Gå til innhold

Trafikalsk klagemur

Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Typisk, ekke rart de blir hardt skadet noen ganger.

Til litt ikkke irriterende men smått. Var en bil bak meg som skrudde av og på lysene hele tiden når det var litt dumper i veien xD

Typisk, kanskje, men likefullt er det sånn at når MCer og biler kræsjer, så er det bilisten som har dritt på draget dobbelt så ofte.

AtW

Lenke til kommentar
- Hvis noen hele tiden skifter kjørefelt for å komme seg frem, kan det ende med førerkortbeslag.

Så hvis jeg kjører forbi en haug med sinker (stykkevis fordi det er stor avstand mellom hver enkelt) som ligger i 80 km/t i en 90-sone, mister jeg lappen? :p

Mest sannsynlig får du vel en bot for forbikjøring i høyrefelt. Men i grovere tilfeller kunne miste lappen.

Lenke til kommentar
- Hvis noen hele tiden skifter kjørefelt for å komme seg frem, kan det ende med førerkortbeslag.

Så hvis jeg kjører forbi en haug med sinker (stykkevis fordi det er stor avstand mellom hver enkelt) som ligger i 80 km/t i en 90-sone, mister jeg lappen? :p

Mest sannsynlig får du vel en bot for forbikjøring i høyrefelt. Men i grovere tilfeller kunne miste lappen.

Snakker om å bruke venstrefeltet jeg.

Lenke til kommentar

dette beviser vel at ikke alle reglene er god nok gjennomtenkt ?

Nei, å holde seg til høyre felt er en god regel, og det ville vært mer orden, tryggere og lettere å forbikjøre og komme seg fram på veiene om folk faktisk fulgte denne regelen. Det er bra at politiet tar tak i dette nå så vi slipper at det degraderer til en "amerikansk" cowboykultur på veiene.

Lenke til kommentar

dette beviser vel at ikke alle reglene er god nok gjennomtenkt ?

Nei, å holde seg til høyre felt er en god regel, og det ville vært mer orden, tryggere og lettere å forbikjøre og komme seg fram på veiene om folk faktisk fulgte denne regelen. Det er bra at politiet tar tak i dette nå så vi slipper at det degraderer til en "amerikansk" cowboykultur på veiene.

Noe er det noe som skurrer likevel når det er forbudt å kjøre forbi på høyre side men samtidig tilsatt å holde venstre felt , eller sagt på en annen måte å blokere for forbikjøringer på venstre side

Lenke til kommentar

Noe er det noe som skurrer likevel når det er forbudt å kjøre forbi på høyre side men samtidig tilsatt å holde venstre felt , eller sagt på en annen måte å blokere for forbikjøringer på venstre side

Det er heller ikke lov å holde venstre felt. Som det står i den artikkelen så vil paragraf nr. 3 i veitrafikkloven ta seg av sinkene i venstre felt. Eneste som er synd er at de sjelden får straff for det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jordingsfeil som slo inn i hytt og pine? I såfall vil jeg gjette på en tidlig Vito :p

Alternativt du som kjørte med tåkebaklys? ;)

Nei, kjørte ikke med tåkelys bak på om dagen uten tåke. Men var en eldre svart bil, merke veit jeg ikke. Forsettet sånn når det kom en annen bil bak meg igjen så var ikke bare meg han "blinket" på han da :p.

Pluss når jeg skal bruke tåkebaklyset må jeg vri om bryteren min til fjernlys også dra spakken to ganger utover eller får jeg grøftelys foran på et drag :p

Lenke til kommentar

Det er ikke tilatt å holde venstre felt.

§ 5. Kjøretøys plass på vegen

1. Så langt forholdene tillater det skal kjøretøy føres på høyre side av vegen. På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal høyre felt nyttes når ikke trafikkreglene påbyr eller tillater bruk av felt til venstre.

...

§ 12. Forbikjøring

1. Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde:

...

3. Den som har kjørt forbi til venstre, skal svinge til høyre igjen når forbikjøringen er avsluttet uten å volde fare for eller hindre eller unødig forstyrre den forbikjørte.

Man kan dermed kun benytte venstre felt om trafikkreglene gir en eksplisitt tillatelse/påbud om å bruke det. Man kan dermed ikke holde seg i venstre felt med mindre man finner en regel som sier at det er tillatt.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Forbudet mot forbikjøring på i venstre felt er ikke absolutt slik jeg ser det.

Samtidig så kan de være lit vanskelig å forstå hensikten med forbudet .

Det er nok derfor at det syndes samtidig som reaksjonen mot dett ikke blir store.

hva skal man gjøre i en situasjon der man blir blokkert ?

Ringe politiet , eller skifte til samme felt og legge seg bakk for så å bruke lyd-hornet ?

jeg tror nok at det er flere som blir irritert her

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...