Sheldon C Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 (endret) Kvinnfolk og glatt føre er ikke noe bra kombinasjon. Har sett mange eksempler på norske veier der kvinnfolk prøver å komme seg frem på glatta slik som vedkommende i disse.. http://www.youtube.com/watch?v=UlnyvPmSW_U&feature=player_embedded http://www.youtube.com/watch?v=D8e-rd3PXPI&feature=player_embedded Endret 11. desember 2011 av Bond007 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 (endret) Sikker på at det bare er kvinnfolk ? jeg sier bare : stor motor ,dårlig dekk eller piggfri dekk ( som alle er så glade i ) på glassholke ( gjerne med overflate vann) Endret 11. desember 2011 av den andre elgen 2 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 Sikker på at det bare er kvinnfolk ? jeg sier bare : stor motor ,dårlig dekk eller piggfri dekk ( som alle er så glade i ) på glassholke ( gjerne med overflate vann) Uansett hvilket føre/bil/dekk...full pinne på is er ikke særlig smart, det er høyt gir med lavt turtall som er oppskriften. Nei, jeg sier ikke at det bare er kvinner, men har observert en god del av dem som bruker fremgangsmåten som vist i videoene. Lenke til kommentar
KjellSpell Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 4200,- koster det å kjøre feil vei i en rundkjøring med buss. 2 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 4200,- koster det å kjøre feil vei i en rundkjøring med buss. uansett , om det er biler eller bus så er jeg ikke sikker på om det alltid er riktig gi bot. mange ganger er det slik at om man oppdager at man er i ferd med å kjøre feil så har man ikke noen muligheter til snu. man er altså tvunget til å forsette , da er det lett å gi boten Det er i hverfall påståt at det ikke gikk an å rygge ut igjen med bussen Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 Her kunne man fint valgt å følge kjøreretningen i rundkjøringa selv om man kom inn i utgående fil. Så jeg syns det er helt på sin plass med en liten tankevekker når man er såpass fjern/distré/korttenkt som i dette tilfellet. 1 Lenke til kommentar
Runar Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 uansett , om det er biler eller bus så er jeg ikke sikker på om det alltid er riktig gi bot. mange ganger er det slik at om man oppdager at man er i ferd med å kjøre feil så har man ikke noen muligheter til snu. Man kjører ikke feil i en rundkjøring. Det er så godt gjort at da er det absolutt på sin plass med en bot. 8 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 (endret) Jeg synes i hvertfall ikke at det er het riktig å straffe noen hvis man for søker å rette opp feilen hvis det er mulig . men er det riktig å gi noen bot når man etter en feil , blir tvunget til gjøre mere feil ? ( spørsmålet her med å gjøre om man har andre alternativer ) Det blir på en måte en slags holdning at har man gjort en liten feilvurdering så skal du fortsette slik at vi kan straffe deg . Det gjelder forresten ikke bare rundkjøringer samtidig stiller jeg spørsmål om hva årsaken er til at så mange tar feil i et lit øyeblikk , at de er uoppmerksomme på veikryssene ? ( folk har klar å havne i motsatt fil ved tunneler, de har rotete seg ut på rullebanen ved flyplasser , eller havnet i feil fil ut på motorveien ut fra store sentra ) Endret 12. desember 2011 av den andre elgen Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 Det må være noe alvorlig galt med hodet til den som klarer å kjøre feil i rundkjøringa. Tenk hvilke andre livsfarlige situasjoner som kan oppstå om han er like surrete flere ganger? Egentlig burde han vel mistet lappen, men siden det var en yrkessjåfør så tekte de vel at det ble for surt for han å miste jobben. Synd hvis det går på stor bekostning av risiko for andres liv og helse. 3 Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 Når man klarer å kjøre feil vei i en rundkjøring er man absolutt ikke til stede mentalt, og har ingenting på veien å gjøre. Nå sier jeg ikke at han kjører i samme sinnstilstand hver gang, men en yrkessjåfør som klarer å gjøre en så drøy feil fortjener en mye kraftigere reaksjon. En bot på 4200 kroner er for lite, i mine øyne burde han fått en mye større smekk på pungen. Inndragelse av førerkort i 3 måneder høres passende ut i mine ører, men med krav om ny oppkjøring og noe tilsvarende prøvetiden ungdom har. den andre elgen: Såklart er det riktig å gi han en bot når han presterer å gjøre en så potensielt enormt farlig feil. At han ikke klarer å komme seg ut av situasjonen på en ordentlig måte tyder på dårlig dømmekraft og dårlig risikoforståelse. Han burde ha oppdaget at han lå i feil kjørefelt LENGE før denne situasjonen oppstod, og burde absolutt ha klart å rette opp i det før han kom til rundkjøringen. 1 Lenke til kommentar
Samara Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 Igjen peker jeg på finland som et prakteksempel på hvordan det skal gjøres. Mulig, men det er kun ét land (som jeg har vært i) som jeg var reddere for å være i trafikken i, enn Finland. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 Når man klarer å kjøre feil vei i en rundkjøring er man absolutt ikke til stede mentalt, og har ingenting på veien å gjøre. Nå sier jeg ikke at han kjører i samme sinnstilstand hver gang, men en yrkessjåfør som klarer å gjøre en så drøy feil fortjener en mye kraftigere reaksjon. En bot på 4200 kroner er for lite, i mine øyne burde han fått en mye større smekk på pungen. Inndragelse av førerkort i 3 måneder høres passende ut i mine ører, men med krav om ny oppkjøring og noe tilsvarende prøvetiden ungdom har. den andre elgen: Såklart er det riktig å gi han en bot når han presterer å gjøre en så potensielt enormt farlig feil. At han ikke klarer å komme seg ut av situasjonen på en ordentlig måte tyder på dårlig dømmekraft og dårlig risikoforståelse. Han burde ha oppdaget at han lå i feil kjørefelt LENGE før denne situasjonen oppstod, og burde absolutt ha klart å rette opp i det før han kom til rundkjøringen. nå har det vær snakk om at det var en dame som gjord det ( uten sette alle damer i et dårlig lys ) . Det som er enda merkeligere er at det var en erfaren sjåfør. Veiene er jo slik at man bør være 100 % konsentrert om kjøringen hele tiden , men det er man jo ikke. Da skal det så lite til før det blir gjort feil. Er det riktig å først tvingen noen til gjøre større feil så straffe dem for den store feilen ( bare fordi man ikke kom seg ut av fella) ? man kan oppleve like store vansker i parkeringshus Lenke til kommentar
Runar Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 ( folk har klar å havne i motsatt fil ved tunneler, de har rotete seg ut på rullebanen ved flyplasser , eller havnet i feil fil ut på motorveien ut fra store sentra ) Mangel på konsentrasjon. Eller så er sjåføren godt over pensjonistalder, men det blir vel fortsatt mangel på konsentrasjon. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 Når man klarer å kjøre feil vei i en rundkjøring er man absolutt ikke til stede mentalt, og har ingenting på veien å gjøre. Nå sier jeg ikke at han kjører i samme sinnstilstand hver gang, men en yrkessjåfør som klarer å gjøre en så drøy feil fortjener en mye kraftigere reaksjon. En bot på 4200 kroner er for lite, i mine øyne burde han fått en mye større smekk på pungen. Inndragelse av førerkort i 3 måneder høres passende ut i mine ører, men med krav om ny oppkjøring og noe tilsvarende prøvetiden ungdom har. den andre elgen: Såklart er det riktig å gi han en bot når han presterer å gjøre en så potensielt enormt farlig feil. At han ikke klarer å komme seg ut av situasjonen på en ordentlig måte tyder på dårlig dømmekraft og dårlig risikoforståelse. Han burde ha oppdaget at han lå i feil kjørefelt LENGE før denne situasjonen oppstod, og burde absolutt ha klart å rette opp i det før han kom til rundkjøringen. nå har det vær snakk om at det var en dame som gjord det ( uten sette alle damer i et dårlig lys ) . Det som er enda merkeligere er at det var en erfaren sjåfør. Veiene er jo slik at man bør være 100 % konsentrert om kjøringen hele tiden , men det er man jo ikke. Da skal det så lite til før det blir gjort feil. Er det riktig å først tvingen noen til gjøre større feil så straffe dem for den store feilen ( bare fordi man ikke kom seg ut av fella) ? man kan oppleve like store vansker i parkeringshus Hvis man har så dårlig konsentrasjon i utgangspunktet at man havner i feil kjørefelt med en gang man ikke har 100% konsentrasjon hører man ikke hjemme på veien. Forstår virkelig ikke hvorfor du forsøker å forsvare sjåføren her, og skjønner heller ikke hvorfor du trekker inn kjønnet på sjåføren -- det er komplett irrelevant. Hvordan har man blitt tvunget til å gjøre en større feil? Det var ingen som stod ved siden av sjåføren med en pistol mot hodet og ropte "Nå kjører du feil vei i denne rundkjøringen, eller så skyter jeg!" At bussen havnet i feil kjørefelt og attpåtil kjørte feil vei i rundkjøringen er det én person som har ansvaret for, og det er sjåføren selv. Og for å fortsette delvis off-topic; et parkeringshus er ikke sammenlignbart med en stor, fin vei. I et parkeringshus er det små, trange hjørner, smale felt og skarpe svinger. Å havne i feil kjøreretning der er dermed ikke en spesielt stor trussel mot andres sikkerhet, og uten å kunne peke til noen konkrete kilder kan jeg tenke meg at dette skjer nokså ofte. Det viktigste poenget, derimot, er at farten i et parkeringshus er 5-10 km/h, og det er enormt stor forskjell på det og en ordentlig vei. 3 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 ( folk har klar å havne i motsatt fil ved tunneler, de har rotete seg ut på rullebanen ved flyplasser , eller havnet i feil fil ut på motorveien ut fra store sentra ) Mangel på konsentrasjon. Eller så er sjåføren godt over pensjonistalder, men det blir vel fortsatt mangel på konsentrasjon. Isåfall så er det lit rat at det helt plutselig slår ut slik , når man ellers er normal. Nå har man ganske høye krav til yrkessjåfører samtidig som der er eller har vært mangel på kvalifiserte sjåfører . i tillegg vil behovet blir større etter hvert , ikke minst når alle skal tvinges til å bruke kollektivt Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 Når man klarer å kjøre feil vei i en rundkjøring er man absolutt ikke til stede mentalt, og har ingenting på veien å gjøre. Nå sier jeg ikke at han kjører i samme sinnstilstand hver gang, men en yrkessjåfør som klarer å gjøre en så drøy feil fortjener en mye kraftigere reaksjon. En bot på 4200 kroner er for lite, i mine øyne burde han fått en mye større smekk på pungen. Inndragelse av førerkort i 3 måneder høres passende ut i mine ører, men med krav om ny oppkjøring og noe tilsvarende prøvetiden ungdom har. den andre elgen: Såklart er det riktig å gi han en bot når han presterer å gjøre en så potensielt enormt farlig feil. At han ikke klarer å komme seg ut av situasjonen på en ordentlig måte tyder på dårlig dømmekraft og dårlig risikoforståelse. Han burde ha oppdaget at han lå i feil kjørefelt LENGE før denne situasjonen oppstod, og burde absolutt ha klart å rette opp i det før han kom til rundkjøringen. nå har det vær snakk om at det var en dame som gjord det ( uten sette alle damer i et dårlig lys ) . Det som er enda merkeligere er at det var en erfaren sjåfør. Veiene er jo slik at man bør være 100 % konsentrert om kjøringen hele tiden , men det er man jo ikke. Da skal det så lite til før det blir gjort feil. Er det riktig å først tvingen noen til gjøre større feil så straffe dem for den store feilen ( bare fordi man ikke kom seg ut av fella) ? man kan oppleve like store vansker i parkeringshus Hvis man har så dårlig konsentrasjon i utgangspunktet at man havner i feil kjørefelt med en gang man ikke har 100% konsentrasjon hører man ikke hjemme på veien. Forstår virkelig ikke hvorfor du forsøker å forsvare sjåføren her, og skjønner heller ikke hvorfor du trekker inn kjønnet på sjåføren -- det er komplett irrelevant. Hvordan har man blitt tvunget til å gjøre en større feil? Det var ingen som stod ved siden av sjåføren med en pistol mot hodet og ropte "Nå kjører du feil vei i denne rundkjøringen, eller så skyter jeg!" At bussen havnet i feil kjørefelt og attpåtil kjørte feil vei i rundkjøringen er det én person som har ansvaret for, og det er sjåføren selv. Og for å fortsette delvis off-topic; et parkeringshus er ikke sammenlignbart med en stor, fin vei. I et parkeringshus er det små, trange hjørner, smale felt og skarpe svinger. Å havne i feil kjøreretning der er dermed ikke en spesielt stor trussel mot andres sikkerhet, og uten å kunne peke til noen konkrete kilder kan jeg tenke meg at dette skjer nokså ofte. Det viktigste poenget, derimot, er at farten i et parkeringshus er 5-10 km/h, og det er enormt stor forskjell på det og en ordentlig vei. jeg tok med parkeringshuset for få frem poenget med hvor lett det er å gjøre feil uten å egeentlig ville gjør det . Da er ikke feil kjøreretning som var poenget , men at parkeringslommene er så trange at det ikke går an å parkere riktig. i den konkretet saken så ikke sjåføren noen anen mulighet en forsette veldig sakte ( som var formildende ) for å komme seg ut av knipa. det går ikke å snu med en lang buss uten å tå nesten hele runden Lenke til kommentar
dotten☻ Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 (endret) Jeg synes i hvertfall ikke at det er het riktig å straffe noen hvis man for søker å rette opp feilen hvis det er mulig . Det skal selvfølgelig ikke være toleranse for feil i trafikken. Spesielt ikke så alvorlige som dette. Bryter man vikeplikten, kjører på rødt lys eller er så idiot at man kjører i feil kjøreretning så skal man få høre det. Folk flest som kjører i feil kjøreretning eller lignende gjør det jo selvfølgelig ikke med vilje, men noe har ført til at dem har havnet der, og slike handlinger bør straffes. Altså folk flest gjør ikke feil med vilje, men dårlige kjøreferdigheter gjør at dem havner i slike situasjoner. Endret 12. desember 2011 av dotten☻ Lenke til kommentar
Runar Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 Isåfall så er det lit rat at det helt plutselig slår ut slik , når man ellers er normal. Nei, det er ikke rart man blir ukonsentrert av å styre med mobilen, radioen, ungene, avisen, kaffen eller lignende, eller kanskje du allerede er stresset. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 i den konkretet saken så ikke sjåføren noen anen mulighet en forsette veldig sakte ( som var formildende ) for å komme seg ut av knipa. det går ikke å snu med en lang buss uten å tå nesten hele runden For å bruke rødt lys som et eksempel: Hvis du kjører på rødt lys (årsak er ikke relevant) skal du ikke slippe straff hvis du stopper og rygger/gjør et forsøk på å rygge tilbake. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 jeg tok med parkeringshuset for få frem poenget med hvor lett det er å gjøre feil uten å egeentlig ville gjør det . Da er ikke feil kjøreretning som var poenget , men at parkeringslommene er så trange at det ikke går an å parkere riktig. i den konkretet saken så ikke sjåføren noen anen mulighet en forsette veldig sakte ( som var formildende ) for å komme seg ut av knipa. det går ikke å snu med en lang buss uten å tå nesten hele runden Så du trekker en parallell til å parkere feil? Uhm...... Og leste du i det hele tatt artikkelen? Det står ganske klart og tydelig hva som var hendelsesforløpet; "Bussen kom kjørende i feil kjørefelt i 300–400 meter inn mot rundkjøringen, og fortsatte ferden mot kjøreretningen gjennom hele rundkjøringen før den til slutt fant riktig avkjørsel." Det var ikke snakk om å på magisk vis havne i feil kjørefelt rett før rundkjøringen, men her kjørte sjåføren i feil kjørefelt LENGE før rundkjøringen. At sjåføren ikke så noen andre alternativer enn å kjøre feil vei i rundkjøringen sier bare noe om sjåføren og hvor lite han/hun hadde på veien å gjøre den dagen (eller generelt), og ingenting annet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå