Gå til innhold

Trafikalsk klagemur

Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mulig jeg tråkker noen på tærne her, men det du nevner synes jeg henger nøye sammen med (mitt favorittord for dagen) udugelighet. Er det virkelig så vanskelig å "lese" speilet? I likhet med Sheldon Cooper har jeg åpenbart vanskeligheter med å forstå andre menneskers begrensninger... :)

Ja, det virker som du ikke forstår at trafikken er et samspill av en mengde trafikanter med ulike evner og erfaringer. Det å lese hastigheten til bilister som kommer bakfra er ikke lett i speilet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Hvis du går aktivt inn for det skal du nok lykkes med å drepe deg selv på firefelts motorvei også, ja. Jeg mener allikevel at alle tilfellene du nevner faller inn under uheldig eller udugelig, med alt det innebærer. Jeg regner også ukonsentrert som udugelig, så hvis du liker å spille angry birds mens du kjører er du udugelig selv om du kanskje har vunnet vm i rally.

Ergo, alle som dør på firefelts motorveier i Norge er udugelige uheldige folk som går inn for å drepe seg selv f.eks ved å spille angry birds når de kjører. I følge deg.

Innlegget ditt lyser ikke akkurat av trafikkalsk modenhet for å si det forsiktig.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hvis du går aktivt inn for det skal du nok lykkes med å drepe deg selv på firefelts motorvei også, ja. Jeg mener allikevel at alle tilfellene du nevner faller inn under uheldig eller udugelig, med alt det innebærer. Jeg regner også ukonsentrert som udugelig, så hvis du liker å spille angry birds mens du kjører er du udugelig selv om du kanskje har vunnet vm i rally.

Ergo, alle som dør på firefelts motorveier i Norge er udugelige uheldige folk som går inn for å drepe seg selv f.eks ved å spille angry birds når de kjører. I følge deg.

Innlegget ditt lyser ikke akkurat av trafikkalsk modenhet for å si det forsiktig.

Jeg vil si at de fleste ulykkene kommer av folk som i øyeblikket er udugelige. Enten de er uoppmerksomme eller bare har feilvurdert veien. Firefeltsmotorvei er noe av det letteste å kjøre på, og alt for mange kobler ut når de kjører på dem. Og det overasker meg om mer enn 5% av ulykkene kommer av noe annet enn dette.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Angry birds var bare et forslag blant mange forstyrrelser jeg forestilte meg kunne være årsak til å kjøre inn i en parkert lastebil (med motorstopp), en lyktestolpe eller utfor en fjellskrent. Dersom jeg hadde gjort en av de nevnte ville jeg raskt innsett at jeg kanskje burde bli flinkere til å kjøre bil. Selvfølgelig, jeg kunne sovnet bak rattet, men da ville jeg fremdeles vært udugelig.

Lenke til kommentar

Jeg holder heller ikke fartsgrensen 100% til punkt og prikke alltid, men jeg prøver ikke å rettferdiggjøre det, det blir litt tåpelig.

Respekt for fartsgrensen er noe alle bilister burde hatt mer av, og folk må slutte å tenkte at dem kan kjøre raskere fordi dem tror at dem har evnen til det eller at forholdene tillater det.

Det virker som om problemet her er at folk kjører for fort/over fartsgrensen når det gjelder å ha "respekt" for fartsgrensen. Men du må også huske på at vi har snegler i trafikken, de som ikke klarer å holde fartsgrensen. Det viser 80, og snegler kjører i 60.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil si at de fleste ulykkene kommer av folk som i øyeblikket er udugelige. Enten de er uoppmerksomme eller bare har feilvurdert veien. Firefeltsmotorvei er noe av det letteste å kjøre på, og alt for mange kobler ut når de kjører på dem. Og det overasker meg om mer enn 5% av ulykkene kommer av noe annet enn dette.

Jeg er uenig. Hvis alle følger trafikkflyten og tilpasser seg trafikkreglene så skjer det nesten ikke ulykker. Det som skaper ulykker er aggressiv kjøring, stor trafikkmengde i kombinasjon med mange som pusher på og skal frem. Jeg blir nærmest sjokkert hver eneste dag hvordan folk oppfører seg i venstrefilen.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det virker som om problemet her er at folk kjører for fort/over fartsgrensen når det gjelder å ha "respekt" for fartsgrensen. Men du må også huske på at vi har snegler i trafikken, de som ikke klarer å holde fartsgrensen. Det viser 80, og snegler kjører i 60.

Snegler kan være irriterende ja, men ingenting er mer irriterende enn folk som skaper farlige situasjoner.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor tror dere det finnes så mange som skal pushe trafikken fremover ?

Hvorfor tror dere det finnes somle paver her ?

hvorfor tror man at ulykkene alltid skjer på grunn av farten og bråstoppen ?

Det er ikke alle ulykken som skjer på grunn av bråstoppen ( som oftest biler som har stoppet opp eller den stoplen/treet som er i veikanten).

Det har væt tilfeller der sjåføren mister kontrollen på grunn av plutselige endringer i veistandarden ( som vegvesenet ikke harrukket å sett opp skilt for )

man skylder softe på at sjåføren har feilvurdert studiesituasjonen.

Det kan så være men da er man også avhengig at veien eller skiltene gir signaler om forholdene lenger frem .

alt for ofte mangler dette signalet

Lenke til kommentar

Snegler kan være irriterende ja, men ingenting er mer irriterende enn folk som skaper farlige situasjoner.

Så det er kun folk som kjører over fartsgrensen som skaper problemer? Det er veldig mange som ikke innser at snegler, som ikke holder fartsgrensen, OGSÅ skaper problemer.

Hvor farlig er det når fartsgrensen er 90 (F.EKS) og det ligger en urgammel pensjonist som såvidt ser, i 50 i venstre feltet. DET er farlig det.

Endret av Lami
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så det er kun folk som kjører over fartsgrensen som skaper problemer? Det er veldig mange som ikke innser at snegler, som ikke holder fartsgrensen, OGSÅ skaper problemer.

Hvor farlig er det når fartsgrensen er 90 (F.EKS) og det ligger en urgammel pensjonist som såvidt ser, i 50 i venstre feltet. DET er farlig det.

Tja!

Jeg vet ikke om jeg er helt enig i den påstanden.

En sinke vil jo ikke direkte skape en farlig situasjon, men vil kun bremse trafikken og lage kø....og det er vel et velkjent og vanlig fenomen på norske veier.

Derimot vil en sinke kunne skape irritasjon og trigge farlige forbikjøringer.

Men i motsetning til en råkjører så er det ikke sinken selv som direkte skaper de farlige situasjonene, det er bilene bak som foretar valget og bestemmer hvordan situasjonen skal håndteres.

Så hvis man absolutt skal gradere så vil jeg mene at det er verre med råkjørere i trafikken.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke kun de som kjører over fartsgrensen som skaper problemer, langt derifra. Men det er ikke konsekvensløst å kjøre over fartsgrensene heller.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er uenig. Hvis alle følger trafikkflyten og tilpasser seg trafikkreglene så skjer det nesten ikke ulykker. Det som skaper ulykker er aggressiv kjøring, stor trafikkmengde i kombinasjon med mange som pusher på og skal frem. Jeg blir nærmest sjokkert hver eneste dag hvordan folk oppfører seg i venstrefilen.

Høres sterkt ut som en beskrivelse av udugelige sjåfører som ikke tenker i trafikken.

Lenke til kommentar

Høres sterkt ut som en beskrivelse av udugelige sjåfører som ikke tenker i trafikken.

Presis, aggressive sjåfører som ignorerer fartsgrensene og andres sikkerhet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Bare et kjapt, muligens dumt spørsmål: Hvis bussjåfører får bøter eller er skyld i ulykker, hvor stor del av ansvaret får/tar sjåføren og hvor mye tas av arbeidsgiveren? Arbeidsgiveren betaler vel forsikringen, men får arbeidstakeren noen konsekvenser? Skjermes sjåførene for bøter også?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...