der, er det i praksis umulig for en såpass stor buss å reparere en slik feil. Da må man kjøre ut i rundkjøringen i feil kjøreretning.

100 meter å rygge er knapt noen avstand overhodet (spør en bussjåfør som er vant med smale vestlands/nordnorske veier og møteplasser...). Sjansen for å bli påkjørt bakfra mens man rygger er også mikroskopisk, ettersom du i dette tilfellet nødvendigvis rygger "med trafikken", altså i motgående felt.

 

Uansett, bota gjorde hun seg fortjent til allerede når hun passerte skiltet "påbudt kjørefelt" på feil side; rundkjøringa, og lengden på midtrabatten/nødvendig ryggedistanse har sånn sett ingen betydning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...