Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Nå er det vel strengt tatt ikke bare bare å kaste en lastebil over i en annen fil i løpet av et sekund. Det står jo også i teksten til videoen at dette dreide seg om forsikringssvindel fra Golfen og Mercedens side. Så det er ingenting som ble glemt av bilistene her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Føler meg litt skyldig der, men likevel gjer eg det bevisst ligger veldig nært opp etter, rett og slett for å få oppmerksomheita. Men når eg gjer det, har foten klar på bremsepedalen.

 

Ang. når eg ligger bak bil nummer to ein slik situasjon, så hende det at eg legge tett inntil, men når etter litt tenking finner eg ut av at det faktisk ikkje den fører som har skylda og legger meg lenger bak.

 

Og disse forbaska jævlane som alltid ligger oppi ræva skal få svi ein dag. Det værste at dei aldri tar hintet når bremser og viser tegn. Jaja.

Jeg tenker, du kan gjerne blinke med lysene, vise fingeren, tute og rope og skrike og henge ut av sidevinduet, men ikke ligg så forbaska nærme!

Om noen kommmer bakfra og signaliserer at de har det litt (eller veldig) travelt eller hva de nå enn vil, så er jeg mer enn villig til å samarbeide selv om det måtte innebære at jeg må bremse opp litt og gi bort noen sekunder av livet mitt. Men holder de ikke en vettug avstand blir jeg bare forbannet og tverr..! Jeg vet, det gjør meg nødvendigvis ikke til noe bedre selv, men disse drapsforsøkene har jeg virkelig ikke noe til overs for..

 

Og når man nå er inne på kjøring på flerfelts vei, så forundrer det meg hvor merkelig man kjører av og til. Det skulle være en kjent sak at høyrefila er for kjøring, og venstrefila er for forbikjøring. Jeg har kjørt E6 og ring 3 inn til Oslo sørfra hver dag nå i nesten to år, og ennå blir jeg forbausa over hvor lite hensiktsmessig trafikken fungerer innimellom. Flyt og samarbeid er bare å glemme når folk legger godviljen til.

Køa starter som oftest litt før Klemetsrud, men allikevel er det enkelte som legger seg over i venstrefila - og blir der - allerede på Vinterbrosletta! Jeg skjønner det ikke helt, men det virker som noen har et helt voldsomt behov for å ligge i venstrefila i tilfelle kø (totalt sett har det veldig lite å si på den strekka hvilken fil du ligger i, det går forbaska tregt uansett), og de er livredde for at noen skal komme før dem (?).

Så tar jeg dem igjen på sletta der, og blir liggende etter 10-15 biler som kjører i alt mellom 70 og 110 i venstrefila mens høyrefila stort sett er tom - i 12-15 kilometer, over ei mil!

Her har vi alle muligheter åpne for å kunne ha finfin flyt og jevn fart om alle samarbeidet bare litt, men det er et eller annet som går på trynet et sted der, og jeg skjønner ikke helt hva!

 

Har folk problemer med å bli forbikjørt, er det det? Har folk problemer med at jeg er helt overbevist om at det skulle være mulig for meg å kjøre jevnt og ordentlig i 100+ også fra Vinterbro og inn til Klemetsrud selv om det tetter seg på Klemetsrud?

 

For ikke å snakke om fletting da.. fader altså. I påkjøringa i bakken ved Klemetsrud er jaggu hakke mye tullinger! Samarbeid må være et fremmedord for disse...

 

 

Så, det får være dagens.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

^^

Enkelt forklart; nordmenn er noen forbaskede selvopptatte egoister. Gangsynet forsvant en eller annen gang på 90-tallet. Antagelig rett etter OL.

 

Det er nesten slik nå at jeg blir positivt overrasket når noen utøver riktig adferd i trafikken. Jeg har (dessverre) innsett realitetene at slik er det blitt.

Lenke til kommentar

Det brukes veldig mye tid og krefter på diskusjonen om når man skal frata eldre førerkortet. Ikke minst skaper det jo mange farlige situasjoner når trafikkbildet forandrer seg og eldre ikke evner å henge med. Hvorfor innføres det ikke krav til oppkjøring, feks hvert fjerde år, der bilfører må bevise at man enda har alle kunnskaper i orden? Bilen må jo inn til PKK hvert andre år - hvorfor ikke sjåførene? Jeg tror dette hadde løst veldig mange problemer som finnes i trafikkbildet i dag.

 

En annen ting, hvorfor må folk være så aggressive bak rattet? Det er fult mulig å kjøre effektivt og opprettholde perfekt flyt uten å klikke i vinkel fordi noen andre gjør noe man selv ikke har forutsett. Ingen grunn til å bli hissig av slikt. Man skal jo alltid kjøre etter forholdene (dette innebærer også andre trafikkanter).

 

Et eksempel fra i dag:

- To biler har stoppet i Moholtlia, i nordgående løp. Jeg ser folk som gestikulerer til andre biler ute i veibanen, sier operatør Torgeir Nekstad til adressa.no.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så tar jeg dem igjen på sletta der, og blir liggende etter 10-15 biler som kjører i alt mellom 70 og 110 i venstrefila mens høyrefila stort sett er tom - i 12-15 kilometer, over ei mil!

Her har vi alle muligheter åpne for å kunne ha finfin flyt og jevn fart om alle samarbeidet bare litt, men det er et eller annet som går på trynet et sted der, og jeg skjønner ikke helt hva!

 

Det er vel slik at liten tue velter stort lass. Det skal bare 1 bil til for å ødelegge flyten i trafikken og lage kjempekøer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fra Nettavisen

Her er listen over de 10 verste sjåførene på veien.

 

1. «King of the Road»

Det er noen som faktisk har kjøpt veien, og eier den. I hvert fall tror de at har retten på sin side, uansett.

 

Dette er sjåførene som bruker trafikkreglene aktivt når det er til deres fordel, men ignorerer dem glatt med en gang noen andre har retten på sin side. Disse sjåførene tar ikke fem øre for å sperre trafikk for andre så lenge de selv kommer raskest mulig fram.

 

2. «Den ufokuserte»

Det er enkelte sjåfører som rett og slett ikke synes det er så veldig gøy å kjøre, og vil helst drive med andre ting mens man sitter bak rattet. Enten det er å lese avisen, ta en røyk eller fire, spise en bedre lunsj eller snakke kontinuerlig i telefonen.

 

Det finnes riktignok enkelte som vil hevde at de faktisk har muligheten til å sjonglere fire baller samtidig som man styrer en bil, men dette er også sjåførene som oftest er i ulykker og som lager riper i lakken. Din lakk.

 

3. «Søndagssjåføren»

Det er enkelte som lufter bilen sin like ofte som det er soldager i Bergen. Selvfølgelig er det ikke slik at noen skal tvinges til å kjøre ofte, men man trenger jo ikke å ta lufteturen akkurat i rushtiden.

 

4. «Aggressive Arne»

Nå mener vi ikke at det er en person som heter Arne, det er rett og slett kun for å lage et navn på typen sjåfør. Dette er sjåføren som uansett hva du gjør i trafikken mener du er en komplett idiot.

 

Det betyr at hvis du faktisk skifter fil med blinklys, uten hinder for noen andre, fortsatt gjør feil. Dette er også personen som på samme måte som kongen under punkt 1 faktisk har egne trafikkregler: Sine egne. Forskjellen er at denne sjåførtypen er også den som kan komme til å hoppe ut av bilen for å forklare seg sine egne regler.

 

5. «Slow Train Coming»

En undersøkelse gjort blant norske sjåfører viste at de fleste irriterte seg mer over de som kjørte sakte, enn de som kjørte for fort. Det er selvfølgelig et poeng at det er relativt irriterende med sjåfører som synes det er morsomt å få til en landeveis-etterligning av NSB hvor de selv er lokomotivet.

 

6. «Rumpekjøreren»

Tresekundersregelen er ikke mulig å overholde, spesielt i gode køer på norske veier. Samtidig er det noen som uansett hvor mange biler det er på veien gjerne vil komme så nær som mulig din egen bakende slik at de er sikret at hvis du må bråbremse at du kan få en fin krage rundt halsen.

 

7. «Forbikjøreren»

Det er helt greit å kjøre forbi andre biler der du har sikt og forholdene står til rette. Det skulle bare mangle. Like ugreit er det å kjøre forbi rett foran svinger og der man faktisk ikke helt kan se hva som vil komme til å skje. Å sette sitt eget liv i fare er et valg man gjør, men å sette andres liv i fare er et Lotto-spill ingen burde drive med.

 

8. «Redd for blomstene i veikanten»

En gammel vits spør hvorfor svenskene kjører midt i veibanen. Svaret er at de er redd for blomstene i veikanten. Det er det også en del sjåfører som generelt er. Å kjøre mot midten av veibanen, uansett (ekstra ille, selvfølgelig, på flerfeltsvei), er ikke bare irriterende for andre sjåfører - det er også sånn relativt sett trafikkfarlig.

 

9. «Lastebilsjåføren»

Det er mange lastebilsjåfører, faktisk de aller fleste, som er svært gode sjåfører med godt overblikk over veien og sans for å ta hensyn til andre bilister. Likevel er det noen få som ødelegger for helhetsinntrykket som en kvise på rumpa på badestranda. Dette er de som gjerne legger seg ut i flerfeltsvei for selv å kjøre forbi i tunge oppoverbakker i noe som nesten blir i fartsgrensen, som gjerne kan sperre for deg så lenge de selv kanskje sparer et kvart sekund og som oppfyller en god del av de andre problemene på denne listen som nummer 6 og 4...

 

10. «De som sitter i baksetet»

Det er noen sjåfører som er mest irriterende for de som kjører bilen selv, nemlig de som gjerne vil styre bilen fra baksetet. Det er vel knapt noen som har bedre peiling på hvordan man skal kjøre bil enn disse.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Idioit av lastebil som kjørte forbi meg og noen aldre biler på motorveien når snøen var på det verste. Utrolig gikk trafikken i 80 i 90 sone mens det var snø osv. Lastebilen legger seg så da i venstre felt i nedover bakke og hiver alt snøen i feltet over på min bil og andre, så vi ser ingenting og mister grep og blir hivd mer ut til høyre ettersom er masse snø som treffer. Endte vel med at hele høyre feltet måtte gasse opp igjen ifra 10 KM til 80 igjen.

 

Jeg svinger av og kommer tilbake på veien igjen 30 min senere. Kjører mer og ser da at lastebilen har blitt stoppet av en politibil!

 

Eller du som lå i venstre feltet og ikke ville at jeg skulle kjøre forbi deg! Ble fire blink da forsto at du måtte fjerne deg ja! Sopp!

 

Ellers de som ligger feil i rundkjøringene oh my god så irriterende! Ellers har mange kjørt pent siden jeg har flyttet til ÅS/ski området :).

 

Men er en strekke ved Ski ved nordby krysset og veien der har 80 sone men alle ligger i 60 -.-..

 

Igjen snøen skaper litt rar kjøring men for det meste har alt gått bra og hastighetene har vært nesten ved fartsgrensen uansett i dette området.

Endret av Andzel
Lenke til kommentar

I natt til i går ble jeg vekket av en jævel som fant det for godt å tute klokka to om natten!

 

Vær så snill, vis litt respekt når du kjører gjennom et boligfelt!

Vet du hvorfor han tutet?

 

Jeg fortet meg å titte ut vinduet, og det så ut til at det bare var fordi en annen holdt veldig lav fart. Men uansett, bruk lyshornet eller ignorer det som skjedde. Det var jo midt på natta!

Lenke til kommentar

 

 

Nei, det er ikke kun de som kjører over fartsgrensen som skaper problemer, langt derifra. Men det er ikke konsekvensløst å kjøre over fartsgrensene heller.

 

AtW

 

Nei, har ikke sagt det heller, men det hørtes virkelig ut som at det var kun de som kjørte over fartsgrensen som skapte problemer.

Lenke til kommentar

Forbanna egoist i BMW X5 som kjørte forbi meg i 10-15 over fartsgrensen, på min høyre side, i kollektivfeltet, i Oslo sentrum (Fredriks gate i nordøstlig retning) for å spare inn totalt 2 sekunder. Forstår bare ikke den totale mangelen på konsekvenstenkning hos slike folk...

Lenke til kommentar

Mye rart ute på veiene i går kveld. Vil tro det er en god kombinasjon av fyll og julestress. På litt over ei mil opplevde jeg følgende

- To stk har stoppet, den som har kjørt inni den andre har merkerlig ganglage.

- Jeg får grønt i neste lyskryss og spinner en stund. Akkurat da jeg får feste suser en bil gjennom på noe som klart var rødt, langt over fartsgrensen. Kjøring på en god blanding av rødt/oransje fortsetter...

- få cm unna å bli påkjørt i rundkjøring. Tro hva den store røde trekanten betyr for noe...

 

Resten av turen ble det kjørt som om de andre var idioter...

Lenke til kommentar

Nok en gang så viser det seg at folk i mindre grad dør i trafikken om vinteren, til tross for vesentlig vanskeligere kjøreforhold, dårligere sikt og flere kollisjoner. Jeg er ikke den flinkeste til å ta det med rå alltid selv, men kan det være at fart ikke er så irrelevant som endel later som?

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nok en gang så viser det seg at folk i mindre grad dør i trafikken om vinteren, til tross for vesentlig vanskeligere kjøreforhold, dårligere sikt og flere kollisjoner. Jeg er ikke den flinkeste til å ta det med rå alltid selv, men kan det være at fart ikke er så irrelevant som endel later som?

 

AtW

Jeg tror oppmerksomheten er eksponensielt forhøyet ved vinterkjøring.

Det er nok en mye mer relevant faktor, det er ikke mange som sitter og sminker seg samtidig som bilen sporer rundt på is-slafset og velger vei litt på egenhånd

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nok en gang så viser det seg at folk i mindre grad dør i trafikken om vinteren, til tross for vesentlig vanskeligere kjøreforhold, dårligere sikt og flere kollisjoner. Jeg er ikke den flinkeste til å ta det med rå alltid selv, men kan det være at fart ikke er så irrelevant som endel later som?

 

AtW

Jeg tror oppmerksomheten er eksponensielt forhøyet ved vinterkjøring.

Det er nok en mye mer relevant faktor, det er ikke mange som sitter og sminker seg samtidig som bilen sporer rundt på is-slafset og velger vei litt på egenhånd

 

Til tross for det er det flere kollisjoner (og færre dødsfall)

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...