Gå til innhold

Trafikalsk klagemur

Opus

Anbefalte innlegg

Hvem vet, kanskje han fortsatte ut i veibanen pga anfallet eller noe liknende. Har det virkelig så mye å si? Det er ikke noe å hisse seg opp over, det er rimlig ego-holdning å klage over at noen har fått ett anfall på et sted som gjør at man må vente 20 sekund ekstra i bilen...

AtW

Det er heller ikke det det dreier seg om , men heller at når folk mister kontrollen så er det ingen som hjelper dem slik at de ikke skjer noe mere alvorlig eller farligere

Han som kjørte bilen fikk hverken signaler om at han måtte vente lit eller om det var greit å kjøre forbi

Dette til tross for at det var 3 personer som skulle påase på han som hadde problemer

Dessuten hvis noen stopper i en rullestol midt i gata så vil jeg lure på hva problemet er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvem vet, kanskje han fortsatte ut i veibanen pga anfallet eller noe liknende. Har det virkelig så mye å si? Det er ikke noe å hisse seg opp over, det er rimlig ego-holdning å klage over at noen har fått ett anfall på et sted som gjør at man må vente 20 sekund ekstra i bilen...

AtW

Det er heller ikke det det dreier seg om , men heller at når folk mister kontrollen så er det ingen som hjelper dem slik at de ikke skjer noe mere alvorlig eller farligere

Han som kjørte bilen fikk hverken signaler om at han måtte vente lit eller om det var greit å kjøre forbi

Dette til tross for at det var 3 personer som skulle påase på han som hadde problemer

Dessuten hvis noen stopper i en rullestol midt i gata så vil jeg lure på hva problemet er.

De konsentrerte seg vel om å hjelpe vedkommende da, en forståelig reaksjon. Billisten har jo ett like stort ansvar for å hjelpe til i situasjonen, men valgte å bare kjøre forbi. Du aner jo ikke om de 3 personene hadde noe med han å gjøre som fikk anfallet.

AtW

Lenke til kommentar

Isåfall er det desto mer uansvarlig av billisten å ikke hjelpe.

AtW

Så mener at en bilist som er ca 10 meter unna skal springe til å hjelpe , mens de som er samme med "ofret" bar skal stå å se på ?

Nå må man også vurdere behovet for hjelp .

Her virker det ganske logisk at blister venter og ser hva som skjer eller ikke forstyrrer situasjonen.

Lenke til kommentar

Isåfall er det desto mer uansvarlig av billisten å ikke hjelpe.

AtW

Så mener at en bilist som er ca 10 meter unna skal springe til å hjelpe , mens de som er samme med "ofret" bar skal stå å se på ?

Nå må man også vurdere behovet for hjelp .

Her virker det ganske logisk at blister venter og ser hva som skjer eller ikke forstyrrer situasjonen.

Hva er det her? Barnehagen? "Buhu, ingen andre hjelper, da skal ikke jeg heller?". Det er ikke akkurat noen stor sak å bevege seg 10 meter. Det logiske er å se om noen trenger hjelp, selv om andre bare står der og gjør nada. Hvorfor skal den ene som er tilstede vente å ikke forstyrre situasjonen, mens de tre andre skal hjelpe? Alle har ett ansvar for å hjelpe i slike situasjoner.

AtW

• Liker 2
Lenke til kommentar

Man har også et ansvar om ikke forstørre de som hjelper.

( det blir det samme som å hindre hjelp).

Hvis man ser at det trengs hjelp så skal man så klart hjelpe.

Her virker det derimot lit rart personer utenfor skal hjelpe men de som er sammen med en person ikke bryr seg

Du mente jo at de andre bare sto der, hvem er det liksom man forstyrrer med å hjelpe? Selv om de andre hadde hjulpet har jeg vanskelig for å tro at det er mer forstyrrende å spørre om de trenger hjelp, enn det er å navigere forbi. I det minste stoppe med nødblinkere, så annen trafikk er obs på faren.

AtW

• Liker 2
Lenke til kommentar

Man har også et ansvar om ikke forstørre de som hjelper.

( det blir det samme som å hindre hjelp).

Hvis man ser at det trengs hjelp så skal man så klart hjelpe.

Her virker det derimot lit rart personer utenfor skal hjelpe men de som er sammen med en person ikke bryr seg

Du mente jo at de andre bare sto der, hvem er det liksom man forstyrrer med å hjelpe? Selv om de andre hadde hjulpet har jeg vanskelig for å tro at det er mer forstyrrende å spørre om de trenger hjelp, enn det er å navigere forbi. I det minste stoppe med nødblinkere, så annen trafikk er obs på faren.

AtW

Slik situasjonen er bilt forklart så tydet alt på at det var ingen som ville hjelpe denne personen,

Samtidig ble det antydet at de (kanskje ) likevel hjelp han.

han som kjørte bilen var da i viltrede om de fikk hjelp eller ikke.

For meng virket det som om han trode at han i rullestolen fik hjelp selv om det ikke så slik ut

å nød-blinke er greit nok. her virker det lit vel drastisk

Lenke til kommentar

Jeg må bare si mitt inntrykk av denne tråden her nå.. Håper jeg skriver det alle tenker.

Typiske ting man kan lese her er "jeg irriterer meg grenseløst over alle de som ligger i 110 på motorveien når det er 100!"... Og lignende ting. Altså... Moralpolitiet bor i denne tråden her.

Greit nok, er mye ting som sies her som er irriterende i trafikken, men jeg tror en del av de "uforsvarlige" tingene er ting mange i denne tråden gjør selv en gang i blant.

Hilsen en billist som innrømmer sine "enorme feil" og gjerne ligger i 110-120 i 100-sona.

Lenke til kommentar

Jeg må bare si mitt inntrykk av denne tråden her nå.. Håper jeg skriver det alle tenker.

Typiske ting man kan lese her er "jeg irriterer meg grenseløst over alle de som ligger i 110 på motorveien når det er 100!"... Og lignende ting. Altså... Moralpolitiet bor i denne tråden her.

Greit nok, er mye ting som sies her som er irriterende i trafikken, men jeg tror en del av de "uforsvarlige" tingene er ting mange i denne tråden gjør selv en gang i blant.

Hilsen en billist som innrømmer sine "enorme feil" og gjerne ligger i 110-120 i 100-sona.

Jeg har inntrykk av at de færreste her klager over folk som kjører fort. Selv klager jeg mest på folk som kjører i venstrefila på motorveien.

Spesielt irriterende er det om de i tillegg blinker når man kjører forbi på høyresiden etter signalisering på at de skal flytte seg.

Om jeg vil ligge i 130 på motorveien så er det min sak, og ingen andres, (vel, kanskje politiet), så kan resten av disse rasshølene begynne med å følge sin del av loven som tilsier at man skal ligge i høyre felt så lenge man ikke kjører forbi eller annet er skiltet. Og så kan jeg ta det opp til vurdering å senke til litt lavere fart (not really).

• Liker 1
Lenke til kommentar

så kan resten av disse rasshølene begynne med å følge sin del av loven

Den "viss andre passar på SEG so skal eg passe på MEG"-haldninga er vel akkurat ein slik haldning ein IKKJE bør ha i trafikken.

Det er da absolutt ikke en bilist sin oppgave å passe på at andre bilister følger loven. Samspill i trafikken i forhold til at man er oppmerksomme på hverandre og viker for hverandre, og hjelper hverandre inn i felter er en ting. Men å blokkere andre i trafikken fordi man mener de bryter loven derimot er en av de største utingene i norsk kjørekultur.

EDIT: Den jevne norske bilist mener han er en liten politimann, spesielt på motorveiene.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Om jeg vil ligge i 130 på motorveien så er det min sak, og ingen andres, (vel, kanskje politiet), så kan resten av disse rasshølene begynne med å følge sin del av loven...

Dersom alle andre rasshøl bare kan følge loven, slik at JEG kan bryte den som jeg vil, da...

EDIT: Leif

Endret av ZeRKoX
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Om jeg vil ligge i 130 på motorveien så er det min sak, og ingen andres, (vel, kanskje politiet), så kan resten av disse rasshølene begynne med å følge sin del av loven...

Dersom alle andre rasshøl bare kan følge loven, slik at JEG kan bryte den som jeg vil, da...

EDIT: Leif

Folk kan få bryte loven så mye de ønsker, så lenge de ikke legger seg i om jeg vil bryte loven eller ikke. Kjører du i veien for meg uten grunn, så er det bare å flytte seg, om folk ønsker å ligge i 150 så passer jeg meg også, ferdig med det.

EDIT: Ikke "klag" eller prøv å forhindre meg i å bryte loven når det medfører at du bryter den selv, er bare det jeg sier, dobbelmoralisme for the win.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

EDIT: Ikke "klag" eller prøv å forhindre meg i å bryte loven når det medfører at du bryter den selv, er bare det jeg sier, dobbelmoralisme for the win.

Er det dobbeltmoralsime viss du er dobbeltmoralistisk sjølv?

Har aldri sagt jeg er dobbeltmoralistisk, jeg sier at jeg misliker når andre bedriver dobbeltmoralisme selb.

Jeg har aldri sagt at jeg er mot at folk bryter loven i trafikken, jeg har sagt at jeg er mot at de blokkerer andre bilister. Så lenge det ikke påvirker andre kan de godt rygge hele veien hjem om de ønsker det for min del.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om epilepsisaken og hva man bør gjøre hvis noen får et anfall midt i veien, av en med epilepsi.

Første prioritet ved all førstehjelp er alltid å ivareta din egen sikkerhet! Ikke storm ut i veien for å slepe vekk en person fra en uoppmerksom bil som ville kjørt ned dere begge, selv om det her selvsagt er bilførers ansvar å oppdage at det ligger noen i veien. Forsøk heller å varsle bilfører, og å få bilfører til å stoppe (pluss varsel).

Når det er trygt: FLYTT PERSONEN UT AV VEIEN! Det spiller ingen rolle om anfallet fremdeles pågår eller ei - å bli liggende med krampeanfall og bevissthetstap midt i trafikkert bilvei medfører en mye høyere risiko for alvorlig skade/død enn noe du vil klare å påføre personen i et forsøk på å flytte vedkommende ut av veien.

Når du selv og vedkommende er i sikkerhet kan det passe å ringe 1-1-3. Etterpå kan du med fordel også tenke litt på komfort/lindring/trøst/omsorg (som også er en viktig del av førstehjelpen, selv om det ikke alltid ses på som førstehjelp). Støtt hodet mot at vedkommende ligger og skaller i asfalt, fortauskanter eller liknende, f.eks. ved å legge en sammenbrettet/-rullet jakke under. Sikring av luftveier og stabilt sideleie er ikke nødvendig før krampene har gitt seg, da vedkommende ikke puster overhodet under anfallet uansett.

Det ble etter mitt syn gjort feil av bilfører også, da han ikke stoppet, satte på nødblink og i det minste oppfordret de som sto der til å flytte stakkaren med det som ser ut som et epilepsianfall ut av veien før han kjørte videre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...