Gå til innhold

Trafikalsk klagemur

Opus

Anbefalte innlegg

DB: Ambulanse kjørte av veien under utrykning - Pasienten døde

Det er det jeg alltid har sagt, griesekjøring er farlig enten det er ungdomstull eller velmenende og "gode" grunner for det.

Hva er poenget ditt? At ambulansesjåførene risikerer livet for å redde andres?

Akkurat den aktuelle strekningen der ulykken skjedde er for øvrig ekstremt farlig, helt utrolig at den ikke er utbedret forlengst.

Vel. Den veien det er snakk om er absolutt ikke farlig lengre.

D.v.s. om man holder seg nogen lunde til fartsgrensen da.

Der dette skjedde er det 50 sone og en krapp sving.

Det er en helt ny veistrekning som er midlertidig mens tunellen som er stengt blir reparert.

Tunellen stengte i våres mens den nye delen ble åpnet i oktober.

Den nye delen er litt svingente, men av svært go standard. Bred med autovern og belyst.

Det er helt vanvittig at sjåføren smalt rett i fjellveggen der.

Ut i fra bildene må han ha hatt en enormt stor fart.

Jeg vil tro at han ikke fikk med seg at tunellen var stengt før det var for sent.

Men det er veldig godt merket og skiltet.

Kan jo opplyse om at strekningen videre er under utbedring fornyelse med midtdeler + ny gang og sykkelvei.

Hvorfor den nye veien som er bestemt ikke ble bygget i stedt for all denne fiksingen er vel et større mysterium.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DB: Ambulanse kjørte av veien under utrykning - Pasienten døde Det er det jeg alltid har sagt, griesekjøring er farlig enten det er ungdomstull eller velmenende og "gode" grunner for det.

Akkurat den aktuelle strekningen der ulykken skjedde er for øvrig ekstremt farlig, helt utrolig at den ikke er utbedret forlengst.

Poenget mitt er at ambulansekjøretøy (og hvermansen på vei til akutten) bør begrense grisekjøringen sin og kjøre etter forholdene. Gjerne litt over fartsgrensa når det står om livet til pasienten, men ikke noe 30-40 km/t eller ennå mer over. Da begynner livsfaren for sjåføren og andre trafikanter å bli så stor at det ikke er verd risikoen.

Lenke til kommentar
DB: Ambulanse kjørte av veien under utrykning - Pasienten døde Det er det jeg alltid har sagt, griesekjøring er farlig enten det er ungdomstull eller velmenende og "gode" grunner for det.

Poenget mitt er at ambulansekjøretøy (og hvermansen på vei til akutten) bør begrense grisekjøringen sin og kjøre etter forholdene. Gjerne litt over fartsgrensa når det står om livet til pasienten, men ikke noe 30-40 km/t eller ennå mer over. Da begynner livsfaren for sjåføren og andre trafikanter å bli så stor at det ikke er verd risikoen.

30-40km/t over fartsgrensen innebærer på ingen måte dødsfare på de store veiene på østlandet. Det er ingenting som tilsier at man skal dø i 120 på en bred 4felts motorvei bare fordi det er inni en tunnell (der fartsgrensen er 90, blir 100 etter tunnellen).

Derimot på småveier blir saken en helt annen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Politiet lo fælt når hun forklarte over telefon hvorfor jeg kjørte mot enda en enveiskjørt gate (de hadde sett meg opp 2 andre før de stoppa meg :p )

Hvordan gikk det?

De var veldig snille med meg, og spurte om jeg hadde kjørt i oslo før, joda, men så skulle jeg opp på en plass jeg ikke hadde vært før for å hente søstra mi, og siden hun ikke har lappen forklarte hun meg "gåveien", så de skjønte meg, pluss at det aldri var noe fare for uhell mens "feilkjøringen" pågikk :p

Slapp bot både for kjøring mot kjøreretning og mobil, bare fordi jeg er litt dum :thumbup:

Lenke til kommentar

Den strekningen der ulykken skjedde ble åpnet i oktober. Ekstremt farlig er den heller ikke om man kjører som folk. Dog, jeg forventer det blir en del ulykker der til vinteren med en del utenlandske trailere på blankslitte sommerdekk, og jeg tror ikke jeg ville følt meg trygg om jeg var en av de som bodde rett nedenfor veien der...

Hadde man fått ut fingen og reparert tunnelen hadde aldri dette skjedd. Den har nå stått stengt siden mars uten at det har blitt tatt et spadetak, og dette er hovedveien mellom øst og vest...

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Riktignok etter at de hadde frest ned asfalten og fjerna de store spora som var der. :thumbup: Det samme gjorde de på RV4 mellom Eina og Reinsvoll også. Der la de ny asfalt, og freste ned mye av den gamle som ikke ble asfaltert, og satte ned hastigheten i etterkant når veien var mye bedre...

Lenke til kommentar

Er du ambulansesjåfør, eller har du lov til å kjøre utrykningskjøretøy? Hvis ikke, vet du egentlig ikke hva du snakker om.

[quote name=>Jonas

Riktignok etter at de hadde frest ned asfalten og fjerna de store spora som var der. :thumbup: Det samme gjorde de på RV4 mellom Eina og Reinsvoll også. Der la de ny asfalt, og freste ned mye av den gamle som ikke ble asfaltert, og satte ned hastigheten i etterkant når veien var mye bedre...

E6 mellom Mjøsbrua og Lillehammer har også blitt frest ned, men fartsgrensen er det samme. Veien skal utbedres/utbygges i 2014, og noen fant ut at de sparer penger på å ikke legge ny asfalt før den tid. Men, veien var i så dårlig stand at noe måtte gjøres, så de hakket opp hele veien.

Lenke til kommentar

Er du ambulansesjåfør, eller har du lov til å kjøre utrykningskjøretøy? Hvis ikke, vet du egentlig ikke hva du snakker om.

Hva får deg til å si det?

Jeg kan også forstå at uforsvarlig kjøring er.. uforsvarlig. Uansett hvilket yrke man har.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kan også forstå at uforsvarlig kjøring er.. uforsvarlig. Uansett hvilket yrke man har.

Det virker som om Simen1 mener at ambulansesjåfører grisekjører bare ved å kjøre fortere enn «litt over fartsgrensa». Høy fart er ikke det samme som uforsvarlig kjøring, og ambulansesjåfører har i tillegg fått opplæring i å kjøre fortere enn deg og meg.

Når det gjelder denne saken vet vi ikke hva som var årsaken til ulykken, så jeg sier ikke at sjåføren ikke har skyld.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Folk som faktis tar en U-sving i en tunnel, og kjører feil vei inn i en tunnel, burde rett og slett miste lappen.

En bot er ikke bra nok, ta lappen ifra slike idiotiske folk.

Synes det burde være nulltollerenase for slike 'uheld'.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10031967

Jeg har kjørt gjennom den tunnelen der selv flere ganger, og jeg forstår enda ikke hvordan folk klarer å kjøre feil der... Og det har skjedd flere ganger helt siden den tunnelen åpnet for et par år tilbake.

Lenke til kommentar

Det som er litt pussig er at for en del av oss er det lett å havne i feil felt før man vet orde av det.

( for ordens skyld jeg har ikke gjort det i en tunnel)

Derimot så skjedde det ut fra en avkjørsel der veien var dårlig merket ( enveis kjøring og 2 kjørefelt ) og jeg skulle i motsatt retning

Beklager hvis jeg er for direkte nå, men hvis du klarer å havne i feil kjørefelt følger du ikke godt nok med.

Jeg har kjørt feil retning (enveiskjørt) et par ganger, men det var utelukkende min feil. Det var skiltet godt nok, men jeg fulgte ganske enkelt ikke med.

kanskje , men for min del så var de i det ene tilfellet der jeg kjørte ut fra et boligområde og skilte kom først i neste veikryss.

og i det andre tilfellet var de naturlig å kjøre den veen .

har var det en liten veistump som var omgjort til enveiskjøring og man må da kjøre en stor omvei for kjøre riktig

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Det virker som om Simen1 mener at ambulansesjåfører grisekjører bare ved å kjøre fortere enn «litt over fartsgrensa». Høy fart er ikke det samme som uforsvarlig kjøring, og ambulansesjåfører har i tillegg fått opplæring i å kjøre fortere enn deg og meg.

Når det gjelder denne saken vet vi ikke hva som var årsaken til ulykken, så jeg sier ikke at sjåføren ikke har skyld.

Ja, kanskje. Jeg tolket det dog slik som jeg skrev, eller slik at "noen ganger[..]" eller "ofte tar ambulansesjåfører for mange sjanser[..]".

Ikke som at 30-40 over fartsgrensen var en hovedregel. Men jeg tror Simen1 er fullstendig kapabel til å forsvare seg selv her, så jeg holder meg fint unna heretter. :)

Lenke til kommentar

For å få bukt med problemet må problemskaperen få tilbekemelding om at det ikke er akseptabelt. Ring UP og fortell at noen blokkerer gang og sykkelvegen.

For noen dager siden sto det en bil med tilhenger på fotgjengerfeltet og ventet på å komme inn i en rundkjøring. Jeg kom gående og gikk over første halvdel av fotgjengerfeltet. Siden det var veldig mye trafikk så ble bilen stående og jeg banket på sideruta til sjåføren. Ruta ble rullet noen centimeter ned og jeg ga klar beskjed om at hun ikke kunne stå og sperre fotgjengerfeltet. Jeg fikk ikke noe svar, men et ganske måpende blikk før det åpnet seg en luke så kun kunne kjøre og jeg kom meg over siste halvdel av fotgjengerfeltet.

Lenke til kommentar

En kamerat av meg hadde en sommerjobb i en kommune hvor han kjørte rundt og fotograferte ulovlige skilt. Det ble mange bilder...

Bare å melde fra til vegeier om sånne ting, evt. eieren av skiltet. Mange er ikke klar over at det er ulovlig engang. F.eks. sånne v-formede metallskilt som nesten alle butikker har for å fortelle at dem er åpne pleier å bli plassert midt i fortauet. Dette er ulovlig fordi det hindrer vanlig ferdsel og gjør det spesielt vanskelig for blinde og svaksynte. Kan tenke meg at det ikke er spesielt hyggelig å gå rett på et skilt.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Før noen blir anmeldt bør man konfrontere problemskaperen med problemet og så forslå en løsning .

For jeg tviler at noen med vilje sperrer av tilgjengeligheten for syklister og gående eller anen trafikk for den saks skyld .

Selv tror jeg at de som plaserer hindringene har for dårlig plass til det som er plaser der.

Simen1 du har ikke noen ider hvor bilen sto akkurat på forgjengerovergjengen og ikke foran den når bilen skulle inn i rundkjøringen ?

at sjåføren hadde det for travelt til stoppe tidsnok ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...