Gå til innhold

Trafikalsk klagemur

Opus

Anbefalte innlegg

Blokkering av fotgjengerfelt er typisk førerfeil som kommer av uoppmersomhet. Da minner jeg om kristenrussen sin russeknute: Knyt skolissene på støtfangeren til bilen. :ph34r:

Busser er unnskyldt, for noen plasser er det virkelig håpløst for bussen. De må ut mot krysset for å se om det er klart og fotgjengerovergangen er for tett opp mot krysset. Men det verste er når du kommer bak bussen: Mange bilister glemmer at det er fotgjengere på en fotgjengerovergang. Enkelte blir like overrasket hver gang. Generell regel: Hvis du ikke har full oversikt i et kryss/fotgjengerovergang, senk farten!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje det er bedre ( mere sikkert ) endre radikalt hvordan et veikryss skal se ut ?

Slik det er nå så er jo alt komprimert på et lite område.

Det var snakk om at enkelte kryss ( tror det var lenger oppe i denne tråden ) hadde et eget stoppefelt for syklistene ( der det ikke var lov for biler å stå )

Bilisten som skulle ha full oversikt i kruset må da stå flere meter fra krysset . hvordan har men da oversikt over trafikken fra sidene.

Hadde det vær opp til meg så ville jeg ha plaser gangfeltet lit lenger ut fra krysset ( slik at det er plass til en bil der ) der hensikten er å hindre at bilene blir stående på gangfeltet .

Lenke til kommentar

haha, det ender ikke godt når 2 idioter kjører sammtidig i rundkjøringen i superfart i håp om at en av dem skal vike.

.... krasssj!!

Da er vinneren den som var først inne i rundkjøringen.

Det store problemet i dag er at mange billister som kommer fra venstre, tror at billistene som kommer fra høyre alltid har vikeplikt for dem, uansett hvem som er inne i rundkjøringen først.

• Liker 1
Lenke til kommentar

At det skal sitte en tilbakestående person i en rullestol og riste mens tre andre står rundt å se på!!

Jeg skulle opp en trang veg i skarp oppoverbakke, og der sitter det en hjerneskada person i rullestol og rister. Og ingen som gidder å flytte han ut av vegen. Jeg måtte kjøre med ene sida nedi grøfta for å komme forbi.

Faens folk

Endret av Gyr0
Lenke til kommentar

Epilepsi?

Det er IKKE til å kødde med. Respektløst..

EDIT

ok, jeg må utfylle litt. Dette ble skrevet på mobilen i litt full fart. OM det var snakk om feks et epileptisk anfall eller noe tilsvarende, skal du vite at det er ikke nødvendigvis bare å flytte vedkommende unna vei. I noen tilfeller kan det beste være å gjøre som nettopp det du beskriver, stoppe opp og vente hvor enn man er og først og fremst fokusere på at vedkommende ikke skader seg selv. Slike ting varer sjelden mer enn et par minutter uansett, og det kan kun være mangel på kunnskap som unnskylder deg irritasjonen din.

Til neste gang; forestill deg hvordan det er å ha helt vanvittige kramper i hele kroppen mens du bare er delvis bevisst - hvordan det føles underveis i anfallet og etterpå, kan vi bare forestille oss. Alle muskler knyter seg, og man kan være slått ut i timesvis etterpå. Jeg har hatt dette tett innpå meg, og det er IKKE hyggelig.

Helt ærlig, jeg har myyye mer sympati med stakkaren i rullestolen enn en tilfeldig bilfører som kanskje må ratte litt ekstra.

Dette forutsatt at det her var snakk om noe slikt. Sannsynligheten for det ut fra beskrivelsen din anser jeg som stor.

Faens folk ja, absolutt. :thumbdown:

Endret av jonlem
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg måtte kjøre med ene sida nedi grøfta for å komme forbi.

Fekk du møkk på hjulet ditt? Korleis VÅGER folk å ha anfall der som du skal køyre! Dei burde no kunne vere hensynsfull nok til å ha det på fortauet!

Hvem faen dytter en med epilepsi ut i kjørebanen, dette er jo ene og alene de tre som ser på sin skyld, som ikke kan ta ansvar og fjerne et medmenneske ut av veien når de ikke er i stand til å gjøre det selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg måtte kjøre med ene sida nedi grøfta for å komme forbi.

Fekk du møkk på hjulet ditt? Korleis VÅGER folk å ha anfall der som du skal køyre! Dei burde no kunne vere hensynsfull nok til å ha det på fortauet!

Hvem faen dytter en med epilepsi ut i kjørebanen, dette er jo ene og alene de tre som ser på sin skyld, som ikke kan ta ansvar og fjerne et medmenneske ut av veien når de ikke er i stand til å gjøre det selv.

Mens bilføreren som ignorerer alt sammen ikke har noe skyld?

AtW

• Liker 3
Lenke til kommentar

Er det mulig? Mener du alvor?

Minst en av de tre var sannsynligvis personens assistent. Denne vet hva som skal gjøres i tilfelle anfall, og denne gjorde sannsynligvis akkurat hva man burde gjøre.

Hva de gjorde i veibanen i utgangspunktet vet jeg ikke, men det er i grunnen knekkende likegyldig. Det fremkommer ikke noen steder her at det finnes alternativer annet enn grøfta. Dytter man en person i rullestol ut i grøfta mens den er midt i et evt epileptisk anfall? Overhodet ikke.

Hadde en eldre kar måttet sette seg ned midt i bakken med hjerteflimmer, burde noen ha dytta han ut i grøfta så folk kunne få kjøre i fred?

Overhodet ikke.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Ut i fra beskrivelsen får jeg ikke akkuratt inntrykk av at de står i veikanten, men vi leser kanskje forskjellig ut av situasjonen her.

Det er ingen som skal dytte noen ut i grøfta her, men om en gammel mann besvimer midt på en vei så vil det være i alles interesse å få han ut av veibanen, eller om det ikke er et alternativ - få han til siden av veibanen, og ikke midt på.

Om alternativet er å kjøre ut i grøfta så ser jeg som sagt ikke hvordan rullestolen kan stå andre steder enn midt på veien. Da bør det også være i alles interesse at rullestolen enten fåes av veien om dette er mulig, eller til kanten av veibanen. Midt i veibanen er det værste stedet å stå når man ikke har kontroll over situasjonen.

Lenke til kommentar

Jeg leser ingen steder at noen har stilt opp denne stakkaren "midt i" veibanen med anfall.

OM det her var snakk om et epileptisk anfall, så er det uansett hvordan du vrir og vender på det, IKKE i alles interesse å flytte på vedkommende (det er kanskje i bilførernes interesse, men dette er ikke ALLE). Første pri er å sørge for at personen ikke skader seg selv de minuttene det pågår, og om en stakkars bilist i verste fall må stoppe (om dette feks skjedde midt i et gangfelt) et minutt eller fire så får den faen meg bare svelge det!

OM en gammel mann besvimer omså midt i veibanen, skal du IKKE først og fremst begynne å styre med å flytte på ham så folk kan kjøre. Jiiz..

Det er egentlig svært enkelt. Får du et epileptisk anfall midt i veien, på et gangfelt eller hvor som helst egentlig, får folk pent bare vente på deg. Jeg har INGEN sympati med bilførere som irriterer seg over slikt, de har enkelt og greit ikke skjønt hva dette er, hva det handler om og hvordan det fungerer. Mangel på kunnskap unnskylder allikevel ikke idiotoppførsel her, egentlig er det på sin plass at Gyr0 kjører tilbake, finner karen i rullestol og ber om unnskyldning for å i det hele tatt ha hissa seg opp over dette.

Endret av jonlem
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis det er uoversiktlig (over en skarp bakketopp) vil jeg fortsatt si at det er høyere prioritet å flytte dem fra veibanen, dette er et livsfarlig sted, og mer akutt enn de fleste epilepsianfall (der det er fare for at de slår seg selv, men er det tre pers og den med epilepsi sitter i rullestolen allerede bør det ikke være vanskelig å koordinere både flytting og forhindring av selvskading samtidig).

Om man må ut i grøfta for å ikke kjøre over rullestolen står den midt i veibanen, antar her at dette ikke er en liten privat vei, i så fall har Gyr0 kjørt utenfor forholdene. Men på en offentlig vei er det god plass til rullestol ved siden av en bil. Uten at noen av dem går i grøfta.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg må spesifisere at det var god plass for å dytte denne rullestolpersonen litt til siden i vegen, de sto ca en meter inn fra kanten.

Om hun hadde eplepsi eller ikke vet jeg ikke, det så ikke så voldsomt ut. Men hun satt å bikka hodet opp og ned ganske fort hvertfall. Resten av kroppen var dekka av pledd.

Jeg sto ca 10 sekunder i vegen og venta på de skulle passe seg. Men, Ingen som løfta en finger.

Nå var det her antageligvis 30 sone, men jeg skjønte bare ikke hvorfor de ikke ville flytte seg ut av vegen.

Edit: Hvis det hadde gått opp for meg at det kunne være eplepsi så hadde jeg ikke hissa meg opp. Aldri sett et anfall før.

Endret av Gyr0
Lenke til kommentar

Men selvfølgelig. Det kunne vel godt tenkes at dette "bare" var et gjeng som traff på noen å preike med og noen hadde med seg en tjommi i rullestol, uten at der var noe slags anfall på gang eller noen form for "situasjon".

I så tilfelle kunne dem godt ha vist såpass eleganse at de dro seg litt unna. Det skal du ha.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Nå har jeg aldri hør at en person son får epileptisk anfall sitter å nikker med hode.

normal så skjelver hele kroppen lit og han/hun kan bite seg i tungen .

Da virker det merkelig at ingen reagerte.

Her burde det heller ikke vær noe problem å flytte henne lit til siden eller var poenget å skape oppmerksomhet.

hva pokker gjorde hun i kjørefeltet hvis det var gangsti/vei på siden ?

Lenke til kommentar

Jeg må spesifisere at det var god plass for å dytte denne rullestolpersonen litt til siden i vegen, de sto ca en meter inn fra kanten.

Om hun hadde eplepsi eller ikke vet jeg ikke, det så ikke så voldsomt ut. Men hun satt å bikka hodet opp og ned ganske fort hvertfall. Resten av kroppen var dekka av pledd.

Jeg sto ca 10 sekunder i vegen og venta på de skulle passe seg. Men, Ingen som løfta en finger.

Nå var det her antageligvis 30 sone, men jeg skjønte bare ikke hvorfor de ikke ville flytte seg ut av vegen.

Edit: Hvis det hadde gått opp for meg at det kunne være eplepsi så hadde jeg ikke hissa meg opp. Aldri sett et anfall før.

Man vil da ikke dytte en person med anfall ut på veiskuldra heller, for hva om det er en grøft der personen kan dette ned i om rullestolen tipper pga. bevegelse i den?

Det at det er 30-sone tyder fort på at veien kanskje ikke er veldig brei som du nevner på..

Man skal da passere med god klaring, noe du forhåpentligvis gjorde siden du var ute i grøfta med bilen din.

I såfall, så gjorde du det riktige, for man vet aldri hva som feiler en person som sitter i rullestol da det kan være utrolig mange forskjellige grunner til at personen sitter i den og da er man pokka nødt til å ta hensyn.

Jeg så selv en som kollapsa med epilepsianfall midt i et fotgjengerfelt når jeg stoppa for han, da gjorde jeg det jeg kunne for at andre skulle se "hindringen" stoppa jeg bilen, skrudde på varselblinken og ringte ambulanse mens jeg gikk ut for å se om det var noe jeg kunne gjøre, men det kom heldigvis noen som kunne dette.

Husk dette til neste gang, så slipper du å bli irritert :)

• Liker 4
Lenke til kommentar

http://www.epilepsi.no/medisinsk-/forstehjelp/

Se spesielt på punkt 4:

"4 - Forsøk ikke å stanse krampene eller å "gjenopplive" vedkommende. La han være i fred til anfallet har gått over av seg selv. Når krampene har gitt seg er det viktig å sørge for frie luftveier."

Det er dermed helt riktig å ikke gjøre noe med personen mens anfallet holder på.

Gidder ikke engang å kommentere situasjonen, er ganske tydelig at enkelte burde klare å tenke litt lengre enn sin egen nese. Forløpet til at personen med anfall havnet i veien er komplett irrelevant.

Lenke til kommentar

Nå ja , det er egentlig to ting her.

Det en er hvordan vi skal oppføre oss. som oftest kan man ikke gjøre så mye annen en følge med og sørge for at de ikke skader seg .

Det andre er hva personer i rullestol gjør ute i kjørebanen ?

(det kom ikke helt frem hva slags vei det dreide seg om ).

for meg hørtes det ut som en der det var plass til både biler og gående i hvert sitt felt.

Lenke til kommentar

Hvem vet, kanskje han fortsatte ut i veibanen pga anfallet eller noe liknende. Har det virkelig så mye å si? Det er ikke noe å hisse seg opp over, det er rimlig ego-holdning å klage over at noen har fått ett anfall på et sted som gjør at man må vente 20 sekund ekstra i bilen...

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...