Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare et kjapt, muligens dumt spørsmål: Hvis bussjåfører får bøter eller er skyld i ulykker, hvor stor del av ansvaret får/tar sjåføren og hvor mye tas av arbeidsgiveren? Arbeidsgiveren betaler vel forsikringen, men får arbeidstakeren noen konsekvenser? Skjermes sjåførene for bøter også?

Busssjåfør er på lik linje med alle andre bilister en bilist, og må ta konsekvensene av det. Får han bot må ha betale den. Mister han førerkortet så mister han det. Han må dog neppe betale noe(mtp. skader) i en ulykke da er det nok firmaet som dekker det.

Endret av CissaM
Lenke til kommentar

Ja, når vi først snakker om sinker i trafikken

 

http://www.aftenbladet.no/lokalt/e39/Snn-kan-en-ogs-gjre-det--2902255.html

 

:thumbdown:

 

Merkelig at de argumenterer for at det ikke skal være brierene enn mopeden fordi det er "vanskelig å beregne" De andre argumentet kjøper jeg dog.

 

AtW

 

Bare et kjapt, muligens dumt spørsmål: Hvis bussjåfører får bøter eller er skyld i ulykker, hvor stor del av ansvaret får/tar sjåføren og hvor mye tas av arbeidsgiveren? Arbeidsgiveren betaler vel forsikringen, men får arbeidstakeren noen konsekvenser? Skjermes sjåførene for bøter også?

Busssjåfør er på lik linje med alle andre bilister en bilist, og må ta konsekvensene av det. Får han bot må ha betale den. Mister han førerkortet så mister han det. Han må dog neppe betale noe(mtp. skader) i en ulykke da er det nok firmaet som dekker det.

 

Har jeg hørt også, synes det er en litt underlig regel, vanlige folk må jo ikke betale om de driter seg ut på jobb.

 

AtW

Lenke til kommentar

Var en liten tur på gjenbrukstorget idag. Som vanlig så kjører jeg derfra oppgitt og irritert på andre folk. Vet ikke om det er meg eller de andre det er noe galt med, men la meg forklare situasjonen som irriterer meg idag (Og det er som regel den samme som går igjen hver gang):

 

Starter med et bilde av gjenbrukstorget, så dere ser hva jeg snakker om:

e0be5c31741750c50046e484723bd6bb.png

(På bildet så ser det ut som det er grei plass til å kjøre forbi, men det er bare en illusjon...)

 

Til venstre i bildet er altså alle conatinerne, og som dere kanskje ser så er det ikke veldig god plass oppe på toppen der. Det er plass til biler på rekke ved containerne, og litt plass til å kjøre ut når man er ferdig. Er det sånn det funker i virkeligheten? Nei! Dette gjelder som regel gamle og/eller rastløse personer som ikke kan vente på tur. Jeg er ferdig med å kaste mitt og blinker meg ut for å kjøre hjem, men da kommer det en grønn liten jævel i full faen forbi meg og parkerer tre-fire biler foran meg. Denne bilen har en "L" bak, og ut kommer en liten tass sammen med to besteforeldre (vil jeg tro?) som begge må være 80, minst. Jeg kjører ut og prøver å hinte til at jeg vil ut, men de ser bare dumt på meg og begynner å lempe ut det de har i bilen. Nå begynner det å danne seg en kø bak meg, og de ser bak mot oss igjen, men viser ingen tegn til at "Vent i to sek, så er vi ferdig" eller "Beklager, vi skal ordne plass til dere". Neida, her skal det kastes søppel, andre folk betyr selvfølgelig ingenting.

 

De kommer seg etterhvert inn i bilen og kjører, men jeg sitter igjen med sinnsyk irritasjon av dette opptrinnet. Jeg bare lurer; Er det for mye forlangt at folk venter på tur om det er fullt oppe på plassen, samt at man ikke blokkerer for alle andre? Når dette i tillegg er noen på øvelseskjøring så mater de jo han med feil opplæring fra dag en! At disse han kjørte med er på vei ned i graven betyr absolutt ingenting. Kan de kjøre bil, så krever jeg det samme fra de uansett. ARGHGHGH!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Til jævel'n i en BMW utenfor Ski i dag. Jeg beklager at jeg lå i 70 i 80-sona på den SVÆRT smale veien fra Siggerud i dag. Det var mørkt og jeg var ute og øvelseskjørte. Dessverre tok du rennafart og dreit syltynt i L-en, og bestemte deg for å tute og blinke. Da du valgte å passere meg i en venstresving med to biler i mot, beklager jeg at jeg valgte å tute på deg, og at jeg holdt hornet inne i mange sekunder.

 

*ironi*

Endret av Hanske
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har jeg hørt også, synes det er en litt underlig regel, vanlige folk må jo ikke betale om de driter seg ut på jobb.

 

AtW

 

Arbeidsgivere tar ikke normal bøter eller annen straff idømt ansatte ved dom eller som forenklede forelegg selv om de har fått disse i utøvelse av tjenesten. Dette må ikke blandes sammen med at arbeidsgivere normalt dekker kostnader påløpt p.g.a. feil eller uhell i sivilrettslig sammenheng. M.a.o Sjåføren kan regne med å få dekt kostnader til å reparere fysiske skader på sitt og andre involvertes matriell, men han vil ikke få dekt bøter da dette er en straff.

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har jeg hørt også, synes det er en litt underlig regel, vanlige folk må jo ikke betale om de driter seg ut på jobb.

 

AtW

 

Arbeidsgivere kan ikke ta bøter eller annen straff idømt ansatte ved dom eller som forenklede forelegg selv om de har fått disse i utøvelse av tjenesten. Dette må ikke blandes sammen med at arbeidsgivere normalt dekker kostnader påløpt p.g.a. feil eller uhell i sivilrettslig sammenheng. M.a.o Sjåføren kan regne med å få dekt kostnader til å reparere fysiske skader på sitt og andre involvertes matriell, men han kan ikke få dekt bøter da dette er en straff.

 

 

arbeidsgiveren kan likevel finne på å dekke enkelte bøter.

parkeringsgebyret er en av disse

Lenke til kommentar

Parkeringsgebyr er vel ikke en bot?

 

AtW

 

Har jeg hørt også, synes det er en litt underlig regel, vanlige folk må jo ikke betale om de driter seg ut på jobb.

 

AtW

 

Arbeidsgivere tar ikke normal bøter eller annen straff idømt ansatte ved dom eller som forenklede forelegg selv om de har fått disse i utøvelse av tjenesten. Dette må ikke blandes sammen med at arbeidsgivere normalt dekker kostnader påløpt p.g.a. feil eller uhell i sivilrettslig sammenheng. M.a.o Sjåføren kan regne med å få dekt kostnader til å reparere fysiske skader på sitt og andre involvertes matriell, men han vil ikke få dekt bøter da dette er en straff.

 

Hmm, jeg var ikke klar over at de ikke hadde lov til det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Parkeringsgebyr er vel ikke en bot?

 

AtW

 

Har jeg hørt også, synes det er en litt underlig regel, vanlige folk må jo ikke betale om de driter seg ut på jobb.

 

AtW

 

Arbeidsgivere tar ikke normal bøter eller annen straff...

 

Hmm, jeg var ikke klar over at de ikke hadde lov til det.

 

AtW

Fant følgende tekst:

http://www.kemnerkontoret.oslo.kommune.no/lonnsabc/lonnsabc_artikler/article21138-13415.html?articleID=21138&categoryID=13415&printMe=0

 

Denne tyder på at arbeidsgiver kan dekke bøter, men dette er å betrakte som lønn og skattelegges. (I.o.f.s logisk siden arbeidsgiver ikke kan hindres fra å spontant gi en 'bonus', men denne praksisen er vel å regne som uansvarlig og dermed ikke noe en arbeidstager kan regne med)

 

Gebyrer som parkeringsgebyrer er ikke å regne som straffereaksjoner og kan dekkes uten at det blir skattepliktig. Merk at det er forskjell på å bli bøtlagt for parkering på offentlig vei i.h.t. veitrafikkloven, og å bli ilagt gebyr for feilparkering i.h.t. lokale forskrifter.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Jeg har observert ganske mye uforsiktig, aggressiv og ulovlig kjøring av bussjåfører. Det er jo ganske etisk og prinsippielt betenkelig om en overtreder blir tatt for egenproduserte feil, men vernes mot straff/rekasjon på overtredelsen. Etter min mening er ikke overtredelser en sak mellom arbiedstaker og arbeidsgiver men utelukkende mellom overtreder og offentlige myndigheter (eller parkeringsselskap med tildelt begrenset myndighet). Arbeidsgiver bør egentlig ikke være noen part i saken i det hele tatt. Hvis arbeidsgiver likevel blander seg inn og gir f.eks "bonus" så er vel det å betrakte som forhindring av offentlig tjenestemanns arbeid og kunne bøtelegges.

 

Hvis det skjer skade på selskapets kjøretøy så får skaden bli en separat sak mellom arbiedstaker og arbeidsgiver. Det samme gjelder eventuelt brudd på ruteplanen og innsetting av reservebuss. Dette har ikke myndighetene noe med.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Enig med deg, Simen1!

 

Det som er litt dumt dog er at sjåføren må kanskje bøte med sitt førekort dersom kjøretøyet ikke er i god nok teknisk stand. Hvis arbeidsgiver ikke ønsker å utarbeide feilene, så blir vi jo tvungne til å ta valget mellom å nekte å kjøre(ikke gjøre jobben) eller gjøre et lovbrudd. Dette er nok ikke noe som er super stort problem pr. i dag i Norge, men forsatt ett problem for noen. Det samme gjelder egentlig ansvaret føreren har for å passe på å ikke laste overlast er alt for stort.

Lenke til kommentar

Nja, hvis en bedrift tvinger noen til å gjøre lovbrudd (kjøre med et kjøretøy som har ulovlig dårlig stand) så kan vel det bli en ganske tung sak for arbeidsgiveren. Jeg vil tro det er i begges interesse å holde standen på kjøretøyet på riktig side av loven. De aller fleste større transportselskaper har vel også interne kvalitetsrutiner som skal forhindre ulovlig kjøring.

 

Gå-rundt-kontroll av kjøretøyet før man starter arbeidsdagen, følge med på eventuelle feil som måtte dukke opp under veis. I tillegg skal vel arbeidsgiveren ha jevnlige verkstedkontroller, som skal dokumentere ovenfor sjåførene og eventuelt myndighetene at det ikke har noen vesentlige mangler.

Lenke til kommentar

Rettet: Godt og se at tradisjonen tro så stopper Norge Øst-landet ved første snøfall igjen.

 

Jeg vil tro problemet hovedsaklig sitter mellom rattet og hodestøtta.

 

Ikke glem vestlandet... Eller i hvertfall sør-vestlandet. Her i Stavanger gikk det i 40 på motorveien når det omtrent kun var snø i lufta...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...