Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Nok en gang så viser det seg at folk i mindre grad dør i trafikken om vinteren, til tross for vesentlig vanskeligere kjøreforhold, dårligere sikt og flere kollisjoner. Jeg er ikke den flinkeste til å ta det med rå alltid selv, men kan det være at fart ikke er så irrelevant som endel later som?

 

AtW

Jeg tror oppmerksomheten er eksponensielt forhøyet ved vinterkjøring.

Det er nok en mye mer relevant faktor, det er ikke mange som sitter og sminker seg samtidig som bilen sporer rundt på is-slafset og velger vei litt på egenhånd

 

Til tross for det er det flere kollisjoner (og færre dødsfall)

 

AtW

Uten at jeg ser at det er et argument for noe annet enn at kjøreforholdene er dårligere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøreforholdene har ikke noe relevans i kollisjonsøyeblikket.

 

Neivel?

Så det faktum at kollisjonen aldri hadde oppstått på sommeren er irrelevant?

 

Ja, det er irrelevant for analysen av selve kollisjonen, spørsmålet er hvordan kan det ha seg at færre dør når det er flere ulykker, utgangspremisset er allerede at det er flere ulykker, forklaringer på hvorfor det er flere ulykker er irrelevant for den spørsmålsstillingen. Det er, uansett hva som er grunnen, flere ulykker om vinteren, men det er færre dødsfall, hva mener du er grunnen til at raten dødsfall per ulykke er lavere om vinteren?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det er irrelevant for analysen av selve kollisjonen, spørsmålet er hvordan kan det ha seg at færre dør når det er flere ulykker, utgangspremisset er allerede at det er flere ulykker, forklaringer på hvorfor det er flere ulykker er irrelevant for den spørsmålsstillingen. Det er, uansett hva som er grunnen, flere ulykker om vinteren, men det er færre dødsfall, hva mener du er grunnen til at raten dødsfall per ulykke er lavere om vinteren?

 

AtW

Tja, at det er en markant økning av kollisjoner på områder der kraftige endringer av kjøring hender. Foreksempel i alle typer kryss, avkjøringer, og andre steder der man allerede holder en lav hastighet. Samtidig som den økte konsentrasjonen, og den følgelige bedre tilpasningen til forholdene fører til en nedgang i antall ulykker ute på de lange veistrekningene der hastigheten er høyere.

 

På sommeren er det ytterst få som rompekjører hverandre i køer og kryss, på vinteren skjer det stadig vekk pga glatte partier som oppstår i kryss.

 

Ser ikke hvordan det er rimelig å anta at det er den samme typen ulykker som dominerer på sommer og vinter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det kan nok godt hende det ikke er samme typen ulykker, hva mener du er de kollisjonsteknsike tingene som skiller ulykkene fra hverandre? Hvilke nedringer i kollisjonstidspunktet er det som gjør antallet dødsfall lavere?

 

AtW

Jeg regner med at det faktum at de fleste ulykker skjer i under 30km/t er en viktig faktor.

 

Noe som igjen er rimelig irrelevant for de tidligere diskusjonene som har dreid seg om hastigheter over 80..

Så igjen, jeg ser ikke hvor du prøver å gå med denne saken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er nok ikke like mange som legger seg over fartsgrensa når hjula sporer i høy snø eller når bakdekka (nye, friske dekk, vel å merke) slipper i den minste sving. Det er til gjengjeld overflod av folk som konsekvent legger seg 15-20 km/t under fartsgrensa på tørr, fin, oversiktlig hovedvei. Det er et helårlig problem, men når det er vinter er de (om mulig) enda mer livredde. Det blir i mine øyne som å gå med brodder på Gran Canaria i februar.

 

Jeg er som vanlig enig med Flimzes.

Lenke til kommentar

Det kan nok godt hende det ikke er samme typen ulykker, hva mener du er de kollisjonsteknsike tingene som skiller ulykkene fra hverandre? Hvilke nedringer i kollisjonstidspunktet er det som gjør antallet dødsfall lavere?

 

AtW

Jeg regner med at det faktum at de fleste ulykker skjer i under 30km/t er en viktig faktor.

 

Noe som igjen er rimelig irrelevant for de tidligere diskusjonene som har dreid seg om hastigheter over 80..

Så igjen, jeg ser ikke hvor du prøver å gå med denne saken.

 

Jeg prøver å gå hit: Fart spiller inn på risikoen i trafikken, dette er særdels godt dokumentert. Jeg skjønner ikke poenget med å argumentere for noe annet, der har med å ta innover seg hva som er risikofaktorer i trafikken, og innse at fartsgrenser er satt på grunnlag av flere ting, hvor sikkerhet er en av de. Jeg skjønner rett og slett ikke klagingen over moralisme i denne forbindelse, uansett hvor fort eller sakte man kjører, så må det jo være mulig å innse dette særdels godt dokumenterte faktumet? Uansett hva man mener er riktig fartsgrense, så må det være mulig å innse det?Det er ikke noe sm magisk forandre seg over 80 heller. Velger man å snu det blinde øyet til hva som er risikofaktorer i trafikken, så gjør man seg selv til en dårligere sjåfør.-

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ved en front-mot-front kollisjon i 80 er sjansene for å dø marginalt mindre enn front-mot-front i 120. (forskjellen på 98 og 99.9% er tross alt ikke veldig stor)

 

Død som død

 

Det er det som magisk endrer seg ved rundt 70km/t. (i følge statens veivesen).

Det gjenstående argumentet som forhindrer økning fra f.eks 90 til 110 på motorveiene vil da være at antall ulykker går opp, og her er statistikken særdeles tynn.

Og igjen, oppmerksomhet og udugelighet står ensomt på førsteplassen over årsaker til at ulykker skjer i første omgang. Den norske kjøreopplæringen er både tynn, mangelfull og enkel. Igjen peker jeg på finland som et prakteksempel på hvordan det skal gjøres.

 

Og ikke minst at man har strengere straff på de som ikke følger med i trafikken, enn på de som kjører for fort.

Det er ignenting som tilsier at en middels fartsovertredelse er farligere enn å sitte å drive med andre ting når man kjører, tvert i mot.

Endret av Flimzes
  • Liker 5
Lenke til kommentar

1. Jo høyere fart jo større konsentrasjon kreves.

2. Det finnes andre typer ulykker enn front mot front.

3. Jeg finner liten dekning for at man dør uansett i hastigheter over 70 i litteraturen

4. "Det finnes verre ting" har aldri vært noe godt argument, det er helt sikkert verre å ikke se på veien i 90 enn å kjøre i 100, men hva så? Det er like fullt en risiko å kjøre fortere, spesielt å kjøre fortere enn fartsgrensene fordi man øker hastighetsforskjellen mellom seg og andre billister i samme retning.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

1. Jo høyere fart jo større konsentrasjon kreves.

2. Det finnes andre typer ulykker enn front mot front.

3. Jeg finner liten dekning for at man dør uansett i hastigheter over 70 i litteraturen

4. "Det finnes verre ting" har aldri vært noe godt argument, det er helt sikkert verre å ikke se på veien i 90 enn å kjøre i 100, men hva så? Det er like fullt en risiko å kjøre fortere, spesielt å kjøre fortere enn fartsgrensene fordi man øker hastighetsforskjellen mellom seg og andre billister i samme retning.

 

AtW

1. Desto bedre, kanskje det kreves så mye at folk slutter å drive med andre ting

2. Selvsagt, dog så er 90km/t i et tre mer eller mindre = død uansett.

3. Statens veivesen har pushet dette i mange år. Du er jo en av som roper høyest om at de vet dette bedre enn oss.

4. Jeg har aldri sagt at det er et argument mot det, jeg sier at fokuset bør legge sterkest der problemet er størst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1. Jo høyere fart jo større konsentrasjon kreves.

2. Det finnes andre typer ulykker enn front mot front.

3. Jeg finner liten dekning for at man dør uansett i hastigheter over 70 i litteraturen

4. "Det finnes verre ting" har aldri vært noe godt argument, det er helt sikkert verre å ikke se på veien i 90 enn å kjøre i 100, men hva så? Det er like fullt en risiko å kjøre fortere, spesielt å kjøre fortere enn fartsgrensene fordi man øker hastighetsforskjellen mellom seg og andre billister i samme retning.

 

AtW

1. Desto bedre, kanskje det kreves så mye at folk slutter å drive med andre ting

2. Selvsagt, dog så er 90km/t i et tre mer eller mindre = død uansett.

3. Statens veivesen har pushet dette i mange år. Du er jo en av som roper høyest om at de vet dette bedre enn oss.

4. Jeg har aldri sagt at det er et argument mot det, jeg sier at fokuset bør legge sterkest der problemet er størst.

 

Jeg snakker ikke om hvor vegvesent bør legge sin fokus, jeg snakker om denne tråden og kjøring genrelt, det er ett nærmest uomtvistelig faktum at høyere hastighet innbærer høyere riskio, å fornekte det fører til at man blir en dårligere sjåfør. Folk må slutte å unnskylde sin egen kjøring, og heller ta konsekvensen av riskoene som oppstår med kjøremønsteret sitt.

 

1. Du finner neppe dekning for at ting blir tryggere ved å gjøre det vanskeligere.'

2. Hva med 70 km/t i ett tre, er man da dø uansett? Hva med 70 inn i bakenden på en annen bil? Hva med at ofte klarer å bremse litt? Hvor mange prosent av ulykkene på 80-soner ender i dødsfall?

3.Det gjør de, men det er snakk om å se på faktiske undersøkelser, ikke reklameplakater. Det er ett oversimplifisert budskap som i liten grad gir mening når man vet hvor stor forskjell det er i menneskers tåleevne basert på alder.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg regner med at det faktum at de fleste ulykker skjer i under 30km/t er en viktig faktor.

 

Noe som igjen er rimelig irrelevant for de tidligere diskusjonene som har dreid seg om hastigheter over 80..

Så igjen, jeg ser ikke hvor du prøver å gå med denne saken.

 

Ja? de fleste ulykkene skjer under 30km/t fordi de holder lavere fart.

Du sier jo selv at folk er mer konsentrerte om vinteren og holder derfor tryggere/lavere fart i forhold til forholdene.

Hva er det du prøver å halte deg fram til? Statistikken tilsier at det er færre dødsulykker om vinteren. At lavere fart har noe med dette å gjøre burde være ganske logisk.

Det er heller ingen som har hevdet at bedre konsentrasjon ikke har noe med tallene å gjøre.

 

Skal dette dras lenger ut kan du vel lage en tråd om det. Ganske morsomt med tanke på:

Den viktigste jobben til en veileder er å veilede brukere og sørge for at diskusjoner ikke sklir ut.
Endret av dotten☻
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke farten som dreper, det er bråstoppen! :hmm:

 

Og hele diskusjonen kan summeres slik:

ATW: Uten fart, ingen bråstopp

Flimzes: Ingen bråstopp uten krasj

 

Jeg tror dere begge har rett. Lavere fart vil minske skadene (Ek=1/2mv^2). Men sannelig kan norske bilsjåfører skjerpe seg!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...